به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۰۹:۳۶
 
۳۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۰۹ ساعت ۰۹:۲۳
کد مطلب : ۴۶۸۰۴
رهایی دانشگاه از رهایی!

اصل‌ماجراي تنش در معارفه‌دانشگاه امیرکبیر

گروه سياسي: جلسه معارفه «احمد معتمدی»، سرپرست جدید دانشگاه امیر کبیر، جلسه پرتنش و پر اعتراضی بود اما رسانه هاي اصولگرا و افراطيون دلیل اعتراض دانشجویان را انتصاب وزیر ارتباطات دولت خاتمی به عنوان سرپرست این دانشگاه عنوان کرده!! و از احتمال استیضاح وزیر علوم به دلیل این انتصاب خبر دادند اما دانشجویان دانشگاه امیر کبیر روایت دیگری دارند که برخی از آن‌ها در صفحه‌های فیس‌بوک و توییتر هم آمده‌اند.
اصل‌ماجراي تنش در معارفه‌دانشگاه امیرکبیر
یکی از دانشجویان این دانشگاه که در این مراسم حضور داشته، می‌گوید: «دانشجویان با در دست داشتن پلاکاردهایی که شعارهایی چون "رهایی دانشگاه از رهایی"، "هدیه رهایی به دانشجویان، 150 ترم تعلیق" و "پلی تکنیک آزاد شد"، به جلسه معارفه رفتند اما سالن فارابی که مراسم معارفه در آن برگزار شد، از ساعاتی قبل توسط دانشجویان حامی ریيس پیشین این دانشگاه پر شده و درهای سالن بسته بود كه براثر فشار میان دانشجویان که برای ورود به مراسم اصرار داشتند و ماموران حراست که اجازه ورود نمی‌دادند، در شیشه‌ای سالن فارابی شکست و دانشجویان وارد مراسم شدند.»

این دانشجو درباره مجروح شدن یکی از استادان دانشگاه هنگام شکستن در می‌گوید: «یکی از استادان با ماموران حراست وارد بحث شد که چرا دانشجویان را راه نمی‌دهید که ناگهان بر اثر فشار، در شکست و ایشان و یکی از دانشجویان مجروح شدند.» او با اشاره به صحبت‌های معتمدی درباره نشاط در دانشگاه می‌گوید: «در طول مراسم بارها دانشجویان با سردادن شعارهای "معتمدی، معتمدی، حمایتت می‌کنیم" از حرف‌های ایشان استقبال کردند.» به گفته او، پس از اتمام مراسم، دانشجویان با خواندن سرود "یار دبستانی" و پخش شیرینی و شعار "پلی تکنیک" آزادیت مبارک" تمام شدن دوره ریاست "علیرضا رهامی" را جشن گرفتند.

یکی دیگر از دانشجویان این دانشگاه نیز با انتقاد از رسانه‌های اصلاح طلب که فقط با اکتفا به خبر خبرگزاری فارس، اخبار روز معارفه را منتشر کرده‌اند، می‌گوید: «ما می‌دانیم هدف خبرگزاری فارس، استیضاح وزیر علوم برای این انتصاب است. آن‌ها دوست داشتند شخص دیگری مانند رهایی بر دانشگاه ریاست کند و نمی‌توانند حضور یک اصلاح طلب را به عنوان رییس این دانشگاه ببینند، برای همین خبرسازی می‌کنند اما رسانه های دیگر هم خبر را به نقل از فارس و در گفت‌وگو با مسوول بسیج دانشگاه نقل کردند و این واقعا عجیب است.»

او دوران هشت ساله اخير را این‌گونه توصیف می‌کند: «در این هشت سال، امیر کبیر‌ی ها خیلی چیزها دیدند. وضعیت خوابگاه ها اسفناک بود و هر اعتراضی به تهدید لغو اسکان و تعهد در کمیته انضباطی منجر می‌شد. بر کانون‌ها و انجمن‌ها فضای خودرای حاکم بود که دانشجویان را از حضور در این مراکز متنفر می‌کرد. تعطیلی و تخریب ساختمان انجمن اسلامی، تعلیق، اخراج و دستگیری شماری از دانشجویان و احکام صادره برای آن‌ها از سوی کمیته انضباطی، یکی دیگر از معضلات این هشت ساله دانشجویان این دانشگاه بوده است.»

یکی از انتقادهایی که در متن بیانیه‌های دانشجویی نسبت به مدیریت رهایی در این دانشگاه همواره مطرح شده، اجازه ورود نیروهای خودسر به محیط دانشگاه از سوی او برای کنترل فضای دانشگاه بوده است. یک هزار و 100 دانشجوی دانشگاه امیرکبیر در آبان ماه 1392 طی نامه‌ای به «رضا فرجی‌دانا» نوشتند: «در طول این هشت‌سال، پلی‌تکنیک بارها شاهد هجوم نیروهای خودسر به دانشگاه و هتک‌حرمت به ساحت این نهاد مقدس بوده است. پس از هر یورش، نه‌تنها چرایی آن مورد پی‌گرد قرار نگرفته و از لطمه‌دیدگان دلجویی نشده بلکه شاهد موجی از برخورد با آنان بوده‌ایم و پس از آن در اقدامی غیرقانونی، از ورود دانشجویان به دانشگاه که خانه همه آن‌ها است برای مدت‌ها که گاه به چندین ماه می‌رسید، ممانعت به عمل آمده است.»