به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۳:۳۱
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۳۰ ساعت ۰۲:۲۰
کد مطلب : ۶۳۹۶۳
دولت قبل در دادگاه افکار عمومی مجرم شناخته شد

وضعیت آشفته کنونی دستاورد دولت قبل

گروه سیاسی: کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه معتقد است که وضعیت کنونی و کاهش قیمت جهانی نفت، حاصل سیاست‌های غلط دولت احمدی‌نژاد است و یاران رئیس دولت قبل که خود مورد اتهام هستند، نباید علیه دیپلماسی دولت موضع‌گیری کنند.
وضعیت آشفته کنونی دستاورد دولت قبل
داریوش قنبری، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و استاد دانشگاه، با تأکید بر اینکه "دلیل کاهش قیمت جهانی نفت، کارشکنی کشورهای عربی در تعیین قیمت طلای سیاه است"، به انتقادات مخالفان دولت در این زمینه اشاره کرد و گفت: کشورهای عربی منطقه به خصوص عربستان سعودی از توافقی که ایران با 1+5 به دست آورده است و مذاکرات هسته‌ای که انجام می‌دهد راضی به نظر نمی‌رسند و اینگونه پیش‌بینی کرده بودند که ایران نیز به سرنوشت عراق دچار می‌شود و مورد حمله نظامی آمریکا قرار می‌گیرد.

عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه "سیاستی که آقای احمدی‌نژاد در پیش گرفته بود به چنین وضعیتی ختم می‌شد"، ادامه داد: پیش‌بینی عربستان بر مبنای عملکرد دولت قبل بود ولی اکنون که ایران وارد مذاکرات با شش کشور قدرتمند جهان شده است، کشورهای عربی عصبانی هستند و متوسل به فشار آوردن به ایران از راه‌های دیگر همچون کاهش قیمت نفت شده‌اند. به گفته قنبری، این سیاست کشورهای عربی در بلندمدت نمی‌تواند جواب بدهد زیرا خود این کشورها هم با کاهش قیمت نفت آسیب می‌بینند و این وضعیت نزولی قیمت نفت مادامی می‌تواند ادامه پیدا کند که توافق قطعی بین ایران و 1+5 حاصل شود و پس از آن، این سیاست عربستانی‌ها نیز کارآمد نخواهد شد و خودشان متضرر می‌شوند.

هدف عربستان از اختلال در قیمت نفت کاهش قدرت چانه‌زنی ایران است
این استاد دانشگاه، هدف عربستان از اختلال در فروش نفت و کاهش قیمت این کالای استراتژیک را "کاهش قدرت چانه‌زنی ایران" عنوان و اظهار کرد:کشورهای عربی با این هدف اقدام به کاهش قیمت نفت کردند که ایران در مذاکرات امتیازات بیشتری بدهد. نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: البته در کنار کارشکنی عربستان و کشورهای عربی منطقه، نقش متغیرهای جهانی و فشار آمریکا و اتحادیه اروپا به روسیه در روند نزولی قیمت جهانی نفت بی‌تأثیر نیست و در چند ماه گذشته که روسیه از سوی آمریکا تحریم شده است، واحد پولی این کشور -روبل- 40 درصد کاهش یافته و این کشور را با بحران مالی مواجه کرده است. قنبری معتقد است که هدف از کاهش قیمت نفت علاوه بر ایران، فشار به روسیه نیز هست که همسویی خاصی بین قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی در ارتباط با ایران و روسیه شکل گرفته است.

اگر توافق حاصل شود وضعیت قیمت نفت سامان می‌یابد
وی خاطرنشان کرد: با پایان یافتن مناقشه هسته‌ای ایران، روند کاهشی قیمت نفت خاتمه پیدا می‌کند و اگر توافقی حتی در کوتاه مدت نیز حاصل شود این روند سامان می‌یابد. نماینده ایلام در مجلس هفتم و هشتم درباره این مطلب که "برخی منتقدان دولت، علی‌رغم منافع ملی، با نگاه به منافع باندی و جناحی خود، به صورت ضمنی و در رسانه‌های‌شان از روند کاهش قیمت نفت ابراز خوشحالی می‌کنند"، گفت: این‌هایی که از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند کسانی هستند که این بلا را بر سر ملت آورده‌اند و بنده رفتار اینها را با عنوان "پررویی سیاسی" می‌توانم توصیف کنم.

وضعیت آشفته کنونی دستاورد سیاست‌های غلط دولت گذشته است
این کارشناس مسائل سیاسی می‌گوید: وضعیتی که اکنون کشور در آن قرار گرفته است و قطعنامه‌های تحریمی که علیه ایران صادر شد، حاصل سیاست خارجی دولت قبل است و این‌گونه نیست که یک شبه به‌وجود آمده باشد. قنبری تصریح کرد: اتفاقات اخیر، عواقب همان سیاستی است که رئیس‌جمهوری می‌گفت «آنقدر قطعنامه بدهند تا قطعنامه‌دان‌شان پاره شود» و اکنون آن فردی که این حرف‌ها را می‌زده رفته و عواقب آن، گریبان دولت یازدهم را گرفته است.

یاران احمدی‌نژاد نمی‌توانند دیپلماسی روحانی را زیر سؤال ببرند
عضو حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه "دولت روحانی تاوان سیاست‌های غلط دولت قبل را پس می‌دهد" تأکید کرد: روحانی تلاش می‌کند تا ایران را به وضعیت قبل از روی کار آمدن آقای احمدی‌نژاد برگرداند و آنچه که اکنون در عرصه جهانی اتفاق می‌افتد موضوعاتی نیست که متوجه دولت یازدهم باشد و هم‌پیمانان احمدی‌نژاد نمی‌توانند روحانی را به این عنوان که دیپلماسی موفقی نداشته است، زیر سؤال ببرند. وی ادامه داد: روحانی از زمان روی کار آمدنش به عنوان رئیس دولت یازدهم مانع صدور قطعنامه تحریمی جدید از سوی سازمان ملل علیه کشورمان شده است و این خود دستاورد بزرگی است که علاوه بر این، بخش قابل توجهی از دارایی‌های بلوکه شده کشورمان در این مدت آزاد شد.

یاران دولت قبل در دادگاه افکار عمومی مجرم شناخته شده‌اند
قنبری در پایان خاطرنشان کرد: اگر سیاست احمدی‌نژاد ادامه پیدا می‌کرد تا امروز چیزی از کشور باقی نمانده بود و آن‌هایی که به دولت یازدهم می‌تازند، خودشان متهمان و بلکه مجرمان این وضعیت هستند و جرمشان در دادگاه مردم که همان افکار عمومی است به اثبات رسیده است. اینها بهتر است بابت سیاست‌های غلط خود در دولت گذشته از مردم عذرخواهی کنند.
مرجع : آنا

عباس
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۳۰ ۰۲:۴۴
اگه کارشناسان ما واقعا کارشناس بودن وضع اىن نبود
حداقل به کسى باج نداد.
کى بود مى گفت ظدف40روز چنان مى کنم
جز گرونى گرونى چىزى ندىدىم
حالا خدا تا اخرش بهمون کمک نه.چى بگم..... (271590)
ا ت ش ب ی گ زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۳۰ ۱۳:۱۷
عباس از کدام گرانی میگی؟گرانی 8 سال گذشته را پیوند میزنی به این دولت؟
گوشت 3000تومانی در دولت گذشته به 30000رسید اما چشمتان نمیدید.
اگر همین شرایط فعلی بماند برو خدا را شکر کن .گرانی ما یحتاج مردم در دولت گذشته بالای 140% بود ه حالا شما مثل افراطی ها همه را بیانداز گردن این دولت .عمق فساد دولت قبلی اینقدر زیاده که غیر از خدا هیچکس قادر به برطرف کردن موانع موجود نیست. (271641)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۳۰ ۱۵:۲۰
عباس عزیز میشه فرق مهارتورم رو باارزونی بگی؟ دولت قول داد تورم رو مهارکنه که کرده.یعنی جنسی گرون میشه به جای45درصد18درصدگرون میشه. دولت وعده ی ارزونی نداد!! اونهم تو چهل روز!!! بلکه گفت صدروزه بسیاری ازمشکلات حل شدنی است.هرچند همه حل نشد ولی درهمان صدروزپیشرفت قابل ملاحظه ای درسیاست خارجه و بهداشت داشتیم. پس غرغرکردنتون برای چیه؟چرااینقدرعجولید؟ (271655)
رزمنده جانباز
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۳۰ ۰۶:۱۹
دست از سر این ملت بردارند، عذرخواهی شان را نخواستیم. (271600)
سولدوز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۳۰ ۰۹:۱۹
(اگر سیاست احمدی‌نژاد ادامه پیدا می‌کرد تا امروز چیزی از کشور باقی نمانده بود )

یعنی الان ما هم وضعیت عراق و سوریه را داشتیم. جنگ مذاهب و اقوام و خونریزی داشتیم؟ در صورت صحیح بودن این نظریه های استاد قنبری باید کلیه یاران و دوستان و طرفداران احمدی نژاد از صحنه سیاسی کشور خارج شوند. اینها دلسوزانان جاهلی هستند که کشور را به باد میدهند. (271607)
نوروز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۳۰ ۱۲:۰۶
و چه بسا چیزی از منطقه باقی نمی موند
با اون شکلی که جلو می رفتیم جنگ کمترین دستاورد احمدی نژاد بود (271629)
افشین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۳۰ ۱۰:۱۶
بابا این بنده خدا که همه چیز رو بر عهده گرفت.شکست اسکندرمقدونی و نادر شاه کبیر همه رو .دست از سرش بردارید فکر می کنید حناتون تا کی رنگ داره .برفرض که شما درست میگید مگه موقعی که اومدید تو صحنه اینها رو نمی دونستید پس چرا قول صد روزه و یک ساله وغیره را دادید دلار رو هم که یه3500 رسوندید (271611)
...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۳۰ ۱۲:۴۰
چطوری گردن گرفت
ایشون تازه زمزمه امیرکبیر ثانی بودنش بلند شده (271634)
ا ت ش ب ی گ زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۳۰ ۱۳:۲۳
میدونستیم اما نه به این شدت .که اقای بابک زنجانی 12000میلارد برده باشد و یا اختلاسهای 7000میلیاردی و جدیدا" نیز 12000میلیاردی.دلار زمان اون اقا نزدیک 4000تومان شده بود .دلار هم توطئه عوامل ان اقاست .ضمنا" برای به زانو دراوردن مردم که به روحانی رای دادند همه کار خواهند کرد.همین دولت سیگار را از راه قانونی وارد میکرد همه توطئه کردند که چرا واردات سیگار زیاد شده چرا که اقایان باید سیگار را قاچاق کنند و دولت هم نباید دخالت کند! (271643)
ابوالقاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۳۰ ۱۱:۱۶
سلام ،
به عنوان یک شهروند سالمند و مطلع از تاریخ،به مسئولین طراز اول کشورتوصیه میکنم،نسبت به دولت قبلی و عناصر ان بی تفاوت نباشند.اگر میخواهید در زندگی و تاریخ از شما به نیکی یاد کنند،در حق مردم نیکی کنید،و بزرگترین نیکی در حال حاضر بازداشت و محاکمه کسانی است،که از دریای فسادشان،این قطره های 12 میلیاردی و 7 میلیاردی را گفته اید.از تاریخ باید درس و عبرت گرفت .افرادی چون امیر کبیر و مصدق توسط زالوهای اقتصادی و اجتماعی به ناکامی رسیدند،که یا دیر متوجه شدند و یا با انها مدارا و مسامحه کردند. (271617)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۳۰ ۱۱:۳۸
عذرخواهی کافی نیست بایدبیت المال راتمال وکمال بازگردانند!!!!!!!!!!!!!1 (271620)
امیرزا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۳۰ ۱۲:۲۱
اصلاجنگ جهانی اول ودوم وهمچنین.........همش تقصیر دولت احمدی نزادهست!!!اخه مرد مومن.مثل اینکه دوسال میشه که اون بنده خدا کشور رودست شماداده.شماوگارشناسایی که مدعی نجات کشوربودید.حالاکه .دیدیددولتمرد نیستید.همه کاسه کوزارومیندازین سراینو واون.؟؟؟؟؟ (271632)
من ازش نمیگذرم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۳۰ ۱۲:۵۳
همونی که خودش ودارودسته اش رو پاکترین دولت تارییییییییییییییییییییییییییخ کشورمیدونست. (271637)
اوبه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۳۰ ۱۳:۴۱
دلار داره می ره بالا بورس افت شدید داشته رکود کشور فرا گرفته با نمی تونن (271644)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۳۰ ۱۵:۲۹
سلام
اگر باب انتقاد باز بود و دولتها بعد از اتمام کارشان ملزم به پاسخ گویی باشند
از این دست اتفاقات نمی افتاد که یک نفر به تواند یک مملکت را به چنین روزی
بیاندازد اینها باید جواب بدهند که دولتهای بعدی بدانند هر کاری با این ملت بکنند
باید جواب بدهند (271658)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۳۰ ۲۰:۰۸
عجب دولتی بوده ! قیمت جهانی نفت و همراهی عربستان و ناتوانی فعلی ها و ...
زین پس همه ی گرفتاریها به خاطر سیاست اونا وهرچی افتتاح و ... مال این دولت .خدا خیرشون بده! (271682)