به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۹:۰۰
 
۵۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ساعت ۰۸:۵۶
کد مطلب : ۴۸۷۵۷
تاوان سال‌ها تصمیم‌سازی غلط مسئولان

خودروي ملي، به اسم ملت به کام خودروسازان!

گروه اقتصادي: بحث داغ خودرو ملی و خودروسازانی که سالهاست سایه شوم آنها بر سر ملت ایران سنگینی می کند، هر از چند گاهی و در ابتدای هر دولتی، به موضوع تازه رسانه ها تبدیل می گردد و البته پس از مدتی، دوباره همان وضعیت قبل برجاست.
خودروي ملي، به اسم ملت به کام خودروسازان!
عطا افشاریان

در دوره احمدی‌نژاد با همه کم و کاستهای آن در زمینه خودرو اقدامی به جا صورت گرفت و آن اجازه واردات انواع خودرو با کیفیت به کشور بود، که البته با دلار ارزان قیمت، می‌رفت که کارخانجات داخلی را از رونق بیاندازد ولی گرانی دلار باز هم به داد این صنعت پر هزینه به اصطلاح ملی رسيد و متاسفانه رانت واردات نیز فساد اقتصادی را ایجاد نمود. در واقع رویه ای که می رفت تا به نفع ملت باشد در نهایت به ضرر ملت تمام شد.

اقدام موثر در زمینه خودروسازان و تعیین تکلیف یکباره آن در هیچ دولتی صورت نگرفته است و ظاهرا دولتها شهامت اقدامی موثر را نداشته اند. صنعتی که اگر به خوبی تحلیل هزینه و سود آن صورت گیرد، خواهیم دید که دولتی بودن آن و کیفیت پایین این خودروها، سالها چه هزینه ای را بر دوش ملت ایران تحمیل نموده است. از پیکان که سالها یکه تاز خیابانهای ایران بود تا انحصار در خودرو سازی و تصمیم ناصحیح دولتمردان در خصوصی سازی این صنعت، منجر به این شد که سالها سوخت عظیمی را بلعیده شود، ضمن آنکه ایران از معدود کشورهایی بود که قیمت خودرو دریافت و پس از سالها به مشتریان خودرو تحویل می گردید، خودروهایی که البته هیچ سرویس و خدمات پس از فروشی نداشته و ندارد.

این انحصار و حمایت با نام ملی را مقایسه نمایید با وضعیت صنعت خودرو آمریکا، که با قوانین تجارت آزاد یکی پس از دیگری در مقابل خودرو سازان ژاپنی بازار را از دست دادند و البته دولتمردان آمریکایی به قیمت جان و مال مردم از این سرمایه داران حمایت نکردند، بلکه به آنها گوشزد نمودند که باید بهره وری و کیفیت را بالا ببرند چرا که دنیا دنیای رقابت است و در چنین دنیایی است که توسعه و رفاه ظهور می یابد.

در کشورهایی چون ترکیه و مالزی و حتی بسیاری کشورهای همسایه عرب، بهترین خودروها و با بهترین روشهای خرید و سرویس دهی به مشتریان واگذار می گردد، در مالزی که کشوری اسلامی نیز هست، خودروسازان خودروها را به شیوه اقساطی به مشتری واگذار می نمایند، البته خودروهایی با کیفیت و استاندارد جهانی و در ایران ما، وجه مردم دریافت و پس از ماهها انتظار خودرو تحویل می گردید که همچنان نیز این روند ادامه دارد. این جز در سایه انحصار در تولید و واردات نیست. انحصاری که نتیجه مستقیم آن فقر مردم و آسیب‌های متعدد جانی و روانی برای مردم شده است.

جالب اینکه توجیه دولتمردان قبل در هزینه کردن های گزاف در این صنعت، بیکار شدن کارگران این صنعت بود، توجیهی که با یک حساب سرانگشتی بر پایه علم اقتصاد و سود و زیانهای این صنعت، به خوبی مشخص می نمود که پرداخت دستمزد این کارگران در خانه و به مدت حتی چندین سال و آزاد سازی صنعت خودرو، باز هم هزینه کمتری برای ملت در بر داشت.

خودروهایی که آلودگی هوا، نداشتن ایمنی و مصرف بالای سوخت آنها و استاندارد نبودن بسیاری از آنها همچنان نیز در حال زیان رسانی به کشور است. متاسفانه منافع عده ای محدود در این صنعت، همواره مانع از این گردید که زیانهای ناشی از عدم واردات و یا تولید خصوصی خودروهای با کیفیت و البته ارزان خارجی نادیده گرفته شود. یکی از سیاستمداران به نام که سالها در صحنه جنگ و نهادهای تصمیم ساز کشور بوده، اخيرا گفته که سالها قبل و در زمان تولید پیکان، خودرو ساز تویوتا به ایران پیشنهاد داده بود که ناوگان حمل و نقل شهرهای بزرگ را با تویوتا تعویض نماید و در عوض آن به مدت دو سال میزان صرفه جویی بنزین را از دولت ایران دریافت دارد.

جالب اینکه این سیاستمدار و مدیر دولتی اعتراف نمودند که این پیشنهاد واقعا سخاوتمندانه بود ولی مدیران صنعتی ایران آن زمان این پیشنهاد را رد می نمایند، که البته توجیهی جز منافع شخصی نمی تواند پشت سر آن باشد. چرا که هم ناوگان حمل و نقل ایران نوسازی می گردید، خودروهای با کیفیت و در خور مردم ایران جایگزین می شدند و ضمن آن آلودگی هوا به خصوص در تهران تا حد زیادی کاهش می یافت و ضمنا از جیب دولت ایران نیز پولی خارج نمی شد چرا که ما به التفاوت صرفه جویی بنزین را به دولت ژاپن پرداخت می نمود بعلاوه خودروهای فرسوده.

صد البته که تاوان سالها تصمیم سازی غلط مسئولین را مردم ایران پرداخت می کنند، آلودگی هوا، کشته و زخمی و معلول شدن بسیاری از مردم در تصادفات به دلیل ایمن نبودن خودروها، مصرف بالای بنزین و هزینه های تحمیلی آن به دوش مردم و دولت و بودجه ملی، گران بودن خودرو و مشکلات روحی و روانی که به دلیل برخورد ایرانیان با سایر ملتها و مشاهده خودروهای با کیفیت ارزانقیمت متحمل می گردند و بی اعتمادی به مدیران صنعتی ایران اینها تنها نتایج کوچکی از سالها بی تدبیری مدیران دولتی است.

نتایجی که مسلما هیچکس پاسخگوی آن نیست، حتی مدیران فعلی که خود زمانی نه چندان دور سکاندار پستهای دولتی بوده اند و وضعیت فعلی کشور حاصل برنامه ریزیهای آنان است و امروز از نردبان شکسته احمدی نژاد بهره می جویند تا گذشته خود را به فراموشی سپارند، این مدیران نیز پاسخگوی سالها ضرر مردم نخواهند بود. سوال اینجاست که مردم تا چه زمانی باید با اسمهای غلط اندازی چون استقلال، ملی و دانش بومی، هزینه هایی اینچنینی پرداخت کنند و چرا مدیران دولتی، به دنبال سرمایه گذاری روی استعدادها و مزیتهای رقابتی نیستند.

اگر ما توانایی تولید خودرو با کیفیت را نداریم ولی امکان واردات را داشته ایم چرا سالها مردم این کشور باید در انتظار خرید خودرو پیکان، آنهم قشر خاصی از مردم، به سر برند. پیکانی که از نظر کیفیت در زمان خود حتی در رده متوسط هم قرار نمی گرفت چه رسد به امروز که همچنان تعداد زیادی از آنها در خیابان‌ها وجود دارند حتی در خیابانهای پایتخت؟ هزینه سالها عدم رفاه و آسایش مردم، تصادف، مصرف بنزین و آلودگی شهرها و خرابی جاده ها را چه کسی باید پرداخت کند؟
چرا همواره منافع گروهی و شخصی در این کشور بر منافع ملی ارجحیت داشته و دارد؟ نمایندگان منتخب که باید همواره مدافع ملت باشند کجا بودند و چرا سکوت اختیار کردند؟ آیا هدر دادن سرمایه های ملی و حفاظت از جان و مال مردم کمتر از زیر پا گذاشتن شعائر دینی است؟ دینی که در آن فقر را مقدمه کفر می داند.

کارمند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۰۹:۱۲
در مملکتی که برای مردم ارزش قائل نیستند بهتر از این نمی شود عزیز برادر ؟این مصائب و مشکلات در همه بخش ها هست ولی کو کسی که به داد ملت بیچاره برسد البته ملت هم مقصرند اگه این آشغالهای داخلی را نخرند و مدتها پول و سرمايه را در اين صنعت مولی نخوابند اینطور نمی شد (241993)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۱۲:۰۴
کارمند عزیز اینقدر مردم تو بدبختی هستن که چاره ای جز خرید ندارن مثلا راننده آژانسی که با ماشین داغون کار میکنه باید همه درامدشو خرج ماشین کنه خب این باید برای امرار معاش خانوادش ماشین نو بخره و خرجی اونارو بده و ... (242037)
روح اله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۱۴:۴۱
حق با شماست اگه دولت واقعا دلش برای مردم میسوزه تعرفه واردات خودروهای زیر 15 هزار دلار رو حذف کنه اونوقت ببینم کی پراید و پژه و ... می خره (242079)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۱۹:۲۰
کشوری که با 80 میلیون جمعیت غیر از صادرات نفت خام یعنی نفت فروشی هیچ تولید و صنعتی نداره بیخود میکنه پول نفت رو که مال نسل های آینده هم هست رو صرف واردات کنه آگه خارجیا ماشین خوب میشینن صنعت و تولید ملی بالا هم دارن ولی اینجا بنزین ارزان میخوان با ماشین خوب وارزان و خودشون هم هیچ تولید و هنری ندارن فقط بلدن تک سرنشین هوا رو آلوده کنن فقط ادعا (242118)
یاشاسین اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۱ ۰۳:۲۲
پس به همین دلیل دو خودرو ساز ضد ملی که البته معلومه مدیر عاملهاش کیان و از کجا اومدن باید مردم بدبخت و فلک زده را سر کیسه کنند و منت هم بزارند. اون هم با قرارداد های فروش ظالمانه ای که در کشورهای کفر هم مسبوق به سابقه نیست. واسه همین لگن های مان مگر واردات نداریم؟ اگر خودروی ملی هستند پس چرا با اولین تحریم نفسشون در رفت و پراید 6و نیم میلیونی شد 11 بعد 14 و حالا بیست میلیون؟ (242145)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۰۹:۲۰
تخته کنید در و پیکر این خودرو سازهای داخلی رو که بهانه اشتغال افراد خون مردم رو توی شیشه کردند. (241994)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۱۱:۵۶
اگر قرار است کشورهای پیشرفته را مثال بیاوریم باید طی یک دوره 3-4 ساله عوارض واردات خودرو کم تا ارزان شود و خودروسازها فرصت افزایش کیفیت و توانایی رقابت را ایجاد کنند ولی در عوض باید قیمت سوخت نیز مثل آنجا شود و قانون فعلی کار که دست کارفرماها را در تعدیل نیرو به منظور کاهش هزینه ها می بندد اصلاح شود و سود وام بانکها نیز که برعلیه تولید است کاهش یابد (242035)
پراید سوار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۱۲:۰۰
صنعتی که از اول پایه اون غلط بنا شده هرچه زودتر تعطیل بشه بنفع ملته.آقایونی که بیکاری را بهانه ای برای ادامه این صنعت قرار دادن توجه داشته باشن که نیروی انسانی مهمترین نهاده تولیده چرا ما نیروی کارمون رو تو صنعتی که مزیت داریم بکار نگریم. (242036)
بی روح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۰۹:۲۶
حالا شما هر چی میخوای بگو. تو این مملکت هر کسی هر چقدر دستش میرسه داره میدزده و کوتاهی م نمیکنه .برخوردی هم صورت نمیگیره جون کسی که باید برخورد کنه خودش داره از کنارش میخوره . (241995)
جزايري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۱۷:۵۷
بي روح جان، کاش بهار منتشر کنه، بارها گفته ام و بازم ميگم که سهامداران عمده شرکت هاي خودروساز (شما بخوانيد تابوت ساز) ايراني، دولت هستش، مگه ممکنه دولت از اين پول يامفت بادآورده که شايد بعد از نفت دومين منبع درآمد براي دولت و آقايان هست، به اين سادگي و با شعار مردم، بگذره!!؟ حتي اگر در ظاهر، سخنگو بگه داش حسن از مشاهده قيمت ها ناراحت شده و شب نميتونه بخوابه؛ اما در پشت پرده، مطمئن باش بدش نمياد پرايد 4 ميليوني رو بده 22 ميليون! (242105)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۱۸:۵۲
30 ساله دارن حمایت میکنن، هنوز نتونستن رو پاشون وایسن؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اینا یا فلج مادرزادن یا کلا قرار نیست یاد بگیرن ...
سودشون که سر جاشه، ضررشون رو هم که دولت جبران میکنه، دلیلی نداره یه تکونی به خودشون بدن
بخورین...نوش جونتون (242115)
پارس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۰۹:۲۸
الان شما داری سنگ مردمو به سینه میزنی یا سنگ وارد کنندگان خودرو؟ یک نفر هر چند سال یک ماشین میخره؟ هر۵ سال ۸ سال یا ۱۰ سال؟ گوشت مرغ برنج شیر و..... هر چند وقت میخری؟ گرانی کدوم یکی برای مردم مهمتره ؟ اصلا فکر کردی چرا جدیدا اینقدر به خودروسازان فشار میارن؟ به نظر شما مشکوک نیست؟ من کارگر شرکت سایپا هستم با فشار به خودروسازان میخواهند این دو شرکتو زمین بزنند تا ارگانی که به تمام کشور مسلط شده این دو شرکتو هم زیر چتر خودش بگیره امیدوارم چاپ کنی البته بعید میدونم (241996)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۱۲:۱۱
دوست عزیز قابل مقایسه نیست
یه مورد خوبیشو بگو منم طرفدارت میشم
1.قیمت مناسب
2.فروش بموقع
3.کیفیت مناسب
4.خدمات
منتظر خبرتم (242039)
sam
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۱۹:۰۶
این اقا که حرف مردم رو زد تو داری سنگ خودتو به سینه میزنی که یه وقت بیکار نشی (242117)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۱ ۰۱:۲۰
حالا این شرکتها به غیر از مونتاژ ماشینهای آشغال سی سال پیش چی ساختن ؟ یه جوری حرف میزنی انگار دارن بنز میسازن (242140)
ساغشکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۰۹:۴۲
حرف دل مردم زدید/درود
لینک کردم در وبلاگم (241998)
ساغشکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۰۹:۴۳
منم مطالبی نوشتم در مورد خودرو
من قبلا در مورد خودروسازی پوپولیتسی گفته ام. الان برخی مردم ناراحتند و نگرانند چرا قیمت این به صاطلاح خودروهای تولید داخلی گران میکنند!

نه هموطنان عزیز این مسئله یی نیست فقط یک شرط عادلانه و منصفانه را رعایت کند حکومت/دولت، تنها بایست منطق عادلانۀ بازار رقابتی را قبول کند و اجازه دهد واردات خودرو با عوارض گمرکی منصفانه آزاد شود.

کافیست با عوارض مثلا 10 یا 20 درصد واردات خودرو آزاد کند، آن وقت خود عدالت بازار رقابتی حق را به حق میرساند! (241999)
شهروند بدبخت
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۰۹:۴۶
واقعاً حرف از زبان ملت زدی.نمایندگان مجلس بخوانند. (242000)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۰۹:۴۷
من سالها پیش در همین ارتباط دلنوشته ای به تحریر در آوردم ودر آن آرزو کردم که مسئولین ما هر چه سریعتر بخود آیند واجازه دهند این مونتاژ کاران وطنی(ایران خود رو-سایپا)تعطیل گردند ودر عوض محصول با کیفیت از هر اجنبی دیگری اجازه ورود به کشور داشته باشد در این صورت مردم احساس خواهند نمود که به شعورشان احترام گذاشته شده ومدیران وطن دوست را از خائنین براحتی تشخیص خواهند داد ولی افسوس که این آرزو اکنون برایم به یک عقده تبدیل شده است مخصوصاٌ زمانیکه از اصطلاح خودروی ملی و.......استفاده میشود (242001)
arman
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۰۹:۴۸
کاش کمی شهامت داشتن (242002)
بی خودرو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۰۹:۵۱
سلام والله منکه تا اومدم یه پیکان دست دوم بخرم دلار آنچنان افسار گسیخت که همونم نتونستم بخرم.به قول نویسنده مقاله ما که کاملا دپرس شدیم وقتی ماشینهای به اصطلاح گران قیمت خارجی را روی تریلی هایی که از بندرعباس می آیند. (242005)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۰۹:۵۲
ماشین نخرید/این پرلید و آتاشغالهای ایارن خودرو وسایپا را نخرید/دست دوم بخرید و ولی این ابوقراضه ها را نخرید
به جان مال و مال خود رحم کنید/نخرید (242006)
abbas
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۰۹:۵۴
شما هر جا عملکرد خوب احمدی نژاد و ببینید بلا فاصله سعی در تخریبش بر میا ید واقعا اگه دوره احمدی نژاد نبود ملت ماشین روز دنیا نمی دونستن یعنی چی اگه دلارم دیدی افزایش قیمت داشت بخاطر باند بازی های سران قدرت تو این مملکت بوده وگرنه زمانی که قیمتش داشت پائین می اومد با یه حرف رئیس بانک مرکزی قیمتش نباید دوباره افزایش پیدا میکرد نشون می ده فعالیت اقتصادی تو اقتصاد مردم نقشی نداره بلکه باندهای قدرتن که وضع معاش مردم رو تعیین میکنن در ضمن واردات خودرو به هیچ عنوان به صنعت مونتاژ خودروی کشور لطمه وارد (242008)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۱۲:۵۱
پای اونو نیار وسط که اینقدر بدبختی و فقر برای مردم ایجاد کرد که این در برابرش هیچه
سنجیده صحبت کنیم و واقع گرا باشیم (242047)
آلامتو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۱۰:۰۷
کاش کلید تدبیر ، فکری برای قفل زنگ زده صنعت خودرو بکند، مطمئنا مانند طرح جامع نظام سلامت با استقبال و رضایت مردم روبرو میشود. (242009)
م.م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۱۰:۲۰
ای بابا
رو هرچیزی و هرمسعله ای دست بزاری همینه وضع،
باید ساخت آقا

برو خوش باش
پراید به این خوشگلی
ناشکری میکنی (242010)
عارف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۱۰:۲۱
یادتونه زمانی تو تبلیغات میگفتن ایرانی لایق بهترینهاست وبعد پراید رو نشون میدادن؟
آیا به نظر شما پراید با اون همه کشته وتلفات جاده ای لایق ایرانیه؟
پرایدی که کره ایها با اون کیفیت عالی میساختن انداختنشون دور وما ایرانیها با این وضعیت اسف بارش داریم تولیدش میکنیم با مدلهای مختلف 131-132-111-141-sx-lx-و........
آقایون مسعول لطفا کلاهتون رو قاضی کنین و ببینین آیا ما واقعا لایقیم که چنین ماشینهای بی کیفیت سوار بشیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (242011)
حسن جان رشیدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۱۰:۳۵
ما باید در محصولاتی که مزیت داریم تولید کنیم خودرو برای ما مزیت ندارد ما باید تمرکزمون رو روی تولید لبنیات-گوشت-فرش-خشکبار-پارچه و غیره بذاریم.
اصرار بر خودکفایی بعضی چیزها مثل خودرو صرفا شعاریه برای دزدی و چپاول بیت المال توسط عده ای پرنفوذ (242012)
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۱۰:۳۹
1-واردات زمان احمدی نژادوکاغذپاره انگاشتن تحریمهاخودیکی ازعوامل ضربه به صنعت خودروسازی بود2-چگونه است درصنایع دیگرتبلیغ استفاده ازکالای تولیدداخل میشودامادرموردخودروخواهان نقطه ایده آل هستیم3-باهمه کاستیهاصنعت خودروسازی کشورازتمامی صنایع کشورپیشرفته تراست باصدسال سابفه در نفت اما پیمانکاران چینی درکشورحضوردارند4-اگرانتقادبه سیستم داریم بایدمتوجه دلالی و واسطه گری باشد نه تولید (242014)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۱ ۰۳:۴۵
کالاهای دیگر وارداتشون آزاد است، مثل خوردو انحصاری نیستند. (242146)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۱۰:۴۲
اگر به تأسیس بانکهای قارچ گونه این دو خودرو ساز توجه کنید خواهید دید تریلیونا تومن حاصل این جیب بری ملت است که جالبه مسئولین مملکت هم در آن سود ها شریکند.وقتی اسم تولید در میان باشد مردم باید از این تولید سهمی و با قیمتی مناسب داشته باشند در حالی که خودروسازان کاسبکارند و نه تولید کننده .بیمه پارسیان بعنوان حمایت از کارکنان صنعت نفت (قسطی) میلیارد ها به جیب میزنند یکی از کارهای خودروسازان است.خودرو سازان ژاپنی بعد از تولید با مشتری تو قبر هم میروند در حالیکه خودرو سازان داخلی؟؟؟ (242015)
بی نام
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۱۰:۴۳
منافع ملی ؟دلتون خوشه والا . نهایتش اینه که یا میگن پراید کیلویی چند . یا میگن مکدر شدیم . اصلش اینه که دولت و خودروسازو غیره و ذالک دست مبارکشون توی یه کاسه هست . (242016)
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۱۰:۴۳
احسنت بر شما که درد دل ما را با بیانی شیوا نقل نمودید . ولی راستی کی میتونه این وضعیت خودروسازی را درکشور تغییر بده وتا چند وقت دیگه مردم میتوانند مثل دیگر کشورها حداقل "کشورهای عربی " خودرو مورد دلخواه وبا کیفیت خوب سوار بشن ؟؟؟ (242017)
روح ا...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۱۰:۴۹
خودرو ساز نه گاری ساز، دولت اگه واقعا دلش به حال مردم می سوزه و به فکر مردم هست تعرفه واردات خودرو رو 50 درصد کاهش بده بعد ببینیم کی خودروی داخلی می خره. (242018)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۱۱:۰۲
کاش یک نفر به حرف دل مردم اهمیت میداد (242020)
علی ر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۱۱:۱۲
خیانت و کم فروشی خودروسازان داخلی در تاریخ این صنعت برای همیشه به مثابه نماد ناکارمدی اقتصاد بسته دولتی در جهان ثبت می شود. سالها این خودروسازان تولیدات خود را به بهانه ارتقای کیفیت گرانتر از بازار منطقه فروختند. اما در جریان تحریم ها معلوم شد که این ها حتی در راه خودکفایی همان چهار ماشین خود هم کار خاصی نکرده بودند. اخر کجای دنیا مردم ماشینِ ده سال قبل یک کارخانه را بهتر از محصول روزش می دانند چون تولید ده سال پیش قطعه چینی ندارد. از عجایب این صنعت در ایران و تاریخ آن است که صادرات ان با وجود ... (242024)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۱۱:۲۶
یکی از این شرکت های خودروساز یکی رو به عنوان مشاور برده به شرکتشون که مدرک تدوین فیلم داشت و البته حتی در زمینه رشته خودش هم تاحالا کاری نکرده یه مدتی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری بود اونجاهم خرابکاری زیاد کرد ... اینه ادمای شاغل در شرکت های خودرو سازی هستند . برادرشم با مدرک دیپلم بردتوشرکت سایپا که از طریق مراکز علمی کاربردی یه مدرک مهندسی هم صاحب شد و بعدا شد مهندس شرکت و سفرهای خارجی و.... (242026)
ع
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۱۱:۳۲
خوب گفتی ولی اگه صد سال دیگه هم بگی هیچ فایده ندارد چون
گوش شنوا وجود ندارد خواه احمدی نژاد باشد خواه روحانی (242028)
سالک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۱۱:۴۲
رانت ایجاد شده در صنعت خود رو با سهیم کردن مسئولین در در آمدهای حاصله بوجود آمده و تا زمانیکه این همکاری باشد از دست ملت کاری ساخته نیست و باید همچنان تاوان بدهند . (242032)
بیاتیان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۱۱:۴۲
خدا پدر ت بیامرزه تا صد سال دیگه هم نمی تونیم خودرو ملی تولید کنیم (242033)
فاقد هر گونه خودرو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۱۱:۵۲
با سلام. فكر مي كنم دولت بايد اين صنعت را به خود مردم واگذار كند و اجازه دهد كه مردم براي خودشان خودرو بسازند و دولت فقط ماليات بگيرد آنهم منصفانه، نه اينكه خودرويي مانند پرايد را آنقدر عوارض و ماليات ببندند كه بيش از 20 ميليون شود. به عبارت ساده تر دولت از زياده خواهي در صنعت خودرو دست بردارد و ماليات ها و گمركها را منصفانه و معقول نمايد. در مصاحبه اي كه اخيرا توسط آقاي تركان صورت گرفته ايشان گفته اند رييس جمهور به فكر ايجاد قطب سوم بوسيله بخش خصوصي است هر چند اين راه مي تواند مقداري از آلام مردم ... (242034)
سعيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۱۲:۰۶
باسلام
بااحترام به اطلاع ميرساند،عزيزان من در اين دوشركت سايپاوايران خودرو افرادي از قبل تعيين شده اي به نام به اصطلاح مدير و معاون و قائم مقام و مشاور و هيات مديره و خود مدير عامل كه متاسفانه همه انتصابي ميباشند كه باسرمايه سهامداران ساده و سرمايه ملت براي خود هرچه دوست دارند عمل ميكنند دست به توقف خودروهايي مثل پيكان و در عوض كوچيكتر و كم مصرفتر ولي ضعيفتر مثل پرايد ميزنند كه آني غافل باشي با جون خودت و سرنشينانت بازي خواهي كرد . خب آقايان وكلاي ملت در مجلس به اين علماي خودروساز ... (242038)
ساغشکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۱۳:۲۹
یک هموطن گفتن سنگ سینه واردکنندگان و یا یکی دیگر میگوید فرصت بدهید به خودروسازان
خدمت شما عرض کنیم در دهه هشتاد شمسی چند بار فرصت داده شد، سه تا پنج سال ولی خودروسازها نه کیفیت و نه قیمت را مناسب نکردند.
توجه داشته باشدی عملا سالهاست اینها دارند از انحصار سو اتسفاده میکنند/حتا سالها کمرگ 100 در 100 هم ارتاقی کیفیت نشد!
میدانید چون دولت و حکومت در سود خودرو ذی نفع است
چرا دلشان به حال صنایع کفش، نساجی، برنج، چای، نسخت! چون آنجا دوت و حکومت ذی نفع نبود و مال بخ خصوصی بود و زا بین رفتند (242063)
امیر
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۱۳:۳۱
یعنی از این بهتر نمی شد داغ دل مردم رو گفت
احسنت (242064)
ساغشکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۱۳:۳۲
خساراتی که بخاطر چهل هزار اشتغال به میلیونها ایارنی خورده و صدها هزار کشته و معلول و بیمار از یک طرف و میلیاردها دلار هدر رفتن سوخت بخاطر پرمصرف بودن از یک سو/دوستان محاسبه کنند بودن این به اصطلاح صنعت ملی بهترست یا واردات؟1
اگر بجای این چند ملیون خودری بی کیفیت انواع خارجی با کیفیت از جمله اتوبوس و مینی بوس و تاکسی وارد میکردند میلیاردها دلار در مصرف بنزین و سوخت صرفه جویی میشد و جان هزارن نفر گرفته نمیشد! (242065)
ساغشکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۱۳:۴۵
گران بودن خودرو، به نفع جهان و از جمله بشریت است!

به نظر میرسد، میان قیمت تمام شدۀ واقعی تولید خودرو تا قیمتی که به دست مشتری میرسد، اختلاف زیادی دارد!

آیا این اختلاف قیمت، سود یا عوارضی است که به جیب غیر از تولیدکنندگان میرود. در این صورت یک جریان دو سر سوخت شکل میگیرد، که هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده، زیان میبینند در این جریان!

شاید در کوتاه مدت، به دلیل پایین بودن عرضه و بالا بودن تقاضا، نوعی حباب قیمت پیش بیاید و حکومت/دولتی بخواهد لاقل با گرفتن عوارضی زیاد، این اختلاف قیمت پیش آمده (242072)
پویا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۱۴:۱۵
متاسفانه وزیر صنعت دولت فعلی وزیر مونتاژ کاران است و نه وزیر مردم
از روز اولی که اومده فقط از افزایش قیمت حمایت کرده و نه از کیفیت
ادم کاخ نشین نمیتونه کوخ نشین را حمایت کنه
رئیس جمهور محبوب خواهشن رسیدگی کنه (242075)
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۱۸:۱۳
1- ما خودرو می خواهیم یا نه 2- اگر این دو شرکت تعطیل شدند بعد برایش اشک نمی ریزیم3- چرا به مسایل مدیریتی این دو شرکت نمی پردازند من شنیده ام حدود 30 درصد پرسنل حقوق می گیرند اما سرکار نیستند حداقل دو نفر را می شناسم که حقوق ایران خودرو می گیرند اما در خیابانها مسافرکشی می کنند 4-چطور مثل برگ زر ماشین می فروشند اما هنوز بی وام بانکی یک لحظه هم وجود ندارند آیا این شرکتها اصلا توجیه اقتصادی دارند (242109)
مهمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ۱۹:۰۰
باسلام امروز که این مطلب راخواندم بعدازچندین بارمراجعه وسرخوردگی تونستم ازطریق بازرسی ایران خودرو ماشینم راپذیرش بدم برای تعمیر ماشینی که هنوز ده ماه از خریدش نگذشته (سمند)موقعی که ثبت نام کردم 18میلیون من مرداد92 باتاخیر 28 میلیون گرفتم موقع گرفتن دل تودلم نبود که مبادا مشکلی نداشته باشد چند ماه خوب بود اما فقط چند ماه بعدش خرابی پشت سر خرابی.........بگذریم ما مردم گروگان ایران خودرو وسایپا هستیم هیچ تعرفی نیست من تاوانش یه جور میدم کسی دیگه بامرگش 30ساله این قضیه ادامه داره (242116)
۱۳۹۳/۰۴/۳۱ ۰۱:۵۰
واقعا بیکار شدن چند هزار نفر بهتره یا کشته شدن چند برابر این مقدار در سال تو جاده های ایران؟ (242142)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۳۱ ۰۳:۴۷
تفکر تولید خودرو در ایران که قبل از انقلاب شکل گرفت این بوده که ایران به بالاترین سطح در کیفیت خودرو برسد، اما پس از انقلاب با تحریم های اعمال شده، قطع ارتباط با خودروسازان روز دنیا و انحصاری عمل کردن در داخل کشور، صنعت خودرو کشور توجیه خود را ازدست داد و همانطور که می بینیم با گذشت بیش از سی سال نتوانست به پیشرفت حتی نسبی برسد و در حد مونتاژ کردن خودروهای قدیمی و از رده خارج کشورهای غربی و شرقی باقی مانده است. افسوس و صد افسوس !!! (242147)