به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۰۴ ساعت ۰۸:۳۸
کد مطلب : ۵۲۴۸۴
روزگاران بس غريبي است، برادر!

كه «وعظ بی عملان واجب است نشنیدن»!

كه «وعظ بی عملان واجب است نشنیدن»!
کورش شفیعی ایران‌نژاد

گروه مقالات: روزگار عجیبی است!... دلواپسان دلسوزی(!) که در تمام دوران خسارتبار دولت متبوع (و مطبوع) خود، از اوضاع بشدت نابسامان اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، روابط بین الملل و قس علیهذای آنروزها حمایت کرده و در دلآرامیِ تام بسر می‌بردند؛ امروز با مشاهدۀ بازگشت عقلانیت به فضای مدیریتی کشور و تزریق نشاط و آرامش به متن جامعه و در آستانۀ ختم به صلاح شدن پروندۀ هسته ای و لغو تحریمها و پایان رکود اقتصادی، به تکاپو افتاده اند تا وانمود کنند رجحان واضح آن دوران بر اوضاع فعلی را فقط خودشان می بینند و بس!

دلواپسان دلسوزی(!) که خطر از دست دادن تدریجی رانتهای خود- که بدجور به آنها عادت کرده اند- را بشدت احساس می کنند؛ با نزدیکتر شدن به زمان انتخابات مجلس آتی، از هر روشی برای ادامۀ نشستن در کنار این خوان گستردۀ رانتها استفاده خواهند کرد. به زعم ایشان هر اتفاقی که به تضعیف دولت تدبیر و امید و ناکارآمد جلوه دادن دولتمردان اصلاح و اعتدال بیانجامد، گامی است در جهت رویگردانی ملت از دولت منتخب 24 خرداد 92 و ایجاد یأس و نومیدی زودرسِ مردم از شعارها و وعده های رئیس جمهور روحانی!...

این رؤیای شیرین دلواپسان اگر به حقیقت بپیوندد مستمسکی خواهد بود تا با کوبش مجدد بر طبل بصیرت، رجحان هشتاد بر هفتاد را جار بزنند و از ریسمان بلند رانتها همچنان آویزان بمانند. آنانی که در 29 مرداد 93، رأی به برکناری وزیر موفق علوم دادند آیا بواقع دغدغۀ علم و دانشجو و افزایش سطح کیفی تحصیلی را داشتند؟ آیا نگران نقصانِ گسترۀ دانش در مراکز علمی و آموزشی بودند؟ آیا واقعاً به نظر ایشان مشکل اساسی کشور، روشهای اعمال شدۀ وزیر در مدیریت دانشگاهها در 9 ماهۀ گذشته بوده است؟ و آیا فکر می‌کنند مردم اصل و فرع ماجرا را نمی فهمند؟

چه کسی است نداند که در موقعیت کنونی، بزرگترین نیاز کشور تعامل بیش از پیش بین تمام قوا و پرهیز از رفتارهای هزینه زاست تا بتوان از پرتگاهی که مقصد قطار بی ترمز دولت قبل بود رهایی یافت؟ آیا توصیه های بزرگان نظام برای حفظ آرامش و تعامل و هماهنگی قوا و حمایت از دولت، اکنون جنبۀ صرفاً ارشادی پیدا کرده است و برای مدعیان ذوب، دیگر مولوی نیست؟

تا زمانی که ملت بخواهد و بر خواسته اش به روشهای مدنی اصرار و ابرام ورزد، تا زمانی که ملت از رأی خود به دولت تدبیر و امید حمایت نماید؛ تردیدی نیست که خواسته های بر حق و اصلاح طلبانۀ قاطبۀ مردم توسط این دولت پیگیری و اجرا خواهد شد و دولت اعتدال، با درایت و عقلانیت در مسیر خواست ملت قدم برخواهد داشت؛ چنانچه رئیس جمهور با جایگزینی سریع دکتر نجفی در سمت سرپرستی وزارت علوم، این پیام را با صراحت و سرعت و قاطعیت به همه صادر نمودند.

و اما ملت هم خواهد اندیشید که در حمایت از دولت منتخب خویش- که تاکنون در حد مقدورات و امکانات، عملکرد مثبتی در بسیاری از زمینه ها داشته است- چه باید بکند؟ در انتخابات آتی مجلس چه رویکردی را در پیش گیرد تا زمینه های این حمایت را فراهم آورد؟... آن عده از نمایندگان مجلس که با امضای علنی درخواست استیضاح، موجب خروج اولین وزیر موفق دولت از کابینه شدند لابد شجاعت اینکه مجدداً خود را در معرض رأی ملت بگذارند را داشته اند ولی مردم نیز انتظار دارند تا قبل از بزنگاه انتخابات مجلس دهم، سایر نمایندگانی که با انداختن رأی سفید در گلدان نقره ای، موجب افتادن وزیر مورد حمایت دولت و اکثریت دانشگاهیان شدند، شجاعت معرفی خود به ملت را داشته باشند و در پشت آرای مخفی خود پنهان نشوند...

دکتر فرجی دانا سخنان خود در جلسۀ استیضاح را با این بیت شعر به پایان بردند که:
وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم
که در طریقت ما کافری است رنجیـــدن! »
بقیه ابیات این غزل هم اما؛ شنیدنی است:
...
« عنان به میکده خواهیم تافت زین مجلس
که وعظ بی عملان واجب است نشنیدن
...
مبوس جز لب ساقی و جام می حافظ
که دست زهد فروشان خطاست بوسید

مهسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۴ ۰۸:۵۰
چرا بزرگان حکومت اغتشاش گری و هوچی گری این جماعت اقلیت گروهک پایداری رو محكوم نمي كنند؟؟ واقعاً‌چرا؟؟ اعتماد مردم به دولت كم نشده.بلكه ممكن است با اين روند اعتماد مردم نسبت به خيلي از مسائل بنيادين كشورمان كمرنگ شود (248328)
بهار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۴ ۱۱:۴۵
« عنان به میکده خواهیم تاخت زین مجلس
که وعظ بی عملان واجب است نشنیدن
...
مبوس جز لب ساقی و جام می حافظ
که دست زهد فروشان خطاست بوسیدن (248343)
ايراني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۴ ۱۵:۳۱
اين افراطي ها كه در ٢٤خرداد ٩٢سيلي سختي از مردم خورد ند در پي بازسازي حركات تخريبي خودشان هستند ودر صدند تا دولت محبوب مرد م را ناكارامد جلوه دهند در همه جا ودر تمام پايگاه هايي كه در دست دارند از جمله در مجلس وصدا وسيما وإدارات و...... أهداف شوم خود را به پيش مي برند أميدوارم كه با هوشياري دولت ومردم تمامي توطئه هاي أنان نقش بر أب گر دد (248373)
آیدین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۴ ۱۵:۵۷
"دکتر یاکوب ادوارد پولاک" اتریشی می‌نویسد: پولهایی که به «میرزا محمد تقی‌خان فراهانی» ملقب به امیر کبیر می‌دادند و نمی‌گرفت، همگی خرج کشتنش شد.
داستان همان داستان است، با این تفاوت که به جای رگ زنی، رای عدم اعتماد میدهند. (248378)
شیخ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۴ ۱۶:۴۶
درود بر کورش عزیز
گویا حضرت حافظ هم به خوبی از اوضاع مجلس خبر داشته است !
اما صادقانه می گویم ، اگر دکتر روحانی در مورد قولهایی که به مردم داده پافشاری نکند ، همان می شود که تند روها طالب آنند !
شاد باشی (248385)
+A
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۴ ۱۸:۱۵
با سلام. به امید روزی که مجلس بدست نمایندگان واقعی ملت سپرده بشه و از دست این افراطیون خلاص بشیم (248403)
فرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۴ ۲۰:۴۹
آن ۵۰ نفر دلواپس پایداری که حسابشان روشن است و علنا و به زعم من شجاعانه طرفدار روشهای زیانبار دولت قبلند و حیات و ممات خود را در این حمایت میبینند ولی از آنها خژرناکتر دبگرانی اند که با چراغ خاموش جامه ریا بر تن کرده اند و عدم موفقیت دولت امید را انتظار میکشند! (248422)
بابک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۰۴ ۲۲:۰۴
تاثیری که این تندروهای رانت خوار در ده سال گذشته بر تضعیف دین مردم گذاشتند رو تهاجم فرهنگی غرب در ده هزار سال هم نمیتونست انجام بده. (248442)
مسعود
United States
۱۳۹۳/۰۶/۰۴ ۲۲:۵۰
من از روییدن آن خار بر بالای آن دیوار دانستم که بی کس کس نمی گردد از این بالا نشستن ها!! (248451)