به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۱ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب : ۳۷۶۳۷
ماجرای گروگان‌گیری در جنوب‌شرقي ايران؛

بایدها، نبایدها و چشم انداز‌هاي پیش رو

گروه مقالات: حادثه گروگان‌گیری در مرزهای شرقی کشور، واقعیتی تلخ بود که بیش از دو ماه به طول انجامید و علیرغم اینکه در ایام نوروز، ذائقه مردم عزیزمان را تلخ کرد اما پایانی نسبتاً خوشایند داشت که امید می‌رود با زنده بودن گروهبان جمشید دانایی فر این ماجرا ختم به خیر شود.
بایدها، نبایدها و چشم انداز‌هاي پیش رو
محمدتقی جهانبخش *

ماجرا به هفدهم بهمن ماه سال گذشته باز می‌گردد که پنج مرزبان ایرانی در منطقه «جکیگور» استان سیستان و بلوچستان ربوده شدند. دو روز بعد گروهکی موسوم به «جیش‌العدل» با انتشار تصاویر آنان، مسئولیت این اقدام تروریستی را بر عهده گرفت. چندی بعد فیلمی از نحوه گروگان‌گیری منتشر شد که نشان می‌داد متأسفانه مرزبانان در لحظه حمله در وضعیت دفاعی مناسبی نبوده و به دلیل غافلگیری امکان واکنش نظامی یا شخصی نداشته‌اند.

با گذشت چند روزی گروهک مطالباتی مطرح نمود که نشان می‌داد گروهک میل و عجله چندانی برای شهادت مرزبانان ایرانی ندارد. از این‌رو تلاش‌های دیپلماتیک، امنیتی ـ اطلاعاتی و نیز میانجیگری‌های محلی با گروهک جیش‌العدل آغاز شد. در این میان تحرکات ارزشمندی نیز توسط فعالان سایبری صورت گرفت. حاصل این تلاش‌ها کمپینی بین‌المللی با بیش از یک میلیون امضا برای آزادی مرزبانان ایرانی بود. نامه نگاری وزیر امور خارجه کشورمان با دبیر کل سازمان ملل و تقاضا برای ثبت آن به عنوان سند رسمی این سازمان را نیز می‌توان حرکتی در جهت بین‌المللی کردن موضوع ارزیابی کرد.

در جریان تلاش‌های صورت گرفته از جانب دولت ایران، گروهک مذکور در سوم فروردین ماه جاری طی بیانیه‌اي خبر از شهادت گروهبان جمشید دانایی فر داد ـ خبری که تاکنون سندی برای اثبات آن ارائه نشده و احتمال می‌رود که این مرزبان ایرانی هنوز زنده بوده و برای چانه زنی گروهک با کشورمان مورد استفاده تروریست‌ها قرار گیرد و تهدید کرد که در صورت عدم برآورده شدن شروط، روز سیزدهم فروردین یکی دیگر از مرزبانان را به شهادت خواهد رساند.

این خبر منجر به بروز موجی از خشم عمومی شد و تجمعاتی مقابل نمایندگی‌های سیاسی دولت پاکستان با هدف اعمال فشار جهت همکاری برای آزادی مرزبانان ایرانی برگزار شد. به علاوه رایزنی‌های دولتی و ریش سفیدان محلی و علمای اهل سنت به ویژه شيخ مولوی عبدالحمید شدت یافت و موجب شد تا گروگان‌گيران بپذیرند که تا پایان مذاکرات به مرزبان‌ها آسیبی نرسانند.

نهایتاً با پیگیری‌های دولت‌مردان، پادرمیانی بزرگان قبایل و تلاش‌های آقاي مولوی عبدالحمید مسئله تا حدود زیادی مرتفع شده است. البته هر چند چهار تن از سربازان از دست گروهک تروریستی موسوم به جیش‌العدل بدون برآورده شدن مطالبات این گروهک رهایی یافته و به آغوش گرم خانواده‌هایشان بازگشته‌اند، اما هنوز سرنوشت گروهبان جمشید دانایی فر در هاله‌اي از ابهام قرار دارد. امید آنکه هر چه سریع‌تر با تعیین وضعیت ایشان، این قضیه ختم به خیر شود.

به نظر می‌رسد آنچه از خلال این حوادث شایسته توجه جدی است، عبرت‌های این ماجراست که می‌بایست با دقت نظر و تجزیه و تحلیل صحیح، راه‌گشای آینده و مانعی برای وقوع حوادث مشابه در کشورمان باشد. نگارنده تلاش کرده است تا در این نوشته اجمالاً به این سؤال پاسخ گوید که چه باید ها و نبایدهایی باید برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه در مرزهای شرقی کشور و به طور خاص مرزهای استان سیستان و بلوچستان مد نظر قرار گیرند؟ به زعم راقم این سطور موارد و محورهای ذیل در این خصوص قابل طرح و بررسی است:

1- تنبیه متخلفین

مرزهای شرقی کشور در طول تاریخ محل تاخت و تاز اقوام بیرونی قرار داشته و محل مناقشه برای حکومت مرکزی بوده است. هر چند گذر زمان و پیشرفت‌های طبیعی بشر به تدریج این معضل را کمرنگ کرده، اما نمی‌توان و نباید منکر تلاش‌های سازمان یافته و هدفمند نیروهای نظامی کشور در کاهش ناامنی و افزایش چشمگیر ضریب امنیت منطقه سیستان و بلوچستان شد.

نیروهای نظامی کشور با تلاش فراوان، از خودگذشتگی و تقدیم شهدای فراوان از جمله شهید بزرگوار سردار شوشتری، توانسته‌اند در سال‌های اخیر ضریب امنیت منطقه شرق و به تبع آن کل کشور را به نحو چشمگیری افزایش دهند که این امر شایسته تقدیر و سپاس است؛ اما وقوع حادثه گروگان‌گیری توسط گروهک تروریستی جیش‌العدل هر چند کوچک و کم دامنه اما تلخ و گزنده است.
بر اساس فیلم منتشره از حادثه، می‌توان فارغ از تعصب و احساسات، غفلت سربازان مرزبانی را مشاهده کرد. البته شکستن کاسه غفلت بر سر این گروه خارج از قاعده انصاف است اما به نظر می‌رسد قصور و تقصیرهایی رخ داده که برای پیشگیری از تکرار مجدد حوادثی از این دست می‌بایست آن‌ها را شناسایی و مورد توجه قرار داد.

2- توجه به ظرفیت‌های منطقه‌اي جهت تأمین امنیت سیستان و بلوچستان

با توجه به بافت مذهبی و قومی استان سیستان و بلوچستان و نقش تأثیرگذار بزرگان اقوام و روحانیون مذهبی، به نظر می‌رسد می‌توان ظرفیت‌های استان را در جهت تأمین امنیت این منطقه به میدان آورد و با کمرنگ کردن دامنه فعالیت‌های نظامی، از این امکان فرهنگی در راستای حفظ امنیت و به تبع آن تأمین منافع ملی به خوبی بهره برد.

در همین حادثه شاهد فعال شدن بزرگان اقوام شه بخش، نواحی و زردکوهی بودیم که در کنار توصیه‌هاي مولوی عبدالحمید، توانستند گروگان‌گیران را مجاب به تحویل مرزبانان به کشور نمایند. به گمان نگارنده اتکا به این ظرفیت‌ها می‌تواند راه سنگلاخ تأمین امنیت منطقه سیستان و بلوچستان را هموار نموده و هزینه این امر را به لحاظ سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به نحو چشمگیری کاهش دهد.

3- حل بنیادین مسائل امنیتی شرق کشور

مسئله امنیت امری چند بعدی و چند متغیری است. از این رو مواجهه تک عاملی با این مقوله نمی‌تواند به خوبی ابعاد مختلف معضل امنیت را شناسایی و آن را مدیریت نماید. به طریق اولی موضوع امنیت مرزهای شرقی کشور را نمی‌توان به یک عامل ولو با اهمیت تقلیل داد. عواملی مانند عدم کنترل دولت‌های همسایه بر مرزهای غربی خود و مجاور با کشورمان، تحریکات و تحرکات قومی، مذهبی و جدایی‌طلبانه در دو سوی مرز، تلاش گروه‌هاي تکفیری جهت ایجاد انشقاق در وحدت مردم سیستان و بلوچستان، ضعف زیرساخت‌های امنیتی استان، ضعف بنیان‌های اقتصادی منطقه، وضع نه چندان مناسب معیشتی مرزنشینان این استان و عواملی از این دست را می‌توان به عنوان مؤلفه‌هاي ناامنی استان سیستان و بلوچستان برشمرد. به گمان نگارنده تلاش برای رفع یا کاهش اثر این عوامل باید در رأس برنامه‌هاي دولت در منطقه سیستان و سایر مناطق مرزی قرار گیرد.

4- تلاش برای توسعه اقتصادی استان سیستان و بلوچستان

همان‌طور که اشاره شد مردمان ساکن مرزهای شرقی کشور عموماً به دلایل مختلف از جمله وضعیت جغرافیایی و اقلیمی نامناسب وضعیت اقتصادی مطلوبی ندارند. توسعه زیر ساخت‌های اقتصادی استان سیستان و بلوچستان در جهت بهبود وضع معیشتی مردم، اعطای امتیازات ویژه به بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در این استان و نهایتاً تبدیل این منطقه به منطقه ویژه اقتصادی (تجربه‌اي که در بانه کردستان اتفاق افتاده و نتایج مطلوب امنیتی به ارمغان آورده است) در راستای ارتقاء ضریب امنیت و نیز گره زدن امنیت به منافع اقتصادی مردم منطقه، اقداماتی است که در این حوزه قابل عملیاتی شدن است.

5- تغییر رویه سربازگیری و حرکت به سمت تربیت نیروی نظامی حرفه ای

بر اساس فیلم منتشره توسط گروهک گروگان‌گیر، متأسفانه شاهد آن هستیم که مرزبانان در زمان حمله تروریست‌ها در وضعیت مناسب دفاعی و نظامی نبوده و غافلگیر شده بودند. حال آنکه نظامیان حرفه‌اي و موظف اهمیت حضور در چنین منطقه‌اي را به خوبی درک کرده و در مواجهه با شرایط مشابه واکنش احتمالاً قابل قبول‌تری نشان می‌دهند. هر چند بخش قابل توجهی از بار امنیت کشور بر دوش سربازان است، اما بی شک نظامیان حرفه‌اي و آموزش دیده کارکرد مناسب‌تری در صحنه‌هاي حساس خواهند داشت. از این‌رو به نظر می‌رسد تغییر رویکرد نظام وظیفه به طور عام و سربازان شاغل در واحد‌هاي مرزبانی به طور خاص در ممانعت از وقوع حوادث مشابه موثر باشد.

6- تلاش بین‌المللی جهت مبارزه با افراط گرایی اسلامی

از آنجا که همسایگان شرقی ما از وضعیت امنیتی خوبی در مرزهای غربی خود برخوردار نیستند و حوادث تلخ به وجود آمده در سال‌های گذشته معمولاً ریشه در بیرون از مرزهای کشورمان داشته‌اند، شایسته است تلاش‌های منطقه‌اي جهت تحکیم امنیت مرزها از جانب سه کشور ایران، پاکستان و افغانستان صورت گیرد و در صورت لزوم با انعقاد قراردادهای نظامی و امنیتی، همکاری‌های مشترکی در جهت مبارزه با تروریسم و افراط گرایی دینی در مرزهای مورد بحث انجام شود. همچنین می‌توان تلاش‌هایی را از طریق سازمان ملل، سازمان همکاری‌های اسلامی و نیز کشورهای اسلامی منطقه از جمله ترکیه و عربستان در راستای حل معضل افراطی گری دینی در منطقه سازماندهی نمود.

بروز ناامنی در مرزهای شرقی کشور امری قابل اجتناب و مدیریت است که نیازمند اقدامات جدی پیشگیرانه و کنترلی در سطح داخلی، منطقه‌اي و بین‌المللی است. بسیج ظرفیت‌ها و مقدورات موجود بی شک خواهد توانست عمق و دامنه فعالیت‌های تروریستی در این منطقه را مهار یا حداقل کاهش دهد. امید آنکه با اقدامات مدبرانه دولت تدبیر و امید، شاهد کاهش آلام امنیتی منطقه شرق کشور باشیم.
* کارشناس ارشد روابط بین‌الملل

زاهدان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۱ ۱۲:۵۰
متاسفانه در زاهدان به اهل سنت بهايي داده نميشه ، با وجود اينكه نخبگان زيادي داره اين شهر ولي هميشه موقع استخدامي ميپرسن مذهب ؟! (216853)
زاهدان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۱ ۱۵:۱۴
من بچه ام رو بردم یکی از مدراس ابتدایی دولتی زاهدان برای ثبت نام

فرمی به ما دادند که نه تنها در مورد هم دین وهم مذهب کودک بلکه هم پدر وهم مادر هر دو باید علاوه بر دین - مذهبشان را هم به صورت مکتوب روی فرم می نوشتیم وتحویل رییس مدرسه می دادیم. (216919)
vvvvvv
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۱ ۱۹:۵۷
بلوچها به طنز به استانداری اون استان می گن سیستانداری

من خودم مسلمان شیعه هستم و ایرانی
ولی انصافا دولت آنچنان که شایسته مردم ان نواحی است نتواسته است خدمت رسانی نکرده است نه که کارهایی صورت نگرفته ولی اصلا در خور مردم اونجا نیست

دوست عزیزی تنها استخدام ادارات نیست دولت می تواند در بخش های دیگر نیز خدماتی ارائه دهد و بدون توجه به مذهب و قوم ، کاری کند که مردم راضی باشند
متاسفانه مدیریت جناحی کمر همه را شکسته بجای اینکه به فکر توسعه استان باشند به فکر تصفیه حسابهای جناحی و سیاسی هستند

در حکومتی ... (217006)
ياسين
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۱ ۲۳:۳۰
احسنت ... همين كه با تعصب بي مورد نظر نميدين واقعا جاي قدرداني داره!
كاري ندارم به كساني كه منفي ميدن و اين كامنت ها رو نفي ميكنن
فقط خيلي دوست داشتم يك بار به اين استان سفر كنند ! (217073)
يونس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۱ ۱۶:۲۸
اجحافي كه در مورد سربازان وظيفه نيروي انتظامي ميشه لااقل واسه من پذيرفتني نيست. مرز كه جاي خودشو داره توي همه كلانتري ها و ساير مراكز انتظامي ديگه نيرو انتظامي اينقدر كمبود نيرو دارند كه سربازان غالبا كمبود خواب دارند و با هوشياري پايين انجام وظيفه مي كنن. اين يه ظلمي هست كه در حق سربازان نيروي انتظامي خدوم صورت گرفته. اميدوارم يكي اينو ببينه هر چند كه بعيده. (216950)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۱ ۱۶:۴۹
من یه سوال از آقای مولوی عبدالحمید و اطرافیانشان دارم : ایشان که محل استقرار گروهک جیش العدل را می دانستند و گروهی را برای مذاکره به آن منطقه گسیل داشتند چرا محل استقرار این گروه را به نیروهای امنیتی ایران یا به دولت پاکستان اطلاع نمی دهند که این افراد دستگیر و نابود شوند ؟ (216959)
ایرانی
Romania
۱۳۹۳/۰۱/۲۱ ۲۳:۱۸
دوست عزیز به این دلیل که نیروهای امنیتی هم می دانند جیش العدل در کجا قرار داره. اما اگر بخواهم صادقانه بگویم ایران قصد و قدرت تجاوز به خاک پاکستان را ندارد و ما هیچ پشتوانه ای هم نداریم که بعد از حمله حمایتمون کنه. مثلا آمریکا (217071)
آریوبرزن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۱ ۱۷:۳۷
با گزینه 1 که ترکش هاش نصیب سربازها(ضعیف ترین و عمومی ترین قشر می باشند) میشود به شدت مخالفم.
بجای این تحلیل های آبکی بهتره یک بار جدی به مسئله پرداخته بشه.
ایران باید مثل تمام کشور های توسعه یافته خدمت عمومی(که بلای جان و باعث تباهی عمر جوان ها شده) لغو و سرباز و مرزبان حرفه ای استخدام بشه.
من متاسفم که آقای غرضی حرف دل یه ملتو درباره سربازی زد ولی یه اصلاح طلب تو این سالها یه نقد جدی نکرده (216973)
حم کدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۱ ۱۸:۰۰
در یکی از بیانیه های رسمی شرط اقدامات عمرانی در راستای بالابردن ضریب امنیتی در این منطقه برقراری امنیت اعلام شده است. گویی این امر به عهده اهالی محل - به خصوص اهل سنّت و جماعت - است. با چنین دور باطلی مسأله مبتلابه قابل حل نخواهد بود. یا به مردم بومی قدرت قانونی داده شود یا از آنان توقّع بیجا مطرح نشود. (216979)
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۱ ۱۸:۵۵
من بچه شیعه ام و به شیعه بودنم هم افتخار میکنم.
من به خاطر شغلم چند سالی در منطقه چابهار و کنارک زندگی کردم.انصافا رابطه ی برادرانه ای با برادران اهل سنت داشتم و همیشه به این دوستی افتخار میکنم. چون بنا به تاکییدات رهبر عزیزم تونستم به تقویت ارتباط شیعه و سنی کمک کنم. (216987)
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۱ ۱۹:۳۷
شما از سرباز 18 ساله ای که کل اموزشش یه بار میره میدون تیر چه توقعی دارین (217001)
کاوه فارسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۱ ۱۹:۳۸
به نظر من کشور ما نباید همانند عربستان . . . فقط بها به یک مذهب خاص داد بلکه باید از تمامی اقشار مذهبی برای توسعه کشور استفاده کرد..مگر امام خمینی نگفت وحدت داشته باشید. . . . (217002)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۱ ۲۰:۰۸
فیلم گرونگانگیری ساختگی بوده است؟
البته این دلیلی برای عدم هوشیاری ما نیست. (217008)
تایبادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۱ ۲۱:۰۰
ای برادر در تایباد هم بها و توجهی نمیشه؟! بخدا مسئولین بلند مرتبه عادلند و در این بین فقط عده ای عقده ایی که تازه بدوران رسیده اند دادو قال می کنند و باعث تفرقه میشن
تایباد با گمرکی که داره و بیشتر مردمش اهل سنتن هستند رو فقط یه نگاه کنید اشکتون درمیاد . حیف که خبرنگارای این شهر هم از اهالی تسنیم و فارس و ... و تملق گوی همین اقایان (217027)