به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۱ ساعت ۲۳:۵۱
کد مطلب : ۵۷۶۴۹
رییس‌جمهور در پنجمین گفتگوی زنده تلوزیونی:

پرونده هسته‌ای، در 40 روز باقیمانده قابل حل‌وفصل نهایی است

گروه سياسي: رییس‌جمهور در پنجمین گفت‌و‌گوی زنده تلوزیونی خود با مردم به تشریح فعالیت های دولت در عرصه های مختلف پرداخت.
پرونده هسته‌ای، در 40 روز باقیمانده قابل حل‌وفصل نهایی است
به گزارش ایسنا، دكتر حسن روحانی در آغاز این برنامه ضمن تبریک به مناسبت عید سعید غدیر خم و آرزوی وحدت برای مسلمانان اظهار کرد: ما از آغاز کار دولت با رکود توام با تورم مواجه بوده‌ایم که معضل بسیار بزرگی بود و حل آن به سادگی امکان پذیر نیست. وی با بیان این‌که دولت هر کاری انجام داده است و هر قدمی که برداشته است با مشورت صاحب نظران و متخصصان بوده است افزود: اگر کمک متخصصان، حمایت عامه مردم و هدایت های رهبری نبود به این نقطه نمی‌رسیدیم.

رئیس جمهور با اشاره به این‌که آثار خروج از رکود در اقتصاد ایران از زمستان پارسال دیده شد، خاطر نشان کرد: اولین بخشی که از رکود خارج شد نفت بود؛ چرا که در سال 91 رشد ما منفی 8/6 بود و در سال 92 منفی 9/2 درصد بود پس در مجموع ما هشت تا نه فصل را پشت سرهم رکود داشتیم. روحانی با اشاره به این‌که کشور ما غیر از سال‌های اولیه انقلاب هیچ زمان این طور رکود همراه با تورم 40 درصدی را تجربه نکرده بود، خاطرنشان کرد: زمستان پارسال اولین بخش اقتصاد ما از رکود خارج شد و تولید ما در بخش نفت 7/13 رشد نشان داد.

رئیس جمهور با اشاره به این‌که زمستان پارسال رشد واردات ما افزایش یافت توضیح داد: ‌20/22 در فصل زمستان پارسال رشد داشتیم 4/16 در بخش مواد اولیه و همین طور 32 درصد در بخش سرمایه ای شاهد رشد بوده‌ایم و این نشان می داد، وقتی در مواد اولیه و ماشین آلات این اتفاق می‌افتد در فصل بعدی به تدریج خروج از رکود را تجربه می کنیم. روحانی با اشاره به این‌که در سه ماه اول امسال تحرک خوبی در بخش های مختلف اقتصادی دیدیم، توضیح داد:‌در گردشگری رشد دو برابری در فصل اول امسال نسبت به سال گذشته داشتیم. همچنین در بخش صنعت و معدن 10 درصد رشد را شاهد بودیم و در تولید خودرو 80 درصد در سه ماهه اول سال نسبت به پارسال رشد داشته ایم و در پتروشیمی و مواد خام نیز رشد داشته‌ایم.

تدوام رشد مثبت اقتصادی تا پایان سال
رئیس جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: در بخش های دیگر هم ما شاهد چنین رشدی هستیم. ما در خدمات و کشاورزی شاهد چنین رشدی هستیم و در بخش کشاورزی شاهد 3/3 درصد رشد در سه ماهه اول سال بوده‌ایم، به طور کلی در همه بخش ها شاهد آغاز یک حرکتی از زمستان سال گذشته به ویژه سه ماهه اول سال جاری بوده‌ایم. روحانی با بیان این‌که رقم رشدی که اعلام شده، بر مبنای سه ماهه نخست سال جاری در مقایسه با سه ماهه اول سال گذشته است، گفت:‌ من مطمئن هستم تا پایان سال هم رشد مثبت خواهیم داشت.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که «آیا فکر می کنید اگر مذاکرات به نتیجه‌ای نرسد ما شاهد تداوم این رشد خواهیم بود؟»، علت آغاز حرکت اقتصادی در ایران را دو عامل اعتماد و رفتارهای دولت در عرصه سیاست خارجی دانست و گفت : نخستین عامل آغاز حرکت اقتصادی در کشور اعتماد و امید مردم بود. مردم به دولت اعتماد کردند و دولت به کارشناسان خود، صاحب نظران، دانشگاهیان و کل ملت ایران اعتماد کرد و دولت و ملت به یکدیگر نزدیک‌تر شدند. رئیس جمهور کشورمان اضافه کرد:‌ از طرفی دیگر مردم احساس کردند که دولت یازدهم در زمینه سیاست خارجی با منطق و کارشناسی و تبحر لازم در حرکت است و این‌که ایران قادر است با شش قدرت دنیا پای میز مذاکره بنشیند و با منطق و استدلال بحث کند و بالاخره به توافق موقت شش ماهه ای برسد گام بسیار مهمی بود که دولت برداشت.

روحانی خاطر نشان کرد: من بعد از توافق ژنو طی مصاحبه ای به کارآفرینان گفتم که حالا نوبت شماست. ما گام نخست را برداشتیم و گام های بعدی متعلق به شماست. وی با بیان این‌که مردم احساس می‌کنند که تلاطم های خارجی کاهش یافته است، گفت : ما در زمینه هسته‌ای هر گونه ای حرکت کنیم مردم می دانند روابط با دنیای بیرون طبق وعده ای که در رقابت‌های انتخاباتی دادیم بر مبنای تعامل سازنده با جهان است و امروز بحث هسته‌ای یک جزء مباحث خارجی ما است.

توافق نهایی؛ کار بسیار بزرگی است که پیش رو داریم
رئیس جمهور کشورمان با اشاره به جایگاه امروز کشور ایران در سطح بین الملل اظهار کرد: امروز هنگامی که ما در یک اجلاس بین‌المللی شرکت می کنیم، کشور بزرگی وجود ندارد که داوطلب مذاکره و صحبت و ملاقات با مقامات ایرانی نباشد. ممکن است که ما با کشوری به دلایلی نخواهیم پای صحبت بنشینیم، اما همه کشورها داوطلب هستند. در گذشته زمانی که ملاقاتی با مقامات ما صورت می گرفت گاهی زبان طرف مقابل زبان نصیحت بود، اما امروز زبان آنها زبان سوال است. آنها راجع به اقتصاد ایران ، مسائل مختلف کشور و جهان پرسش مطرح می‌کنند.

روحانی با تاکید بر این‌که سیاست خارجی ما حرکت و گامی روبه جلو برداشته است، اظهار کرد: بحث هسته‌ای یکی از مباحث مهم کشور است و ما درگام نخست موفق شدیم به توافقی موقت دست پیدا کنیم. الان کار بزرگی پیش رو داریم و آن توافق نهایی است که کار بسیار بزرگی است؛ چرا که این موضوع از سال 81 تا به امروز دوازده سال میان ایران و کشورهای بزرگ جهان محل بحث بوده است.

وی با بیان این‌که یک معضل 12 ساله را نمی توان یک روزه و یک ماهه حل کرد اظهار کرد: گام‌هایی که تا به امروز برداشته‌ایم، گام‌های خوبی بوده است، ما امروز در کلیات موضوع به اتفاق نظر با 1+5 رسیده‌ایم. روحانی با بیان این‌که ما هنوز راجع به جزئیات هسته‌ای ایران بحث های زیادی داریم اضافه کرد: امروز 1+5 قبول کرده است که موضوع هسته‌ای ایران و حق ایران را به رسمیت بشناسد و در مورد این مسئله جای هیچ بحثی وجود ندارد، حال این‌که برای چند سال ایران باید چه مسائل و چه شرایطی را آن هم محدود بپذیرد، مسئله ای است که مورد بحث طرفین است.

در مورد لزوم برداشته شدن تحریم ها هیچ اختلاف نظری وجود ندارد
وی همچنین با تاکید بر این‌که در مورد لزوم برداشته شدن تحریم ها هیچ اختلاف نظری وجود ندارد، گفت:‌این‌که برداشته شدن تحریم ها از چه زمانی شروع شود و چه مسیری را طی کند از جمله مسائلی است که مورد اختلاف طرفین است اما در کلیات امروز توافقی صورت گرفته است. رئیس جمهور کشورمان با بیان این‌که در نطنز باید غنی سازی صورت بگیرد و فردو یک مرکزی برای ایران است هیچ بحثی وجود ندارد، گفت: امروز درباره این‌که ما در اراک یک نیروگاه نیاز داریم، نیز هیچ بحثی وجود ندارد و امروز یک گام بسیار بزرگی برداشته شده است و کلیات موضوع هسته‌ای ایران امروز مورد اتفاق نظر در بین دو طرف است.

وی با بیان این‌که حتی در مورد این‌که ایران در کنار غنی سازی باید از تکنولوژی های مدرن هسته‌ای برخوردار باشد یکی از مباحث مهم ما در 1+5 است اظهار کرد: امروز در 1+5 کشورهایی داوطلب هستند که به محض انجام توافق در این باره همکاری هایی با ایران داشته باشند و در سفر نیویورک و در ملاقات با رئیس جمهور فرانسه طرف مقابل مطرح کرد که می خواهد پس از توافق با ایران تعاملات هسته‌ای با ما داشته باشد و در مسئله هسته‌ای فناوری‌های مدرن را در اختیار کشورمان قرار دهد.

ایران باید همه فناوری‌های هسته‌ای را داشته باشد
رئیس جمهور گفت: امروز تنها بحث غنی سازی مطرح نیست و بحث این است که ایران باید همه فناوری‌های هسته‌ای را داشته باشد. روحانی در ادامه با بیان این‌که از رکود قبل از توافق نهایی هسته‌ای و برداشتن کامل تحریم ها عبور کرده ایم، گفت: امروز تردیدی نیست که ما از رکود عبور کرده‌ایم، البته هنوز تا رسیدن به رونق مطلوب فاصله داریم. وی با اشاره به این‌که خوشبختانه در مسئله اصلی اقتصادمان قبل از این‌که تحریم ها کاملا برداشته شود و به توافق نهایی برسیم قدم های مهمی برداشته‌ایم، اظهار کرد: همه ملت ایران باید دراین زمینه تلاش کنند و تا به حال هر کاری شده است با حمایت ملت ایران بوده است و اگر موفقیتی به دست آورده‌ایم به خاطر این حمایت ها بوده است؛ چرا که اگر تفاهمی بین قوا و حمایت های رهبری و یک صدایی مردم نبود با مشکلات زیادی روبرو می شدیم.

در مسئله هسته‌ای، هیچ وقت به یک سال قبل برنخواهیم گشت
رئیس جمهور با اشاره به این‌که موضوع هسته‌ای بازگشت ناپذیر است، خاطر نشان کرد: در مسئله هسته‌ای هیچ وقت به یک سال قبل برنخواهیم گشت و این‌که در چهل روز باقی مانده چه می‌شود، باید بگویم اراده ما بر این است و فکر می کنیم در40 روز باقیمانده مسئله قابل حل و فصل نهایی باشد.

روحانی با بیان این‌که در مسئله هسته‌ای حتما دو طرف به تفاهم خواهند رسید، گفت: به ملت بزرگ ایران می گویم که امروز دنیا قبول کرده است که ایران باید دارای فناوری هسته‌ای باشد و این تفاهم برد-برد خواهد بود. وی با اشاره به این‌که امسال در نیویورک نه تنها کشورهای اروپایی، بلکه دیگران نیز که با آنها ملاقات داشته ایم از جمله تمامی کشورهای 1+5، غیر از آن یکی، تاکید داشته‌اند که مسئله هسته‌ای باید حل شود و حتی یکی از سران این کشورها گفت که ما دیگر خسته شده ایم و باید این مسئله تمام شود ، افزود: شرایط به نحوی است که دنیا می تواند ببیند اراده دولت و ملت ایران چیست و در مسئله هسته‌ای در مسیر حل موضوع به نفع همه منطقه و جهان قرار داریم.

در گذشته، بانک مرکزی تبدیل به مرکز فروش سکه و ارز شده بود
وی به محاسبات مراکز رسمی کشور اشاره کرد و گفت:‌در شش ماهه اول امسال رشد واردات و صادرات قابل ملاحظه بوده است و حدود 26 میلیارد واردات غیرنفتی و 23 میلیارد صادرات غیر نفتی داشته ایم یعنی در کل 50 میلیارد واردات و صادرات غیرنفتی در شش ماهه اول سال داشته ایم که این رقم تا پایان سال به 100 میلیارد خواهد رسید. وی با اشاره به این‌که اقتصاد ما در حرکت است و مردم اعتماد کرده اند و امیدوارند، خاطر نشان کرد: در گذشته شاهد بودیم بانک مرکزی تبدیل به مرکز فروش سکه و ارز شده بود و مردم برای خرید سکه صف می بستند. همچنین حجم نقدینگی ما بسیار بالا رفته بود، اما در سیزده ماه آغاز به کار دولت یازدهم نقدینگی در مسیر درست حرکت کرده است.
روحانی اضافه کرد: بانک ها امروز تسهیلات خوبی به بخش تولید می دهند و دستشان باز است و تسهیلات در پنج ماهه اول امسال که توسط بانک ها پرداخت شده است نسبت به پنج ماهه اول سال گذشته 5/40 درصد افزایش داشته است و عمده حجم تسهیلات برای سرمایه در گردش بوده است.

رشد تورم را کاهش داده ایم، نه این‌که آن را متوقف کرده باشیم
روحانی در ادامه گفت‌وگوی زنده تلوزیونی با مردم با اشاره به این‌که در گذشته تورم مردم را نگران می کرد و روزانه مردم به سمت بازار سکه و ارز می رفتند و شتاب تورم را شاهد بودیم تصریح کرد:‌ امروز گاهی مردم می گویند اگر دولت معتقد است تورم را مهار کرده است، پس چرا اجناس در بازار ارزان نمی شود و من این توضیح را می دهم که در گذشته تورم ما رشد شتاب زده داشت و ما آن را مهار کرده ایم یعنی رشد تورم را کاهش داده ایم، نه این‌که آن را متوقف کرده باشیم و این‌که اصلا امروز تورم نداشته باشیم. روحانی افزود: در یک سال قبل تقریبا رشد تورم ماهانه سه تا پنج درصد بوده است و این رقم امروز حدود یک درصد است.

وی با اشاره به این‌که اگر رشد تورم طبق روال گذشته ادامه می‌یافت فردی که ماهانه یک میلیون و 500 هزار تومان درآمد داشت قدرت خریدش تا یک میلیون و دویست هزار تومان بود، توضیح داد: با مهار تورم ایجاد شده 20 درصد قدرت خرید مردم را یعنی تا مقدار 300 هزار تومان افزایش داده ایم پس تورم مهار شده است یعنی جلوی رشد آن گرفته شده است. وی با اشاره به این‌که در تیرماه سال گذشته تورم نقطه به نقطه‌ 44 تا 45 درصد بوده است افزود: شهریور امسال تورم نقطه به نقطه 4/14 درصد شده است یعنی 31 درصد تورم نقطه به نقطه را کاهش دادیم که این مسئله در تاریخ اقتصاد ایران بی سابقه است که دولتی در حدود یک سال 31 درصد تورم را کاهش دهد. پس از امروز اجناس گرانتر می‌شوند، اما با شیب ملایم تری.

رئیس دولت یازدهم به مقایسه قیمت اقلام خوراکی در شهریور ماه سال 92 نسبت به 91 پرداخت وگفت: تورم ما 40 %، 45 %، 60% و حتی 77 % در طول یک سال بود، اما امسال شهریور ما حتی تورم 30 درصد نداشتیم یعنی تورم رقم هایی مثل 11% ، 6 % ، 4% ، 12% را تجربه کرده است. پس تورم را مهار کرده ایم و کاهش داده ایم و هم زمان از رکود خارج شده ایم. روحانی با بیان این‌که این پیروزی بزرگ اقتصادی را به ملت ایران تبریک می‌گویم خاطر نشان کرد : امروز به هر استانی می‌رویم کارآفرینان حاضر هستند و حتی در سفر به نیویورک در جلسات جداگانه ای که با سرمایه داران آمریکایی و ایرانی مقیم آمریکایی داشتیم کارآفرینان اعلام آمادگی می کردند و چند شرکت بزرگ دنیا منتظر آن لحظه هستند که ما در مسئله هسته‌ای به توافق نهایی برسیم تا به سمت ایران سرازیر شوند.

وی با بیان این‌که هدف ما تا پایان سال این است که به تورم زیر 20 % برسیم تصریح کرد: هدف ما این است که رشد مثبت حدود 3% تا پایان سال داشته باشیم و تلاش ما این است که به این اهداف دست یابیم.رئیس جمهور با اشاره به اهمیت مسئله اشتغال گفت: رشد و رونق یکی از مهمترین آثارش اشتغال است در این رابطه باید بگویم با توجه به رونق گردشگری در این حوزه اشتغال بالارفته است و ما به دنبال جذب صاحب نظران این حوزه به طور مثال در زمینه هتل داری هستیم.

روحانی در رابطه با وضعیت اشتغال نیز تصریح کرد: بر مبنای آنچه وزارت کار در مورد بیمه های جدید امسال می‌گوید شاهد کاهش افرادی هستیم که به دنبال بیمه بیکاری می آیند و این یعنی بیکاری کاهش یافته است. همچنین بیمه های جدید برای کارفرما و کارگرها اضافه شده است. وی افزود: به گزارش وزارت کار در شش ماهه گذشته تقریبا بالای 400 هزار اشتغال جدید اعلام شده است یعنی 80 هزار کاهش و 430 هزار افزایش اشتغال داشته ایم که امید است این مسیر در شش ماهه دوم سال ادامه یابد. روحانی افزود: این‌که دربحث اشتغال بیکاری ما تک رقمی شده بسیار خوشحال کننده است و امیدواریم آن را نگه داریم و کاهش دهیم.

هدف نهایی ما تک رقمی شدن تورم است
روحانی با بیان این‌که در زمینه تورم هدف نهایی ما تک رقمی شدن تورم است، گفت: احتمالا در سال سوم یعنی سال 95 ما دنبال هدف تک رقمی کردن تورم هستیم و در پایان 94 نیز به دنبال رشد بالای 6 % هستیم و برنامه ریزیمان بر این مبنا است. امیدواریم که همه برنامه های ما توام با توفیق باشد.

وی با تاکید بر این‌که آمار و ارقام اعلامی از سوی دولت درست است، تصریح کرد:‌دولت به مردم وعده داده است که هر چه واقعیت است به مردم بگوید؛ ممکن است ما گاهی اشتباه بکنیم و در این زمان نیز حتما به مردم خواهیم گفت که اشتباه کرده‌ایم و از مردم به صراحت عذر خواهی می‌کنیم و به این عذر خواهی خود نیز افتخار می‌کنیم؛ چرا که مردم صاحب این مملکت هستند و همه مسئولان افتخارشان این است که خدمت گذار مردم باشند و ما هم افتخارداریم که بتوانیم به خدمت خود ادامه دهیم و رضایت مردم را نیز جلب کنیم.

رئیس جمهور کشورمان در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد انتقادات وارده به لایحه خروج از رکود دولت اظهار کرد: ما برای خروج از رکود بسته ای آماده کردیم و در جلسه ای که با کارآفرینان داشتیم در مورد این بسته نیز توضیحاتی ارائه کردیم . بسته خروج از رکود دولت تقریبا دارای 140 بند است که حدود 30 بند آن نیاز به قانون مجلس دارد دولت نیز لایحه ای به مجلس تقدیم کرد و گزارش مفصلی هم تهیه کردیم؛ در مورد این‌که این بسته خروج رکود دولت به هیچ عنوان با اقتصاد مقاومتی نه تنها در تضاد نیست، بلکه در همان راستا نیز در حرکت است.

وی با بیان این‌که بسیار مهم است در زمانی که تحریم ها هنوز ادامه دارد و ما به منابع خارج خود دسترسی نداریم و بانک های ما هنوز آن طور که باید فعال نبودند، توانستیم از رکود خارج شویم، اظهار کرد: این گام نخست است چنانچه در مجلس شورای اسلامی بسته دولت به تصویب نهایی برساند حرکت جدی تری آغاز می‌شود. روحانی با اشاره به جزئیات بسته خروج رکود اظهار کرد: برخی از بندهای بسته خروج از رکود در تقویت بانک‌ها و خوش حسابی دولت بسیار مهم و تاثیرگذار است.

رئیس جمهور با بیان این‌که مجلس شورای اسلامی گام نخست را خیلی خوب برداشت و فوریت لایحه خروج از رکود دولت را به تصویب رساند گفت: امیدواریم هر چه زودتر مجلس شورای اسلامی بسته خروج از رکود را به تصویب نهایی برساند و دولت بتواند آن را ابلاغ و اجرا کند؛ چرا که امروز رونق اقتصادی کار مهمی است و این بسته می تواند ما را در مسیر رونق قرار دهد. وی با بیان این‌که اشتغال در سایه رونق به وجود می آید، تاکید کرد: ما در زمینه‌های مختلف به رونقی مستمر و پایدار نیاز داریم که بتوانیم به مسیر خود ادامه دهیم.

تا پایان سال، 140 میلیون مترمکعب گاز به تولید ملی اضافه می‌شود
روحانی در ادامه با بیان این‌که در زمینه نفت و گاز توانسته‌ایم حرکت خوبی داشته باشیم گفت: بخش نفت نخستین بخشی بود که از رکود خارج شد. در زمینه گاز امسال تا کنون 45 میلیون متر مکعب گاز در روز اضافه شده است و تا پایان امسال نیز هدف‌گذاری‌مان بر این است 140 میلیون مترمکعب گاز به تولید ملی اضافه شود که این تحولی بزرگ خواهد بود.

روحانی با بیان این‌که مقدار مصرف نفت گاز و نفت کوره در نیروگاه های ما کاهش یافته است، تصریح کرد: به خاطر این‌که ما می توانیم گاز بیشتری به این نیروگاه بدهیم مقدار مصرف نفت و گاز از سوی مراکز تنزل یافته است و ما امیدواریم که در سال آینده به زمانی برسیم همه نیروگاه های ما بتوانند از گاز استفاده کنند؛ چرا که ما بر این موضوع واقف هستیم که موضوع محیط زیست بسیار مهم است.

وی با تاکید بر این‌که دولت در بخش های دیگر نیز گام های بسیار مهم برداشته است به معضل آب کشور اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین راه حل های حل معضل آب در کشور آبیاری مدرن در بخش کشاورزی و خارج شدن این اقدام از حالت سنتی خود است. در طول دهه گذشته و دولت های گذشته برای این کار مجموعه زمین های کشاورزی که به آبیاری مدرن تجهیز شده است یک میلیون و 330 هزار هکتار بوده است اما در دولت یازدهم برنامه ریزی ما برای سال 93 ،‌284 هزار هکتار زمین قرار است تحت طرح آبیاری مدرن قرار بگیرد که این موضوع نیز هم محصولات کشاورزی را افزایش می‌دهد و هم مصرف آب را کاهش می‌دهد. روحانی با بیان این‌که دولت در بحث محیط زیست نیز گام‌های بسیار مهمی برداشته است گفت: امروز در شهرهای بزرگ بنزین و گازوئیل نسبت به یک سال گذشته تغییر کرده است و آلودگی هوا نیز کاهش یافته است.

وی با تاکید بر این‌که آلودگی محیط زیست تنها به مسئله بنزین و گازوئیل مربوط نمی شود، به اقدامات دولت در سایر بخش ها اشاره کرد و گفت: دولت توانسته است در زمینه ریل گام های بسیار مهمی بردارد و به زودی ما مشاهده خواهیم کرد که خط ریلی ما به ترکمنستان وقزاقستان وصل می‌شود و طرح هایی نظیر دو خطه کردن و برقی کردن ریل های کشور در دستور کار دولت قرار گرفته است. رئیس جمهور کشورمان با بیان این‌که کشور در کلیت از رکود خارج شده است تصریح کرد:‌در همه بخش ها حرکت ما به سمت جلو است، گرچه ممکن است بخش هایی وجود داشته باشد که در آنها رکود هنوز وجود داشته باشد، اما خوشبختانه و با اطمینان به ملت می گویم که کشور از رکود خارج شده است و به سمت رونق اقتصادی در حال حرکت هستیم و در این راستا نیز همانطور که همه مردم ما همواره در صحنه بودند و دولت را یاری کردند باید از این پس نیز دولت را همراهی و یاری کنند تا بتوانیم مراحل بعدی را طی کنیم.

اجرای دقیق بسته خروج از رکود، برای دولت مهم است
روحانی در پاسخ به پرسشی در مورد روند صدور مجوزهای فعالیت های اقتصادی درکشور و همچنین چگونگی پایش بندهایی از بسته خروج از رکود دولت که به مصوبه مجلس نیازی ندارد، اظهار کرد: امروز در زمینه محیط کسب و کار قانونی که سال‌ها روی زمین مانده بود، دولت یازدهم آیین نامه های آن را تدوین کرد و به تصویب رساند و قدمی رو به جلو برداشت و تقریبا امروز شاهد وجود گفت‌وگوی مستمر میان مقامات دولت و بخش های خصوصی هستیم. رئیس جمهور کشورمان با اشاره به حضور بخش خصوصی در سفرهای خارجی خود خاطرنشان کرد : حضور بخش خصوصی در سفرهای خارجی به این معنا است که حرکتی آغاز شده است، اما در رسیدن به نقطه مطلوب کارهای بسیاری باقی مانده است.

روحانی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در روزهای نخستین آغاز به کار دولت یازدهم گفت: در 15 روز اول دولت در بحث تولید و اشتغال چندین بند به تصویب رسیدکه بسیاری از مشکلات برداشته شد. در سال‌های گذشته گردش کار درگمرک 26 روز بود که امروز این مدت به سه روز کاهش یافته است. که این از نتایج دولت الکترونیک است که ما باید به آن سمت حرکت کنیم. وی در ادامه در مورد چگونگی پایش بندهای بسته خروج از رکود تورم نیز گفت: معاونت راهبردی ریاست جمهوری مسوول نظارت به بسته است و کل دولت از جمله معاون اول نیز در حال پیگیری و دنبال کردن این موضوع هستند و برای ما بسیار مهم است که بسته دقیقا اجرا شود و سریعتر بتوانیم اقتصاد را به رونق و نقطه‌ای برسانیم که مطلوب مردم ما است.

رئیس جمهور کشورمان در پاسخ به این پرسش که چقدر در اجرای فاز دوم یارانه ها نحوه پرداخت یارانه ها هدفمند شد، تصریح کرد: یارانه مشکلات بزرگی داشت و هدفمندی یارانه به این موضوع تبدیل شده بود که مقداری حامل های انرژی را گران‌تر بفروشیم و پول حاصل از این کار به ضمیمه پولی از خزانه را در قالب یارانه نقدی به افراد پرداخت کنیم. روحانی اضافه کرد:‌ نخستین مشکلی که ما در دولت مواجه شدیم کسری اعتبار یارانه برای پرداخت یارانه نقدی به مردم بود. ما در این شرایط چاره ای نداشتیم که گام دیگری در زمینه هدفمندی یارانه ها برداریم.

وی با بیان این‌که در این مرحله خیلی از افراد از جمله بسیاری از اساتید دانشگاه و نمایندگان مجلس مخالف بودند، گفت: آنها معتقد بودند که من به دنبال مرحله دوم هدفمندی یارانه ها نباشم و این اقدام بسیار خطرناک است، آنها حتی اظهار می کردند که بحث کنترل تورم مورد نظر دولت نیز امکان پذیر نخواهد بود، اما ما هیچ چاره ای نداشتیم جز این که گام دوم هدفمندی یارانه ها را برداریم.

دنبال آن هستیم که اگر بتوانیم راه حلی برای شناسایی دقیق پردرآمدها بیابیم
وی خاطرنشان کرد: برای اینکه کارآفرینان به صحنه بیایند باید اعتماد کامل داشته باشند. این اعتماد با هیچ چیز قابل مقایسه نیست. البته دنبالش هستیم اگر بتوانیم راه حلی قابل قبول پیدا کنیم عملیاتی کنیم. البته هنوز هم دلمان میخواهد خود مردم نگیرند چون بهترین راه همین است.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری راجع به طرح های نیمه تمام در پروژه های عمرانی خاطرنشان کرد: در بودجه مردم مطلع هستند که ما امسال دنبال اتمام طرح ها هستیم. اگر طرحی 5 درصد یا 6 درصد اجرا شده نمیتوانیم 2 درصد دیگر ادامه دهیم و بقیه بماند. طرح های نیمه تمام زیادی داریم. بنا داریم طرح هایی را دنبال کنیم که تا پایان سال تمام شوند. 246 طرح در این زمینه را بودجه اختصاص دادیم. مواردی را هم در سفرهای استانی وعده دادم که قرار است آن ها را اجرا کنیم.

روحانی ادامه داد: انشاءالله امسال طرح های عمرانی ما در پایان سال خواهید دید که بسیاری از طرح های نیمه تمام که برخی سالها مانده تکمیل می شود که قدم خوبی برای اقتصاد کشور خواهد بود.
رئیس جمهور همچنین در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: یکی از بحث هایی که بسیار مهم است و من خیلی دنبال میکنم، مساله محیط زیست است. نمی خواهم بگویم با تحول در سوخت همه مساله محیط زیست حل می شود. برخی اقدامات طولانی مدت میخواهد مثلا ریزگردها به این سادگی قابل حل نیست. هامون ها و دریاچه هایی که خشک شده به این سادگی برنمیگردد؛ البته داریم روی اینها فکر میکنیم. خیلی دوست دارم ببینم در زاینده رود آب جاری است. دریاچه ارومیه بسیار اهمیت دارد؛نه تنها برای استان آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل بلکه برای کشور ما اهمیت زیادی دارد. اگر وضعیتش بحرانی تر شود یک طوفان می تواند شاید 7-8-10 استان ما را طوفان نمک بگیرد و تنفس مردم را دچار مشکل کرده و زمین های کشاورزی را از بین ببرد. اولین تصمیم دولت درباره دریاچه ارومیه بود.

روحانی در این باره ادامه داد: گزارش ویژه دادند کارگروه احیای دریاچه ارومیه. جلسات متعددی برگزار می شود در این زمینه. قدم به قدم باید جلو رفت. وی همچنین با بیان اینکه در گازوئیل تحول زیادی رخ داده و گوگردزدایی زیادی شده است، افزود: در برخی از طرحهای گذشته ما مسائل زیست محیطی کم مورد توجه بوده. در جایی بر مبنای نیاز کشاورزی سد زدیم و محاسبه دقیق نبوده که چه مشکلاتی می تواند ایجاد کند در مسائل زیست محیطی. یکی از مسائلی که مداوم دنبال میکنم مساله آب است که بسیار مهم است.

رئیس جمهور با تاکید بر لزوم بالا بردن بهره وری آب، خاطرنشان کرد: شاید قیمت آبی که الان مصرف می شود از قیمت محصول در برخی جاها بیشتر باشد. با طبیعت نمی شود جنگید، قاعده مند بودن فقط برای دنیای سیاست نیست. باید در محیط طبیعی هم اینچنین عمل کرد. با قواعد طبیعت و سنن الهی نمی شود مبارزه کرد. مساله آب بسیار مهم است. روحانی در بخش دیگری از سخنان خود یکی دیگر از حوزه هایی که برای رئیس جمهور مهم است را حوزه ریلی عنوان کرد و گفت: ریل می تواند مسیر مطمئنی برای مردم باشد. انشاءالله در این زمینه قدمهای مهمی برخواهیم داشت. بنادر نیز جزو مسائل مهمی است که دنبال می کنم. جاسک را دنبال میکنیم تا تبدیل شود به بندری برای صادرات نفت. سواحل مکران پتانسیل بالایی دارد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه نفت و گاز بویژه در حوزه های مشترک جزو اولویت های دولت یازدهم است، اظهار داشت: در این زمینه اقدامات خیلی خوبی شروع شده است. اینها جزو اولیات من است.
رئیس جمهور همچنین با تاکید بر لزوم تعادل بخشی در کشور گفت: امیدواریم در برنامه ششم این را دنبال و به ثمر برسانیم. روحانی تورم را از جمله مسائلی دانست که روزانه به آن فکر کرده و در راستای مهار آن اقدام میکند. وی افزود: هر روز ماه رمضان بخشی از وقت برای خروج از رکود اختصاص می یافت.

وی ادامه داد: مسائل اجتماعی ما و حقوق شهروندی مردم و همچنین مسائل سیاسی جامعه ما بسیار مهم است. مردم باید احساس راحتی کنند. البته من باید خدمت مردم بگویم که برخی از موارد دولت به تنهایی نمیتواند کار را تمام کند. اقتضائات حکومت این است که بتوانیم با اجماع نظر و هماهنگی قوای دیگر بتوانیم به نقطه مطلوب برسیم. من هیچ چیز فراموش نکردم. برخی با ایمیل و نامه می نویسند فلان موضوع یادت رفته ولی یادم نرفته. به قولهایم وفادارم.

روحانی گفت: از مردم که در همه زمینه ها به دولت کمک کردند و همچنین از کارآفرینان که قدم های بزرگی برداشتند و از کارشناسان و دانشگاهیان به خاطر نقد و تذکراتشان که بسیار ارزشمند است تشکر می کنم. امیدوارم به تذکرات و نقدهایشان ادامه دهند. نکته آخر به سیاسیون میگویم که همه قواعد بازی را رعایت کنیم. در دولت من از همه جناح ها هستند. آرایش خشم را نباید بگذاریم در کشورمان بوجود بیاید. آرایش ما باید تعاون و همدلی و همکاری در مسائل مهم کشور که به نفع کل ملت است باید باشد. همه احزاب باید دست به دست هم دهند تا به نقطه مطلوب برسند.

رئیس جمهور در پایان از بنیاد شهید نیز تشکر کرد و گفت: درباره خانواده های شهدا و جانبازان و ایثارگران، دولت بدهکاری از سال 86 داشته که 1700 میلیارد از معوقات مانده بود که نسبت به جانبازان و ایثارگران همه را پرداخت کردیم و امیدواریم تا پایان مهر نسبت به خانواده معظم شهدا را نیز پرداخت کنیم. یاد امام عزیز و همه شهیدان را گرامی می داریم و برای سلامت مقام معظم رهبری که امروز خوشحال شدیم بعد از دوران نقاهت به جمع مردم آمده و صحبت کردند، دعا می کنیم.

ارزو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۲ ۰۰:۰۴
اقای روحانی عزیزی وعزیز خواهی ماند توکلت فقطوفقط خدا باشد ان شاالله در همه زمینه ها موفق باشی (255554)
اصولگرای اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۲ ۱۸:۰۵
با سلام

ان شاالله که ایشان عزیز و موفّق باشند . امّا در رابطه با گفتگوی زنده باید عرض کنم که به نظر میرسد همچون گذشته ، سؤالاتی خاص و از پیش طرّاحی شده طرح میشوند . ظاهرا ورود به آندسته از سؤالاتی که دولت ها را به چالش میکِشند ، ممنوع است و خطّ قرمز دارند . مثلا حرفی از قول های صد روزه ، ... (ادامه دارد) (255699)
اصولگرای اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۲ ۱۸:۱۱
...... شایعه ی آلودگی بنزین داخل که خودِ وزارت بهداشتِ همین دولت تکذیبش کرده ، موضوعِ کرسنت و جزئیّاتِ مذاکرات با 1+5 که دولت اصلا به کسی اجازه ی ورود به آنها را نمیدهد تا موضوع شفّاف شود ، ادّعای انتقادپذیری و تکریمِ منتقدین و از آن طرف وارونه عمل کردن ، ادّعای راستگو بودن ولی آمارِ غلط دادن ، هیچگاه چنین سؤالاتی طرح نشده است . بعضی از آمارهای ایشان نیز با واقعیّاتِ جامعه تطبیق ندارد و غیر واقع است .
با همه ی اینها امیدوارم موفّق شوند . (255700)
اصولگرای اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۲ ۱۸:۱۴
خدماتِ بهداشت و درمان و ثباتِ نسبی در اقتصاد و بورس و قیمت طلا ، از مُحسناتِ این دولت و قابل تقدیر است . (255703)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۲ ۰۰:۵۵
آقای روحانی، لطفا رویه نادرست دولت های قبل رو تکرار نکنید... به شعارهای پر طمطراق دل خوش نکنید و به اصلاحات اساسی در جنبه های گوناگون کشور اقدام کنید... ان شاالله خدا هم شما رو یاری خواهد کرد... (255570)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۲ ۰۶:۵۳
اول تیتر یه فکر می کنیم رو جا انداختید ,به متن دقت کنید (255588)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۲ ۰۷:۴۲
آقای روحانی همانند من جوان های زیادی هستند که علیرغم اینکه اشتغال نداشته و یا امنیت شغلی ندارند ولی در سالهای قبل از 90 می توانستند صاحب خانه شوند ولی الآن با سه برابر آن بودجه هم نمی توانند به این مهم برسند . برنامه عملی شما در این حوزه چیست؟ آیا به این نتیجه نرسیده اید که باید با برنامه ایی کوتاه مدت قیمت زمین و مسکن را کاهش دهید؟ بزرگترین معضل جامعه در حال حاضر شغل و پس از آن سرپناه است. (255592)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۲ ۰۸:۲۷
مشکل هسته ای هم حل می شه
همانطور که مشکل بیکاری با یک آمار سازی ساده حل شد.
یا اینکه مشکل رکود روی کاغذ حل شد
یا اینکه مشکل خبرنگاران با مصاحبه ی شما با C N N حل شد
همانطور که همه ی مشکلات با یک آمار ساده حل می شود.
آقای روحانی سخنان شما باور پذیر نیست. (255601)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۲ ۰۸:۵۸
قیمت مواد غذایی ولبنی همه روزه در حال افزایش است؟ (255608)
ايرج
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۲ ۰۸:۵۹
ما كه عجله اي براي توافق هسته اي جامع نداريم وقتي از نظر نظامي - علمي - و ............... حرف اول را در منطقه ميزنيم پس عجله اي هم براي تا كمرخم شدن درمقابل امريكا و انگليس واسرائيل را نداريم اميدوارم آرزومندان هم تا 40 روز ديگر به آروزهاشون دست يابند بعد ببينيم آرزوي ديگرشان چيست درضمن آقاي رئيس جمهور مردم بايد بگويند قدرت خريدشان چقدر هست نه شما من كارمند بايد بگويم ميوه كيلويي چند است ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!! با داشتن دو فرزند بدون همسر چگونه بايد با اين حداقل حقوق زندگي ام را گذران كنم برادر من عميق ... (255609)
ش حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۲ ۰۹:۲۷
بعنوان یک کارشناس شاغل درزیرمجموعه تعاون وکارباضرس خاطرمیگویم جناب روحانی همانندرو.سای قبل بنحوی گل آمارهای نادرست دراشتغال زایی وکاهش صوری نرخ آنرامیخوردوبسیاری ازکارشناسان این بخش همین اعتقادرادارند.چرااینکه دربسیاری ازشهرهای مازندران نه تنهااتفاقی نیافتاده بلکه سیل جمعیت جویای کارافزونترومیادین شهرهامتراکمترگشته است.آقای روحانی نبایدبه آمارمحافظه کارانه مدیران ذیربط بسنده نمایدچون مدیران بیشتربه حفظ صندلیهامی اندیشندنه حقگویی!والابسیاری ازمشکلات اقتصادی مرتفع می گردید.حال درمازندران که ..... (255617)
محمود
United States
۱۳۹۳/۰۷/۲۲ ۱۰:۳۲
اگه قرار بود به توافق نهایی برسید در نیورک رسیده بودید
اینا همش بازی دادن مردمه (255625)
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۲ ۱۰:۵۶
چرا كسي حواسش نيست؟ روحاني اين قسمت از حرفهاش رو دقيقا براي موسوي و كروبي زد:
البته من باید خدمت مردم بگویم که برخی از موارد دولت به تنهایی نمیتواند کار را تمام کند. اقتضائات حکومت این است که بتوانیم با اجماع نظر و هماهنگی قوای دیگر بتوانیم به نقطه مطلوب برسیم. من هیچ چیز فراموش نکردم. برخی با ایمیل و نامه می نویسند فلان موضوع یادت رفته ولی یادم نرفته. به قولهایم وفادارم. (255628)
ناصر هشترودی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۲ ۱۱:۵۷
حرفهای اقای رئیس جمهور بسیار واضح بود و امیدوار کننده اما در مورد نرخ بیکاری به هیچ و جه قابل قبول نیست . (255635)
جاوید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۲ ۱۲:۳۷
بهار جان واقعا بیکاری کمتر شده ؟! من اصلاح طلبم و واقعا بیکار هستم. دارم آزانس کار میکنم و بیمه اختیاری کردم خودم رو. لیسانس مکانیک هم دارم از دانشکاه آزاد. حقیقتا انقدر درب و داغون شد سیستم مدیریت کشور در دوران احمدی نژاد که تبعاتش به من هم رسیده. درآمد ماهی 300 دلار و مخارج ماهی 800 دلار هم که به کنار. نه دزدی بلدیم نه آدم ربایی که پول بیشتری در بیاریم واسه زنده موندن تو ایران. خسته شدم خسته فکر نکنم بفهمین. چون این نظر رو حتی پخش نمیکنین چون از لحاظ شما تخریبی هست. ولی من دوستتون دارم (255643)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۲ ۱۲:۴۵
آقای روحا!نی امیدواریم در40روزمانده به توافق برسیدتاقیمت دلاربیادپایین وسال بعدبودجه رابادلار2000ببندیدتادوباره قیمتهاپایین بیاد!گرانی کمرمردم راشکسته!دست کسانی که وضع مردم رااینجورکردنددردنکند!! (255646)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۷/۲۲ ۲۱:۰۷
بهتر است عاقلانه عمل کنی نه شعارانه (255739)