به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۱:۵۶
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۷ ساعت ۱۳:۰۹
کد مطلب : ۵۵۱۶۴

مجلس‌آمریکا به تجهیزمخالفان‌سوری رای داد

گروه بین الملل: مجلس نمایندگان آمریکا طرح دولت اوباما برای تجهیز و آموزش مخالفان میانه‌روی سوری را، در جهت تلاش‌ها برای مقابله با گروه داعش «خلافت اسلامی» که بخش‌هایی از خاک سوریه و نیز عراق را در کنترل خود گرفته است، پذیرفت.
مجلس‌آمریکا به تجهیزمخالفان‌سوری رای داد
این طرح برای تجهیز برخی از مخالفان سوری است که از یک سو با نیروهای بشار اسد و از سوی دیگر با شبه‌نظامیان «داعش» در نبرد هستند. در میان قانونگذاران آمریکایی در مجلس نمایندگان که اکثریت در آن با جمهوری‌خواهان است، ۲۷۲ نماینده به این طرح «آری» گفتند و ۱۵۶ نماینده نیز با آن مخالفت کردند. مذاکره پیش از رای‌گیری برای این طرح ساعت‌ها به درازا کشید. طی مذاکرات شش ساعته برای رای‌گیری در مورد این طرح، گروهی مخالف آن بودند، چرا که آن را به معنی آغاز دوباره عملیات نظامی آمریکا در منطقه‌ای که آن را ترک کرده‌ است، می‌بینند.

گروهی دیگر نیز نگران هستند که سلاح و تجهیزاتی که در اختیار «مخالفان میانه‌رو» قرار می‌گیرد، ممکن است به دست گروه‌هایی که نباید، بیافتد و همین خود تنش‌ها در خاورمیانه را افزایش دهد. از سوی دیگر گروهی از جمهوری‌خواهان نیز معتقد هستند که راهکار دولت آمریکا علیه افراطیون تا جایی که لازم است پیش نمی‌رود. رئیس‌جمهور آمریکا، از قانون‌گذاران خواسته بود تا به طرح رای مثبت بدهند. باراک اوباما البته با انجام عملیات زمینی نیروهای آمریکایی در منطقه مخالفت کرده است. این موضوعی‌ست که بسیاری از نمایندگان آمریکا در هر دو مجلس آن کشور نگرانی خود را در مورد آن بیان کرده‌اند.