به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۱۰۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۱۴ ساعت ۲۰:۰۰
کد مطلب : ۷۱۳۲۰
تهران در قعر جدول شهرهای برتر جهان برای زندگی

بهترين و بدترین شهرهاي جهان برای زندگی

گروه جامعه: یک مؤسسه پژوهشی بین‌المللی بر اساس معیارهایی چون پاکیزگی، امنیت، زیبایی و وضعیت اقتصادی، فهرستی از بهترین شهرهای جهان برای زندگی تنظیم کرده كه در این فهرست در بین ۲۳۰ شهر، وین اول، تهران دویست‌وسوم و بغداد آخر است.
بهترين و بدترین شهرهاي جهان برای زندگی
گزارش سال ۲۰۱۵ مؤسسه "Mercer" در مورد برترین شهرهای جهان از نظر استاندارد زندگی، چهارشنبه (۴ مارس/ ۱۳ اسفند) منتشر شد. دفتر مرکزی این مؤسسه پژوهشی در نیویورک آمریکاست. "Mercer" در حوزه استعدادیابی، بهداشت، بازنشستگی و سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کند. این مؤسسه در بیش از ۴۰ کشور جهان نمایندگی و بیش از ۲۰ هزار کارمند دارد.

مؤسسه "Mercer" فهرست خود را بر اساس پاکیزگی شهرها، حس امنیت، زیبایی و وضعیت اقتصادی شهر تنظیم کرده است. با توجه به این معیارها، وین بهترین شهر جهان برای زندگی معرفی شده است.  در فهرست یادشده، شهر زوریخ در شمال سوئیس، دومین شهر برتر دنیا برای زندگی معرفی شده است و شهر بندری آوکلند در شمال نیوزیلند که از نظر زیبایی و امنیت همواره در میان شهرهای برتر جهان است، در فهرست ۲۰۱۵ مؤسسه "Mercer" مکان سوم را کسب کرده است.

شهر مونیخ در جنوب آلمان (تصویر) از نظر مؤسسه "Mercer" برترین شهر آلمان و چهارمین شهر برتر جهان برای زندگی است. تنیدگی زندگی شهری در طبیعتی تماشایی، از ویژگی‌های برجسته مونیخ عنوان شده است. جایگاه پنجم در اختیار ونکوور، بزرگترین کلان‌شهر غرب کاناداست. دوسلدورف، مرکز ایالت نورد راین-وستفالن در غرب آلمان، با جمعیت نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر از شهرهای پاکیزه و ثروتمند آلمان به شمار می‌رود. این شهر در رتبه ششم فهرست برترین شهرهای جهان قرار گرفته است.

فرانکفورت، مرکز بانک و بورس آلمان و اروپا، هم در جایگاه هفتم فهرست "Mercer" آماده است. نام شهر دیگری از سوئیس هم در میان ده شهر برتر دیده می‌شود؛ ژنو در غربی‌ترین منطقه سوئیس (مرز فرانسه) در فهرست مؤسسه "Mercer" در مکان هشتم نشسته است. در میان کشورهای حوزه اسکاندیناوی تنها پایتخت دانمارک به فهرست ده شهر برتر جهان راه یافته است. کپنهاگ در مکان نهم جای گرفته است. بندر سیدنی استرالیا در فهرست ده شهر برتر جهان برای زندگی، در سال ۲۰۱۵ جایگاه دهم را به خود اختصاص داده است.

رتبه تهران

مؤسسه "Mercer" در فهرست سال ۲۰۱۵ خود، نام ۲۳۰ شهر را ذکر کرده است. از میان شهرهای ایران تنها نام پایتخت این کشور در فهرست دیده می‌شود. تهران از نظر این موسسه جایگاه ۲۰۳ را کسب می‌کند. از میان شهرهای منطقه (نزدیک به ایران) دبی در امارات عربی متحده (رتبه ۷۴)، مسقط در عمان (۱۰۴)، تل‌آویو در اسرائیل (۱۰۵)، استانبول در ترکیه (۱۲۲)، کویت در کویت (۱۲۵)، ریاض (۱۶۳) و جده (۱۶۶) در عربستان سعودی و اسلام‌آباد (۱۹۱)، لاهور (۱۹۹) و کراچی (۲۰۲) در پاکستان بالاتر از تهران قرار دارند. تاشکند در ازبکستان (۲۰۶)، بیشکک در قرقیزستان (۲۰۸)، عشق‌آباد در ترکمنستان (۲۱۰)، دوشنبه در تاجیکستان (۲۱۴)، دمشق در سوریه (۲۲۰) و صنعا در یمن (۲۲۵) هم شهرهایی از منطقه هستند که نسبت به تهران در وضعیت بدتری قرار گرفته‌اند. (تصویر: دمشق در سال ۲۰۰۵)
بدترین شهر جهان" برای زندگی
پایتخت عراق در فهرست مؤسسه "Mercer" بدترین شهر جهان از نظر پاکیزگی، امنیت، زیبایی و وضعیت اقتصادی است. بغداد در جایگاه ۲۳۰ گنجانده شده است.
مرجع : دويچه وله