به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۲۳ ساعت ۰۸:۱۵
کد مطلب : ۱۴۵۸۹
آنهايي كه «فتنه- فتنه» گويان راي خواهند داد!

نقش فراکسیونهای مجلس در رأی اعتماد به دولت

گروه سياسي: تا بعداز ظهر فردا پنجشنبه و يا حداكثر ظهر شنبه راي گيري براي تاييد وزيران پيشنهادي در مجلس صورت مي‌گيرد و معلوم خواهد شد حسن روحاني اولين جلسه هيات دولت خود را با همه 18 وزير خود برگزار خواهد كرد يا ناچار خواهد شد براي برخي وزارت‌خانه‌ها، به دليل عدم دادن راي اعتماد مجلس به برخي وزراي پيشنهادي، سرپرست معرفي كند. در گزارش زير به نقش «فراکسیونهای مجلس در رأی اعتماد به دولت» پرداخته است:
نقش فراکسیونهای مجلس در رأی اعتماد به دولت
اشکان بنکدار جهرمی

1- فراکسیون رهروان ولایت
این فراکسیون قویترین فراکسیون حاضر در مجلس نهم به شمار می‌رود. که با عضویت ۱۷۰ نماینده‌ي مجلس توانست تمام ۱۲ کرسی هیئت رئیسه‌ي مجلس را تصاحب کند و ریاست مجلس نهم را نیز به علی لاریجانی واگذار نماید. همچنین رؤسای کمیسیون‌های امنیت، صنایع و معادن، بهداشت و درمان، برنامه و بودجه، قضایی و حقوقی، کشاورزی و منابع طبیعی، اصل ۹۰ و اجتماعی نیز در اختیار رهروان ولایت قرار دارد. از این رو بود که روحانی بعد از انتخاب شدن به عنوان رئیس دولت یازدهم، بیشترین رایزنی جهت کسب رای اعتماد به وزرای پیشنهادی‌اش را با علی لاریجانی مرد قدرتمند این فراکسیون انجام می‌داد.

کاظم جلالی رئیس این فراکسیون در اولین روز بررسی صلاحیتهای وزرای پیشنهادی، خطاب به مخالفان گفت: "تفکر (حذفی) هم در انتخابات اخیر و هم در آزمون‌های دیگر نشان داده شد و مردم این تفکر را برنمی‌تابند." نماینده شاهرود و رییس مرکز پژوهش‌هاي مجلس افزود: "در ایام فتنه من برای یک سخنرانی دعوت شدم به دانشگاه رشت. شب که در هواپیما نشستم دیدم عزیزی کنار من نشسته و گفت من فرمانده ناحیه اجتماعی رشت هستم. برادرزاده‌ي رسایی (نماینده‌ي وابسته به جبهه پایداری) در فتنه دستگیر شد و رسایی پدر نیروی انتظامی را درآورد برای آزادکردنش. برادر عزیز اگر ما نجابت می‌کنیم و از روزنامه رنگی 7 صفحه‌اي تو حرف نمیزنیم و از پولهایی که به روزنامه تو کمک مي‌شود حرف نمی زنیم. اگر بخواهیم مانند تو صحبت کنیم ادبیاتش را بلدیم. "

یک عضو شورای مرکزی این فراکسیون نیز با بیان این که اعضای این شورا در جلسه‌ي درون گروهی خود بر لزوم تشکیل سریع‌تر کابینه تاکید کردند، گفت: "بییشترین بحث و نگاه شورای مرکزی به توانمندی‌های وزرای پیشنهادی و لزوم همراهی و همکاری با دولت برای تشکیل سریع‌تر کابینه در جهت رسیدگی به مسائل و مشکلات کشور بود."

اسماعیل جلیلی در ادامه بیان داشت: "برخی از وزرای پیشنهادی به دلیل فعالیت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری گذشته مورد اتهام قرار می‌گیرند (ولی) نظر اکثریت اعضا بر این بود که چون مدرک و مستنداتی تاکنون علیه این افراد ارائه نشده است بنا شود از اظهارات شفاهی خودداری گردد." نماینده مسجد سلیمان همچنین اظهار داشت ":نگاه مخالفین به کابینه تخصصی نیست، بلکه رویکرد سیاسی است که در بیانات افراد مخالف کاملاً مشخص و روشن شد. (اما) مجلس متفق القول است که افراد معرفی شده به لحاظ توان، تجربه و دانشی که ناشی از سال‌ها فعالیت در حوزه تخصی بوده، بهترین هستند. "

2- فراکسیون اصولگرایان
فراکسیون حزب الله که از مجلس ششم به بعد، به فراکسیون اصولگرایان تغییر نام یافت، قدیمی‌ترین و مهم‌ترین، فراکسیون پارلمانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در کشور است. در مجلس پنجم، این فراکسیون را حجج الاسلام و المسلمین ناطق نوری، حسن روحانی، موحدی کرمانی و موحدی ساوجی و آقایان حبیب الله عسگراولادی مسلمان، حمیدرضا ترقی، محمدرضا باهنر و... هدایت می‌کردند. برای نخستین بار، در مجلس ششم، فراکسیون اصولگرایان، از موقعیت فراکسیون اکثریت در نظام جمهوری اسلامی خارج شد و تبدیل به فراکسیون اقلیت شد که در این شرایط، ریاست آن، برعهده دکتر غلامعلی حدادعادل قرار گرفت. در مجلس هفتم و مجلس هشتم به ترتیب، احمد توکلی و علی اردشیر لاریجانی، ریاست این فراکسیون را برعهده داشتند.

در مجلس نهم غلامعلی حدادعادل دوباره رییس این جناح شد. در این دوره از مجلس، این فراکسیون را فراکسیون اقلیت اصولگرایان نام نهادند و کمیسیون‌های فرهنگی، آموزش، انرژی و عمران سهم این فراکسیون و فراکسیون جبهه پایداری شد. در این دوره، حداد عادل تلاش زیادی انجام داد تا بتواند با ائتلاف با جبهه رهروان ولایت، «حزب فراگیر اصولگرایان» را تشکیل دهد که این مهم با مخالفت رهروان ولایت مواجه شد.

در آستانه‌ي تشکیل دولت جدید فراکسیون اصولگرایان مجلس طی بیایه‌ای، شش شرط برای رأی اعتماد به کابینه روحانی ‌مطرح کرد و خواستار رعایت این شروط از طرف رئیس‌جمهور جدید شد. یکی از این شروط فعال نبودن در فتنه و عدم جانبداری از فتنه‌گران است. انتشار بیانیه‌ي فراکسیون اصولگرایان مجلس و گذاردن شش بند برای معرفی کابینه، نشان می‌دهد که احتمالاً این فراکسیون و همتای اصولگرای دیگر خود نتوانسته‌اند به سخن واحدی درباره‌ي تصمیم گیری در مورد کابینه روحانی دست پیدا کنند و فراکسیون اصولگرایان به طور ‌مستقل و جدا از رهروان ولایت بیانیه‌اي را منتشر کرده است؛ بیانیه‌ای که فراکسیون رهروان درباره آن ظاهراً چاره‌ای جز سکوت نداشته.

حداد عادل گر چه به خاطر شأن رهبریش بر این فراکسیون در جرگه‌ي نمایندگان مخالف با کابینه، نام نویسی نکرده اما چندی پیش به گزارش خبر گزاری مهر وی در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: "ملاک ما (برای وزرای پیشنهادی) فعلاً نبودن در فتنه است و بر سر آن شرط نیز استوار هستیم." رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در پاسخ به این سوال که شما اعلام کردید که سعی می‌شود تا کابینه‌ي حسن روحانی معتدل‌تر شود گفت: "منظور ما این است که عنصر افراطی در کابینه نباشد. " به نظر مي‌رسد منظور وی از عناصر افراطی، برخی از افراد وابسته به اصلاح طلبان باشد.

مهرداد بذرپاش، از لیست جبهه متحد اصولگرایان هم کابینه پیشنهادی آقای روحانی را "شرکت سهامی " خواند و گفت: "در حال حاضر چند تن از چهره‌های مرتبط با اتفاق‌های سال ۸۸ که برخی از نمایندگان از بکار بردن لفظ فتنه را در مواجهه با آن ابا دارند، در کابینه حضور دارند و خود این مسأله جای سؤال است و معرفی این افراد، محصول فشارها و سهم‌خواهی‌های خیلی‌ها است. "

3- فراکسیون جبهه پایداری

اين گروه موقع راي دادن به وزيران كابينه «فتنه- فتنه» گويان آراي خود را به گلدان‌ها خواهند انداخت!
در این فراکسیون که در مجلس نهم شکل گرفت و تعداد اعضای آن حدود ۴۰ نفر می‌باشد، برخی نیروهای نزدیک به محمود احمدی‌نژادرئیس جمهوری سابق و آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی عضویت دارند و دارای مواضع تندتری نسبت به سایر فراکسیون‌های اصول‌گرا می‌باشند. در مجلس نهم، این فراکسیون رابطه نزدیکی با فراکسیون رهروان ولایت و فراکسیون اصول‌گرایان نداشت و حامي اصلي احمدي‌نژاد به شمار مي‌رفت.

روح‌الله حسینیان از اعضای این فراکسیون است که تهدید کرده بود در صورت حضور جک استراو در مراسم تحلیف حسن روحانی، به سمت او گوجه پرتاب می‌کند! در ابتدای فعالیت مجلس نهم، اعضای این فراکسیون تلاش کردند غلامعلی حداد عادل به جای علی لاریجانی ریاست مجلس را بر عهده داشته باشد که موفق به اینکار نشدند. در جریان این امر علی محمد بزرگواری نماینده کهکیلویه و بهمئی یکی از اعضای این فراکسیون با اشاره به دوقطبی شدن مجلس نهم در بحث ریاست مجلس اظهار کرد اعضای جبهه پایداری بدلیل نزدیکی مواضع حدادعادل به مواضع مقام معظم رهبری و ارزشی بودن وی خواستار ریاست حداد عادل بر مجلس نهم هستند.

امروز ادبيات جبهه پايداری نشان از تندروی آنها دارد. این فراکسیون کوچک اما پر سر و صدا از مخالفان درجه یک دولت روحانی محسوب مي‌شود که مطمئناً بیشترِ نمایندگان آن در جایگاه مخالفت با برخی وزرای پیشنهادی روحانی در این چند روزه پشت تریبون مجلس قرار خواهند گرفت. در اولين روز بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادی نیز اظهارات نمایندگان عضو این فراکسیون حاشیه‌هاي زیادی را آفرید.

بزرگواری در این جلسه ابتدا با مقايسه تلويحي خود با مدرس گفت: "مجلس باید مدرسی باشد. " وی همچنین با نامگذاری کابینه به صندوق عتیقه‌ي هاشمی رفسنجانی و خاتمی در جای دیگری گفت: "آقای زنگنه بیاید و باز هم آن آقازاده دله دزد مهدی هاشمی بیاید و میدان‌دار شود؟ نباید به او رأی داد. این آقازاده‌های دله ‌دزد به نظام و روحانیت خیلی ضربه زدند. " بزرگواری در خاتمه اظهار داشت: "امام راحل و شهدا از ما می‌خواهند نگذاریم نااهلان حاکم شوند و من به عنوان يك لر با چماق مقابل شما خواهم ايستاد! هر وزیری که بخواهد به منطقه‌ي من نگاه ویژه‌ای نداشته باشد، با چماق لری با وی برخورد می‌کنم. من سید هستم و لر تبار، آقای روحانی عزیز! "

کریمی قدوسی نماینده مشهد نیز به عنوان نماینده‌اي از این فرکسیون و مخالف کلیات کابینه پشت تریبون قرار گرفت و در طول سخنراني خود حدود 50 بار از واژه فتنه و فتنه‌گران استفاده كرد!( به طور میانگین هر 18 ثانیه یک بار) وی گفت: "بعضی وزرای پیشنهادی، دقیقاً‌ در مسائل مربوط به فتنه نقش بسیار فعالی داشتند." رسایی یکی دیگر از جنجالی ترین نمایندگان فراکسیون پایداری نیز در نطق خود این گونه جواب کاظم جلالی و عضو فراکسیون روهروان ولایت را داد: " آقایی که پشت تریبون مجلس به ما می‌گویی کاسب فتنه! آیا رهبر شما که بارها از فتنه‌گران سؤال کرده و گفته چرا عذرخواهی نمی‌کنند، کاسب فتنه است؟ " جلالی نماینده‌ي شاهرود نیز در واکنش گفت: "من از عبارت مشمئز کننده رسایی درباره رهبری انقلاب عذرخواهی میکنم و متاسفم که وی این عبارت را به ساحت مقدس رهبری وارد می‌کند و برای اهداف سیاسی خود حاضر است حتی از رهبری اینگونه خرج کند که نماینده و همکارش را تضعیف کند."

4- فراکسیون توازن

فراکسیون توازن، فراکسيونی تخصصی ـ منطقه‌اي است اعضای این فراکسیون را برخی نمایندگان اصول‌گرای معتدل و اصلاح‌طلب معتدل مجلس نهم شورای اسلامی تشکیل می‌دهند. «غلامرضا تاجگردون» از نمايندگان اصلاح‌طلب، رياست اين فراکسيون را برعهده دارد. فراکسيون «توازن» يا همان «زاگرس» در راي اعتماد به کابينه تاثيرگذار خواهد بود و نشست هایی منطقه‌اي برای لابی و رايزنی برای رای اعتماد به کابينه را داشته است.

تعداد نمایندگان حاضر به همکاری با اصلاح‌طلبان مجلس اگرچه به گفته يکی - دو نفر از آنها رو به افزايش گذاشته و برخي نيروهای جديد در بهارستان را به خود جلب کرده اما تعدادشان به زحمت به 30نفر مي‌رسد. لازم به ذکر است در حال حاضر بخش‌هايی از افکار علی مطهری، نماینده‌ي برجسته مجلس، نیز به گروه‌هاي اصلاح طلب حاضر در مجلس نزديک است.

شایسته‌ي ذکر است که همه‌ي نمایندگان به طور فراکسیونی به وزرا رأی اعتماد نخواهند داد و برخی از آنان توقعات منطقه‌اي خود را در این مورد لحاظ مي‌کنند که این نیز مي‌تواند عاملی تأثیر گذار در رأی اعتماد باشد که از بستر بده - بستانهای میان وزیر و نماینده مي‌گذرد.

جبار
۱۳۹۲/۰۵/۲۳ ۱۰:۱۷
همه این فراکسیونها دارای یک تفکر و نتیجه اش جمود است . (109417)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۳ ۱۰:۳۶
به اميد خدا همه راي اعتماد ميگيرند
از دعاي گربه سياه بارون نمي ايد (109433)
۱۳۹۲/۰۵/۲۳ ۱۴:۵۳
ادبیات حاکم بر کامنته ا خجالت اوره.
به جز گروه پایداری کدام یک از نیروهای اصولگرا با کابینه مخالفت کرده که اینچنین درباره مجلس اصولگرا قضاوت میشود.خوبه بیشتر موافقان وزرا از جریان اصولگرایی هستند.بهار نیوز سانسور شدید کامنت ها رو متوقف کن .این چند روز هر چی کامن گذاشتم همه سانسور شد.من در کامنت ها به هیچکس توهین نمیکنم (109584)
محمدصادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۳ ۱۵:۱۸
پس کو اصلاح طلبان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نشانه آزادی بیان در ایران (109613)
علی رضا
۱۳۹۲/۰۵/۲۳ ۲۰:۲۲
اطلاعات خوبی بود (109832)
رشید
۱۳۹۲/۰۵/۲۳ ۲۰:۵۷
پاسخ به نمایندگان پایداری
بصیرت یعنی تشخیص خط درگیری با دشمن
يكى از مسائل مهم، مسئله‌ى بصيرت است. من به شما عرض بكنم؛ بصيرت در اين دوران و در همه‌ى دورانها به معناى اين است كه شما خط درگيرى با دشمن را تشخيص دهيد؛ كجا با دشمن درگيرى است؟ بعضى‌ها نقطه‌ى درگيرى را اشتباه ميكنند؛ خمپاره و توپخانه‌ى خودشان را آتش ميكنند به سمت يك نقطه‌اى كه آنجا دشمن نيست، آنجا دوست است. بعضى‌ها رقيب انتخاباتى خودشان را «شيطان اكبر» به حساب مى‌آورند! شيطان اكبر آمريكاست، شيطان اكبر صهيونيسم است؛ رقيب جناحى كه شيطان اكبر نيست، رقيب انتخاباتى كه شيطان اكبر نيست. من طرفدار زيدم، شما طرفدار عمروئى؛ من شما را شيطان بدانم؟ چرا؟ به چه مناسبت؟ در حالى كه زيد و عمرو هر دو ادعاى انقلاب و اسلام ميكنند، در خدمت اسلام و در خدمت انقلابند. خط درگيرى با دشمن را مشخص كنيم. گاهى هست كه يك نفرى در لباس خودى است، اما حنجره‌ى او سخن دشمن را تكرار ميكند! خب، او را بايد نصيحت كرد؛ اگر با نصيحت عمل نكرد، انسان با او بايد حد و مرز تعريف كند: خط فاصل. جدا ميشويم. اگر بناست شما با همان احساساتى كه رژيم صهيونيستى نسبت به جمهورى اسلامى دارد - ولو با يك ادبيات ديگرى - بخواهى در مقابل جمهورى اسلامى بايستى و حرف بزنى، خب با رژيم صهيونيستى چه فرقى دارى؟ اگر با همان منطقى كه آمريكا در مقابل جمهورى اسلامى عمل ميكند، شما بخواهى با آن منطق با جمهورى اسلامى تعامل كنى، خب شما با آمريكا فرقى ندارى. اين مسئله جداست. اما يك وقت هست كه نه، اينجورى نيست. ممكن است اختلافات، اختلافات عميقى هم باشد، اختلافات بزرگى هم باشد، اما انسان دشمن را با غيردشمن نبايد اشتباه كند؛ دشمن حساب ديگرى دارد، غيردشمن حساب ديگرى دارد. خط درگيرى با دشمن را بايد ترسيم كرد، مشخص كرد؛ اين بصيرت ميخواهد. بصيرتى كه ما عرض ميكنيم، اين است.
يك عده‌اى از آن طرف مى‌افتند، يك عده‌اى از اين طرف مى‌افتند. يك عده‌اى با دشمن هم معامله‌ى دوست ميكنند، فرياد دشمن را هم نميشناسند، چون از حنجره‌ى ديگرى در مى‌آيد؛ يك عده هم از اين طرف، هركسى كه اندك اختلاف سليقه‌اى با آنها دارد، به حساب دشمن ميگذارند! بصيرت، آن خط وسط است؛ آن خط درست است (109856)