به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۹ ساعت ۰۹:۲۰
کد مطلب : ۵۵۲۴۱
دور سرنوشت‌ساز مذاکرات ایران با قدرتهای جهانی

بازی ایران و۵+۱به‌ضیافت‌پنالتی‌ها می‌کشد؟

گروه سیاسی-رسانه‌ها: روزنامه آرمان نوشت: برخي كارشناسان مي‌گويند بازي ايران و 1+5 مانند گذشته به وقت اضافه كشيده مي‌شود و هر طرفي سعي مي‌كند بيشترين امتياز را از آن خود كند.
بازی ایران و۵+۱به‌ضیافت‌پنالتی‌ها می‌کشد؟
گفت‌وگوها اكنون به پيچ سرنوشت‌ساز خود كه نيويورك است رسيده و ايران و 1+5 بار ديگر زنگ آغاز ماراتني را زده‌اند كه به عقيده كارشناسان در وقت اضافه ادامه پيدا مي‌كند؛ هرچند گفت‌و‌گوهاي دو جانبه ديروز راه را براي يك توافق خوب هموار كردند. 6ساعت گفت‌و‌گو با هیات آمريكايي و 2ساعت ونيم گفت‌و‌گو با هیات روسي كاتاليزوري بود براي حل پرونده هسته اي ايران و بالاخره ديروز زنگ آغاز گفت‌و‌گوهاي نيويورك رسما زده شد. اين هفتمين ديدار هیات‌هاي مذاكره‌كننده 6 كشور با محمدجواد ظريف و همرانانش است. كارشناسان نقش نشست نيويورك را بسان كاتاليزوری ارزيابي مي‌كنند كه راه رسيدن به توافق را هموار مي‌كند. چه آنكه گفت‌و‌گوهاي ديروز و امروز راه را براي توافق خوب هموار مي‌كند؛ توافقي كه مذاكره كنندگان ايراني و 1+5 دنبال آن هستند.

در حالي‌كه ائتلاف عليه داعش و گفت‌و‌گوهاي هسته‌اي در نيويورك صدر اخبار جهان راغ تشكيل مي‌دهد چهار شنبه به وقت نيويورك نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا برای حل اختلافات جدی باقیمانده بر سر راه دستیابی به توافق نهایی، پیش از شروع رسمی هفتمین دور مذاکرات جامع در نیویورک، حدود 6ساعت با یکدیگر در سطوح سیاسی و کارشناسی بصورت دوجانبه مذاکره کردند. كارشناسان مي‌گويند؛ در این دور از مذاکرات، طرفین نسبت به مواضع و خطوط قرمز یکدیگر اشراف و آگاهی کامل دارند و این مذاکرات صرفا می‌تواند مواضع طرفین را به هم نزدیک‌تر کند.

گرچه آمريكا تا كنون همراهي چنداني نداشته است اما «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار دبیرکل سازمان ملل متحد با یادآوری اراده جدی و حسن‌نیت ایران برای رسیدن به راه حل در موضوع هسته‌ای گفت: «نسبت به حصول توافق خوشبین هستیم و معتقدیم رسیدن توافق امکان پذیر است.» هر چند اتحاديه اروپا هم در آستانه مذاکرات ایران و 1+5 با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که از روند بسیار کم و کند همکاری ایران و آژانس ناامید شده است. اتحادیه اروپا روز پنجشنبه اعلام کرد از آن‌چه نبود پیشرفت توسط ایران و برطرف کردن نگرانی‌ها درباره هرگونه فعالیت احتمالی برای ساخت بمب اتمی نام می‌برد، ناامید شده است.

ايران هم ناراضي است
اما در واکنش به این موضوع مشاور وزير خارجه کشورمان نیز در گفت‌و‌گو با آرمان گفت: تهران هم از اقدامات 1+5 راضي نيست. در راستای دستیابی به توافق جامع و نهایی برپایه توافق مقدمانی در ژنو3 موسوم به برنامه اقدام مشترک، ضروری است که یک تفاهم دو جانبه شکل بگیرد و هر دو طرف به این تفاهم پایبند باشند. آنچه که مشهود است جمهوری اسلامی ایران از برخی رویکردهای تعدادی از کشورهای عضو گروه 1+5 ناراضی است و این برداشت ایجاد شده که طرف مقابل به خصوص پس از وین6 با طرح مواضع حداکثری و عدم پایبندی به تفاهمات گذشته به تعهدات خود پایبند نیست.

علي خرم تصريح كرد: در عین حال برای ایران در این شرایط قطعا این سوال ایجاد می‌شود که طرف مقابل وقتی با طرح مواضع حداکثری و تاکید بر رویکرد سابق خود یعنی اعمال فشار بر کشورمان از طریق تحریم‌ها به واسطه به روز کردن فهرست تحریم‌های سابق در دستیابی به توافق برد- برد صادق نیست چه لزومی دارد که ایران همچنان صادقانه به تفاهم گذشته پایبند باشد. وی تاکید کرد: حاصل کلام اینکه برداشت من این است آنچه از وین6 به بعد پیش آمد با طرح مواضع حداکثری و به روز شدن برخی تحریم‌های گذشته ناخشنودی ایران را به وجود آورد که این ناخشنودی در روند همکاری ایران و آژانس نمود پیدا کرد. مشاور وزیر خارجه در ادامه تصریح کرد: بر همین اساس از 5 اقدامی که قرار بود ایران بر اساس توافق با آژانس تا 3 شهریور انجام دهد، تنها 3 اقدام را انجام داد تا شاید این رویکرد تلنگری برای غربی‌ها باشد که هر نوع توافقی باید بر اساس تفاهم دو طرفه باشد.

تحريم‌ها راه به جايي نمي‌برد
وزیر خارجه کشورمان نیز در اندیشکده شورای روابط خارجی نیویورک با انتقاد از سیاست‌های اشتباه آمریکا اظهار کرد: اگر هدف، اطمینان یافتن از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران است، حل و فصل این مساله بسیار آسان است اما مشکل اینجاست که دولت امریکا در بحث تحریم‌ها غرق شده و کنگره آمریکا خواستار باقی ماندن تحریم‌هاست. محمدجواد ظریف با اشاره به افزایش تعداد سانتریفیوژهای ایران از 200عدد قبل از وضع تحریم‌های غیرقانونی به 20هزار عدد فعلی اظهار داشت: این افزایش یکی از دستاوردهای تحریم‌ها برای آمریکا بوده است.وی اضافه کرد: افزایش نفرت مردم ایران از آمریکا به دلیل اثرات ناشی از تحریم‌ها یکی دیگر از دستاوردهای تحریم‌ها برای آمریکاست.

ظریف در ادامه خاطرنشان کرد: برخی راه را اشتباه رفته و از پارادایم‌ها و تحلیل‌های منسوخ استفاده کرده که نتیجه‌ای عایدشان نکرده اما جمهوری اسلامی ایران متعهد به حل و فصل مساله هسته‌ای است؛ برنامه غنی سازی ما برنامه‌ای صلح‌آمیز و با هدفی مشخص است و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز بارها اعلام کرده که ایران به تمام شروط توافق ژنو عمل کرده است. وزیر خارجه کشورمان در ادامه این نشست در پاسخ به پرسش یکی از حاضران که خواستار توضیحی درباره منطقه نظامی پارچین شد، گفت: آژانس 2 بار از این منطقه بازدید کرده و نمونه‌ برداری محیطی نیز از آن داشته است. ظریف اضافه کرد: گزارش‌های اطلاعاتی نادرستی وجود دارد و ظاهرا می‌خواهند بازدیدها را ادامه دهند تا چیزی را که وجود ندارد پیدا کنند؛ ما بارها اعلام کرده‌ایم که حداکثر شفافیت را داریم اما طبق هر توافقی، تاسیسات نظامی خارج از محدوده بازرسی‌ها هستند.

بازي بزرگان در وقت اضافه
گفت‌و‌گوهاي ايران و 1+5 ساعت 18:52 به وقت تهران آغاز شد. بسياري از كارشناسان گفت‌و‌گوهاي ايران و 1+5 را مانند گذشته بازي در وقت اضافه پيش‌بيني مي‌كنند. حال بايد ديد در شرايط فعلي ايران و 6 كشور عضو 1+5 چگونه بازی خواهند کرد و آیا این بازی‌ در وقت اضافه گلی خواهد داشت یا کار به ضربات پنالتی می‌کشد. ظاهرا که تمام تصميمات به يك گزينه ختم مي‌شود و آن تصميم براي به نتيجه رسيدن مذاكرات است.