به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۰:۲۸
 
۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب : ۷۷۴۵۹
روابط خاص دولتی‌‏ها و تندروها تا به کجا؟

دو وزیر روحانی، گوش به‌فرمان پایداریچی‌ها!

دو وزیر روحانی، گوش به‌فرمان پایداریچی‌ها!
گروه سیاسی: سایت اصلاح‌طلب خرداد در گزارشی نوشت: داستان خط گرفتن برخی وزرای حسن روحانی از مخالفان دولت او جدی‌‏تر می‌شود. داستانی که قبلا غلامعلی جعفرزاده، نماینده مجلس درباره آن گفته بود که برخی وزرا حتی جلسات منظمی با اعضای جبهه پایداری دارند. حالا در شرایطی‌ که گلایه برخی از دولتمردان از دخالت طیفی از نمایندگان در کارهای اجرایی کشور بالا گرفته است، اخباری مبنی بر روابط نامتعارف وزرای صنعت و کار با محمد مهدی زاهدی، وزیر علوم احمدی‏‌نژاد و نماینده نزدیک به جبهه پایداری که یکی از مخالفان سرسخت دولت در مجلس است، به گوش می‏‌رسد.

هرچند زاهدی در قامت رئیس کمیسیون آموزش از صحنه گردانان اصلی استیضاح و برکناری رضا فرجی‏‌دانا بود اما تقابل وی با دولت در این قضیه و مسایل بسیار دیگری نه تنها باعث نشده تا روابط برخی دولتی‏‌ها با او خراب شود بلکه برخی از وزرا امتیازاتی ویژه را نیز برای وی قایل هستند. زاهدی خود در گفت وگو با ایسنا تائید کرده که اولین امتیاز ویژه را از محمدرضا نعمت‌زاده گرفته است.

داستان از این قرار است که طی هفته گذشته محمد جلال مآب، مدیر عامل شرکت سنگ آهن گل گهر سیرجان بعد از 20 ماه از شروع کار دولت یازدهم برکنار شد. او از حلقه تحصیل کردگان دانشگاه علم و صنعت و از نزدیکان محمود احمدی‏‌نژاد بود که توانسته بود این مدت را به مدد فشارهای نمایندگان اصولگرای کرمان در راس یکی از بزرگترین معادن کشور دوام بیاورد. پیش از برکناری او 9 نماینده اصولگرای استان کرمان طی نامه‏‌های رسمی به استاندار و معاون وزیر خواستار ابقای او شده بودند و در این میان از جمع نمایندگان مجمع استان کرمان تنها نماینده اصلاح‌طلب زرند با بقیه همراهی نکرده بود.

اکنون اما زاهدی در گفت‌وگو با ایسنا سخنانی قابل تامل به زبان آورده است؛ «بعد از ارسال نامه 9 نماینده استان کرمان به وزیر مبنی بر ابقای «جلال مآب» در مدیر عاملی شرکت گل گهر سیرجان، به بنده اطمینان داده شد که به دنبال ارتقای جایگاه آقای «جلال مآب» این جابجایی صورت خواهد گرفت.» وی گفته که وزارت صنعت و وزیر این مجموعه به او ماموریت داده‌‏اند تا از سوی دولت سه پست در سطح ملی به همکلاسی و یار قدیمی محمود احمدی‌نژاد پیشنهاد دهد تا «در صورت پذیرفتن از سوی آقای «جلال مآب» حکم‌شان سریعا زده شود.»

با این توضیحات ماموریت وزارتخانه دولت یازدهم به یک وزیر محمود احمدی‏‌نژاد برای یافتن «پست ملی» برای یک مدیر احمدی‏‌نژادی جای بسی تعجب دارد. اما موضوع دخالت زاهدی در مسایل اجرایی و روابط حسنه او با دولت یازدهم به همینجا ختم نمی‏‌شود.

امتیازات منطقه‌‏ای برای پس‌گرفتن استیضاح؟
طی هفته جاری معاون سیاسی امنیتی استاندار کرمان افشا کرد که فشار نمایندگان مجلس موجب شده استاندار کرمان در تغییر یکی از مدیران کل استان ناکام بماند. به گزارش سایت «گفتارنو»، از سایت‏‌های خبری نزدیک به اصلاح‌‏طلبان در استان کرمان، حمید ذکاء اسدی در جلسه «مجمع مشورتی توسعه استان کرمان» از موانع توسعه در استان سخن گفته و در ادامه اختیارات ناکافی مدیران دولت را یکی از موانع پیگیری طرح‌های توسعه اعلام کرده است.

فارس نیز گزارش داده که ذکاء اسدی در این جلسه به صراحت گفت که «دو سال است استاندار می‌خواهد یک مدیرکل را تغییر دهد، اما وزیر مربوطه ملاحظه نماینده را می‌کند، نمی‌شود که استاندار در خط مقدم مسئولیت‌ها باشد، اما اختیارات را نداشته باشد.» هرچند ذکاءاسدی به نام مدیرکل مورد نظر خود اشاره‌ای نکرده است، اما حسن رحمانی مدیرکل کار‏ رفاه و تامین اجتماعی استان کرمان یکی از مدیرانی است که گفته می‌شود هر گاه زمزمه تغییر او مطرح شده نمایندگان استان با این مساله مخالفت کرده‌اند. رحمانی در دولت محمود احمدی‌نژاد فرماندار زرند بود و احتمال نامزدی او در انتخابات مجلس از سوی اصولگرایان مطرح شده است.

محافل سیاسی استان کرمان از روابط ویژه او با نمایندگانی چون زاهدی خبر داده‌‏اند. همچنین گفته می‏‌شود محمد رضا پورابراهیمی دیگر نماینده کرمان هم در فشار به استاندار برای ابقای این مدیر‌کل بسیار دخیل بوده است. پورابراهیمی هر چند اکنون به عنوان طراح استیضاح علی ربیعی،‌ وزیر کار در مجلس مطرح است اما ابقای مدیرکل تامین اجتماعی استان که از مدیران محمود احمدی‌‏نژاد بوده، یکی از امتیازات وزیر برای وی در جهت پس‌گرفتن طرح استیضاح ارزیابی می‌‏شود.

پورابراهیمی خود در دوره احمدی‏‌نژاد و در سال 86 در سمت معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی بزرگترین مجموعه اقتصادی کشور مشغول به کار د و این در حالی بود که معاونت برنامه ریزی ، اداری و مالی استانداری کرمان را نیز همزمان بر عهده داشت. او در آن زمان تنها 37 سال داشت.

روابط خاص دولتی‌‏ها و تندروها تا کجا ادامه می‌یابد؟
این تنها داستان روابط دو نماینده با دولتی‌‏ها و امتیازات وزرای حسن روحانی برای آنها در سطح منطقه‌ای بوده است. اتفاقی که شواهد نشان می‌دهد در بسیاری دیگر از مناطق و استان‌های کشور هم در حال وقوع است. آن هم در شرایطی که حمله نمایندگان مخالف دولت به کابینه و برنامه‏‌های حسن روحانی از روز رسیدن او به پاستور لحظه‌‏ای هم قطع نشده است. سوال تکراری اما مهم این است که چرا برخی وزرا عی‌رغم خط مشی عمومی دولت یازدهم و مطالباتی که مردم از این دولت دارند، همچنان به داشتن روابط پشت‌پرده با نمایندگان و افراد متنفذ جریان مخالف دولت ادامه می‏‌دهند و مهمتر از آن از دادن امتیازات ویژه به آنها ابایی ندارند؟ دادن این امتیازات ویژه و ترس از نفوذ رقبا تا کی ادامه خواهد داشت و مجموعه دولت و رئیس‌جمهوری قرار است چه وقت تکلیف خود را با این دست روابط که اکنون دیگر پشت‌پرده نیست و قسمت مهمی از آن عیان شده، مشخص کنند؟

ایران جوان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۱۱:۴۱
صبرمان تمام شده است (303262)
على
Spain
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۱۹:۳۹
واقعا عجيب است. اين آقاى زاهدى اگر يك كارمند عادى باشد قطعا ضعيف ترين كارمند دولت خواهد بود و دوران وزاتش كه ذره اى تجربه و توان نداشت و فقط به ضديتش با اصلاحات در شهر كرمان ميباليد و خودش هم از وزير شدنش شوكه شده بود و دوران وزاراش فاجعه وزارت علوم بود. حالا چه شده كه اين فرد ضعيف و ناتوان رئيس كميسيون مجلس شده خنده دار است و فشار بر روى وزراء حيرت انگيز است. (303339)
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۲۲:۰۸
منم همینطور... (303363)
مهسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۱۱:۵۸
جنتي و رحماني فضلي.! (303270)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۱۲:۰۳
در استان کهگلویه نیز هیچ حکمی بدون دخالت و حمایت بزرگواری نماینده تندرو و عضو پایداری زده نمی شود (303271)
عجایب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۱۲:۱۸
پشت صحنه چه خبره و مردم بی خبرند (303276)
محمد
Romania
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۱۵:۱۲
وزیر بهداشت نیز انتصابات بسیار مورد داری از عناصر پایداری در سطح معاونتهای وزیر و روسای دانشگاهها داشته و با توجه به وجود فامیلها ی نزدیک او در گروهک پایداری ، عقیده ای وجود دارد که او را کاندید پایداری و اصولگراها برای دور بعد ریاست جمهوری مقابل روحانی می دانند، اینکه کارهای پوپولیستی وی همیشه سوژه دوربینهای صدا و سیماو رسانه هایی مثل فارس است بسیار معنی دار است. (303308)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۱۲:۲۳
در ایران عزیز برای گرفتن پستی مانند وزارت باید هم به ذی نفوذان امتیاز داد.چراکه تخصص و توانمندی در کشور در الویت آخر است.خدایا چه بلایی سر مملکت میاد؟؟؟ (303279)
محمدیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۱۲:۲۴
ما هم می گوییم که روحانی فقط ملاحظه کار است وبه قولهایش عمل نکرد. سخنرانی احمدی نژاد درحضور مسئولین استانها برگزار می شود با هیچگونه محدودیت اما وزرای او برای سخنرانی دردانشگاه با مقاومت ها روبروهستند. پس حکومت احمدی نژاد برقراراست. (303281)
خسته
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۱۲:۲۷
سه وزیر ضعیف کابینه دولت: 1-گودرزی 2-رحمانی فضلی 3-نعمت زاده
جالبه مجلس با اینا کار نداره فقط با کسایی که دارن سالم کار میکنن مشکل داره. (303282)
م.م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۱۲:۴۵
آقای پورابراهیمی یکی از تندروترین احمدی نژادی هاست (303285)
معلم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۱۲:۴۹
وزیر اموزش و پرورش نیز چند ماه پیش برای ممانعت از استیضاح خود تحت تاثیر دو تن از نمایندگان پایداری استان بوشهر مدیر کل اپ این استان که مورد قبول فرهنگیان استان بوشهر بود را بر کنار کرد (303288)
------------
Romania
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۱۲:۵۱
دولت باید از پایداری ها دوری کند (303289)
ارسلان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۱۴:۴۱
حقیقتا تحلیل بسیار سطحیی است (303302)
حقوقی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۱۴:۵۷
مدیرکل تربیت بدنی آذربایجانشرفی نیز یکی از افرادی است که میبلیستی عوض میشد که متاسفانه تا امروز مانده است (303305)
ایرانیم
Germany
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۱۵:۵۰
ما که نگرفتیم شما چرا با این پایداریها سر لجی؟؟؟
اگه رانتی دادن ، رشوه ای گرفتن ، اختلاسی کردن ، پول تحریمها به جیبشون رفته
یا بی بندو باری رو داخل جامعه ترویج دادن بگو ما هم بدونیم.

باور کن اگه با مدرک ثابت کنی (نه از روی توهم و جو ایجاد کردن) خودم با هاتم بر علیه شون. التبه با مدرک (303313)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۱۶:۳۲
يكي ديگر از مواردي كه وزير كار براي ماندن بر سر كار در حال باج دادن به پايداري هاست‘ ابقاء رئيس سازمان فني و حرفه اي كشور هست كه با وجود نارضايتي شديد كل كاركنان سازمان از ايشان و عملكرد بسيار ضعيفشان طي 4 سال رياستشان بر سازمان فني و حرفه اي و .....هنوز در مصدر كار باقي ماندن. خدا عاقبتمون رو به خير كنه. (303317)
ابراهیمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۱۶:۵۲
از این دس افرادی که بعد از انقلاب انقلابی شدند ویک شبه همه کاره شدند زیاد داریم مثل همین پور ابراهیمی زاهدی بذرپاش مرتضوی وخیلی از وزرای زمان احمدی نژاد که حالا طلبکار انقلابیون راستین هم شده اند که به نظر من علتش ...... که اکنون خیلی از سینه چاکان واقعی انقلاب خانه نشین شده اند (303319)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۱ ۱۹:۲۱
شاید خواندن کتاب دموکراسی یا دموقراضه بسیاری از دوستانی را که رویای ایرانی آباد را آرزو دارند ، اقناع نگه دارد که با ما مردم چه می شود حال هر روز در یک لباس ، مردم همه هیچند چه محمود چه دیگری . (303333)