به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۱۲
 
۸۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۲۵ ساعت ۱۵:۳۸
کد مطلب : ۵۱۴۵۸
دفاع تاریخی از فرزند دانای قم

جرم فرجي دانا این بود که اسرار هویدا کرد

گروه سیاسی: پرونده استیضاح رضا فرجی دانا پس از کش و قوس های فراوان، روز چهارشنبه پیش رو در دستور کار مجلس قرار می گیرد.
جرم فرجي دانا این بود که اسرار هویدا کرد
پایگاه جماران در دو مطلب مشروح، پرونده طرح این استیضاح از نخستین گام ها تاکنون از جمله اظهار نظرها را در گزارشی مشروح منتشر کرده است.

در آغاز مطلب «دفاع تاریخی از فرزند دانای قم / جرمش این بود که اسرار هویدا می کرد» آمده است:
دکتر رضا فرجی دانا، استاد سرشناس ایرانی، اهل قم است. بیش از آنچه سیاستمدار باشد، چهره ای آکادمیک دارد. دانش آموخته برق دانشگاه واترلوی کانادا که در دوران پرتنش دولت دوم خاتمی، ریاست سیاسی ترین دانشگاه کشور را برعهده داشت. او دو بار برای وزرات علوم به مجلس رفته است، بک بار در سال 82 پس از استعفای دکتر معین و یک بار در سال 92 پس از عدم صلاحیت دکتر نیلی. فرجی دانا ده یازده سال پیش، از مجلس اصلاحات، مجوز لازم برای ورود به دولت اصلاحات را کسب نکرد. اکنون پایداری های مجلس اصول گرا در صدد هستند به دلیل افشاگری های مسوولانه فرجی دانا، رای صلاحیت خود را از او پس بگیرند. فرجی دانا، مدیر توانمند عرصه علمی کشور، آیا برای دومین بار، قربانی «سیاست» می شود؟ این سوال، پاسخی دارد که باید تا چهارشنبه برای شنیدن آن صبر کنیم. اما حمایت حیرت آور دانشگاهیان، دولتمردان و عرصه عمومی از فرجی دانا، گمانه ماندگاری او را تقویت می کند. بسیاری معتقدند ماندن او در وزارت علوم، به صلاح کشور است.

جماران در مطلبی دیگر با عنوان «افشاگری های دلیرانه فرجی دانا تا پرده برداری های جدید رسانه ها» نوشته است:
سرانجام پایداری ها کار خود را کردند و استیضاح وزیر علوم، اعلام وصول شد و حالا به رغم مخالفت گسترده جامعه دانشگاهی کشور، وزیر علوم باید روز چهارشنبه برای دفاع از خود به صحن مجلس برود. این قانون است و استیضاح حق نماینده است اما حق افکار عمومی نیز هست که بپرسد استیضاح چرا؟ قطعا دلیل اصلی استیضاح مدیریت عالمانه فرجی دانا بر وزارت علوم نیست. بسیاری از تحلیل گران، استیضاح را سیاسی قلمداد کرده اند و بر این عقیده هستند که افشاگری های حداقلی فرجی دانا درباره تخلفات گسترده در وزارت علوم، او را به مذبح استیضاح فرستاد. برخی نیز عطف به متن استیضاح نامه نمایندگان پایداری، دفاع جانانه فرجی دانا از حقوق دانشجویان بخصوص بازگرداندن محرومان از تحصیل به دانشگاه، را دلیل اصلی خشم اقلیت نمایندگان از فرجی دانا قلمداد می کنند.

اما اکنون که استیضاح کلید خورده است، افکار عمومی می خواهد بداند ماجرای بورسیه دقیقا چه بوده و چه کسانی به صورت غیرقانونی بورس شده اند و دولت قبل قبل چه تخلفاتی داشته است؟ همان طور که انتظار می رفت به دنیال اعلام وصول استیضاح، رسانه ها تلاش کرده اند، به بخشی از این سوالات پاسخ دهند اما ابهامات آنقدر عمیق و پرونده آنقدر سنگین است که این تصاویر ارائه شده از واقعیت بزرگ تخلف، بسیار ناچیز و کوچک هستند. آنچه می آید دورنمای کوچکی از همین افشاگری ها است. احتمالا در روزهای آینده، صفحات جدیدی از آنچه اقلیت پایداری از آن هراس دارد، توسط رسانه ها رونمایی شود.