به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۷۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۰۹ ساعت ۰۸:۱۵
کد مطلب : ۸۹۴۷۶
چرخش‌ یاران و هواداران جوان احمدي‌نژاد

نگاهی به تعطیلي سایت‌هاي حامی دكتر

... نزدیکان احمدی‌نژاد گمان می‌کردند می‌توان با استفاده از ادبیات انکار جایگاه طیف فکری نزدیک به رئیس دولت سابق را برای همیشه استحکام بخشند، حال آنکه با نگاهی به وب‌سایت‌های نزدیک به دولت نهم و دهم آن گفتارها و ادبیات را در حال افول می‌بینیم.
نگاهی به تعطیلي سایت‌هاي حامی دكتر
رضا صادقیان

گروه سياسي: حامیان دولت سابق، در حال واگذاری و یا تعطیل کردن رسانه‌های نزدیک به خود هستند. آخرین نمونه‌اش تعلطیل شدن سایت هُما‌پرس است، سایتی که به بحث‌های درون شبکه‌های اجتماعی واکنش نشان می‌داد و تلاش داشت با تهیه و نشر یادداشت‌هایی بحث‌ پر جدل و تکراری دوگانه مشایی-احمدی‌نژاد را به‌گونه‌ای حل نماید، برخلاف حامیان رئیس دولت سابق که احمدی‌نژاد را بدون یار نزدیک وی می‌پذیرند، هماپرس می‌کوشید تا دو شخصیت را جدانشدنی و بسیار شبیه به هم نشان دهد، گویا چنین تلاش‌هایی به فرجام نرسیده و همچنان رفتارهای رئیس دولت دهم با نقدهای فراوانی روبروست و کوشش‌هایی از این دست راه به جایی نبرده است.

وضعیت وب‌سایت نُکات‌پرس هم بهتر نیست، گویی دفاع از هویت گفتمانی سابق-اصول‌گرایی را رها کرده و با ادبیاتی متفاوت سخن می‌گوید. سایتی که ادبیات کوبنده‌اش را ترک گفته و می‌کوشد حامل زبانی دیگر باشد. البته چنین تغییرات و انتخاب ادبیاتی دیگر بدون هزینه نخواهد بود، در گام نخست چرخش‌هایی از این دست برای یاران و هواداران جوان رئیس دولت سابق قابل باور نیست. سایت‌های خبری که در زمان گستره قدرت دولت نهم و خصوصا دهم بیش از 30 شمارگان می‌رسید، در مدت زمانی کمتر از ‌یک‌سال به 4 و یا 5 سایت خبری رسیده است.

همزمان با این اتفاق ادبیات و محتوای سایت‌های موجود به غیر از دولت‌بهار زبانی نرم را انتخاب کردند، زبانی که خبری از نقد و یا نفی شخصیت هاشمی رفسنجانی نیست و خبرهای مربوط به ایشان را با کوچکترین تغییر و یا تفسیری خاص بازنشر می‌کنند، کینه‌ورزی با شخصیت خاتمی را به کنار نهادند و در اکثر موضوع‌های مورد بحث کمتر ورود می‌نمایند، کمتر به نقد دولت فعلی می‌پردازند و در مواردی همچون توافق هسته‌ای با کشورهای اروپایی و آمریکا تنها به نشر و بازنشر خبر اکتفا می‌کنند!

کنار هم قرار دادن چنین رویدادهایی خواننده را با این سوال روبرو می‌کند؛ آن صداها، فریادها، نقدها و نفی شخصیت‌ها چرا خاموش و یا کمرنگ شد؟ مگر نه اینکه همچنان مي‌توانستند به زیست سیاسی خویش با حفظ همان گفتمان ادامه دهند و از دوگانگی جدل‌های سیاسی جایگاهی درخور بیابند، پس چرا آن گفتمان را رها و به سویی دیگر رفتند و یا آنکه ترجیح داده و کرکره سایت را پایین بکشند؟
چرخش یا تغییر ادبیات سایت‌های حامی دولت سابق، چه در دوران هشت ساله حکمرانی دولتمردان و یا بعد از واگذاری نهاد دولت به دست اعتدال‌گرایان، برخواسته از نفی طیف‌های سیاسی مقابل بود.

با همین دست‌فرمان وارد دولت شدند و با دوگانه‌انگاری ثروتمند و فقیر و دامن زدن به ادبیات اشرافی‌گری و تهی‌دستی به نفی سیاست‌های دولت هاشمی، خاتمی و سرانجام در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری به انکار سیاست‌های دولت میرحسین موسوی رسیدند. بازی با کلمات انکار-نفی و وارد ساختن اتهام‌های بی‌اساس برای مدت زمانی بازیگران عرصه سیاست را در گام اول شادمان و اسرار ورزیدن بر همان گفتارها بازیگر عرصه سیاست-اجتماع و فرهنگ را صد البته فریب می‌دهد، گمان می‌برد برای همیشه و روزهای آینده می‌تواند با نفی و انکار تمام گذشتهدر میدان سیاست باقی بماند. در حالی که به کارگیری نقد، نفی و انکار در دوره‌ای کوتاه و تا مادامی که قدرت در دستان طیف مقابل است، راه‌بر به نظر می‌رسد ولی از همان روزی که اهرم‌های اجرایی در دست نفی کنندگان سیاست‌های قبلی قرار گرفت نمی‌توان همان گفتارها و نوشتارها را ادامه دارد. نزدیکان احمدی‌نژاد گمان می‌کردند می‌توان با استفاده از ادبیات انکار جایگاه طیف فکری نزدیک به رئیس دولت سابق را برای همیشه استحکام بخشند، حال آنکه با نگاهی به وب‌سایت‌های نزدیک به دولت نهم و دهم آن گفتارها و ادبیات را در حال افول می‌بینیم.

از تمام آن نقدها به دولت‌های سابق حال با عملکرد دولت نهم و دهم روبروییم؛ دولتی که سخن از عدالت، مبارزه با فساد و کوتاه کردن دست ویژه‌خواران می‌داد، نه تنها آن شعارها را به برنامه تبدیل نکرد که از کنار همین حاشیه‌‌سازی‌ها عده‌ای چون زنجانی‌ها با سرعتی باورنکردنی جیب‌های خویش را انباشتن و بیت‌المال را حساب شخصی خود تصور نمودند، معاون اول دولت دهم به زندان رفت و توجیه تمام این رویدادها برای هر ناظری سخت و بسیار دشوار می‌نماید.

دولتی‌های سابق، نزدیکان دولت نهم و دهم باید جوابگوی سیاست‌های خود باشند، از عملکرد خویش دفاع نمایند، حتی در مقام مقایسه با دیگر سیاست‌های انجام شده طی سال‌های قبل برآیند، چنین توانی را در خود نمی‌بینند، از همین رو سایت‌های خبری و سخنگوهای غیررسمی را در خفا خاموش می‌کنند. نمی‌توان همزمان به نقد ویژه‌خواری نشست و رویش فساد مالی را در دولت نهم و دهم ندید، دفاع از چنین اعمالی برای هر نویسنده و روزنامه‌نگاری نشدنی است.

رسانه‌های حامی دولت سابق نه اینکه نخواهند در عرصه رسانه و مطبوعات حضوری چشم‌گیر و گسترده داشته باشند، بلکه نمی‌توانند همچنان همان راه را ادامه دهند، توانایی دفاع از عملکرد دولت نهم و دهم را ندارند. حال که زمان پاسخگویی آنان فرا رسیده است، شاید به دلیل آنکه پاسخی درخور به نقدهای وارده نمی‌یابند و از سویی دیگر گفتار نفی خوانندگان را راضی نگاه نمی‌دارد، میدان را رها کرده و به بحث‌های درون گروهی مشغول می‌شوند! بحث‌هایی که بارها و بارها در شبکه‌های اجتماعی میان مخالفان و موافقان طیف طرفدار اصول‌گرایان رخ داده و سرانجام بدون هیچ نتیجه روشنی به پایان رسیده است. دیگر سخنگویان این طیف نیز به زودی سکوت خواهند کرد، سخن گفتن و تکرار ادبیات نفی به انتهای خود رسیده است، همان‌طور که عمر سیاست‌های دولت نهم و دهم تمام شد!

م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۹ ۰۸:۵۴
اسرار ورزیدن؟؟؟ لطفا اصلاح کنید. اصرار ورزیدن (321318)
حقی
۱۳۹۴/۰۶/۰۹ ۰۹:۱۷
احمدی بای بای (321320)
میر کروبی
۱۳۹۴/۰۶/۰۹ ۱۴:۴۸
به یاد خرداد 88 (321354)
ناظمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۹ ۱۷:۵۳
می آید ومی بینید چون خیلی میترسید ومی روید (321370)
۱۳۹۴/۰۶/۰۹ ۱۸:۱۴
داداش یکروز هم شماها مینویسید روحانی بای بای (321373)
روح ا...
Korea, Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۹ ۱۰:۰۴
احمدی نژاد و ادبیات و طرز فکرش کلاه گشادی بود که اصولگرایان سر ملت ایران گذاشتند و خسارت جبران ناپدیری به کشور و ملت ایران زدند. (321326)
۱۳۹۴/۰۶/۰۹ ۱۵:۰۱
عین واقعیت فرمودید بعلاوه اینکه سر اینان کلاه گذاشت (321358)
۱۳۹۴/۰۶/۰۹ ۱۵:۰۳
هنگامی که پیش چاوز بود خیلی کیف میکرد و احساس غرور و قدرت!!!! (321359)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۹ ۱۰:۳۴
حامیان نهضت سوم تیر چرخش نکردند و عوض نشدند . بلکه احمدی نژاد بود که تغییر کرد . زنده باد تفکر سوم تیر ! زنده باد اصولگرایانی که مبنایشان اصول است و نه اشخاص ! زنده باد اصولگرایانی که نشان دادند عقد اخوت با هیچ شخصی نبسته اند و از افرادی که از اصول خارج شدند اعلام برائت کردند ! و این شایسته تر و بایسته تر و پاکیزه تر است و شرف دارد به این که همفکر و هم حزبی ات خطا کند و تو همچنان سنگش را به سینه بزنی !
زنده باد تفکر سوم تیر ! زنده باد ارزش گرایی و اقتدارگرایی و عدالت و دین ! (321329)
زهرا میر کروبی
۱۳۹۴/۰۶/۰۹ ۱۱:۱۶
"برخوردهای حذفی، نفی مستمر دیگران، پرونده سازی، فسادهای عظیم اقتصادی، توهین به معترضان انتخاباتی، برخوردهای تحقیر آمیز با مردم و خصوصا قشر ضعیف، اظهارات ماجراجویانه و احساسی و پوچ در سطح بین الملل، تاراج منابع عمومی ...، استفاده از وزرا و معاونین و استانداران و رییس سازمانهایی بعضا نالایق، برخوردهای نادرست با بدنه اصلی سینمای کشور، آسیبهای جبران ناپذیر به محیط زیست و ..."
واقعا با وجود این موارد و خیلی موارد دیگه که نمیتونم اینجا بنویسم، کسی روش میشه از اون و دولتش حمایت کنه!؟ (321336)
امیر م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۹ ۱۱:۲۵
احمدی نژاد و تفکراتش تمام شدند و رفتند.نقد احمدی نژاد اگر برای عبرت گرفتن و رفع گپ های قانونی و نظارتی ،جهت جلوگیری از فجایع رخ داده باشد خوب است اما اگر مستمسکی برای عملکرد بد دولت های بعدی باشد و دولتمردان بعدی ناکارامدی و بی برنامگی شان را با آن توجیه کنند، نه تنها مفید نیست که سم است.تجربه نشان داد اگر مجلس و دولت و .... در انحصار یک جناح باشد رشد فساد شدیدتر خواهد بود و اگر جناح های رقیب بر سر کار باشند به شرط عدم تخریب یک دیگر امکان تباهی و فساد کاهش خواهد یافت. (321337)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۹ ۱۳:۱۹
برای احمدی نژاد اصطلاح دکتر رابکار نبرید . (321344)
رضا درودگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۹ ۱۳:۳۷
یکی بگه این رجعت هوگو چاوز در کنار صاحب الزمان مبنای فقهی و شرعی داره یا مثل بقيه سخنان گرانقدر! دکتر پوپولیستی و در ادامه هاله نوره (321346)
ماکان
Romania
۱۳۹۴/۰۶/۰۹ ۱۳:۵۰
استراتژی بسیاری در ایران پررویی است پس نتوانستندو نمی شود بی معنا است اولین دلیل پول است کم پولی دومین دلیل تغییر تاکتیک است چراغ کم نورتر (321348)
پرستو
Germany
۱۳۹۴/۰۶/۰۹ ۱۴:۲۲
خب دیگه نون توش نیست اینکه دیگه تعجب نداره ! (321353)
مازیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۹ ۱۴:۵۵
احتمالا دیدن نونی دیگه توش نیست (321356)
عالیجناب سرخپوش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۹ ۱۵:۰۳
اگه اینقدر آدم بدی بود چرا اینقدر میترسید ازش، خب مردم فهم وشعور دارن دیگه
شما که مدعی هستید اکثریت جامعه ازش تنفر دارند وزارت کشور هم دست شماست دیگه نمی تونید بگید با تقلب میاد بالا پس چرا اینقدر واهمه دارید دفن شد دیگه هم کسی بهش رای نمیده (321360)
مهناز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۹ ۱۶:۰۱
خیلی جالبه که وزیر صنعت دولت گفته اند که کمپینی که مدتی است در جهت نخریدن خودرو تشکیل شده حرام است و هرکس این را بگوید ضد انقلاب است !!!!!
حالا میخوایم بپرسیم که آیا کسانی که خودروهای نا امن رو با چند برابر قیمت به مردم میدهند گناهکار نیستند ؟!؟!؟!


http://www.entekhab.ir/fa/news (321365)
نا شناس
Germany
۱۳۹۴/۰۶/۰۹ ۱۶:۰۷
دیگه سایت های حامی دکتر هم دارن میفهمن چه گندهایی زده شده دارن کم کم فاصله میگیرن (321366)
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۹ ۱۸:۵۸
خوش باشید با این تحلیلهای ابکی البته چنین تحلیلهایی یا نتیجه وجود یک وحشت خاص از جایگاه گفتمان احمدی نژاد در میان توده های مردم است و نداشتن حرفی خاص برای مردم چنانچه در این دو سال نبوده و بالاجبار چنگ زدن به شخصیت ایشان برای حفظ فضای دوقطبی و فرار از پاسخگویی دولت به اصطلاح اعتدال است
به هر صورت خوش باشید و فراموش نکنید که همانطور که فضای مجازی در تسخیر هواداران احمدی نژاد نیست ، پیش بینی عملکرد توده ها در اینده نیز خارج از توان دشمنان ایشان است. (321377)
از تبار کاوه آهنگر
۱۳۹۴/۰۶/۰۹ ۱۹:۱۰
بنده از بازدیدکنندگان روزانه سایت دولت بهار هستم ، ادعاهایی که در مطلب فوق ارایه شده ، هیچ گونه صحتی ندارد (321379)
متوسلیان رفیق فاب امین
United States
۱۳۹۴/۰۶/۰۹ ۲۰:۰۲
احمدی نژاد خودش به تنهایی یک رسانه است... بموقع از عملکرد دولت های نهم و دهم دفاع خواهد کرد . بقول شیخ حسن فعلاً چیدن میوه نارس است! (321381)
ایرانیم
Germany
۱۳۹۴/۰۶/۰۹ ۲۰:۰۵
من نمیدونم شما که همه عملکرد این دولت رو گل و بلبل میدونین چرا از بازگشت احمدی نژاد با اون همه خرابکاری وحشت دارین که در تمام روزنامه های حامی دولت و سایتهاشون از شروع به کار دولت تا به الان همینطور به دنبال فاز منفی از دولت گذشته اند... اگر عملکرد دولت خوب باشه خوب مردم به دولت رای میدن به جز اینکه دولت بخواد با عوام فریبی و دروغ همه چیزو خوب جلوه بده اونم با جنگ روانی که به راه میندازه (321382)
پورسا
Germany
۱۳۹۴/۰۶/۰۹ ۲۱:۰۷
احمدی نژاد زایده عوام بود و باز هم ممکن هست بعلت عدم اسقبال روشنفکران از انتخابات دوباره احمدی نژاد دیگری ظهور کند. !۱۱۱ (321386)
ابراهیم
Germany
۱۳۹۴/۰۶/۰۹ ۲۱:۳۵
احمدی نزادبه دردهمون تدریس دردانشگاه میخوره وبس اونوچه به ریاست جمهوری (321388)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۹ ۲۳:۲۲
اقای احمدی نژاد هشت سال تلاش کردن که کشور به عقب برگرده واقعا سوتودنیه (321393)