به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۳۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۹ ساعت ۰۰:۲۶
کد مطلب : ۵۸۳۹۷
جانشين پليس‌اصفهان: فرداسیدپاش كه تا چندروز آینده دستگیر مي‌شود دارای اختلال روانی است

هنوز كسي مرتبط با اسیدپاشی‌ها دستگیر نشده

گروه جامعه: در حالیكه قائم مقام وزارت کشور صبح دوشنبه از دستگیری «سه تا چهار نفر» خبر داده بود، سخنگوی قوه قضائيه و دو نفر از از فرماندهان نيروی انتظامی در اصفهان بازداشت فرد يا افرادی مرتبط با ماجرای اسيدپاشی در اصفهان را تکذيب کردند.
هنوز كسي مرتبط با اسیدپاشی‌ها دستگیر نشده
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای گفت: «هنوز فرد يا افرادی دستگير نشده‌اند، البته اميدوارم عامل يا عاملان اين جنايت سريع‌تر دستگير و پرونده آن‌ها تکميل شود.» وی افزوده که در صورت دستگيری عاملان اين حوادث، آنها «به اشد مجازات» می‌رسند. اين اظهارات در حالی است که قائم مقام وزير کشور، صبح دوشنبه از بازداشت «سه تا چهار» مظنون در اصفهان خبر داده بود. به گزارش ايرنا، مرتضی ميرباقری، افزوده بود: «اکنون هيچ نگرانی از لحاظ امنيتی در سطح استان اصفهان وجود ندارد و با موضوع اسيدپاشی به بهترين شکل برخورد شده است».

غلامرضا شهرياری، از فرماندهان نيروی انتظامی در اصفهان نيز به خبرگزاری تسنيم گفت: نيروی انتظامی سرنخ هايی را به دست آورده اما هنوز کسی بازداشت نشده است. اين در حاليست كه سرهنگ حسين‌زاده جانشین فرمانده انتظامی اصفهان قبل از بازداشت فرد يا افراد مرتبط با اين حوادث، به خبرگزاري ميزان گفته است: «فرد اسید پاش به زنان و دختران در اصفهان تا چند روز آینده دستگیر خواهد شد و تمام اسیدپاشی ها توسط یک نفر با شخصیت ضد اجتماعی و دارای اختلالات روانی صورت پذیرفته و انگیزه دیگری در میان نبوده است.»

روزنامه «فرهيختگان» روز دوشنبه، با اشاره به «گذشت سه هفته از نخستين مورد اسيدپاشی در اصفهان»، به اظهارات متناقض مقام‌های مسئول در اين خصوص اشاره کرده و نوشت: «تا همين چند روز پيش فرماندار اصفهان تنها وقوع دو مورد اسيدپاشی را تاييد کرده بود در حالی که جانشين فرمانده ناجا گفته‌ است، چهار مورد اسيدپاشی رخ داده و به سرنخ‌هايی رسيده‌ايم». به نوشته فرهيختگان، «گرچه فرماندار اصفهان سريالی بودن و ارتباط اسيدپاشی‌ها به موضوع بدحجابی را تکذيب کرده بود، اما يک روز بعد از اين تکذيب، اظهارات فرماندار اصفهان بود که تکذيب شد و مشخص شد اسيدپاشی‌ها هم سريالی بوده و هم مرتبط با آنچه اسيدپاشان بدحجابی می‌پنداشتند».

در همين حال، آيت الله بيات زنجانی، از مراجع تقليد شيعه، اسيدپاشی را از «گناهان کبيره» و در مواردی، مصداق « محاربه با خدا» دانست و در پاسخ به استفتائی راجع به اسيدپاشی‌های اخير در اصفهان، گفته است: «آسيب رسانیِ جسمی اگر از روی عمد باشد، علاوه بر اينکه از گناهان کبيره است موجب قصاص نيز خواهد شد».

حرکت‌های خشونت‌آمیز مثل اسیدپاشی، با فعالیت داعش فرقی نمی‌کند

در همين حال علی اکبر اولیا از علمای قم درخواست کرد تا گروهایی که با دغدغه مذهبی اعمال خلاف قانون انجام می دهند را راهنمایی کنند. این نماینده سابق مجلس در گفتگو با برنا، با اشاره به خشونت‎های اخیر در اصفهان، گفت: خشونت‎های اخیر در اصفهان به نام گروهی تمام شده است که به دلیل دغدغه‎های مذهبی به خود اجازه می‎دهند فراتر از قانون عمل کنند.

وی افزود: ورود گروه هایی که به در قدیم به اسم فشار شناخته می‎شدند به دلیل دغدغه های مذهبی است که احساس می‎کنند؛ اما آنان باید توجه داشته باشند، این گروهک‎ها نیز جزو جامعه به حساب می‎آیند و باید به قانون پایبند باشند. وی با انتقاد از عملکرد گروهک‏هایی که دغدغه مذهبی دارند و با صلاح‎دید خود عمل می‎کنند، اظهار کرد: دوستانی که چنین عمل می‎کنند باید بدانند که ایران در حال حاضر به یک جامعه و به نظام تبدیل شده است و حرکتهای خودسرانه و خشونت‎آمیز آنان با فعالیت گروهای تروریستی به خصوص داعش فرقی نمی‌‏کند.

وی با یادآوری سخنان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ابراز کرد: امام(ره) حفظ نظام را از اوجب واجبات می‎دانستند و همیشه بر قانون تاکید داشتتند. وی ادامه داد: سیاست‎ زور در کشور ما قابل قبول نیست؛ چرا که در کشور ما نهادهای مشخصی برای هر کاری وجود دارد و اگر امر به معروف و نهی از منکر قرار است که انجام شود باید بر اساس قانون بر اساس قانون صورت گیرد. اولیا تأکید کرد: با توجه به اینکه گروهای فشار در جامعه با رویکرد مذهبی وارد می شود به نظر می رسد که از علمای مذهبی حرف شنوی داشته باشند. بنابراین از علمای مذهبی در قم درخواست می کنم که با راهنمایی های خود به انسجام نظام کمک کنند.