به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۰۷
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۲۶ ساعت ۱۴:۳۲
کد مطلب : ۷۴۵۹۹
با نسبت دادن حرف های غلط به رهبری برخورد می کنم

ظریف: نگارش متن توافق نهایی دشوار اما شدنی است

گروه سياسي:​ وزیر امور خارجه نگارش متن توافق نهایی را امری دشوار اما شدنی توصیف کرد و با یادآوری مواضع رهبر معظم انقلاب در خصوص مذاکرات اظهار داشت: با نسبت دادن حرف های غلط به ایشان برخورد می کنم.
ظریف: نگارش متن توافق نهایی دشوار اما شدنی است
محمدجواد ظریف در پاسخ به این که تا چه اندازه نسبت به توافق نهایی خوشبین هستید، گفت: پیش بینی بسیار دشوار است؛ من احساس می کنم در صورتی که غربی ها بپذیرند که فشار و توافق با هم جمع نمی شود، فکر می کنم رسیدن به توافق دشوار نیست. وی افزود: غربی ها از بین روش تحریم که طی حدود 9 سال گذشته همین راه را انتخاب کردند و در نهایت نتایج آن را هم دیدند و یا روش تعامل، موافقت و توافق با ایران، یکی را انتخاب و دنبال کنند و اگر انتخاب صحیح را انجام دهند، رسیدن به توافق دشوار نخواهد بود.

رییس تیم مذاکره کننده هسته ای ایران تاکید کرد: البته نگارش توافق نهایی کار بسیار سختی است بخصوص وقتی قرار است نگارش بین 6 کشور در یک سو و یک کشور در سوی دیگر باشد.ظریف اضافه کرد: با توجه به این که اختلاف دیدگاه هایی در درون این 6 کشور وجود دارد، نگارش متن توافق نهایی کار بسیار دشواری است اما من اعتقاد دارم که با اراده سیاسی این کار شدنی است.

** توقع داریم که همه منافع ملی را رعایت کنند

وی در ادامه این گفت و گو درباره حضور اخیرش در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و نیز جلسه ای غیرعلنی برای پاسخگویی به سووالات و ابهامات نمایندگان منتقد بیانیه سوئیس گفت: من همواره از انتقاد و بحث های سازنده استقبال می کنم.ظریف درباره حاشیه های به وجود آمده در این نشست ها افزود: در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به نمایندگان گفتم که رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود تاکید کرده و به صراحت فرموده اند کسانی که می گویند من مخالف مذاکراتم، خلاف می گویند.

رییس تیم مذاکره کننده هسته ای ایران تاکید کرد: دلیلی ندارد کسی که در جلسه ای حضور ندارد، راجع به آن ادعایی کند، بخصوص این که این ادعا درباره رهبرمعظم انقلاب باشد، زیرا نباید از ایشان هزینه کرد.ظریف اظهار داشت: حتی اگر حرف درستی و راستی هم گفته شود، نباید از رهبر معظم انقلاب هزینه کرد چه برسد به این که بدون اطلاع حرفی را بزنند که واقعیت ندارد؛ من به عنوان فردی که در آن جلسه بودم، وظیفه خودم دانستم که با نسبت دادن حرف های غلط به ایشان مقابله کنم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: 'حرف های بسیار نادرستی از برخی دوستان نماینده در مجلس شنیدم و تحمل خوبی هم نسبت به آنها داشتم، اما آن بحث در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بخاطر این که نسبت ناروایی به رهبرمعظم انقلاب داده شده بود و در حدی بود که خود ایشان هم در سخنرانی علنی تکذیب کردند و گفتند کسانی که این حرف ها را می زنند خلاف می گویند، من ضروری دانستم که با جدیت با آن برخورد کنم'.

وی افزود: البته این مسایل بدان معنا نیست که باب نقد یا گفت وگو بسته است و یا این که از ارادت من به نمایندگان مجلس یا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کم شده است.رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: در همان جلسه هم نمایندگان مشاهده کردند که من تا پایان در جلسه کمیسیون امنیت ملی نشستم و به سخنان آنها گوش کردم هرچند که فرصت نشد پاسخگوی همه سوالات آنها باشم.

ظریف ادامه داد: البته حضورم در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ابتکار خودم بود یعنی پیشنهاد کردم که سخنان نمایندگان را بشنوم و دو روز بعد در جلسه غیرعلنی تلاش کردم به سوالاتی که در کمیسیون مطرح شده بود، جواب دهم.وزیر امور خارجه که عملکرد وزارتخانه متبوعش در کانون توجه نمایندگان مجلس قرار دارد در ارزیابی خود از روابط دولت و مجلس اظهار داشت: فکر می کنم بین دولت و مجلس تعامل خوبی وجود دارد، زیرا دولت یازدهم دولتی است که به مجلس احترام عملی می گذارد یعنی این که به موقع لوایح خود را به مجلس تقدیم می کند و پس از تصویب قوانین، نظرات مجلس را اجرایی می کند.ظریف ارتباط دولت با مجلس و نیز نخبگان را بسیار نزدیک توصیف کرد و گفت: خواهان گفت وگو با مجلس و نخبگان برای حفظ مصالح و منافع ملی هستیم و در کنار آن توقع داریم که همه، در گفت وگوها و انتقال آن به جامعه، منافع ملی را رعایت کنند.



** اطلاع رییس مجلس از تمامی جزییات مذاکرات
مرجع : ايرنا

یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۲۶ ۱۵:۱۹
برای گروهک پایداری و صدا و سیما منافع ملی تعریف نشده است (300449)
6-5=کدخدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۲۶ ۱۶:۰۸
دیگه امضا زدن پای هر چی که کدخدا گفت سختی هم داره که داری روی سرمون منت میزاری.نرو ،کی ازت خواسته ؟ (300456)
اشکان
Romania
۱۳۹۴/۰۱/۲۶ ۱۸:۲۷
شاید تو نخای ولی 70 درصد مردم میخان (300484)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۲۶ ۱۸:۵۲
ملت در آخرین انتخابات ریاست جمهوری این رو خواستند جناب3000میلیاردی (300489)
مراد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۲۷ ۰۰:۰۰
تو چي ميفهمي آخه كه حرف ميزني؟!!! (300518)
غلامحسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۲۶ ۱۶:۴۲
باسلام ترا به خدا کارهای خودت بکن ودر عین رانندگی به رست و جپ توجه نکن که حتما تصادف خواهی کرد غافل از اینکه ما منتظر بازگشت شما بمنز ل هستیم وبه همین خاطر دست به دعا نشسته ایم. (300461)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۲۶ ۱۷:۲۴
آقای ظریف و جناب سرهنگ روحانی! (!!!)
بیابید یکبار برای همیشه کدخدا و هم پیمانانش را بشناسید! یاد بگیرید و بدانید آنها دوست و خیرخواه نیستند بلکه دشمن و زورگویند. باور کنید هیچ توافقی که به نفع ایران باشد صورت نخواهد گرفت!
باور کنید! باور کنید جناب ظریف! (300471)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۲۶ ۲۰:۱۴
هموطنان متعصّب بهارنیوزی که بدون اینکه تأمّل کنید ، کورکورانه و صرف تفاوت دیدگاه سیاسی و بدون معطّلی به نظر بنده و مخالفینتان منفی میدهید !

اول خودم و بعد شما را به انصاف ، بعد کمی دشمن شناسی ، بعد به فرموده قرآن (البته اگر قبول دارید) شنیدن سخنان و انتخاب سخن احسن ، بعد پرهیز از تعصبات سیاسی ، بعد مطالعه ی تاریخ و آشنایی با همه ی بد عهدی ها و اقدامات خصمانه ی دشمنان قسم خورده ی ایران در طول تاریخ دعوت میکنم . توجه شما را جلب ... (300499)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۲۶ ۲۰:۱۵
... میکنم به سخنان جدید ژنرال زنگنه پیرامون تحریم های نفتی ، توجه شما را جلب میکنم به تحریم های جدید بعد از تفاهم لوزان (!) ، به رفتارهای عهد شکنانه ی دشمن بعد از توافق ژنو .
این رفتارها از دشمن ، عجیب نیست . عجیب ، نگاه ها و باور های غلط و خطرناک و ساده لوحانه ی برخی داخلی ها در خوشبین بودن به دشمنان است ! آمریکا شیطان بزرگ است . هر وقت شیطان توبه کرد ، آمریکا و دار و دسته اش هم توبه میکنند . مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل !
راستی هموطنان ! ... (300500)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۲۶ ۲۰:۱۶
... مجدّداً دعوت میکنم که زود جبهه نگیرید ! سخنان را با دقّت گوش دهید (حتّی اگر سخن پایداری یا شریعتمداری یا ... باشد) بعد اگر اشتباه و خلاف منطق و شرع بود و نخواستید نپیذیرید . ولی اگر حرف حق بود بی انصافی نکنید ! منفی ندهید ! توهین نکنید ! لااقل به شعار خودتان (زنده باد مخالف من) که البتّه بیشتر یک ژست روشنفکری است پایبند باشید !
یا حق ! (300501)
ع
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۲۶ ۱۷:۳۱
نام هوشمندانه ای که برای امسال توسط رهبری انتخاب شد ، دل دلواپسان مغرض را خون کرد و آنان را از نظر تاکتیکی تو هچل انداخت . این حرکت اصلا به مذاق آنان خوش نیامده و مدام به دنبال توجیهات تحریف کننده هستند . چون اگر به حرف دلشان عمل کنند ادعای دروغ ولایت مداری آنان ، رسوا می شود. (300475)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۲۶ ۱۸:۱۵
انشاا... البته با توان بالای مذاکراتی دکتر ظریف و یاران او (300481)
فردوس توسیوند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۲۷ ۰۶:۰۷
البته اگر تندروهای دو طرف بگذارند! (300524)
داریوش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۲۶ ۱۹:۱۰
کدخدا؟؟؟
کدخدا شریعتمداری است که از ملت باج خراج می خواهد (300492)