به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ساعت ۱۳:۵۰
کد مطلب : ۵۸۵۷۱

ماندگاري مارکز با اسکناس‌های کلمبیایی

گروه فرهنگ و هنر: طبق لایحه‌ای که اخیرا توسط رییس‌جمهور کلمبیا امضا شد، تصویر گابریل گارسیا مارکز، نویسنده فقید برنده نوبل ادبیات روی اسکناس‌ها و سکه‌های این کشور حک می‌شود.
ماندگاري مارکز با اسکناس‌های کلمبیایی
دولت کلمبیا لایحه‌ای را تصویب کرده که طی آن طرح‌های مختلفی برای گرامیداشت یاد گابریل گارسیا مارکز به امضای خوآن مانوئل سنتوس رسیده است. یکی از این اقدامات حک تصویر چهره گابو روی اسکناس‌ها و سکه‌های کلمبیایی است. نویسنده صد سال تنهایی آوریل گذشته در سن 87 سالگی در مکزیک دیده از جهان فروبست. این برنده ادبیات از برجسته‌ترین چهره‌های ادبیات آمریکای لاتین محسوب می‌شود.

از دیگر برنامه‌های طراحی‌شده در این لایحه، بورس‌هایی است که به نام مارکز به خبرنگاران و فیلمسازان مستعد کلمبیایی تعلق می‌گیرد. در کنار برگزاری نمایشگاه‌هایی برای بررسی و شناخت بیشتر زندگی و فعالیت‌های حرفه‌ای مارکز، ایجاد مرکز بین‌المللی برای گسترش میراث فرهنگی، آکادمیک و روزنامه‌نگاری این چهره شاخص از دیگر طرح‌های پیش روی دولت کلمبیاست.

به گزارش پرونولیو، گابریل گارسیا مارکز از بزرگ‌ترین چهره‌های ادبیات اسپانیولی‌زبان و آمریکای لاتین بود که در سال 1982 به جایزه‌ نوبل ادبیات دست یافت. گابو به ‌عنوان پیشتاز سبک رئالیسم جادویی شهرت داشت. صد سال تنهایی که نمونه‌ بارز رئالیسم جادویی است، معروف‌ترین اثر مارکز محسوب می‌شود. پاییز پدرسالار، عشق سال‌های وبا، خاطره دلبرکان غمگین من و گزارش یک مرگ از دیگر رمان‌های معروف این نویسنده‌ برجسته هستند که آثارش تا کنون به بسیاری از زبان‌ها ترجمه شده‌اند.

مرجع : ایسنا