به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۱۲
 
۲۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ساعت ۱۶:۲۸
کد مطلب : ۶۱۴۴۷
تمدید زمان مذاکرات تا 10 تیرماه سال 1394

توافق حاصل نشد، تمديد مذاكرات

گروه بين الملل: در حالیکه دیپلمات‌های گروه ۱+۵ از احتمال تمدید مهلت مذاکرات هسته‌ای برای رسیدن به راه‌حل جامع هسته ای سخن به میان آورده‌اند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که رسیدن به توافق قابل قبول تا مهلت ۲۴ نوامبر هنوز امکانپذیر است.
توافق حاصل نشد، تمديد مذاكرات
نشست مشترک ظریف و اعضای گروه 5+1 به پایان رسید. دستاورد این نشست تمدید زمان مذاکرات تا 10 تیرماه سال 1394 (1 جولای 2015) است. بر اساس اطلاعات به دست آمده مذاکرات به زودی آغاز شده و طی هفته های آینده برای دستیابی به توافقات مذاکرات نیز از سرگرفته خواهد شد.

«جن ساکی» تصریح کرد: یک توافق قابل قبول در دسترس است، مسئله این است که آیا ما به زمان بیشتر نیاز داریم و این چیزی است که ما قرار است ساعات پایانی مذاکرات را صرف آن کنیم. هیچ کس خواستار از هم پاشیده شدن مذاکرات نیست. همه می‌خواهند به نقطه‌ای برسند که دو طرف بتوانند آن را بپذیرند. اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی مطرح شده است که خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات نزدیک به مذاکرات از تمدید مذاکرات هسته‌ای تا ۱۵ دسامبر خبر داده‌اند.

خبرگزاری انگلیسی رویترز به نقل از یک منبع نزدیک به مذاکرات از احتمال از سرگیری مذاکرات ایران و 1+5 در نیمه دسامبر در عمان خبر داد. این منبع در ادامه افزود که ایران نباید در این برهه زمانی انتظار تسهیل تحریم‌ها را داشته باشد. دیپلمات درگیر در فرآیند مذاکرات اعلام کرد: "برخی پیشرفت‌ها حاصل شده است. اما ما باید برخی از مسائل را با پایتخت‌های خودمان در میان بگذاریم. ما بار دیگر قبل از سال جدید دیدار خواهیم کرد. این یک فرآیند ادامه دارد است." خبر رویترز در حالی منتشر می‌شود که بر اساس گزارشات یک مقام ایرانی نیز اعلام کرده است مذاکرات هسته‌ای بر مبنای توافق موقت ژنو که سال گذشته در چنین روزی (3 آذر) منعقد شد، تمدید خواهد شد.

یک روزنامه آمریکایی هم گزارش کرد با رسیدن مهلت ۲۴ نوامبر، رسیدن به توافق نهایی هسته ای بین ایران و ۱+۵ امکان پذیر نیست و احتمال تمدید مذاکرات وجود دارد. «وال استریت ژورنال» گزراش کرد که مقامات آمریکایی استدلال می کنند که بعد از یکسال مذاکرات مستقیم، حفظ بهبود رابطه با تهران به شکست مذاکرات و بروز تنش در خاورمیانه ای که از پیش متزلزل بود، ترجیح داده می شود.

با این حال، تمدید مذاکرات ظاهراً با مقاومت سخت دو حزب جمهور ی خواه و دموکرات کنگره روبرو خواهد شد زیرا معتقدند که آنچه که در یکسال گفت وگو به دست نیامده است چطور ظرف چند ماه دیگر حاصل خواهد شد. بر اساس این گزارش، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا از ایده تمدید مذاکرات حمایت می کند و یکی از مقامات ارشد آْمریکا می گوید: «تمرکز ما روی برداشتن گام هایی به سوی رسیدن به یک توافق است اما طبیعی است که 24 ساعت مانده به مهلت 24 نوامبر، ما درباره طیفی از گزینه ها بحث کنیم......تمدید یکی از این گزینه ها است.

این مقام آمریکایی افزود: «جای تعجب نیست که ما همچنین در خصوص گزینه‌ها با مقامات ایرانی وارد تعامل شدیم. این به مفهوم آن نیست که ما بحث درباره طیف گسترده‌ای از موضوعات دشوار را ادامه نمی‌دهیم و تمامی تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا پیشرفت‌هایی را در زمینه تمامی موضوعاتی که می‌بایست بخشی از توافق جامع باشد، حاصل آوریم.

آمریکا و گروه 1+5 سال گذشته میلادی به توافق موقت تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» رسیدند و طبق آن بخشی از برنامه هسته‌ای ایران در قبال کاهش اندک تحریم‌ها متوقف شد و قرار شد مذاکرات به مدت 6 ماه برای رسیدن به راه‌حل جامع هسته‌ای ادامه داشته باشد اما از آنجایی که بعد از پایان دوره 6 ماهه توافقی حاصل نشد، مذاکرات برای یک مهلت 4 ماهه تا 24 نوامبر (3 آذرماه) تمدید شد.

علیرغم آنکه امشب مهلت 4 ماهه به پایان می‌رسد، طرفین مذاکره گفته‌اند که رسیدن به توافق امکانپذیر نیست و ممکن است به یک توافق سیاسی برسند و مذاکرات مجدداً برای دومین بار تمدید شود. با اینحال وال استریت ژورنال گزارش کرد که کارشناسان مستقل ابراز تردید کرده‌اند که تمدید مذاکرات بتواند به ایران و غرب اجازه دهد تا اختلافاتشان را مورد بررسی قرار دهند.

«مارک کرک پاتریک» مقام سابق وزارت خارجه آمریکا که از نزدیک برنامه هسته‌ای ایران را در موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک لندن دنبال می‌کند درباره تمدید مذاکرات می‌گوید: «فکر نمی‌کنم تمدید مذاکرات بتواند غلبه بر موانعی که آنها نتوانستند ظرف چهار ماه اخیر مذاکرات فشرده بر آنها غلبه کنند را ساده‌تر کند.»

وی با اینحال ادامه داد: «به طور قطع تمدید مذاکرات بسیار بسیار بهتر از بازگشت به جایگاه اول سانتریفیوژهای بیشتر و تحریم‌های بیشتر است.» یکی از مقامات غربی در مذاکرات وین می‌گوید: تیم مذاکره‌کننده ایران که در وین است، انسانهایی باز و خوب هستند که به بهترین نحو آنچه را که می‌توانند، انجام می‌دهند.

مقامات آمریکایی اعلام کردند که کری به مدت چهار ساعت با وزیر خارجه ایران در روز گذشته دیدار و گفت‌وگو کرد و وزرای خارجه انگلیس، فرانسه، روسیه، آلمان و عربستان سعودی نیز وارد وین شدند و «وانگ یی» وزیر خارجه چین نیز صبح امروز وارد وین شد و قرار است وزرای خارجه گروه 1+5 به همراه ایران امروز در وین تشکیل جلسه دهند.

طبق این گزارش، مانع مهم رسیدن به توافق جامع نهایی، ظرفیت آینده ایران برای تولید سوخت هسته‌ای و سرعت لغو تحریم‌های ایران می‌باشد. وال استریت ژورنال گزارش کرد علیرغم آنکه گمانه‌زنی‌هایی درباره تمدید مذاکرات می‌شود اما مقامات مذاکره‌کننده معتقدند که شرایط تمدید احتمالاً پیچیده خواهد بود و احتمالاً شامل محرک‌های بیشتر اقتصادی ایران می‌شود و این در حالی است که جمهوری‌خواهان با این انگیزه‌ها مخالف هستند و به دنبال تحریم‌های بیشتر علیه ایران می‌باشند.

کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۶:۳۹
البته میتوان این تمدید رااینگونه تحلیل کرد که فشارها راازروی تیمهای مذاکره برداشته و برسر تیمهای افراطی مخالف بیاندازند تا آنها کمی کوتاه بیایند؛ وگرنه هردوکشورمیدانند بازگشت به خانه ی اول مساوی است با تولید بیشترهسته ای ما و تحریمهای بیشترآمریکا که هیچ سودی برای طرفین ندارد(چون آمریکانیزضررکرده و ایران بی کله ترازگذشته به قدرتگرایی درخاورمیانه ادامه میدهد و این یعنی تشکیل بلوک شرقی دوباره با حضورچین، روسیه و ایران که باآمریکا اختلافات جدی ای دارند و اصلاواهمه ازتشکیل چنین بلوکی آمریکارا ...) (264587)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۹:۴۵
آزادی جان !
من دقیقا نفهمیدم حرفِت چی بود ! (264670)
ناشناس...
United States
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۶:۴۶
خانم جن ساکی ومسولین ایرانی بدانیددر فضای چونه زنی وتشنج وجروبحث هیچ کدام از طرفین مزاکره راضی وخشنود از اتاق خارج نمیشن این یه قانون جهانیه چه در روابط فردی وروابط دیپلماتیک کشورها صادق ویکسان است. (264590)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۶:۵۱
بامستقرشدن جمهوریخواه ها اوضاع به ضرراقتصادما خواهد شد بازهم فرصت سوزی (264591)
یاشاسین اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۲۱:۳۲
خوب چاره چیه؟ حقیقت اینه که غرب اصلاً حاضر نیست کشورهای رو به توسعه هیچ حق و حقوقی داشته باشند. (264710)
بهناز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۶:۵۹
این قصه سر دراز دارد......بیچاره مردم.....بیچاره جوووناا...بیچاره خودم...... (264594)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۷:۰۷
همانطور که فبلا گفتیم توافق تمدید شد و ایران تنها امتیازی که گرفت این بود که مقدار پولی که آزاد می شود از 500 ملیون دلار به 700 ملیون دلار رسید.
این هیچ تفاوتی در زندگی مردم عادی ایجاد نمی کند.سفره ها کوچک و کوچک تر می شود. (264597)
مهدی
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۷:۱۱
ای بابا!!! انشا الله که به توافق برسن، خدایی خسته شدیم (264599)
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۸:۳۸
زهی خیال باطل! (264646)
دهه ی 60
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۷:۱۴
میلیاردها میلیارد تومان از پول بیت المال خرج سفر پرهزینه آقای ظریف میشه که ایشون در اروپا چند عکس یادگاری بگیرند و با خانم اشتون لبخند بزنند و این داستان تا چند سال ادامه دارد!!! (264601)
دهي شصتي ...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۹:۵۲
واقعا همينطوره! هي تاريخ ميدن براي دور بعد ... ملت ايران هم حافظه ضعيفي دارن خدا رو شكر ... تير ماه هم حاضرم قسم بخورم ميگن بريد تا دور بعد ببينيم چي ميشه ... بيچاره ما ... (264677)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۹:۵۵
این پولا در برابر هزار میلیارد هزار میلیارد که پولی نیست (264681)
دو..ست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۲۱:۳۳
خوب راه حل پیشنهادی شما چیه؟ (264711)
دهه ی 70
United States
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۲۱:۳۵
خیلی بهتر از اینه که رئیس جمهور (تازه نه وزیرش) کشور اونم خانوادگی اونم بهترین شهر نیویورک اونم بهترین هتلش رو چندین هفته 200 نفری هر سال با پول بیت المال اونم بدون هدف خاصی برن!!(8سال).... (264712)
ساسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۲۲:۳۰
با نظر شما موافقم مردم موضع خود را در انتخابات اعلام کردند که دقیقا چه چیزی می خواهند حالا هی مذاکره هی مذاکره، در این وضع هم فقط به هیات ایرانی خوش می گذرد که می روند این کشور و ان کشور در هتل های لوکس با پذیرایی های فوق العاده و توافقی هم که حاصل نمی شود در همین مدت مردم هم زیر فشار زندگی باید شاهد این سفر ها باشند مردم خواسته خود را در انتخابات گفتند دولت باید ترس از افراطی ها کنار بگذارد و ان را محقق کند. (264725)
ستاره
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۷:۲۰
مذاکره برای مذاکره.خسته شدیم دیگه (264605)
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۷:۴۳
سر کاریم به خدا. (264617)
امیرعلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۷:۴۵
منتظر جشن هسته ای بودیم نشد
اونایی که نون تحریم می خورن ، صیهونسیتها ، اعرابی که از ایران بیزارنند کلاً دشمنان ایران و ایرانی خوشحال نباشن دیر و زود داره اما میشه
هنوز امید داریم و کمی نگرانی از تغییرات جامعه جهانی که ابر سیاهی بر این مذاکرات خواهد بود مثل حکمرانی جمهوریخواهان امریکا و.....
از سویی هم گرانی غیر قابل تحمل شده
خدایا به دادمون برس (264618)
ansari
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۷:۴۵
جمش کنین عاااامو....ملتو مسخره کرده روحانی ، کاش جلیلی رییس جمهور میشد ، اونجوری لااقل مجلس و دولت تقابلی نداشتن..وااااالا (264619)
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۹:۵۲
واقعا راست ميگي ها ... جليلي هم ميشد ديگه فرقي با اين دولت نداشت
هنو بهتر هم بود
اينقدر ضربه نميخوردن مردم (264679)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۲۱:۲۶
اگر رییس جمهور جلیلی میشد خیلی خطرناک می شد. احتمال جنگ بود و اینکه مردم حتما از گرسنگی می مردند. (264709)
امیرازقم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۷:۵۸
تنها راه رفراندوم است و همین و بس !مردم باید تصمیم بگیرند (264630)
صفا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۸:۱۸
ای بابا
مرگ یکبار شیون هم یکبار تمومش کنید دیگه خسته شدیم به خدا (264637)
نفیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۸:۳۴
خسته شدیم بخدا , این از وضع اقتصادی این از تورم این زندگی ماها , فقیرها فقیرتر میشن و پولدارها پولدارتر ... (264644)
بهناز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۹:۳۳
درسته با این وضع تحریمها و رانت و رانت بازی طبقه متوسط داره زیر فشار له میشه و در عوض پولدارا پولدار تر میشن...تازه خجالتم نمیکشن بچه هاشون پیجم باز میکنن تو اینستاگرام و به ما ها فخر فروشی میکنن....هیهاااااات (264662)
مسلمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۸:۵۷
انشالله توافق با سربلندی ایران حاصل میشود وظیفه ما دعا و فرستادن موج مثبت است نباید نا امید شد وهمچنان انرژی مثبت به مذاکره کنندگان فرستاد قطعا با توکل به خدا جواب میدهد. کسانی که منافعشان با توافق در خطر است چه در داخل چه در خارج از امید داشتن ما میترسند .....یاحق (264650)
vahid
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۹:۲۸
خسته شدیم خسته پس کی این مملکت رنگ خوشی به خودش میبینه (264658)
عارفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۱۹:۳۴
انشاءالله توافق حاصل می شود اگر هم نشود ضرر نکردیم نباید منتظر باشیم که اگر توافق شود همه مشکلات حل شود مشکلات با مدیریت حل خواهد شد نه با توافق (264664)
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۲۰:۲۶
دیوانمون کردیم دیگه بسسسسه دیگه اون بالاییها که فقط پی منافع خودشونن انرژی هسته میخاییم چه کنیم وقتیکه نون شب نداریم وقتی تحریمها فشار روانی رو مردم دارن وقتی کار نیییست وقتی قیمتها رفته تاآسمون اگه مردشن انتخابات بزارن؟اگه راست میگین برای مردمه مردم باید نظر بدن .کی گفته بالاییها جای ما نظر بدن وقتی شکمشون سیره؟هرکی دفاع میکنه یا شکمش سیره یا منافعی داره (264697)
ا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۲۰:۲۷
ان شالله وقتی امام زمان بیاد توافق هسته ای خواهد شد اصلا چه توافقی مگر شعار انقلاب ما نابودی امریکا نیست پس هیچ وقت توافقی انجام نخواهد شد این مذاکر ات فقط وقت خریدن است (264698)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۲۱:۵۸
تا کاسبان تحریم تو این کشور هستن توافقی حاصل نمیشه (264719)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ۲۲:۱۳
من نمی فهمم این نان و مسکن تو داخل گرونه ربطی به مذاکرات داره ؟! مگه ما مسکن و نونمونم وابسته به دلار هست که انقدر توش موندیم تو شیرمون پالم میریزن تقصیر کاترین اشتونه یا همین دولت کلا معلوم نیست داره چکار می کنه !! (264722)