به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۱۳:۲۲
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۳/۲۵ ساعت ۱۷:۴۴
کد مطلب : ۱۲۶۷۶
از رکوردشکني‌هاي بي‌سابقه بورس تا ارز و خودرو

آري اقتصاد به پيروزي نامزد اعتدال‌ و اصلاحات

گروه اقتصادی: روز شنبه همزمان با اعلام نتايج اوليه يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري و پيروزي دكتر حسن روحاني بر اصولگرايان تمامي بازارهاي اقتصادي بهبود يافتند. دلار به زير ۳۵۰۰ رسيد و قيمت سكه طرح جديد نيز به زير يك ميليون و ۳۰۰ هزار تومان كاهش يافت. بازار بورس هم با شوك بسيار زيادي مواجه شد و همچنين بازار خودرو به اميد روزهاي آينده كاهش قيمت داشت.
آري اقتصاد به پيروزي نامزد اعتدال‌ و اصلاحات
سقوط ۹۰ هزار توماني سکه
در پي با اعلام نتايج اوليه انتخابات رياست‌جمهوري؛ قيمت سكه در بازار كاهش محسوسي داشت. ديروز بازار سکه تحت تأثير مسايل سياسي و ريزش قيمت‌ها در بازار طلا و ارز با نوسان قابل توجه همراه و از هر قطعه در اين رابطه رئيس اتحاديه طلا و جواهر تهران از کاهش شديد قيمت ارز و طلا در بازار خبر داد. احمد وفادار اظهار کرد: در روزي که اونس جهاني روند افزايشي داشت قيمت طلا و سکه به دليل تاثيرات يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري در بازار ايران روند کاهشي به خود گرفت.همزمان با کاهش قيمت دلار اتحاديه طلا و جواهر هم قيمت هر سکه بهار آزادي را به يک ميليون و ۲۲۰ هزار تومان کاهش داد که در مقايسه با روز پنج شنبه نشان از کاهش ۹۰ هزار توماني قيمت در اين بازار داشت.

کاهش ۱۵۰ توماني دلار آزاد

اما از سوي ديگر در حالي که مرکز مبادلات ارزي قيمت دلار را روز گذشته افزايش داد، قيمت اين ارز در بازار ۱۵۰ تومان کاهش پيدا کرد. کاهش قيمت ارز يک روز پس از پايان انتخابات در يک سرازيري ادامه داشت و تنها يک ساعت بعد از آغاز به کار بازار در اولين روز هفته، قيمت دلار آزاد ۱۵۰ تومان کاهش يافته و به ۳۴۹۰ تومان رسيد.صرافان بازار ارز از کاهش بيشتر قيمت ارز تا پايان روز خبر دادند.

تزلزل قيمتها در بازار خودرو

يک روز پس از برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري، قيمت خودروهاي داخلي در بازار آزاد کاهش يافت.هفته گذشته با بروز شوک قيمتي در بازار خودرو قيمت اين محصولات در حد قابل ملاحظه‌اي افزايش يافت با اين حال مصادف شدن ابتداي اين هفته با پايان انتخابات رياست‌جمهوري منجر به وارد آمدن شوک تورمي مثبت به بازار خودرو و کاهش قيمت‌ها شده است.فعالان بازار خودرو معتقدند که حضور پرشور مردم در انتخابات منجر به بهبود وضعيت بين‌المللي و در نتيجه کاهش قيمت محصولات از جمله خودروها خواهد شد.  به گزارش ايسنا، با انتشار نتايج انتخابات رياست‌جمهوري و افزايش اميدها نسبت به حل مسايل خودروسازان در حوزه تحريم‌ها اقتصادي غرب از يک سو و نيز آغاز سير نزولي قيمت‌ها در بازار ارز، قيمت سه نوع خودروي پرمشتري بازار بين ۱ ميليون تا دو ميليون تومان کاهش يافت.فعالان بازار خودرو معتقدند با قطعي شدن نتايج انتخابات و نيز ادامه کاهش قيمت ارز‌، سير نزولي قيمت‌ها در بازار طي روزهاي آينده نمود بيشتري خواهد يافت و شامل انواع خودرو چه توليد داخل و چه وارداتي خواهد شد.

اين روزها بازار خريد و فروش خودرو علي‌رغم تعيين قيمت‌هاي نهايي انواع محصولات داخلي که توسط فرمول جديد شوراي رقابت تعيين شده بود همچنان در رکود به سر برده و رغبت مردم براي خريد افزايش پيدا نکرده است. اما ديروز قيمت‌ها در بازار روند کاهشي را تجربه كرد و بنا به اعتقاد تعدادي از فروشندگان گويا جنب و جوش خريد و فروش خودرو به بازار باز خواهد گشت. چراکه با نگاهي به قيمت انواع خودرو مشاهده مي‌شود که قيمت‌ها تا مرز ۲ الي ۳ ميليون تومان در انواع خودرو کاهش پيدا کرده است.البته اين نگراني در مقطعي بودن اين کاهش قيمت‌ها در نزد خريداران و فروشندگان وجود دارد.

واکنش بازار مسکن

رئيس اتحاديه کشوري مشاوران املاک با بيان اينکه بازار خريد و فروش مسکن در رکود است، گفت: تاثير انتخابات رياست‌جمهوري بر بازار مسکن تا حداقل يک ماه ديگر مشخص نمي‌شود و فعلا نمي‌توان پيش بيني درستي از بازار داشت.
مصطفي قلي خسروي در گفت‌وگو با مهر با بيان اينکه بازار خريد و فروش مسکن همچنان در رکود به سر مي‌برد، گفت: رکودي که از سال گذشته بر بازار مسکن حاکم شده است، هنوز هم ادامه دارد.وي تصريح کرد: ‌آقاي روحاني بايد ظرف يک مدت کوتاهي، اولين نشست خبري خودش را برگزار کند تا مشخص شود که وضعيت بازار مسکن چطور خواهد شد. ‌خسروي ادامه داد: تا يک نشست خبري برگزار نشود قاعدتا وضعيت بازار مشخص نخواهد شد. در اين نشست خبري مي‌توان پرسيد که مواضع رئيس دولت يازدهم درباره مسکن مهر و بافت فرسوده چيست. ‌
وي گفت: تاکنون که اين گونه بوده و هر رئيس‌جمهوري که آمده کارهاي قبلي را تاييد نکرده است. اين موضوع را بايد خبرنگاران از منتخب مردم سئوال کنند که مسکن را به کجا مي‌خواهد ببرد. آيا مسکن مهر را ادامه مي‌دهد؟ آيا بافت فرسوده را ادامه مي‌دهد؟ براي تراکم چه بايد کرد؟ در اين شرايط مي‌توان گفت که قيمت مسکن چه خواهد شد.‌

رکوردشکني‌هاي بي‌سابقه بورس

با مشخص شدن نتايج اوليه انتخابات رياست‌جمهوري، رکوردهاي بي‌سابقه‌اي در بورس تهران ثبت شد و شاخص بورس تهران براي اولين بار از نيمه ۴۶ هزار واحد عبور کرد. در پي اعلام نتيجه اوليه انتخابات رياست‌جمهوري و پيشتازي کانديداي مورد نظر بازار سرمايه، بورس تهران رکورد شکني‌هاي جديدي را ثبت کرد و به بالاترين ارقام خود در طول تاريخ رسيد.به اين ترتيب بورس اوراق بهادار تهران که در هفته‌هاي گذشته با نزديک شدن به زمان انتخابات رياست‌جمهوري به فاز احتياط و رکود رفته و خريدهاي سهامداران به بعد از برگزاري انتخابات موکول شده بود، در ساعات ابتدايي معاملات هفته و شمارش اوليه آرا، براي اولين بار از کانال ۴۶ هزار واحدي عبور کرد و رکورد‌هاي جديدي را به ثبت رساند.

دماسنج بازار سرمايه که در معاملات هفته گذشته در نيمه ۴۵ هزار واحد قرار گرفته بود، در ابتداي معاملات ديروز رشد جهشي خود را آغاز کرد و به راحتي کانال ۴۶ هزار واحدي را فتح کرد و به عدد ۴۶ هزار و ۵۸۶ واحد رسيد. ورود شاخص به کانال جديد ۴۶ هزار واحدي در حالي رخ داد که در معاملات ديروز رکورد بيشترين افزايش روزانه شاخص در سال ۹۲ شکسته شد و دماسنج بازار سرمايه براي اولين بار رشد ۹۱۴ واحدي را در سال جاري تجربه کرد زيرا بيشترين رشد شاخص مربوط به معاملات چهارم خرداد ماه بود که در جريان آن شاخص کل بورس ۷۰۸ واحد رشد کرد.
از سوي ديگر در برابر افزايش تقاضاي خريد سهام شرکت‌هاي آينده دار و تشکيل صف‌هاي خريد قابل توجه‌،از بازارهاي ارز و طلا خبر مي‌رسد که روند نزولي قيمت‌ها ادامه يافته و اين دو بازار با افزايش فروشندگان مواجه شده اند.در اين ميان برخي کارشناسان بر اين باورند در صورت ادامه اين روند‌، بورس اوراق بهادار مي‌تواند به گزينه اول سرمايه گذاري تبديل شود.

م ح س ن
۱۳۹۲/۰۳/۲۵ ۱۸:۰۲
شيخ از 20ميليون هم بالا ميزنه (76863)
امین اکسین
۱۳۹۲/۰۳/۲۵ ۱۸:۰۴
اصلاحات با اسمش هم اقتصاد رو کنترل میکنه امدوارم مسئولان بفهمند درد دل مردم رو (76866)
majid
۱۳۹۲/۰۳/۲۵ ۲۱:۱۹
البته فراموش نشود تمام گرانی های زیر سر اصلاج طلبان بود ، چون دیدند با سیاسی بازی نمی تونن کار اصول گرایان را تمام کنند ، گفتند با مسائل اقتصادی پدر ملت رو در می آریم ، می ذاریم به حساب اصولگراین ، بعد بهشون کلید نشون می دیم می گیم کلیدش دست ماست ، از همون اول هم تابلو بود ، بیچاره ملت !!! (77236)
بي تعارف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۲۵ ۱۸:۰۷
هشت سال پيش هم زماني كه احمدي نژاد انتخاب شد همين اتفاق در بورس پيش آمد . آغاز مهم نيست ادامه كار مهم است . (76870)
عرفان
۱۳۹۲/۰۳/۲۵ ۱۸:۰۸
یکم نگران کنندس ارا از 51% به 50.8% رسیده خدایا کمک کن در همین دوره اول برنده شیم (76873)
مصطفی
United States
۱۳۹۲/۰۳/۲۵ ۱۸:۱۱
ببین نیومده چه ها کرده این شیخ اصلاحات...
به امید ایرانی آباد و آزاد... (76878)
احمدی نژاد
۱۳۹۲/۰۳/۲۵ ۱۸:۱۳
هان ای دل عبرت بین از دیده نظر کن هان
احـــوال محمــــــــود را آیینــــــه عبرت دان (76884)
MAJID
۱۳۹۲/۰۳/۲۵ ۲۱:۳۹
دوست عزیز ، خوب یا بد ، تمام شد همانند گذشتگان ، در هر صورت ایشان 8 سال رییس جمهور منتخب مردم بودند ، آقای روحانی هم اکنون این مسئولیت خطیر را به دوش گرفتند . حرفی نزنیم که خدای نکرده 4 سال دیگر پشیمون بشیم . به جای غرض ورزی ، بهتر است برای موفقیت رییس جمهور منتخب ملت دعا کنیم . از طرفداران دکتر جلیلی (77280)
۱۳۹۲/۰۳/۲۵ ۱۸:۲۲
می گم حالا که اینطوره هر یه هفته یه بار یه انتخابات دیگه بزاریم به روحانی رای بدیم. اگه هر دفعه 150 تومن دلار بیاد پایین، حساب کردم که شیش ماه دیگه 6 هر ریال میشه 60 دلار! (76899)
مجتبی
۱۳۹۲/۰۳/۲۵ ۱۸:۳۱
انشالله شاهد خبرهای خوش در تمامی عرصه هابرای ملت ایران باشیم (76929)
۱۳۹۲/۰۳/۲۵ ۱۸:۴۶
حالا خوش یاشید وقتی مثل زمان رفسنجانی زیر پای سرمایه دارها له شدید اونوقت مظنه بازار به دستتون می اید (76953)
۱۳۹۲/۰۳/۲۵ ۱۹:۰۶
خوش قدم باشي شيخ (76986)
سارا
۱۳۹۲/۰۳/۲۵ ۱۹:۱۵
خداکنه این روند ادامه پیدا کنه بلکه مارو از این وضعیت وحشتناک نجات بده.
ایشالا آقای روحانی به تمام حرف هایی که زده عمل کنه وسخت تلاش کنه (76995)
محمد
۱۳۹۲/۰۳/۲۵ ۱۹:۲۶
روحانی با 68 رای از 70 رای حاج بختیار بالاترین رای را به خود اختصاص داد (77012)
۱۳۹۲/۰۳/۲۵ ۱۹:۴۵
فقط گفتگوی تمدن. (77045)
۱۳۹۲/۰۳/۲۵ ۱۹:۵۴
تازه اولشه
این داستان ادمه دارد... (77064)
۱۳۹۲/۰۳/۲۵ ۲۳:۱۹
خواستم از مسئولین محترم شهر درگز تشکر کنم بخاطر همدلی با مردم تنها شهری که مجوز واجازه شادمانی به مردم ندادند. (77434)
اصلاح طلب تیر
۱۳۹۲/۰۳/۲۵ ۲۳:۲۲
تبریک که تدبیر و امید حاکم شد/در پرتو نور،شیخ حسن خادم شد/احسنت به انتخاب نیکوی شما/بالطف خدا،شاد دل مردم شد (77441)