به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۰۳ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب : ۱۷۰۴۷۱
برای توسعه سوله‌های خالی، ارز دولتی گرفتند!

نمایندگان کارگران هفت‌تپه: پس از ۴۰۰ اعتصاب طی ۳ سال، به خانه اول برگشتیم!

نمایندگان کارگران هفت‌تپه: پس از ۴۰۰ اعتصاب طی ۳ سال، به خانه اول برگشتیم!
گروه جامعه:با گذشت چندین هفته از اعتراضات کارگران و کارکنان شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه و به رغم پرداخت برخی از مطالبات، کارگران همچنان به برخی از مشکلات پابرجا مانده معترض بوده و معتقدند که پس از مدت‌ها اعتراض، اعتصاب و پرداخت هزینه‌های سنگین حقوقی و مدنی، مشکلات اساسی در این بنگاه اقتصادی حل و فصل نشده است. 
 
در همین رابطه، یکی از کارگران "مجمع نمایندگان کارگری" شرکت هفت‌تپه که در دوران اعترضات مدنی، بازداشت شده بود، ضمن درخواست برای عدم عنوان نام وی، بنا به برخی ملاحظات، اشاره‌ای به وضعیت کنونی این شرکت کرده و به سايت امتداد گفت: در دوران اعتراضات و اعتصابات کارگران برای تحقق مطالبات به حق مدنی و صنفی، بسیاری از نیروهای قدیمی و خبره هفت‌تپه، دچار تنگناهای مختلف قرار گرفته و هزینه دادند، اما متاسفانه امروز می‌بینیم که وضعیت شرکت به خانه اول خود بازگشته است. 

وی افزود: البته اخیرا، بر اساس جلسه‌ای که بین نمایندگان کارگران با خانواده اسدبیگی، به عنوان مالکین خصوصی شرکت انجام شده، آقایان تعهداتی در خصوص نحوه پرداخت مطالبات و حقوق کارگران در یک برنامه زمانبندی مشخص داشته‌اند. بر این منوال که مابه‌ازای ۳ ماه حقوق و یک پاداش تا ۲۸ اسفندماه به حساب کارگران واریز شود. این نماینده کارگران هفت‌تپه، تصریح کرد: با این وجود، به رغم اعتراض فراوان کارگران، تنها اقدامات کوچکی در حوزه قراردادها صورت گرفته و در همان مسئله نیز، نقدهای فراوانی وجود دارد. به این شکل که، این قراردادها تنها در برهه‌های ۶ ماهه منعقد شده و با این وجود، همچنان نیمی از کارگران قرارداد داشته و نیم دیگر، در روند عقد قرارداد هستند.

وضعیت هفت‌تپه، بحران‌زده است
این فعال کارگری همچنین یادآور شد: شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه، با قدمتی ۶۰ ساله، امروز در وضعیت بحرانی قرار گرفته و شرایط آن، به هیچ عنوان، عادی و طبیعی نیست. در جایی که اگر از همان ابتدا، مطالبات کارگران به شکل به‌روز و طبیعی، پرداخت می‌شد، امروز شاهد آسیب‌هایی نظیر بازداشت برخی از کارگران نبودیم و این در حالی است که در طول ۳ سال گذشته، بالغ بر ۳۰۰ نفر از کارگران بازداشت و درگیر پرونده‌های حقوقی شده‌اند.  وی همچنین ضمن اشاره به انحلال مجمع نمایندگان کارگری و جایگزینی آن با شورای اسلامی کار، تصریح کرد: بر اساس ماده ۱۳۱ قانون کار، هر کارگری، منتخب جامعه کار بوده و از سوی کارگران انتخاب شود، نماینده این جامعه تلقی خواهد شد. در همین راستا، ما کارگران نیز در مجمع نمایندگان کارگری با برگزاری انتخابات رسمی، ۲۲ نفر از کارگران را به عنوان نماینده برگزیدیم که امروز، به حسب توصیه برخی نهادها، این تشکل به ظاهر منحل شده و شورای اسلامی کار، جایگزین آن شده است. این نماینده کارگران همچنین، خاطرنشان کرد: امروز همچنان شاهد هستیم که حقوق‌ها به صورت به‌روز پرداخت نشده و مطالبه عیدی و پاداش کارگران نیز از این قاعده مستثنی نیست. همچنین، مزایای کارگری که از سوی دولت برای کارگران مقرر شده، از سوی کارفرما پرداخت نمی‌شود. 

۴۰۰ روز اعتصاب کارگران در ۳ سال گذشته!
وی ادامه داد: در طول ۳ سال گذشته، تنها موفق به دریافت یک ماه حقوق، بدون برگزاری اعتصاب شده‌ایم و حدود ۴۰۰ اعتصاب از سوی کارگران در طول ۳ سال اخیر و با ورود تیم مالکین جدید، برگزار شده است. با این همه، در مدت اخیر، بازرسانی از نهادهایی، نظیر مجلس، اداره کار و سازمان خصوصی‌سازی در شرکت حضور پیدا کرده‌اند و این سرکشی‌ها نیز تا کنون، خروجی خاصی را به همراه نداشته است. 

بیکاری فصلی بیش از ۲ هزار کارگر در دوره جدید
این فعال کارگری در ادامه، ضمن انتقاد از بیکاری فصلی برخی از کارگران، خاطرنشان کرد: آقایان از تمام تریبون‌ها، تعداد نفرات کارگر شرکت را بالغ بر ۵ هزار نفر عنوان می‌کنند و این در حالی است که ما، امروز در حدود ۲۹۰۰ تا ۳ هزار کارگر ثابت داریم و در حدود ۲ هزار نفر از کارگران، به صورت فصلی و بدون بیمه ثابت مشغول به کار هستند.  وی تصریح کرد: شرکت هفت‌تپه در گذشته، کمپ اختصاصی نی‌بری داشت و کارگران نی‌بر، ضمن استقرار در این کمپ‌ها و انجام کار بهره‌برداری از نیزارها، در زمان غیر از بهره‌برداری نیز از حقوق ثابت و حق بیمه برخوردار بودند. در دوره جدید، اما کارگران فصلی، در زمانی که نی‌بری و بهره‌برداری داشته باشیم، کار و شغل و درآمد دارند و در غیر از این زمان، بیکار محسوب می‌شوند.

iبه عنوان نمونه، کارگران نی‌بر، از فروردین سال جاری به این سو، کاری نداشته و به طبع، درآمدی نیز ندارند و البته در حوزه دفع آفات نیز، ماجرا از همین قرار است.  نماینده کارگری هفت‌تپه افزود: در صورتی که در زمان تصدی کارخانه توسط دولت، کار همیشه برای کارگران وجود داشت و کارگران فصلی هم بعد از اتمام بهره‌برداری تا دوره بهره‌برداری بعدی، بیمه بوده و حقوق دریافت می‌کردند.  وی همچنین ضمن اشاره به مسئله مالکیت زمین‌ها و اراضی هفت‌تپه یادآور شد: شرکت نیشکر هفت‌تپه، بالغ بر ۲۴ هزار هکتار زمین کلاس Aجهانی دارد و متاسفانه کسانی که امروز شرکت را به صورت اقساطی خریداری کرده‌اند، به شکل سلیقه‌ای و بدون توجه به مسائل مهم اعمال نظر کرده و تصمیم می‌گیرند. بر همین اساس، یکی از مطالبات کارگران این است که زمین‌ها و اراضی هفت‌تپه، متعلق به همین شرکت بمانند. چراکه چندپارچه شدن اراضی که چندنسل از مردم منطقه در آن مالکیت داشته و کار کرده‌اند، تبعات اجتماعی حساسی خواهد داشت. در واقع در این مسئله، بحث فقط مطالبات کارگری نبوده و صحبت از وطن ما است. عضو مجمع نمایندگان کارگری شرکت هفت‌تپه اذعان داشت: بزرگ‌ترین مشکل ما در شرایط کنونی، در این جاست که برخی بدون هیچ تخصص و دانشی درباره صنعت نیشکر، اقدام به خرید این شرکت ۶۰ ساله کرده‌اند و این در حالی است که کارگران هفت‌تپه، تا چندنسل قبل‌تر در این شرکت فعالیت داشته‌اند.

عضو مجمع نمایندگان کارگری هفت‌تپه:
آقایان برای توسعه سوله‌های خالی، ارز دولتی گرفتند!

یکی دیگر از اعضای نمایندگان کارگری هفت‌تپه، در حالی که نخواست نامش مطرح شود، ضمن اشاره به مشکلات ارزی مالکین کنونی این شرکت، در گفت‌وگو با امتداد، یادآور شد: متاسفانه آقایان به نام شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه، اقدام به دریافت مبالغ هنگفت ارز دولتی برای توسعه چند کارخانه مانند؛ تولید گوجه‌فرنگی، ذغال و صنایع چوب و MDF کرده‌اند و این در حالی است که سوله‌های کارخانه‌های یادشده، اساسا خالی از هرگونه تجهیزات و تولیدات بوده و مشخص نیست که آقایان بنای توسعه کدام کارخانجات را با ارز یاد شده داشته‌اند. این نماینده کارگری اظهار داشت: بر اساس، اعلام مواضع نهادهای ذیربط، ظاهرا مقرر شده تا دستگاه قضایی به این مسئله ورود کرده و صحت فعالیت‌های آقایان را بررسی کند. در عین حال، اگر سوءاستفاده مالکین از ارز دولتی، محرز شد، از این افراد در مالیکت شرکت، سلب ید صورت می‌گیرد.