به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۱۵:۵۱
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ساعت ۱۶:۰۶
کد مطلب : ۱۲۷۷۶

مسجدجامعی: ۷۰۰ هزار رای قالیباف در تهران با چه هزینه‌ای بدست آمده است؟

گروه سياسي: سرلیست اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر تهران و نفر سوم این انتخابات گفت: شهردار تهران کارهای بزرگی در شهر کرده است،‌ اما ۷۰۰ هزار رای در تهران نشان مي‌دهد مردم به گردش نخبگان اعتقاد دارند.
مسجدجامعی: ۷۰۰ هزار رای قالیباف در تهران با چه هزینه‌ای بدست آمده است؟
احمد مسجد جامعی منتخب مردم تهران در شورای شهر چهارم در یک نشست خبری در خبرگزاری ایسنا در پاسخ به سوالی درباره انتخاب شهردار گفت: هرچند که شهردار تهران اقدامات بزرگی را در تهران انجام داده، اما برخی از این کارها بلندپروازانه بوده و اخذ ۷۰۰ هزار رای از مجموع آرای تهران، نشان می‌دهد که مردم به گردش نخبگان در مدیریت شهری توجه شایانی دارند. او گفت: باید دید این ۷۰۰ هزار رای با چه هزینه ای بدست آمد. آقای قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری به کارنامه‌اش در شهرداری تهران و نیروی انتظامی تکیه مي‌کرد، اما در نهایت ۷۰۰ هزار رای در تهران اورد. این میزان رای بسیار کم است. به نظرم تهران با ۷۰۰ هزار رای که به قالیباف داد بسیار گران تمام شد. مسجدجامعی در تحلیل شورای شهر سوم گفت: شورای شهر را شورای شهرداری کرده بودیم. جامعه یک تقاضای مدنی دارد، نباید شورای شهر را شورای شهرداری کرد.

اصلاح‌طلبان مي‌توانند رییس شورای شهر شوند

یکی از گمانه زنی ها پس از انتخاب شدن تعداد بالای کاندیداهای اصلاح‌طلب در شورای چهارم، احتمال ریاست مسجدجامعی و یا یکی دیگر از اعضا در شورای چهارم، همچنین شهردار شدن محسن هاشمی یا محمدعلی نجفی است.
سرلیست اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر دراین باره گفت: بله، شدنی است؛ معتقدیم باید شورای شهر را باید به جایگاه واقعی خود برگردانیم و شورا را از شورای شهرداری بودن دربیاوریم. مسجدجامعی با اشاره به اینکه شورای شهر گذشته بیشتر شورای شهرداری شده بود، گفت: مدیریت شورا در بهبود شرایط شهری بسیار موثر است. متاسفانه در قانون برنامه پنجم نیز مدیریت یکپارچه شهری حذف شد و قطعا یکی از راهکارهایی که مورد توجه است بتوانیم جایگاه واقعی شورای شهر را که مطابق با قانون اساسی بازگردانیم.

او درباره شهردار بعدی تهران هم گفت: شورا باید بازتاب همه گروه‌های اجتماعی باشد چرا که حوزه عمل این نهاد شورای اجتماعی است لذا نباید این حوزه را سیاسی کرد. مشکلات ما درست از زمانی آغاز شد که فضای شهری به سمت نگاه سیاسی کشیده شد و هرچه به انتخابات نزدیک تر شدیم این فضا پررنگ تر شد. مسجدجامعی گفت:‌ نباید اینگونه به تهران نگاه کرد که این شهر هیچگونه عیب و ایرادی ندارد چرا که واقعیت‌هایی در زیر پوست شهر تهران اتفاق می‌افتد که همه اینها مسائل اجتماعی است. بنابراین تهران بیش از این نیاز به کار دارد و ما نباید تهران را از خیابان انقلاب به بالا ببینیم.

تلاش مي‌کنیم دولت موفق باشد

او همچنین درباره‌ گمانه‌زنی‌های مبنی بر حضورش به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت حسن روحانی گفت: تلاش ما این است چه در شورای شهر و چه در هر مکان دیگری بتوانیم به بهبود وضعیت کشور کمک کنیم و حتما چنین خواهیم کرد. به هر حال تلاش می‌کنیم، دولت موفق شود. منتخب مردم تهران در شورای شهر سوم و چهارم با اشاره به شرایط حوزه فرهنگ و هنر در هشت سال گذشته، گفت: آقای روحانی در شرایط دشواری کار را آغاز کردند. در مورد برخی از حوزه‌ها مانند حوزه‌های اقتصادی بارها در برنامه‌های تلویزیونی مطالبی مطرح شده است اما واقعیت این است که فرهنگ، رسانه، سینما، کتاب و ... در این مدت خیلی آسیب دیدند.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی با اظهار تاسف از مشکلات نهادهای صنفی در سالهای اخیر یادآور شد: در طول همه سالهای دهه ۷۰ و ۸۰ هرگز شاهد برخورد با نهادهای صنفی نبودیم اما در این دوره چنین شد و خانه سینما را تعطیل کردند، در حالی که این تشکل در همه زمان‌ها و با همه گرایش‌ها فعالیت می‌کرد. البته بعد از تعطیلی خانه سینما، هر هنرمند خودش یک خانه سینما شد. او گفت: در سالهای اخیر سلیقه حاکم شده بود یا از قانون برداشت‌های سلیقه‌ای می‌شد. گویی همه دولت‌های قبلی برداشت نادرستی از قانون داشته‌اند.

مسجدجامعی گفت: البته جریان‌های هنری در مقابل تعطیلی خانه سینما مقاومت کردند و این تشکل به نوعی تکثیر شد اما برخی تشکل‌های صنفی دیگر هم با محدودیت‌های زیادی روبرو شدند به طوری که تعدادی از آنها ناچار شدند اساسنامه‌شان را تغییر بدهند. او ادامه داد: شرایط ویژه‌ای است و همه تلاش می‌کنیم به شرایط مطلوب برگردیم تا نابسامانی‌ها، سختگیری‌ها و سلیقه‌های مدیریتی کنار گذاشته شوند به هر حال بنده چه در شورای شهر و چه در هر مکان دیگری بتوانم به بهبود وضعیت کشور کمک کنم حتما چنین خواهم کرد.

چرا آراء شورای شهر یک میلیون از ریاست جمهوری کمتر است؟

مسجدجامعی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تغییر در تعداد آرای اخذ شده از شورای شهر که گفته شده یک میلیون نفر از تهرانی‌ها کمتر از انتخابات ریاست جمهوری در انتخابات شوراها شرکت‌ کرده‌اند، گفت: البته من نیز چنین چیزی را شنیدم و باعث تعجب من نیز شد که این مسئله قابل پیگیری خواهد بود. او به دیدارهایش با فرماندار تهران پس از انتخابات اشاره کرد و گفت: پس از انتخابات برای تشکر از زحماتی که کشیده شده بود، با فرماندار ملاقات کردم که در این دیدار نیز گفته شد که تعداد شرکت‌کنندگان در انتخابات شوراها یک میلیون نفر کمتر از تعداد شرکت‌کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری از شهر تهران بوده است، اما پس از اعلام نتایج، دیدیم این تعداد کمتر است که فکر کنم آنها رای‌شان را داده‌اند!
مسجدجامعی گفت: تصمیم بر این شده که یکی از دوستان مسوول پیگیری این قضیه شود و خود من نیز آن را پیگیری خواهم کرد.

این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا قالیباف شهردار تهران خواهد ماند یا گزینه جدیدی تعریف می‌شود، افزود: شورا برای شهردار تهران تصمیم گیری خواهد کرد. هر چند که در تهران کارهای بزرگی صورت گرفته اما برخی از اقدامات نیز بلندپروازانه بوده است. اما در مورد اینکه از تجربه‌های جدید بتوانیم استفاده کنیم این هم یک شرط و پیش فرضی است برای فعالیت‌های شهردار آینده.

مسجدجامعی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه شهردار تهران در انتخابات ریاست جمهوری تنها ۷۰۰ هزار رای را به خود اختصاص داد و این نشانه دهنده اقبال مردم به گردش نخبگان در مدیریت شهری است، گفت: این حس را به نظرم خود آقای قالیباف هم دارد این ۷۰۰ هزار رایی که آقای قالیباف در تهران آورد. خب تهران آوردگاهی است که بسیاری از بحث‌های انتخاباتی خود را با استناد به توفیق مردم تهران مطرح می‌کرد. در عین حال وی حوزه نیروی انتظامی را مکرر مورد تاکید قرار می‌داد و با ۷۰۰ هزار رای که در تهران به قالیباف داده شد، رای‌ها گران تمام شد با توجه به اینکه در این مدت در تهران خیلی هزینه شده است، همین چند ساله که در نظر بگیریم، قیمت هر رای مشخص می‌شود.

احمد مسجدجامعی در توضیح اینکه چه تدابیری لازم است تا شورای چهارم تبدیل به شورای شهرداری نشود، گفت: مقدماتی برای این کار لازم است که یکی از آنها اجرای مدیریت شهری است ولی متاسفانه این موضوع در قانون برنامه پنجم حذف شده است. ذات کار شهرداری، مدیریت شهری است اینکه از یک جایی تصمیم بگیریم و جای دیگری اجرا کنیم، این خلاف روح قانون است. در برنامه‌های مختلف و بندهای مختلف قانون اساسی نیز به این مسئله اشاره شده است.

وی در مورد شورایاری‌ها نیز افزود: اتفاقی که در شورایاری‌ها افتاد، این بود که مردم از مدیران شهری سوال و مشکلات را به آنها بازگو می‌کردند. مثلا در یک مورد تهران دچار فقر روشنایی است و این یعنی افزایش جرم. به عبارت دیگر مشکلات شهر در نتیجه گفت‌وگوی میان مردم و مسوولین شناسایی و برای حل آن اقدام می‌شد. در واقع برای شناسایی مشکلات شهری، کاتالیزوری لازم بود که این مسایل با سرعت بیشتری پیگیری شود و این همان مدیریت یکپارچه شهری است.

۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ۱۶:۱۰
قبول ندارم
من خودم بخشی به قالیباف به خاطر مدیریتش مایل بودم. اماا از عدم سیاست‌ورزی ایشان به ویژه حمله‌ی عجیب به روحانی و ولایتی شگفت‌زده شدم و نظرم روی روحانی برگشت. هر چند مطمئن باشید اگر همین الآن انتخابات دوباره برگزار شود ممکن است نتیجه‌ی دیگری رقم بخورد. (79617)
۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ۱۸:۵۹
موافقم ممکن است نتیجه عوض شود وآرای روحانی بیشتر شود. (79694)
۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ۲۰:۲۶
بی انصاف نباشیم!!!! (79783)
۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ۱۸:۳۹
معلومه برو یه سری به مترو بزن تا بفهمی هزینه تبلیغاتش از کجا اومده.. (79675)
۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ۱۹:۴۱
همزمان برگزار شدن دو انتخابات، انتخابات شورا را کلا به حاشیه برد. (79751)
ابوالفضل
۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ۲۰:۳۰
من خودم در مشهد از اعضای هیات اجرایی در یکی از شعبه های اخذ رای بودم .در آرا ریاست جمهوری تعداد آرا باطله کمتر از 10 رای بود و رای سفیدی وجود نداشت.

اما در آرا شورا علاوه بر اینکه به خاطر اکراه برخی از پذیرفتن برگه رای شورا تعداد آرا اخذ شده شورا کمتر از آرا ریاست جمهوری بود ، در حدود 350 تا 400 رای سفید و باطله هم بین آرا ماخوذه وجود داشت. (79787)
۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ۲۰:۵۵
شورای شهر باید ازمیزان رای آقای قالیباف درانتخاب مجدد ایشان درس بگیرد شما سوابق شهرداران مناطق ونواحی وسایر مدیران را برای آگاهی شهروندان اعلام بفرمایید تا مردمی که به ایشان رای داده اند بار دیگر رای خویش را ارزیابی نمایند (79795)
بنده خدا
۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ۲۳:۳۹
تبليغات شما هزينه اش از كجا آمد؟ (79886)
طیبه
۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ۲۳:۵۶
خب این تفاوت بخاطر اینه که یه سری تو صندق سیار مثل بیمارستانا یا حواشی شهر رای دادن. که فقط یه صندق ریاست جمهوری داره (79902)