به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ساعت ۰۸:۳۹
کد مطلب : ۳۸۰۲۸

برداشت نفت عراق از حوزه «آزادگان جنوبی» به بیش از چهار برابر ایران رسید!

گروه اقتصادي: در حالی که شرکت پیمان‌کار چینی طرف قرارداد با دولت ایران هم‌چنان در توسعه میدان نفتی “آزادگان جنوبی” بدقولی می‌کند، عراق، میزان برداشت خود از این میدان را به ۲۱۰ هزار بشکه در روز افزایش داده كه بیش از چهار برابر متوسط برداشت روزانه ۵۰ تا ۵۱ هزار بشکه‌ای ایران از “آزادگان جنوبی” است.
برداشت نفت عراق از حوزه «آزادگان جنوبی» به بیش از چهار برابر ایران رسید!
بر پایه گزارش اخیر وزارت نفت عراق که خبرگزاری‌هاي داخلي بخش‌هایی از آن را منتشر کردند «کنسرسیوم توسعه‌دهنده میدان “مجنون” در جنوب عراق به رهبری شرکت انگلیسی-هلندی شل و مشارکت شرکت‌های پتروناس مالزی و میسان عراق» میزان برداشت نفت خام از میدان مشترک آزادگان جنوبی را به “روزانه ٢١٠ هزار بشکه” افزایش داده‌اند.

بر اساس این گزارش، عراق امیدوار است تا ظرف چند سال آینده، میزان برداشت نفت خود از این میدان را به روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه افزایش دهد. این درحالی است که به گفته‌ی عبدالرضا حاجی‌حسین‌نژاد، “مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران”، شرکت چینی CNPCI به عنوان پیمان‌کار طرف قرارداد دولت ایران در میدان “آزادگان جنوبی”، از ۲۵ دکل حفاری که بر اساس قرارداد می‌بایست در این میدان مستقر کند، تا کنون تنها ۵ دکل را فعال کرده است و از مجموع ۱۸۵ حلقه چاه پیش‌بینی شده در فاز نخست توسعه این میدان، تنها ۷ حلفه چاه حفر شده است.

پیش‌ از این، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت با غیر «مطلوب» دانستن عملکرد این پیمان‌کار چینی، گفته بود که اخطارهای لازم به این شرکت برای “خلع ید” از آن داده شده است. عماد حسینی، “معاون مهندسی وزارت نفت” نیز کارنامه چینی‌ها در پروژه‌های میدان نفتی “آزادگان جنوبی” را “غیر قابل دفاع” خوانده و از ضرب‌الاجل ۹۰ روزه‌ی زنگنه به شرکت چینی برای شتاب در طرح توسعه این میدان مشترک خبر داده است.

طرح توسعه میدان نفتی “آزادگان جنوبی” که در مهرماه ۱۳۸۹ به شرکت چینی CNPCI واگذار شد، در دو فاز تعریف شده است. در فاز نخست آن، تولید ٣٢٠ هزار بشکه نفت در روز و ١٩٧ میلیون فوت مکعب گاز دیده شده و قرار است که در فاز دوم، تولید نفت تا سقف ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

اقدام عراق برای برداشت بیشتر از میدان مشترک نفتی با ایران در حالی است که پیش‌تر، قطر، سه قرارداد جدید با شرکت دانمارکی «مرسک» به ارزش تقریبی ۴۳۰ میلیون دلار با هدف افزایش تولید نفت خود از میدان مشترک پارس جنوبی با ایران به ۷۰۰ هزار بشکه در روز امضا کرده بود. قطر هم‌اینک در حالی روزانه حدود ۵۲۵ هزار بشکه نفت از “پارس جنوبی” استخراج می‌کند که با گذشت نزدیک به ده سال از امضای قراردادهای مربوط به توسعه این لایه نفتی، برداشت ایران از آن، هم‌چنان «صفر» است.

بلوط
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۰۹:۲۵
این گزارش را بخدمت جناب رسایی برسانید تاشاید ازشرکتهای روسی وچینی که رفیق فابریک اقایان هست کمک بگیرد.
جناب اقای روحانی این اقایان سرشمارابایارانه مردم گرم کرده اندوسرمردم بیچاره راباتحلیل های فتنه 88یا دفن فرای ایران شناس.واعراب هم باخیال راحت نفت مارابرداشت میکند ومادنبال نام کوچک خانم شرمن هستیم .
تااقای رسایی ها کریمی قدوسی ها هستند نه ما درزمینه پیشرفت علوم واقتصادوصنعت نفت داریم........ وهمسایه ها سودسرشارازاین کارمامیبرند وماباجیب خالی پزپیشرف تکنلوژی به اعراب میدیم (218115)
ياسين
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۱:۲۵
در مورد مرگ 3 نفر با مصرف داروهاي لاغري
ديروز شبكه تهران برنامه به خانه بر ميگرديم مثل سابقه مديران فروشگاه 5040 رو دعوت كرده بود و داشتن تبليغ قرص هاي لاغري رو ميكردن!!!
خيلي جالبه! ميگن از ماهواره نخرين بعد تو صدا و سيماي ميلي ميان تبليغ همون محصولات ماهواره رو ميكنن! (218144)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۰۹:۲۹
خوش به حال عراقی ها
تو ایران که فعلا مشکل اصلی دفن کردن/نکردن فرای ایران شناس/جاسوس است.
البته علیرغم هیاهوی همین روزنامه ها و وب سایتها و غیره اینکه هنوز دو قسط از برگردوندن دارایی های خودمون واریز نشده مهم نیست. مهم نیست که آمریکا نماینده رسمی ایران را نمی پذیرد. مهم نیست که مذاکرات ایران و 5+1=6 داره توی دوری می افته که مذاکره کنندگان قبلی افتاده بودن (صرفاً تعیین موضوع جلسه بعد). مهم نیست که 77 میلیون جمعیت داریم و از پتانسیل اونها برای پیشرفت اقتصادی-فرهن استفاده نمیشه و مهم نیست که ... (218116)
بلوط
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۰۹:۲۹
اقای رسایی این کاغذ پاره های تحریم االان فرصت رابه عراق وقطر داده تانفت مارا برداشت کنند ومانضاره گرباشیم (218117)
ghasemi bojd
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۰۹:۴۱
اين فقط بي كفايتي مسئولين ما رو اثبات ميكنه
وقتي بايد از اين ميدان هاي مشترك نفتي بيشتري استفاده رو بكنيم
به خواب خرگوشي رفتيم و شاهد اين هستيم كه قطر و عراق چگونه دارن ميزان بيشتري برداشت ميكنن! (218123)
فرزانه و دل آرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۰۹:۵۷
سلام.ما فرزانه و دل آرا هستیم.کسی فریاد ما را نشنید.البته تعجبی هم نداشت که کسی فریاد ما را نشنود.کینه در جامعه موج می زند.حداقل فریاد ریحانه رابشنوید.داستان ریحانه بسیار با ما تفاوت می کند.اگر او بمیرد همراه او خیلی از مفهوم ها از جامعه می رود. (218128)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۱:۵۵
ریحانه هرگز نمی میرد. (218149)
زهرا
Ireland
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۰۹:۵۹
متاسفانه وقتی آمار برداشت نفت دیگر میادین مشترک ایران با کشورهای عربستان، امارات، کویت و قطر رو به این آمار اضافه می کنیم، این نسبت برداشت به حدود 6 برابر می رسد. این شرکت CNPCI در کشور عراق هم در حال فعالیت هست ولی عملکرد اون کاملاٌ متفاوت هست. متأسفانه در شرایط تحریم و نبود هیچ رقابت بین المللی این دست پیمانکاران وارد ایران شدند و یک معامله برد-باخت رو برای خودشون و ایران رقم زدند. با این وجود اگر شرایط برای ورود شرکت های بین المللی به ایران فراهم نشه منتظر نسبت های بالاتر هم باید باشیم. (218129)
بی نام
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۰:۰۷
تاکی ما باید زیر سلطه اقتصادی چین باشیم . یعنی کشور های غربی انقدر بد هستند که ما حاضریم چین و روسیه هر کلاه گشادی سر ما بگذارند ولی حاضر نشیم با شرکتهای قدرتمند غربی معامله کنیم ؟ (218131)
بی نام
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۰:۱۱
اتومبیل چینی ، شرکت نفت چینی ، دمپایی چینی ، موبایل چینی ، یه دفه بگین ایران یکی از استانهای فقیر چین شده و خلاص . کشتند ما رو با چین . با چهار تا کشور راست و درست که معامله نمی کنند . شکر خدا همش هم سرمون کلاه میگذارند . (218132)
محمد
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۰:۱۴
نهایتا کشورشون آباد خواهد شد. و ما میمانیم و .... (218134)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۰:۵۳
منتظر جلو زدن افغانستان در زعفران وتولیدات معدنی هم باشید ......... (218140)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۵ ۱۰:۵۷
بررسی کنید علت تورم اندک برخی کشورهای جهان ازجمله همسایگان چیست (218141)