به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۰۵ ساعت ۰۰:۵۶
کد مطلب : ۷۲۹۷۰

حوثی‌ها به‌نزدیکی عدن در جنوب‌یمن رسیدند

گروه بين‌الملل: شبه‌نظامیان حوثی و متحدان آنها در ارتش یمن در ادامه پیشروی‌های خود به مناطق جنوبی کشور، روز سه شنبه کنترل شهر کرش در ۱۰۰ کیلومتری عدن را در دست گرفتند.
حوثی‌ها به‌نزدیکی عدن در جنوب‌یمن رسیدند
به گزارش بي بي سي؛ همزمان در شهر تعز، حوثی‌ها با تیراندازی به سوی شهروندان معترض به حضور آنها در این شهر، چهار تن را کشتند و ۵۰ نفر دیگر را مجروح کردند. شهروندان تعز روز سه شنبه برای چهارمین روز متوالی با تجمع در خیابان های این شهر خواستار برچیده شدن ایست های بازرسی حوثی ها و خروج آنها از این شهر شدند. حوثی‌ها می‌گویند که حضور نظامی آنها در تعز برای "مقابله با نیروهای القاعده در این شهر و استان های جنوبی" است.

به گفته ساکنان محلی، درگیری روز سه شنبه در شهر کرش بین حوثی‌ها و متحدان آنها در ارتش یمن، با نیروهای وفادار به عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستقر در عدن صورت گرفته است.
کرش در استان لحج و در امتداد جاده ای قرار دارد که شمال و جنوب یمن را به هم وصل می‌کند و حدود ۴۰ دقیقه با پایگاه نظامی العند فاصله دارد. هفته قبل و با افزایش نگرانی های امنیتی، باقی‌مانده نیروهای نظامی آمریکا در یمن از العند خارج شدند و نیروهای وفادار به هادی کنترل این پایگاه را در دست گرفتند.

شبه نظامیان حوثی همچنین روز سه شنبه در دیگر جبهه‌ها توانستند وارد مرکز استان جنوبی ضالع شوند و کنترل شهر المخا واقع در کرانه دریای سرخ را در دست بگیرند. منابع محلی گفته اند که پیشروی حوثی‌ها به سوی استان های مأرب و البیضاء برای پنجمین روز متوالی با مقاومت شدید ائتلاف قبائل سنی مواجه شده و ده‌ها تن از شبه‌نظامیان حوثی در این درگیری ها کشته شده اند.

رسانه های حوثی از جمله شبکه تلویزیونی "المسیره"، قبائل سنی مسلح ضد خود را نیروهای "تکفیری و دواعش" می‌نامند. عبدالملک الحوثی رهبر حوثی‌ها که در استان صعده واقع در شمال یمن است روز یکشنبه در یک نطق تلویزیونی، هادی را به کمک رسانی به القاعده متهم کرد. روز دوشنبه وزیر خارجه عربستان سعودی گفت که اگر بحران جاری در یمن به شکل مسالمت آمیز حل نشود، کشورهای عرب منطقه "اقدامات لازم" را علیه حوثی‌ها انجام خواهند داد. هادی که از ماه فوریه به عدن گریخته است خواهان ورود نظامیان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به یمن و مقابله با حوثی‌ها شده است.