به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۱۳ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : ۷۹۷۸۰
یک عضو اتاق بازرگانی تهران تشریح کرد

نتایج تغییر نرخ سوخت بر اقتصاد کشور

گروه اقتصادی: عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به تشریح نتایج تک نرخی شدن سوخت پرداخت و گفت: تک نرخی شدن حامل‌های انرژی قائدتا محملی است که دولت را در اجرای طرح‌های عمرانی کمک می کند.
نتایج تغییر نرخ سوخت بر اقتصاد کشور
رضا پدیدار  درباره آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی گفت: دولت به دلیل اینکه نمایندگی مردم را دارد نمی‌تواند خارج از اراده مردم کاری انجام دهد، اراده مردم در مجلس شکل می گیرد و مجلس به دولت این تکلیف را کرده بود که قیمت حامل‌های انرژی آزاد شود. وی ادامه داد: موضوع مطرح در این زمینه، زمان اجرای این قانون است. با توجه به اینکه امروز دولت با محدودیت منابع مالی روبرو است و به موجب قانون باید بخشی از منابع اعتباری‌اش را به اجرای طرح های عمرانی و جاری اختصاص دهد، تک نرخی شدن حامل‌های انرژی قائدتا محملی است که دولت را در اجرای طرح‌ها کمک می کند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: لازمه اینکه بخواهیم به ضریب رشد و توسعه اقتصادی دست پیدا کنیم این است که طرح ها و پروژه های عمرانی فعال باشند. متاسفانه از ابتدای سال تاکنون هیچ کدام از منابع اعتباری برای طرح های عمرانی که به عنوان زیر بنای توسعه مورد توجه قرار گرفته، تزریق نشده است. وی با بیان اینکه تصمیم دولت برای آزاد سازی قیمت‌ها درسطح کلان درست بوده است، عنوان کرد: تک نرخی شدن قیمت بنزین می توانست به صورت پلکانی انجام شود. روش پلکانی به این ترتیب است که ضریبی از خواست قانون یا خواست خودمان راعملی کنیم، یعنی اینکه اگر مجلس به دولت تکلیف کرده که باید به سمت آزادسازی نرخ سوخت برویم و قیمت فرآورده ما باید 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس باشد، قطعا باید به این نقطه رسید اما به جای اینکه در یک مقطع بخواهیم جهش داشته باشیم می توان این جهش را با گام‌های کوچک تر برداشت.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: با تغییر پلکانی نرخ حامل‌های انرژی مردم خودرا با تغییر قیمت‌ها تنظیم می کنند و قیمت تمام شده کالا و خدمات و تاثیر مستقیم و غیرمستقیم آن بر فرآیند اقتصادی، یک روش اجرایی موزون به وجود می آورد. وی با بیان اینکه رسانه‌ها باید کمک کنند که ساختار اقتصادی کشور روان سازی شود، گفت: باید شرایطی فراهم شود که فعالان اقتصادی و به ویژه جوان‌های دانشگاهی در روند اقتصادی قرار گیرند. برای این کار باید خود را با سیاست‌های اصولی که در اسناد بالا دستی و توسط مراجع رسمی کشور مورد تایید قرار گرفته است، همگام کنند.

پدیدار با اشاره به ضرورت تعریف رفتار اقتصادی اظهار کرد: رفتار اقتصادی دارای سه ضلع مردم، دولت و تولید ملی است. وقتی این سه ضلع را در نظر بگیریم می‌بینیم که همه باید در این فرآیند مشارکت کنیم. این سه ضلع یک جریان درون سیستمی و برون سیستمی دارد که باید رفتاربرون و درون با هم تنظیم شوند.
مرجع : ایسنا