به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۱۲:۱۸
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۳/۲۵ ساعت ۱۶:۰۱
کد مطلب : ۱۲۶۶۲

سرمقاله شرق؛ دلایل شکست اصولگرایان

گروه سياسي-رسانه‌ها: يك تحلیلگر سیاسی در سرمقاله روزنامه شرق به بررسی دلایل شکست اصولگرایان در انتخابات پرداخت و نوشت:ائتلاف اصولگرایان هیچ کمکی به رای‌آوری آنان نمی‌کرد و کنار رفتن هرکدام از آنها موجب تقویت آرای نفرات دیگرشان نمی‌شد، زیرا مردم از زاویه اصولگرایی به آنان رای نداده بودند که با کنار رفتن یکی، رای دیگری زیاد شود.
سرمقاله شرق؛ دلایل شکست اصولگرایان
عباس عبدی تعدد کاندیداهای اصولگرا در انتخابات ریاست جمهوری را ناشی از غیبت اصولگرایان ارزیابی کرد و افزود: اصولگرایان می‌خواستند در غیبت و ردصلاحیت نامزدهای اصلی سایر نیروها، چند نفر را بفرستند تا هرکدام از زاویه‌ای خاص وارد انتخابات و طرح خواسته‌های مردم شوند و رای آنها را به خود جلب کنند تا بتوانند رای به‌دست‌آمده را به‌عنوان رای اصولگرایی دانسته و خود را دارای پایگاه اجتماعی گسترده معرفی کنند. هنگامی که اصلاح‌طلبان توانستند از نامزد معینی حمایت کنند، تمامی این روزنه‌ها به سرعت بسته شد و جریان اصلاح‌طلبی، طی کمتر از سه روز فضای انتخابات را به کلی تغییر داد زیرا جریان اصولگرایی در زمینه‌های مورد نظر اصلاح‌طلبان فاقد ریشه و عمق کافی بود.

از پیش هم روشن بود که تعیین‌کننده نهایی وضعیت این انتخابات اصلاح‌طلبان هستند، زیرا اصلاح‌طلبان متکی بر رانت‌های سیاسی و اقتصادی نیستند، بلکه متکی بر افکار عمومی و خواست نخبگان و مردم رفتار می‌کنند و مشکل اصلی اصولگرایان هم این نیست که نتوانستند ائتلاف کنند، چراکه حتی بخشی از آنان از جمله آقای ناطق نوری و نزدیکان ایشان هم از آقای روحانی حمایت کردند. مشکل اصلی اصولگرایان حاکم این است که به‌جای ارتباط داشتن با جامعه و افکار عمومی، خود را متکی به رانت‌های سیاسی و اقتصادی کردند. چنین رانت‌های در ابتدا موجب خوشحالی و قدرتمندی می‌شود، ولی در بلندمدت زوال یک نیروی سیاسی را فراهم می‌کند.این انتخابات می‌تواند نقطه‌عطفی برای این جریان باشد تا بند ناف خود را از رانت‌های سیاسی و اقتصادی و... بِبُرد و از درون جامعه تغذیه کند.

حامد اصلاح پرست
۱۳۹۲/۰۳/۲۵ ۱۶:۱۴
اصول گراها اشتباه 8 سال پیش ما رو تکرار کردند . ها ها ها ها
درود بر تو ای روحانی (76644)
افشین
۱۳۹۲/۰۳/۲۵ ۱۹:۱۲
تو همین مقاله بیان شده اگه ائتلاف هم میکردند به جایی نمیرسیدند و کاملا درسته.
چه ائتلاف میکردند چه نه باز بازنده اصلاحات بودن.
شما میگید اشتباه 8 سال پیش مارو تکرار کردند!!!!!!!! (76990)
۱۳۹۲/۰۳/۲۵ ۱۶:۱۸
نخیرم!نامزد های اصولگرا ها برای ریاست جهوری و قدرت هر کدوم 16 سال روبای ربایت جمهوری رو در سرشون پروروندن و براش برنامه ریختن برای همین موقعی که اسم فداکاری اومد نتونستن فداکاری کنن. (76652)
محمدمتین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۲۵ ۱۶:۵۴
"مشکل اصلی اصولگرایان حاکم این است که به‌جای ارتباط داشتن با جامعه و افکار عمومی، خود را متکی به رانت‌های سیاسی و اقتصادی کردند. "
امید که دولت دتبیر و امید تدبیری بنماید که ریشه رانت خواری در این کشور خشکانده شود . (76738)
م ح س ن
۱۳۹۲/۰۳/۲۵ ۱۷:۰۲
دورود بر خاتمی سلام بر روحانی سلام بر اصلاحات (76756)
بي تعارف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۲۵ ۱۸:۰۳
آهاي اصولگراي تند رو فراموش نكن كه اين تجربه در حافظه سياسي مردم ايران تا ابد نقش بسته و پاك نخواهد شد بنابراين دوران اقتدارت تمام شده ...... (76865)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۰۱:۵۹
بعدا میبینیم


همانطور که همه فکر میکردند اصلاح طلبی به تاریخ پیوست (77575)
دوستدارملت و ولایت
۱۳۹۲/۰۳/۲۵ ۲۱:۱۳
سلام من چپی هستم و طرفدار اصلاحات، بزرگواران درسته آقایان جلیلی،ولایتی،قالیباف زیادی کتابی حرف می زدند.اما ایشان فرزند این مرزو بوم هستند و برای این مردم احساس مسئولیت دارند و کوچکترین مشکلی برای هر فرد ایرانی آنهارا آزار می دهد. پس هیچوقت به دنبال تخریب این عزیزان ارزشمند و خاک جبهه خورده هستند نباشید.مطمئن باشید که امریکا،انگلیس،چین و حتی روسیه دل برای ما نمی سوزانند آنها برای غارت فرهنگ،استعداد و منابع ما دندان تیز کردند هیچگاه ما رو دوست ندارند و دورغ می گویند.همین تحریم ها را ملاحظه فرمائید اینها احتیاجات و نیازهای مردم رو تحریم کردند نه چیزهایی که مربوط به مسائل هسته ای باشد.اخه ببینید مثال قطعات خودرو و ارزش پول ملی چه ربطی به مسائل هسته ای دارد.بیاییم واقع بین باشیم.در ضمن در پایان پیروزی افتخار آفرین آقای دکتر روحانی را تبریک عرض می کنم. (77224)
علی از بهشهر
۱۳۹۲/۰۳/۲۵ ۲۱:۵۹
من در حالت خوشبینانه رفتن دکتر روحانی به دور دوم رو پیش بینی کردم
ولی خدا رو شکر پیش بینی من غلط بود
و دکتر عزیز آقای روحانی رئیس جمهور ملت ایران شد
تبریک میگم عزیزان (77321)
meysam
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۰۰:۱۹
رانت یعنی چی؟؟ (77484)
صبح صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۰۰:۴۲
نه جناب عبدی اینطورنیست باصطلاح اصول گرایان درطول سالیان سال باتقلب وفریب زندگی میگذارندند (77497)
ایوب
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۰۰:۵۴
اصلاحات، اصلاحات
پیروز انتخابات (77516)