به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب : ۵۸۵۷۷

منافع ملی/مقاله وارده

سعید پایبند

گروه مقالات: منافع ملی یکی از مولفه‌هاي بسیار مهم و بنیادین در ادبیات سیاسی به ویژه حوزه سیاست خارجه کشورهاست و به عنوان یک راهبرد اصلی و اساسی محسوب مي‌شود. این مفهوم از ترکیب دو واژه منافع(interest) و ملی(national) تشکیل شده است پس با این تفاسیر منافع ملی به آن دسته از منافعی تلقی مي‌شود که دولت ها به عنوان یک مجموعه و نمایندگی از ملت هایشان در روابط مقتدرانه با کشورها در پی تحقق آن هستند.

امروزه افرادی هستند که برای حفظ جایگاه سیاسی خودشان واژه منافع ملی را زیاد بکار مي‌برند و برای رسیدن به اهدافشان هنرمندانه بازی مي‌کنند؛ این گروه چشم هایی خویش را بر روی واقعیات جامعه بسته اند و با اظهارنظرهای جناحی دنبال کارشکنی علیه دولت هستند و بهانه‌هاي واهی را به راه انداخته اند. با شکل گیری دولت یازدهم مسیر دیپلماسی کشور رویکرد جدیدی را در پیش گرفت و ماشین صدور قطعنامه ها علیه ملت را متوقف کرد، تیم مذاکره کننده با محوریت حسن روحانی با خط مش میانه روی و حفظ اصول منافع کشور گام های اساسی و بنیادینی در راستای حقوق ملت برداشته است.

با توجه به اینکه منافع ملی در قلب سیاست بین المللی قرار دارد، دولت یازدهم با ابتکار عمل‌هاي نو و رایزنی‌هاي سازنده از حقوق مسلم ملت دفاع قاطعانه ای داشته است و دراین راستا با تفکرات راهبردی و حفظ اصول مهم کشور توفیقات چشمگیری برای ملت به ارمغان آورده است. تیم دیپلماسی دولت یازدهم با توجه به مشکلات و موانع در حوزه سیاست خارجه رسالت تنش زدایی را در دستور کار قرار داده است. رییس جمهور روحانی که سابقه درخشانی در زمینه دیپلماسی دارد در این زمینه با سیاست راهگشا توانسته تنش ها را کم رنگ تر نماید و به نحو شایسته و عزتمندانه از حق ملت دفاع نماید.

منافع ملی زمانی معنای واقعی مي‌دهد که در راستای ذائقه‌هاي ملت و برداشتن موانع از سر راه مردم باشد که بحمداله دولت یازدهم در این وادی قدم‌هاي راسخی برداشته است. مگر مي‌شود کسی مسئول اجرایی کشور باشد و منافع ملت را مد نظر قرار ندهد!؟ دولت برآمده از 19 میلیون رای با صلابت ملت به خوبی مي‌داند از این امانت (منافع ملی) چگونه محافظت نماید.