به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۴:۵۹
 
۲۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۳۰ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب : ۷۴۹۸۸
آیا «بمباران» نیروگاه‌ هسته‌ای ایران ممکن است؟

واکنش‌ها به اظهارات يك سناتور افراطي

گروه بین الملل: تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه آرکانزاس و نویسنده نامه جنجالی 47 سناتور جمهوری‌خواه به رهبران ایران در اظهارات اخیر خود مدعی شد آمریکا می‌تواند نیروگاه‌های هسته‌ای ایران را «ظرف چند روز بمباران» کند.
واکنش‌ها به اظهارات يك سناتور افراطي
به گزارش خبرگزاری آنا، «لی فانگ» یک تحلیل‌گر سیاسی و وبلاگ‌‌نویس معروف آمریکایی طی روزهای گذشته نظر نامزدهای جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری آمریکا در خصوص این ادعای تام کاتن را جویا شده‌است. «فانگ» در این نظرسنجی دریافت اختلاف عمیقی بین جمهوری‌خواهان در خصوص مسئله حمله نظامی به ایران وجود دارد.

سناتور تد کروز، یکی از نامزدهای مطرح ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا در این خصوص گفت: من نمی‌دانم که آیا واقعا نظر کاتن در خصوص اینکه چنین حمله‌ای «تنها چند روز» به طول خواهد انجامید درست است یا خیر، اما فکر می‌کنم اگر قرار باشد این حمله صورت بگیرد، یک عملیات نظامی محدود خواهد بود که در قالب حملات هوایی صورت می‌گیرد».

بیشترین مخالفت از سوی «لیندسی گراهام» ابراز شد، وی که یکی دیگر از نامزدهای احتمالی ریاست‌جمهوری آمریکا است اظهار کرد که اگرچه آمریکا در هر جنگی با ایران پیروز خواهد شد، اما در هر صورت چنین اقدامی خطرناک خواهد بود زیرا ایران نیز ممکن است به پایگاه‌های ما در منطقه حمله کند بنابراین ما باید بدترین حالت ممکن را در نظر بگیریم نه بهترین حالت. یکی دیگر از مقامات ارشد آمریکا نیز اظهار داشت که بمباران ایران اقدامی بسیار دشوار خواهد بود و به هر حال ممکن است به تمام سایت‌های ایران نیز دسترسی پیدا نکنند.

«کاری فیورینا» از چهره‌های شناخته‌شده جمهوریخواهان و و رئیس سابق شرکت معروف HP که در امر تولید رایانه و دیگر تجهیزات الکترونیکی فعالیت دارد، نیز در مورد نظر تام کاتن گفت: من فکر می‌کنم بمباران ایران بسیار مشکل باشد. ممکن است ما اصلا نتوانیم به بسیاری از تاسیسات ایران برسیم. من افزایش تحریم‌ها را به حمله نظامی ترجیح می‌دهم. «جان کاسیج» فرماندار جمهوری‌خواه ایالت اوهایو نیز گفت: من فکر نمی‌کنم این اقدام آسان و سریع رخ بدهد و به‌ هرحال برای من پذیرفته نیست.

بابی جیندال، دیگر نامزد احتمالی ریاست‌جمهوری آمریکا که از حامیان مطرح تام کاتن به شمار می‌رود نیز با دیده تردید به این موضوع نگاه می‌کرد. «بابی جیندال» فرماندار لویزیانا، در این باره گفت: نمی‌دانم برآورد ارتش در مورد اینکه حمله به ایران چه مقدار طول می‌کشد چیست اما مطمئنا درخواست برای حمله به ایران باید از طریق اطلاعات طبقه‌بندی شده باشد. اما «جان بولتون» نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل و کسی که به داشتن رویکرد ضد ایرانی معروف است در حمایت از تام کاتن گفت: حق با کاتن است.

«مایک هاکبی» فرماندار سابق آرکانزاس نیز که در دوره‌های گذشته نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز شده بود در این مورد گفت: معتقدم اگر قرار باشد حمله‌ای به ایران انجام شود این حمله کوتاه و محدود خواهد بود. من احترام زیادی برای تام کاتن قائلم و از این نکته خوشحالم که در مورد چنین موضوع مهمی (حمله به ایران) نظر افراد را جویا می‌شوید اما معتقدم که حمله به ایران گزینه بدی است و علاوه بر آن به اعتقاد من توافق با ایران، اسرائیل، آمریکا و تمام جهان را در موقعیت خطرناکی قرار می‌دهد.

کروز و گراهام هر دو از جمله جمهوری‌خواهانی بودند که نامه کاتن را امضا کردند. مارکو روبیو، دیگر نامزد مطرح ریاست‌جمهوری آمریکا به پرسش «فانگ» پاسخ نداد. بسیاری از تحلیل‌گران آمریکایی با این رویکرد کاتن مخالف هستند و معتقدند هر گونه حمله نظامی به ایران می‌تواند بسیار خطرناک است و هزینه بسیاری در پی خواهد داشت. تام کاتن به همراه تد کروز و لیندسی گراهام از جمله سناتورهایی هستند که گفته می‌شود اقدام به امضای نامه سرگشاده‌ای کرده‌اند که برای رهبران ایران ارسال شده است.