به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ساعت ۱۵:۳۳
کد مطلب : ۳۸۳۴۴

در تبدیل علم به ثروت از دنیا عقب هستیم

گروه اقتصادي: نایب رییس اتاق بارگانی ایران گفت: در پیوند علم دانشگاه به صنعت ناموفق بودیم و در تبدیل علم به ثروت از دنیا عقب مانده‌ایم.
در تبدیل علم به ثروت از دنیا عقب هستیم
محسن جلال پور رییس اتاق بازرگانی استان کرمان، صبح امروز در دومین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه در کرمان اظهار کرد: امروز به دنبال راهکار پیوند صنعت و دانشگاه هستیم و می دانیم که علم به تنهایی برای توسعه راه به جایی نمی‌برد و صنعت و کار اقتصادی بدون نگاه علمی به نتیجه نمی‌رسد. وی افزود: باید علم را به فناوری، فناوری را به صنعت و صنعت را به تجارت پیوند دهیم و این زنجیره را کامل کنیم. عوامل مورد نیاز این اقدام، فعال شدن پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی در کشور است.

جلال پور ادامه داد: همچنین فعالیت مراکز رشد برای بردن فناوری به صنعت و شرکت های دانش بنیان به منظور گره زدن صنعت به تجارت در کشور نیاز است و در این حوزه کمبودی در ایران نداریم. وی تصریح کرد: 33 پارک علم و فناوری، 148 مرکز رشد، تعداد زیادی شرکت های دانش بنیان و بیش از 200 موسسه آموزش عالی با بیش از 4 میلیون دانشجو در کشور داریم که اینها ظرفیت‌های بزرگی هستند

جلال پور بیان کرد: شناسایی مزیت های نسبی و قابلیت ها و استعدادهای پژوهشی کشور و معرفی به واحدهای تولیدی، حمایت از پژوهش های تولیدی، اتخاذ تدابیر لازم به منظور اثربخشی تحقیقات کشور، تمهیدسازی برای ایجاد همسویی میان فعالیت های تحقیقاتی و تقویت ارتباط مراکز تحقیقاتی و واحدهای اقتصادی کشور و ... از ماموریت های وزارت علوم است. رییس اتاق بازرگانی استان کرمان گفت: مقام معظم رهبری می فرمایند «اگر بخواهیم به رشد اقتصادی حقیقی نائل شویم، راهش تقویت علم و تقویت شرکت های دانش بنیان است».

وی افزود: عدم حمایت خوب از شرکت های دانش بنیان، ناهماهنگی بین دستگاه های سیاست گذار در زمینه علم، فناوری و نوآوری، نگاه تک بعدی حمایتی و تسهیلات محور به نخبگان و ... از علل موفق نبودن ما در تبدیل علم به فناوری است. وی تصریح کرد: یکی از دغدغه های اصلی در توسعه کشور و استان کرمان این است که نتوانسته ایم نیروهای متخصص برای کار اقتصادی آماده کنیم و این سوال روی میز است که چرا و چگونه باید مسیر پیوند صنعت و دانشگاه را درست طی کنیم و امیدواریم خروجی همایش راهکار این مسئله باشد.
مرجع : ايسنا