به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۱۳:۴۹
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۳/۱۳ ساعت ۱۱:۳۵
کد مطلب : ۱۲۲۵۴
چرا مسئولان اين يك جمله ساده را درك نمي‌كنند؟

اگرما شبيه‌هم فكر كنيم انگارهيچ‌كدام‌فكرنمي‌كنيم

اگرما شبيه‌هم فكر كنيم انگارهيچ‌كدام‌فكرنمي‌كنيم
گروه سياسي- مهدی خلیلی: انتخابات، فرصتی هدفمند برای برگزاری جشنواره سیاسی ملی است. بیانگر شعور سیاسی و بلوغ فکری است. برگزاری انتخابات در هرجامعه، تصویری از دموکراسی و مردمسالاری جامعه را نشان مي‌دهد. از سوی دیگر رهبر انقلاب امسال را سال حماسه سیاسی نامیدند و قطعا همه آنهایی که انتخاب مي‌کنند تا قدرت را به طور مسالمت آمیز و قانونی و دموکراتیک به فرد واجد صلاحیت واگذار کنند و همه آنهایی که قدر در دست شان بوده و دیگردر عرصه قانونی باید مطابق خواست ملت، قدرت را به افراد منتخب ملت واگذارنمایند،تاثیرگذارند.

رسانه‌ها بخصوص رسانه ملی نیز مي‌تواند نقش برجسته ای داشته باشد. تلویزیون به عنوان رسانه دیداری در ایران اهمیت خاصی دارد. مخاطبان ایرانی کمتر دل به مطبوعات و نشریات بسته و خبرگزاری‌ها و پایگاه‌هاي خبری پدیده‌هاي نوین و جذابی هستند که در آغاز اطلاع رسانی خود بوده و تلویزیون ملی و شبکه‌هاي ماهواره ای جذابتر از دیگر عناصر رسانه ای برای مردم ایران است. انتخابات، فرصتی است که مي‌تواند بازی برد –برد را برای همه به ارمغان بیاورد،از جمله رسانه ملی مي‌توانست و مي‌تواند به برکت انتخابات و برگزاری جشنواره سیاسی در سال حماسه سیاسی به عنوان یکی از برندگان مطرح متاسفانه رسانه ملی در سال‌هاي گذشته نتوانست به انتظارات افکار عمومی پاسخ داده و رسانه به اصطلاح ملی در خوش بینانه ترین صورت ۳۰ درصد مخاطب دارد.

مردم اعتمادی به رسانه ملی نداشته و این رسانه نتوانسته و نخواسته صداقت خویش را به نمایش گذاشته وموسم انتخابات فرصتی بوده و هست که رسانه ملی بتواند اعتماد از دست رفته را جلب نماید.متاسفانه رسانه ملی باز هم بازنده شد و این رسانه قصد نداردبه تصحیح اشتباهات خویش بپردازد. برگزاری مناظره انتخابات به شکل شو و سرگرمی با سوالات عجیب و دکوری عجیب تر و زمان پخش غیر منطقی،این فرصت آشتی ملی با رسانه ملی را گرفت و رسانه ملی همچنان در دام خودخواهی گرفتار است.

واضح و مبرهن است که مناظره شکل،ساختار و کارکرد متفاوتی دارد و اینکه رسانه ملی به رغم برخی مصلحت اندیشی ها،سبکی خاص و متفاوتی را ایجاد نمود،درخور تامل و تدبر است. اما این سوال مطرح مي‌شود که چگونه برای آن ۲۰۰۰ ساعت وقت صرف شده و ده‌ها کارشناس ارتباطات چنین سناریویی را تدوین کرده اند.این حق مردم ایران است که کارشناسانی که در تدوین این سناریوی هوشمندانه تلاش کرده، را بشناسند.

البته کارشناسان ارتباطات نیک مي‌دانند که برگزاری مناظره فنی مي‌بایست از خصوصیاتی چون شفاف سازی، برنامه محوری، ارتقای افزایش شناخت عمومی و رعایت اصول اخلاقی برخوردارباشد اما این مناظره به زعم اکثر کارشناسان ارتباطات فاقد درگیری و جذابیت بصری، زمان طولانی و سوالات کلی و غیر کارشناسی بود. رسانه ملی ،میلی عمل نموده و متاسفانه دست اندرکاران برنامه نه تنها عذرخواهی نکرده، بلکه این حداقل توقع مردم را به بهانه‌هاي واهی منتسب دانسته که اکثر کسانی که ناراحتند دوست داشتند مسابقه مشت زنی ببینند! و رسانه ملی این فرصت مشت زنی را از آنان گرفته است اما مگر نه این است که این برنامه برای تنویر افکار عمومی و آگاهی ملی ساخته شده و البته کارکردان با اعتماد ویزه خود نقش سرگرم سازی را مطرح نموده و مي‌گوید برخی گفتند برنامه سرگرم کننده است. من این را هم برای صدا و سیما هنر می‌دانم. در ارکان صدا و سیما سه هدف بزرگ وجود دارد؛ اول تفریح و سرگرمی، دوم اطلاعات، خبر و آموزش و سوم ارشاد و تربیت. به نظرم یک کم لطفی است ما بخواهیم برنامه‌ای که می‌تواند تاثیر خود را بگذارد بکوبیم. چرا که خستگی را بر تن دست اندرکارانی که می‌خواهند خدمت کنند باقی می‌گذاریم. این کارگردان مناظره ماهیت برنامه را به کلیت تعمیم داده و با این استدلال باید برنامه کودک نقش خبری و آموزشی داشته و اخبار نقش سرگرمی داشته و ترانه نقش تربیتی بگیرد.

واقعیت این است که هنوز اندک فرصتی برای رسانه ملی مانده است تا اندکی از اشتباهات خویش را تصحیح نماید .این حق مردم است که بدانند و بپرسند و بخواهند نه اینکه چند نفر خود را قیم فکری و فرهنگی ملت بدانند. اتفاقي كه در مناظره اول رخ داد يكسان‌سازي هشت كانديدا توسط مجريان و طراحان برنامه تلويزيوني بود كه به خوبي نشان داد كانديداها چندان متفاوت از هم نمي‌انديشند. گزاره مشهوري وجود دارد كه مضمون آن اين است: (اگر ما شبيه هم فكر كنيم انگار هيچ‌كدام فكر نمي‌كنيم).

در این مناظره صداوسیما عالمانه و عامدانه افکار عمومی را به این سمت هدایت نمود که همه این کاندیدا شبیه هم و ما نیز مثل آنها فکر کنیم و صدا وسیما فکر مي‌کند که همه ایران مثل جام جم است و البته در همه برنامه‌ها همه باید یکجور فکر کنند. صدا و سیما نمی خواهد بداند که جامعه ایرانی در حال گذار بسیار متنوع است و تنوع اقوام و نژاد وادیان و زبان فرصت است.

سید
۱۳۹۲/۰۳/۱۳ ۱۱:۴۵
ای بابا تو همه ی نظرسنجی های اینترنتی و غیر اینترنتی آقای عارف و روحانی باهم با اختلاف زیاد اول هستن اما بعدش میبینی یکی دیگه رئیس جمهور میشه.یا این نظرسنجی ها الکین یا اینکه........... (63795)
۱۳۹۲/۰۳/۱۳ ۱۲:۱۹
در نظر سنجی اینترنتی مردم فقیر،قشر کم سواد سیاسی و کسانی که به اینترنت پر سرعت دسترسی ندارند وجود ندارند.اصلاحات فضای علم رو پر کرده ولی در فضای عوام بازنده ایم.همین الان اصولگرا های افراطی با استفاده از جملاتی عوام فریبانه کاندیدای خود را به رهبری و دین وصل می کنند به طوری که عوام فکر می کنند و کاندیدای اصلاحات را به وطن فروشی ،دین فروشی و ضد انقلاب متهم می کنند و معلومه که روز انتخابات اونا پیروز می شن مگر این که توی این 10روز کار خا صی انجام بدیم که البته بعید می دونم انجام بدیم .فکر کنم نسل قبلی اصلاحات خیلی با دل و جرات بود اما ما یه مشت سوسولیم . (63809)
فردوسی
۱۳۹۲/۰۳/۱۳ ۱۴:۴۶
البته این نظر سنجی در فضای اینترنت است که اغلب تحصیل کرده هستند و مسلما در این طیف همیشه اصلاح طلبان اکثریت بودن، طیف ما نباید همش پشت کامپیوتر باشن چون اکثریت رای مال اوناست که تو اینترنت نیستند پس باید از اقوام خود شروع کنند و افراد دودل و بی تفاوتو ( ونه متعصبان رو چون وقتی برای بحث کردن نمانده ) متوجه تفاوت عاقبت پیروزی عارف با جلیلی و کلا اصولگرایان و تاثیر اون بر سفره مردم کنن و اگر بتوانند طوری این افرادو متقاعد کنن که هر کدوم از آنها نیز سه نفر دیگه رو موافق کنه یه سونآمی رای ایجاد میکنه که هزار برابر این کا منتها تاثیر داره، البته خاتمی باید هر چه زودتر تکلیف همه رو روشن کنه. تو انتخابات 88 به چشم خودم دیدم یه فرد ساده رو گیر آورده بودن به دروغ بهش میگفتن که احمدی نژاد تو جنگ یه فرماندهی عجیبی داشت که فرمانده های عراقی مثل مرگ ازش می ترسیدن، من فقط بهشون گفتم پس چرا یه عکس تو جبهه ها این آقا نداره ؟ یعنی با هر حربه ای روی مخ این بی خبرا کار میکنن، بعد ما ها که این همه حرف منطقی و قوی داریم چسبیدیم پشت کامپیوترا و جامعه رو ول کردیم (63863)
۱۳۹۲/۰۳/۱۳ ۱۳:۲۹
موضوع این است که مردم ایران برعکس آن چیزی که فکر می کنند، درک سیاسی بسیار ضعیفی دارند و اکثر حرف ها را به سادگی باور می کنند، حتی اگر از رسانه میلی باشد!
اصلا بحث شهر و روستا هم نیست، اتفاقا در بزرگترین شهر ها هم چنین افرادی هستند.
نکته دوم حافظه تاریخی بسیار ضعیف مردم ایران است، گاه یک یا دو سال قبل کشور را به خاطر نمی آورند
نکته سوم سواستفاده هایی است که از باور های دینی و تعابیر دینی مردم می شود که متاسفانه به دلایل غیر قابل ذکر!، در سطح گسترده ای توسط عده ای غیر قابل ذکر! استفاده می شود و اتفاقا استقبال خوبی هم دارند
اما در عوض به دلایل غیر قابل ذکر!افراد دارای درک سیاسی بالاتر نه می خواهند و نه می توانند در جهت آگاه سازی مردم گام بردارند
من هم نظرم به اقای عارف است اما متاسفانه ایشان اصلا تبلیغات هوشمندانه ای ندارند که هیچ اتفاقا در موقعیت های مناسب از فرصت ها استفاده نمی کنند.
روند کلی جامعه بعد از مناظره به سمت اقایان روحانی و عارف متمایل شد اما متاسفانه اکنون دوباره گمانه ها با تبلیغات بسیار گسترده به سمت قالیباف و جلیلی می رود که متاسفانه حکومت هر دو تیر خلاصی به مردم سالاری است... (63833)
۱۳۹۲/۰۳/۱۳ ۱۵:۳۱
دوست من این ویژگی تمام مردم جهانه .و ابن ویژگی در مردم کشور های در حال توسعه و توسعه نیافته به دلیل کم بودن سطح مطالعات نمود بیشتری پیدا می کنه . (63875)
۱۳۹۲/۰۳/۱۳ ۱۳:۴۲
دوست عزیز آقا سید
این نظرسنجی‌ها همه اینترنتی هستند و کل جامعه را نمایندگی نمی‌کنند (63841)
۱۳۹۲/۰۳/۱۳ ۱۵:۲۵
درسته که بعضی افراد اینترنت ندارند ولی پدر و برادر من که کاندیدای مشخصش قالیباف بود با دیدن مناظره و حرف های عارف می خواد به اون رای بده،بیشتر مردم که تلوزیون دارند،درضمن شما مردمی که اینترنت و امکانات ندارند چی فرض کردید،خب شعور دارند که 8 سال اصولگرایان حکومت کردند چی شد. (63874)
۱۳۹۲/۰۳/۱۳ ۲۱:۲۰
ما به شعورشان توهین نمی کنیم، اما من خودم اگر اینترنت نبود، شاید حرف های بعضی را باور می کردم..
امیدوارم حق با شما باشه و مردم از روی احساسات و عوام فریبی رای ندهند (64031)
روژین
۱۳۹۲/۰۳/۱۳ ۱۲:۱۷
من به صدا وسیما اصلا اعتماد ندارم سوابق سی وچند ساله این رسانه برکسی پوشیده نیست که هدفش اطلاع رسانی نیست تنها چیزی که من یکی توی این مدت دیدم سانسور ، وارونه جلوه دادن اطلاعات وفقط وفقط درخدمت منافع یک عده خاص بودن است من به هیچ وجه اونو رسانی ملی نمی دانم (63806)
۱۳۹۲/۰۳/۱۳ ۱۵:۲۳
من به هیچ رسانه ای چه داخلی و چه خارجی وحتی چشم خودمم اطمینان ندارم. (63873)
۱۳۹۲/۰۳/۱۳ ۲۰:۱۳
خبر فوری: دوستان ساعتی پیش آقای عارف در شهر ما(قزوین)گفتند که با آقای روحانی یک اعتلافند و منتظر جنابان هاشمی و خاتمی هستند تا بر یک نفر اجماع کنند. (64002)
بیننده
۱۳۹۲/۰۳/۱۳ ۱۲:۱۹
من به صدا و سیما حتی ذره ای اعتماد ندااااااااااااااااارم..... (63810)
۱۳۹۲/۰۳/۱۳ ۱۲:۲۲
مثل اینکه تازه متوجه شدیدم طراحان برنامه های عمو ضرغام کیان؟ بابا جان بی خیال! این تلویزیون که بیت امام درش جایگاه نداره از نظر ما اعتبار نداره! خود بخوان از این مجمل پیچیدش هم نکن! (63814)
علی
۱۳۹۲/۰۳/۱۳ ۱۵:۰۱
آره بابا یه دونه از مشکلات مردم ایران رو نمی گه ولی از مشکلات مردم آمریکا تا یونان و اسپانیا و ترکیه همه رو می گن اونم با بزرگنمایی
هر کشوری مشکلات مخصوص به خودشه داره ولی این رسانه مللللللللللللی ما گیر داده به مشکلات این و اون،مثلا تو کدوم روز مشکلات کشورهای غربی یا اروپا رو گفتند و توی کدوم روز خیلی خوب این مسئله تورم رو در ایران بررسی کردند. (63865)
بختیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۱۳ ۱۳:۳۱
در حال حاضر تظاهرکنندگان ترکیه سه دسته هستند
1- مدافعین محیط زیست و میراث فرهنگی
2- مخالفین تصمیمات جدید دولت درباره سرو مشروبات الکلی و غیره
3- مخالفین دخالت های بیجای دولت ترکیه در مناقشات سوریه چه له و چه علیه دولت بشار اسد.

اونوقت صداو سیمای ایران میگه تظاهر کنندگان یکدا خواهان اجرای احکام اسلامی توسط دولت ترکیه هستند.!!!!!!!!

حالا از این صدا و سیما چه انتظاری دارید؟؟؟؟؟؟ وقتی اینقدر سبک مغز اضاع و احوال موجود در کشورها رو تحلیل میکنه؟؟؟؟؟؟ (63835)
مجرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۱۳ ۱۴:۲۸
بابا اینا رو ول کن... همین اتفاق اگه دو سال پیش که با هم دوست بودم میفتاد، صدا و سیما میگفت اینا یکسری تروریست و خودسر هستن که علیه دولت مردمی ترکیه اعتراض کردن. (63857)
خطاب به مجرد
۱۳۹۲/۰۳/۱۳ ۲۱:۳۲
دقیقا درست میگی! دقیقا. (64039)
۱۳۹۲/۰۳/۱۳ ۱۳:۴۶
تحلیلی خوبی بود (63846)
ناشناس
۱۳۹۲/۰۳/۱۳ ۱۴:۲۷
جالبه که تو خبر گزاری فارس زده جلیلی و قالیباف صدر نشین هستن.به نظرتون با عقل جور در میاد؟
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920313000681 (63856)
۱۳۹۲/۰۳/۱۳ ۱۴:۳۵
با عقل ما که نه!
اما تو این کشور هر چیزی ممکنه، حتی ریاست جمهوری آقای غرضی! (63858)
سینا
۱۳۹۲/۰۳/۱۳ ۱۵:۲۰
بهار نیوز تو هم حقیقت رو بنویس.
بنویس که اصلاح طلبان(روحانی و عارف) با 62 درصد رای دارند که اگه تقسیم بر 2 بشه می شه 31 درصد که اینم از رای جلیلی بیشتره.
این نظرسنجی که فارس گفته اصلا توی شهر ما نشده حالا نمی دونم نتایجش درست یا ... . (63870)
ایرانی مقیم ایران
۱۳۹۲/۰۳/۱۳ ۱۵:۴۰
جک سال در اومد، سه کاندیدای اول نظرسنجی فارس اصولگرا هستند. قالیباف و جلیلی صدرنشین هستند. (63879)
ایرانی
۱۳۹۲/۰۳/۱۳ ۱۶:۵۵
توی سایت انتخاب
1. عارف 34% 2.جلیلی 21% 3.روحانی 18% 4. قالیباف 14% 5. رضایی 8% 6.ولایتی 4% 7و8 غرضی و حداد عادل در مجموع 1% رای دارند.
توی سایت بهار
دیشب اصلاح طلبان با 63 درصد رای اول بودند.
توی سایت نظر اخیر
1.روحانی 9073 رای 2.عارف6131 رای 3.قالیباف 5096 رای 4.جلیلی 2742 رای 5. رضایی 848 رای 6. ولایتی 442 رای 7.غرضی 313 رای 8.حداد عادل 173 رای


توی این نظرسنجی ها همگی اصلاح طلبان پیشتاز هستند.
پیروز انتخابات 92 به احتمال 92% روحانی یا عارف (63904)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۱۳ ۱۷:۱۱
به صدا سیما اونقدر بی اعتمادم که حتی جرات ندارم ساعتمو از روش تنظیم کنم!!!!! (63913)
حسین
۱۳۹۲/۰۳/۱۳ ۱۹:۳۷
جرا اصلاح طلبان موج و شور تبلیغات راه نمی اندازند ؟
سال 84 برای معین چه شوری بود ولی برای عارف که یه سر و کردن بالاتراز اوست هیچ برنامه ای ندارند
واقعا جریان اصلاح طلبی صاحب نداره
دلم برای دکتر عارف که با نیت پاک و صادقانه برای خدمت و از سر دلسوزی برای وطن و مردم اومده پشتیبانی نمیشه این جفا به مردم و عارف عزیزه (63992)