به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۴ ساعت ۰۸:۰۶
کد مطلب : ۶۱۴۷۳
عراقچی: نمی‌خواهیم هفت ماه مذاکره کنیم

۵میلیارددلار از دارایی‌های‌بلوکه‌‌شده آزادمی‌شود

گروه سياسي: مذاکره کننده ارشد ایران درباره تمدید مذاکرات هسته‌ای تا 9 تیرماه 94 گفت: نمی‌خواهیم هفت ماه مذاکره کنیم بلکه بنا داریم ظرف چند هفته آینده به یک توافق کلی برسیم و بلافاصله بررسی جزییات را شروع کنیم.
۵میلیارددلار از دارایی‌های‌بلوکه‌‌شده آزادمی‌شود
سیدعباس عراقچی، گفت: ما جلسات فشرده‌ای را در چند روز گذشته داشتیم و پیشرفت‌های بهتری صورت گرفت اما رسیدیم به مهلت سوم آذر و طبق برنامه‌ای که داشتیم برنامه اقدام مشترک به پایان می‌رسید. با توجه به پیشرفت‌هایی که صورت گرفته بود کسی مایل به پایان مذاکرات نبود و از سویی با پایان مهلت مذاکرات رو به رو بودیم و از این رو بعد از جسله وزیران خارجه تصمیم گرفته شد برای یک دوره دیگر توافق ژنو تمدید شود. این که فرصت هفت‌ماه شده نه این که بخواهیم هفت ماه مذاکره کنیم بنا داریم ظرف چند هفته آینده به یک توافق کلی برسیم و بلافاصله جزییات را داشته باشیم.

او درباره تعهدات جدید از سوی دو طرف در قالب تمدید مذاکرات گفت: دقیقا همان شرایطی که در 10 ماه گذشته وجود داشته ادامه می‌یابد. غنی‌سازی ما ادامه دارد و برخی از محدودیت‌ها هم ادامه دارد و تحریم‌هایی که تعلیق کردند کماکان ادامه می‌یابد. در ادامه روند گذشته و مبلغی که در 10 ماه گذشته آزاد می‌شد ماهانه 700 میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران آزاد می‌شود. در ماه‌های گذشته 7 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران آزاد شده و و در ماه‌های آینده حدود 5 میلیارد دلار آزاد می‌شود. الان مذاکرات در شرایط خیلی بهتری است.‎ مسیری که طی کردیم در 10 ماه گذشته مسیر مناسبی بوده است و داریم روی راه‌حل‌ها کار می‌کنیم. عراقچی ادامه داد: در برخی از مسایل هم پیشرفت‌هایی شده البته در برخی مسایل دیگر هنوز مشکلات و اختلاف‌ها وجود دارد.

وی گفت: بعد از 10 ماه تصویر روشن‌تری از یک توافق داریم. این مذاکره کننده ارشد ایران گفت: توافق ژنو با توافق نهایی یکی نیست چون حجم کار متفاوت است. توافق ژنو یک آتش‌بس معمولی بود اما توافق جامع یک توافق صلح است. طبیعی است که برای توافق جامع به زمان زیادی نیاز داریم. اما قسمت مشکل کار رفته است و گره‌هایی که الان است چشم‌انداز روشنی برای بازکردنش داریم. امیدواریم در ماه‌ها و هفته‌های آینده بتوانیم از این مسایل نیز عبور کنیم.

عراقچی گفت: در ماه دسامبر یک دور مذاکره در سطح معاونان و کارشناسی میان ایران و 1+5 خواهیم داشت. تصمیم داریم که به سرعت کار را پیش ببریم چون حرکت رو به جلویی انجام شده که باید استفاده از فضا صورت گیرد. او بر حفظ حقوق و داشته‌های هسته‌ای ایران بر سر میز مذاکره تاکید کرد و گفت ما توافقی را خواهیم داشت که در آن حقوق‌مان رعایت شده باشد.

این عضو تیم مذاکره کننده درباره اختلاف میان گروه 1+5 اظهار کرد: هر چه مسایل شکافته می‌شود اختلاف‌ها هم بیش‌تر خود را نشان می‌دهد. تفاوت بین اروپایی‌ها و آمریکا با روسیه وجود دارد و رسیدن به یک موضع واحد برای‌شان سخت است و ما می‌خواهیم آن‌ها در مقابل ما نگاه واحد داشته باشند و اختلافات داخلی خود را حل و مواضع‌شان را یکی کنند و یکی مواضعش را بر دیگری تحمیل نکند. عراقچی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین مساله لغو تحریم‌ها علیه ایران است؟ گفت: ما درباره هیچ موضوعی هنوز توافق نکرده‌ایم. درباره هر موضوع راه‌حل و ایده وجود دارد و موضوع غنی‌سازی و اندازه آن و نحوه برداشته شدن تحریم‌ها مورد بحث است.

سعيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۴ ۰۸:۵۰
واقعا لذت بخشه كه بعد از مدت ها ميبينيم ديپلماتهامون ميشينن با سران ساير كشورها خيلي متمدنانه بحث ميكنن. حالا اگه توافق بشه كه چه بهتر. (264755)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۴ ۰۸:۵۴
انشاا.. خدا کمکتون کنه و به هدف با ارزش و تاریخ ساز برسید. (264756)
يك ايراني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۴ ۰۸:۵۵
خدا پدر و مادرتونو رحمت كنه اونهايي كه اينكاره اند ميفهمند كه يك ساعت مذاكره سنگين چقدر نفس گيره و چه پس زمينه بلندي را نيازمنده حالا اين مذاكرات اگه طولاني بشه چقدر جديت ، تلاش ، سماجت ، تبحر ، صبر و شكيبايي و حوصله ميخواد . واسه همين با تمام وجود عرض ميكنم خدا قوت ديپلماتهاي عزيز. (264757)
فارسیچی
United States
۱۳۹۳/۰۹/۰۴ ۰۸:۵۶
مطمئن هستیم که هفت ماه دیگر بازهم همین حرفها هست و دوباره تمدید و دوباره . . . . (264759)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۴ ۰۹:۳۱
این تحریمها ناشی از ندانم کاری دولت احمدی نژاد است..تحریمهای کاغذ پاره..سلام به تحریمها...تحریمها فرصت است...قطع نامه دان....یادتون هست اصطلاحات دولت عدالت محور محمود...چرا احمدی نژاد و دار ودسته اش را دستگیر و محاکمه نمیکنند؟ (264772)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۴ ۱۲:۱۹
من دقیقا با نظر علیرضا موافقم و هرچی بدبختیه سر احمدی نژاده (264834)
ایرانی فلک زده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۴ ۰۹:۳۶
فرصت از دست رفت.

هزینه تحریمها و تمدید پیاپی مذاکرات بی نتیجه را بازنشستگان کشور دارند می پردازند ونه مسولان ثروتمند کشور!

رانتخوران هر روز وضع شان بهتر می شود

به آقازاده ها هم در خارج از کشور خوش می گذرد. (264775)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۴ ۱۴:۲۴
کسی منکر اینها نیست برادرمن!!!!!!!
ولی وقتی توافق نمیکنند چه کنیم؟ ظریف و تیم هسته ای به آنها گفته بیاین توافق نکنیم؟ یا کخ دارن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (264871)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۴ ۰۹:۵۲
خسته نباشید خدمت تیم مذاکره کننده کشورم (264779)
ایرانیی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۴ ۰۹:۵۳
درودوخسته نباشید بر تیم مذاکره کننده ایرانی که واقعا در یک سال گذشته زحمت های فراوانی کشیدند وحقوق هسته ای ملت ایران را مانند ملی شدن صنعت نفت احیا کردند.همیشه با جنگ ودعوانمی توان حقوق خودرا احیا کرد.همانطوریکه اقای دکتر مصدق با مذاکره توانست حقوق نفتی مردم ایران را احیائ کند. (264780)
خردمند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۴ ۰۹:۵۷
سنگی که یک دیوانه در چاه می اندازد صد عاقل نمی توانند درش بیاورند خداوند به اقای ظریف و ریس جمهور عزیزمان صبر و استقامت دهد (264782)
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۴ ۰۹:۵۷
اولا 5 میلیارد نیست و مقداری کمتر از آن است!
ثانیااین به اصطلاح 5میلیارد دلار، از پول همین مملکت است نه اهدایی غرب!
ثالثاً اگر این مقدار بلوکه شده آزاد شد، در عوض طبق همان توافق ژنو، توقف پیشرفت هسته ای کشور هم تمدید شد.
البته ناگفته نماند که ایستادگی تیم مذاکره کننده در برابر زیاده خواهی های امریکا قابل تقدیر است. (264783)
۱۳۹۳/۰۹/۰۴ ۱۱:۴۶
100میلیارد دلار را همان کسانی که می گفتند کاغذ پاره است باعث بلوکه کردنش شدند و حالا باید شلنگ اب اورد وذره ذره ان اقدامات را پاک کرد (264824)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۴ ۱۲:۰۹
ظاهراً خبر ندارید که این اموال بلوکه شده مربوط به دولت قبل نیست، این اموال از ابتدای انقلاب بلوکه شد
خوهشاً با اطلاع اظهار نظر فرمایید (264829)
ناصر هشترودی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۴ ۱۳:۰۹
اخه دولت قبل نه تنها نتوانست 1دلار از داراییهای بلوکه شده را بگیرد بلکه باعث شد تحریمها اینقدر زیاد باشد که کشور فلج شود الان هم تمام بدبختیها از تفکرات ان دولت بی بصیرت است . (264842)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۴ ۱۳:۱۱
در مسئله هسته ای طرف ما آمریکا و چند کشور در حال مذاکره نیستند. ما الآن اموال توقیف شده در چین هند امارات کره و... داریم .از طرف روسیه و چین که شرکای اقتصادی ما هستند تحریم های یک جانبه داریم. همه ی این ها نشان می دهد که علیه ما و برنامه هسته ای ما اجماع وسیعی صورت گرفته و ما نه فقط برای شکستن تحریم ها که برای برچیده شدن این اجماع هم باید از تیم مذاکره کننده مون حمایت کنیم (264844)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۴ ۱۴:۲۵
حالا اگه مذاکره نمیکردیم که همین رو هم نمیدادند... (264873)
نیازمند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۴ ۱۰:۱۶
تعامل وگفتمان خردمدارازصفات بارزاندیشمندان است وبطوریقین نتیجه مذاکرات بااین تیم دانابنفع مردم فهیم ایران است ودرآینده نزدیک آنهاییکه باهیاهووباگل آلودکردن آب بخیال باطل خیانت بمردم غارت المال راادامه دهند بفضل خداواطلاع رسانی بموقع مردم رسواترمیشوند. (264789)
نا شناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۴ ۱۱:۰۲
به تیم مذاکره کننده که طی این مدت زحمات بسیار سنگینی را متحمل شدند خسته نباشید میگویم
همین که راه گفتگوی منطقی و عاقلانه ومدبرانه وبا عزت را در پیش گرفیتیم وبجای قیل وقال وهیاهو با طرف مقابل رو در رو حرفمان میزنیم و از چنین تریبون مهم ملل
حرفمان را وحقانیتمان را به همه عالم ابلاغ میکنیم بسیار ارزشمند است (264806)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۴ ۱۲:۴۱
5 ميليارد از 100 ميليارد يعني 5 درصد! واقعا چي بهشون داديم كه حاتم بخشي كردند و پانصد ده هزارم درصد! از دارايي هايمان را آزاد كردند؟
خيلي دستاورد بزرگيه، نه غلام!؟ (264838)
قربان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۴ ۱۵:۳۶
به نظر مسئولان زمان احمدی نژاد را باید محاکمه کنند (264897)