به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۱۴:۲۳
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۲/۲۴ ساعت ۰۹:۲۶
کد مطلب : ۱۱۵۷۷
داود هرميداس باوند:

بازنده اصلي وضعيت موجود قاليباف است

گروه سياسي: داود هرميداس‌باوند در گفت و گو با قانون گفت: من بعيد مي‌دانم در شرايط برابر و عادلانه در صندوق كانديداي اصولگرايان راي بياورد و برنده انتخابات از بين دولت و اصلاح طلبان مشخص مي‌شود. چكيده تحليل انتخاباتي اين فعال سياسي را در زير بخوانيد:
بازنده اصلي وضعيت موجود قاليباف است
* آقاي جليلي به لحاظ مديريتي سابقه روشن و درخشاني ندارد. ايشان صرفا مذاكره كننده پرونده هسته اي ايران بوده كه اتفاقا موفقيت خاصي هم نداشته اند. سياست تاخير و ادامه مذاكرات بسيار كسل كننده شده است. تنها دستآورد اين نوع مذاكره عكس‌هاي مشترك آقاي جليلي و خانم اشتون بوده است. ايشان هيچ طرح خاص و جديدي ارائه نداده اند كه راهگشايي خاصي با ابتكار جليلي باشد. اگر صرفا نگاه ما به سوابق ايشان باشد هيچ نقطه مثبت بزرگي نخواهيم ديد.

....در سال ۸۴ هم در حالي كه همگان منتظر راي آوردن قاليباف و لاريجاني از بين اصولگرايان بودند اما به يكباره احمدي نژادي راي آورد كه هيچكس متوجه او نبود. آقاي جليلي را هم در آخرين لحظه ها آوردند و مي‌خواهند همان شبيه سازي را نمايند. اما جليلي نه توانايي خلق گفتمان جديدي را دارد و نه مي‌تواند بر پايه همان رفتارهاي پوپوليستي احمدي نژاد راي جمع كند. اما با توجه به موضع گيري‌هاي برخي افراد در طيف اصولگرايان و حتي برخي كانديداها كه صحبت از اجماع بر روي جليلي كرده اند مي‌توان گفت كه جليلي كانديدايي ويژه است.

...با توجه به اينكه اشاره شد آقاي جليلي كانديداي مورد حمايت بخشي از حاكميت است و عده اي كه در حول مراكز قدرت فعاليت دارند از ايشان حمايت مي‌كنند، بنابراين چندان دور از ذهن و بعيد نيست كه لنكراني را با توجيهاتي كنار گذاشته و از جليلي حمايت نمايند.
...به نظر مي‌رسيد كه آقاي جليلي قرار نبود وارد رقابت انتخاباتي بشوند. البته در گذشته اشاراتي بود اما جدي نبود. ايشان در دقايق پاياني با اشارات و توصيه‌هايي به عرصه انتخابات آمدند.
...{منظورتان به علت حضور آقاي هاشمي‌است؟}
احتمالا همين طور است. به نظر مي‌رسد در نهايت جليلي يكي از معدود كساني است كه در رقابت اصلي حضور خواهد داشت.

....آقاي قاليباف نشان داده است در مسئوليت‌هايش به صورت نسبي كارايي و درايت داشته است. اما بستگي به اين دارد كه آقاي قاليباف چقدر به ميزان راي آوردن خود اطمينان داشته باشد. با اين حال بازنده اصلي وضعيت موجود قاليباف است. آقاي قاليباف در سال ۸۴ هم در چنين وضعيتي قرار گرفتند و از رقابت نمودن با كانديداهاي ديگر انصراف ندادند و شكست سنگيني را هم متحمل شدند. در حال حاضر چه قاليباف بماند و راي نياورد و چه به نفع جليلي يا هر شخص ديگري كنار برود بايد بگوييم عمر حيات سياسي وي به پايان مي‌رسد.

...افرادي كه گمنام هستند در اين انتخابات شانسي براي موفقيت ندارند و مسلما اتفاق سال ۸۴ تكرار نمي‌شود. آقاي هاشمي‌در گذشته انتخاب‌هايي داشتند كه نه به نفع خودشان بود و نه به سود منافع ملي. اكنون ايشان در اين سن و با اين ميزان از تجربه مي‌خواهند اقداماتي كنند تا خاطره اشتباهات گذشته را پاك نمايند.

...گروه‌هاي مختلف اصلاح طلب و در راس آن آقاي خاتمي‌از ايشان حمايت مي‌كنند و آقاي هاشمي‌هم خط مشي اصلاح طلبان را پسنديده و در راستاي آن حركت مي‌كنند.

...بستگي دارد كه آقاي خاتمي‌تا چه ميزان وارد ميدان شود و از هاشمي‌حمايت مي‌كند. اگر فرض را بر اين بگذاريم كه آقاي خاتمي‌تمام‌قد از هاشمي‌دفاع كند به مانند اين است كه خود آقاي خاتمي‌كانديدا شده و به سود آقاي هاشمي‌انصراف داده اند. در اين صورت وضعيت آقاي هاشمي‌بسيار خوب خواهد بود.

...مشايي سه استراتژي دارد. اول همان توزيع پول بين طبقات فرو دست جامعه بوده كه در اين چند سال دولت پيگيري كرده است. مورد دوم جذب طبقه متوسط بوده كه با شعارهاي ملي گرايانه و ايران باستان به دنبال آن هستند و آنچه برايشان اهميت دارد نه خود اين شعارها بلكه واكنش‌هاي منفي است كه اصولگرايان و به خصوص روحانيون به آن نشان مي‌دهند كه از اين واكنشها استفاده هم كرده‌اند. اما در جذب طبقه متوسط كارهايي انجام داده اند كه فاقد عقلانيت بوده است. كسي كه به‌دنبال جذب طبقه متوسط است نبايد تمام نيروي خود را بر دفاع از مرتضوي متمركز كند تا نمك بر روي زخم آنان بپاشد. سومين مورد هم به حاشيه راندن روحانيت است. آنها مي‌خواهند با ژست اينكه ما در مقابل طبقه حاكم ايستاده و آماج حملات آنان هستيم براي خود راي جمع كنند.

... انتخاب و رقابت اصلي بين هاشمي‌و مشايي و جليلي است. البته تا پيش از اين تصور بنده اين بود كه كانديداي قدرتمند اصولگرايان قاليباف است اما با توجه به اتفاقات يكي دو روز اخير اين جريان به سمت جليلي رفته و خواهد رفت.

...در مجموع با توجه به اين افرادي كه مطرح شده اند براي جلوگيري از راي شكني به سود كساني كنار مي‌رود. اينكه چه كسي و چه گروهي راي مي‌آورد بسته به توانايي كمپين انتخاباتي هر كانديدا تا چه ميزان مي‌تواند مردم را بسيج كند. اما من بعيد مي‌دانم در شرايط برابر و عادلانه در صندوق كانديداي اصولگرايان راي بياورد و برنده انتخابات از بين دولت و اصلاح طلبان مشخص مي‌شود.

محمدرضا
۱۳۹۲/۰۲/۲۴ ۰۹:۴۶
فعلآ كه امثال قاليباف در سايتهايي نظير....... در حال تخريب آقاي هاشمي هستند و نمي دانند كه محبوبيت اين ملت را نمي توان با تخريب آنهم عليه بزرگترين مرد انقلاب يعني آيت الله هاشمي رفسنجاني بدست آورد ............. (49368)
حمید
۱۳۹۲/۰۲/۲۴ ۱۵:۵۸
آفرین به نکته خوبی اشاره کردی. (49501)
۱۳۹۲/۰۲/۲۴ ۲۰:۵۳
هاشمی مال این حرفا نسیت!
ضمنا رفاقت وبرادریش با رهبری از نامه بدون سلامش پیدا بود (49591)
۱۳۹۲/۰۲/۲۴ ۱۰:۰۲
با اینکه از حمایت آقای خاتمی از آیت الله هاشمی خوشحال میشویم ولی نباید با بزرگنمایی آن آراء اصولگرایان حامی هاشمی را از دست داد , اتفاقی که سال 88 برای مهندس موسوی به وقوع پیوست و در ابتدا برخی اصولگرایان حمایت کردند ولی جو به سمتی برده شد که اصلاح طلبان حرف اول و آخر را میزدند , با توجه به چهره ی فراجناحی آقای هاشمی و با در نظر داشتن نزدیکی مواضع و دیدگاه قشری از اصولگرایان با اصلاح طلبان نباید با محدود کردن حمایت از هاشمی توسط اصلاح طلبان , فرصت اجماع اصول گرایان و اصلاح طلبان برای حمایت از هاشمی را از دست داد . (49374)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۲/۲۴ ۱۰:۰۶
هاشمی وخاتمی امید هر ایرانی(بقیه مهره سوخته) (49375)
۱۳۹۲/۰۲/۲۴ ۱۰:۱۵
حیف که آقای قالیباف با اینهمه زحماتی که کشید در این اواخر از نظر گفتاری به بیراهه رفت و عده کثیری را از خود نا امید کرد.وگرنه .نه جلیلی و اصلا نه مشایی را یارای مقابله با او نبود و رقابت اصلی میان آقای هاشمی و آقای قالیباف میبود.اما اگر آقای مشایی حتی دو میلیون رای هم بیاورد من واقعا به عقل خودم شک میکنم. (49380)
آرسام
۱۳۹۲/۰۲/۲۴ ۱۰:۳۴
عادلانه....
دکتر باوند ممنونم :) (49385)
۱۳۹۲/۰۲/۲۴ ۱۱:۲۲
یعنی قالیباف با این اشخاصی که سایت منتسب به او را اداره می کند و مقاله می گذارند نیازی به دشمن ندارد حجم بزرگی از این مقالات صرف حمله به هاشمی آنهم بر اساس استدلالهای آبکی و مضحک است در حالیکه اگر مقالات بر اساس کیفیت و کارنامه کاری قالیباف بود اقبال خوبی بدست می آورد (49390)
۱۳۹۲/۰۲/۲۴ ۱۱:۳۵
همه ملت ايران پكپارچه آيت ا... چه بيايد چه نيايد، چه بياورد چه نياورد، تمثالش براي ما كافي است (49395)
24 خردادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۲/۲۴ ۱۲:۰۸
اصولا قالیباف نه خط اصولگرایی داره نه دوم خردادی... شانس رای اوری اش هم واقعا خیلی کمه... به نظرم بهتره به نفع هاشمی کنار بکشه... چون خط مشی خود شخص قالیباف شباهت هایی به هاشمی داره.... (49415)
عباس
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۲/۲۴ ۱۲:۱۲
متاسفانه من که امید چندانی به برد آقای هاشمی ندارم اما به نظرم سرنوشت قالیباف و هاشمی تا حدود زیادی شبیه هم است. هر دو دیر در می یابند که راه درست و تکیه گاه اجتماعیشان کجاست.
آقای قالیباف به زودی حسرت خواهد خورد که می توانست اصلاح طلب باشد، می توانست جایگاه قدرمتندی میان طبقه متوسط داشته باشد، می توانست با بدنه اجتماعی و رهبری سیاسی اصلاح طلبان که بخش اعظمشان قدردان و تحسین کننده خدمات او در شهرداری هستند همراهی کند ولی نکرد و مثل گذشته اصولگرایان به وقت معرکه ترکش گفتند. (49416)
علی
۱۳۹۲/۰۲/۲۴ ۱۷:۳۸
کاملا مخالفم رفسنجانی با پایه گذاری کارگزاران در آستانه انتخابات مجلس پنجم شروع به تغییر رویه و آزادسازی فضا کرد...قالیباف علاوه بر مواضعش در سالهای 78 و 88 همین الانم به انتخاب مدیران از طیف محدود افتخار می کنه و کاملا آشکار می گه که به شایسته سالاری و ایران برای همه ایرانیان اعتقاد نداره ... ..... (49536)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۲/۲۴ ۱۲:۱۹
همانطورکه بارها عرض کرده ام با آقای باوند موافقم اما رقبای اصلی را هاشمی وجلیلی می دانم.گویا طراحان این بازی مایلند بازی به دور دوم کشانده نشود.از طرفی فضار را هم چندان نخواهند گشود در این فضا یا هاشمی را به استعفا می کشانند ویا . . . تنها راه چاره حضور بسیار گسترده ومیلیونی مردم و رایشان به هاشمی است.حضوری که چندان به مذاق جناح آقای جلیلی خوشایند نیست. هرکس هرکجا که هست با زبان وقلم وقدم این تاکتیک را خنثا کند.وقت زیادی نداریم. (49419)
احمد
۱۳۹۲/۰۲/۲۴ ۱۲:۴۰
به نظر من تحلیل ایشان درست بهتر است اصولگریان روی قالیباف تمرکز کنند (49426)
۱۳۹۲/۰۲/۲۴ ۱۲:۵۵
شما اصلاح طلب ها كه ادعاي آزادي بيان داريد ، چرا نظرات مخالفين رو تاييد نمي كنيد ؟ متاسفم (49430)
محسن
۱۳۹۲/۰۲/۲۴ ۱۹:۲۰
اگر شما و اقای زیبا کلام اقایان مشایی و جلیلی را بزرگ نکنیداین افراد روی هم یک پنجم قالیباف هم رای ندارند (49560)
محسن
۱۳۹۲/۰۲/۲۴ ۱۹:۲۸
صحبت های هماهنگ اینچنینی از ایشان واقای زیبا کلام که دوست دارند اقای قالیباف را خارج از چرخه ی رقابت قرار دهند نشان دهنده ترس از رویارویی با اقای قالیباف است. (49561)
امیرکبیر
۱۳۹۲/۰۲/۲۴ ۲۳:۲۳
آیا مردم در زمان ریاست جمهوری هاشمی از او رضایت داشتند؟
مردم در زمان ریاست حمهوری به هاشمی چه میگفتند؟
آیا رویه ی هاشمی تغییر کرده؟
آیا باید اتفاقات گذشته را از یاد برد؟
از قدیم گفتند که :
آزموده را آزمودن خطاست !!! (49635)