به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۱۳:۴۹
 
۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب : ۱۲۶۹۰

آقايان ديديد؛ اصلاحات زنده است...؟!

سورنا نوشاد
آقايان ديديد؛ اصلاحات زنده است...؟!
گروه مقالات: دوم خرداد سال ۱۳۷۶، سید محمد خاتمی در رقابت با علی اکبر ناطق نوری به شکل غیر منتظره ای با ۲۰ میلیون رای که بی سابقه بود، پیروز انتخابات شد. شعار و مرامش را اصلاح طلبی (رفورمیست) معرفی کرد و گفت مي‌خواهد در درون چارچوب نظام آن را اصلاح کند؛ نام دولتش را اصلاحات گذاشت.

این پیروزی باعث به وجود آمدن جناحی نیرومند به نام اصلاحات شد كه تا آن زمان جناح چپ نظام ناميده مي‌شد اما مدتها در انزوا بود. این جناح با مقبولیتی که به خصوص در میان طبقه متوسط و شهرنشین داشت پس از آن مجلس را هم در اختیار گرفت.در سال ۱۳۸۰، سیدمحمد خاتمی با ۲۲ میلیون رای باز هم پیروز انتخابات شد.

در سال ۱۳۸۴، چند دستگی بین این جناح که حالا به واسطه حضور در قدرت مغرور شده بود پیش آمد و با چندین کاندیدا در انتخابات حاضر شد. کاندیدای اصلی او یعنی مصطفی معین شکست خورد و احمدی نژاد پیروز انتخابات شد.

در اسفند ۱۳۸۸، ابتدا سیدمحمد خاتمی اعلام کاندیداتوری کرد که با حضور میرحسین موسوی انصراف داد. در پی حوادث پس از آن، جناح اصولگرا بهترین استفاده را از موقعیت برد و با یکپارچی کاملی که حاکم بود و تمامی قدرت را در دست گرفته بود، جناح اصلاحات را « مرده » خطاب کرد. حسین شریعتمداری که سخنگوی این جریان در روزنامه کیهان است بارها این کلمه را تکرار کرد و بر قبر اصلاحات فاتحه خواند! به خصوص که اصلاح طلبان در انتخابات مجلس نهم هم به صورت رسمی شرکت نکردند.

در سال ۱۳۹۲ یعنی امسال، اصلاح طلبان از انتظارات خود مانند آزادی زندانیان سیاسی و روزنامه ها و امثال آن دست کشیدند و شعار « یا خاتمی یا هاشمی » سر دادند. گفته شد بر روی خاتمی فشار است که کاندیدا نشود و نشد.او هاشمی را جلو فرستاد تا نامزد حداکثری جناح چپ باشد. در آخرین روز ثبت نام، ساعت ۵:۳۰ دقیقه بعد از ظهر اکبر هاشمی رفسنجانی وارد وزارت کشور شد و ثبت نام کرد. با ثبت نام او یک سونامی حمایت گسترده از همه اقشار و طبقات شکل گرفت که نتیجه انتخابات را از ابتدا مشخص مي‌کرد.

هیچ کس فکرش را نمی کرد که فردی که ۸ سال رییس جمهور بوده، رییس مجلس بوده، فرمانده جنگ بوده، رییس مجلس خبرگان بوده، امام جمعه تهران بوده و الان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام است، رد صلاحیت شود. در شامگاه ۳۱ خرداد اعلام شد که این ۸ نفر تایید صلاحیت شده اند: محمد باقر قالیباف، علی اکبر ولایتی، سعید جلیلی، سید محمد غرضی، محمد رضا عارف، محسن رضایی، حسن روحانی و غلامعلی حداد عادل.

شوک بزرگی بود. مگر مي‌شود؟ هاشمی را رد صلاحیت کردند؟ یا به قول خودشان احراز صلاحیت نکردند؟ گروه هایی از جبهه اصلاحات گفتند ما را نمی خواهند و باید تحریم کنیم. کمی گذشت و مردم و رهبران اصلاحات از شوک بیرون آمدند. عارف معاون اول دولت دوم اصلاحات مانده بود و حسن روحانی از طیف کارگزاران و هاشمی.زمزمه هایی شروع شد که ائتلاف کنید.خاتمی و هاشمی و شورای مشورتی جلساتی با کاندیداها برگزار کردند و قرار شد عارف انصراف دهد. خاتمی به عارف نامه نوشت و او انصراف داد تا اجماعی بین جبهه اصلاحات و کارگزاران شکل بگیرد.

سه شنبه بود! فقط دو روز به مدت تبلیغات باقی مانده بود اما در عصر اطلاعات دو روز زمان زیادی است.خاتمی و هاشمی دست به کار شدند. خاتمی بیانیه داد و هاشمی در صحبت هایش صراحتاً از روحانی حمایت کرد. خبر در سراسر کشور پیچید. اصلاح طلبان و کارگزاران ائتلاف کرده اند و خاتمی و هاشمی حمایت!

سریعاً بدنه اصلاحات همچون آتش زیر خاکستر به حرکت در آمد.اوج آن در تجمعات چند ده هزاری نفری طرفداران روحانی در تهران و دیگر شهرها بود که همه را به تعجب واداشت.  این بدنه اصلاحات در کنار بدنه کارگزاران بود که پشت سر روحانی به حرکت در آمده بود.

شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۲، روحانی در مصاف با ۵ نامزد دیگر با بیش از ۵۰ درصد آرا قاطعانه در دور اول پیروز شد! خبر شوک آور بود! شوکش اگر نگوییم بیشتر از رد صلاحیت هاشمی بود مطمئناً کمتر هم نبود.حتی خوشبین ترین افراد هم فکر نمی کردند کار در دور اول تمام شدنی باشد. این به تمامیت خواهان و اقتدارگریان نشان داد که:
آری! اصلاحات زنده است...

سعيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۲:۳۲
مي خواستم به نمايندگي از طرف تمامي طرفداران اصلاحات تشكر ويژه اي از سايت وزين بهارنيوز داشته باشم كه به حق سهم بزرگي در اين پيروزي دارند. اميدوارم در پيشرفت هاي آينده ايران عزيز هم شما را در كنار مردم بزرگ ايران ببينيم. (77960)
مهدي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۵:۳۵
بة اقاي روحاني بگيد يادش نره . مثل ديگران مست قدرت نشه ... فراموش نكنه حرف ها و قول هاشو (78247)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۵:۳۶
درود بر عارف که نشان داد با تمام قدرت ودر اوج شهرت میتوان متواضع بود وبرای اهداف ملی ومردمی میتوان غرور را زیر پا گذاشت اینجا نفاوت اصلاح طلب و اصول گرا مشخص می شود (78250)
علی از بهشهر
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۵:۵۴
ممنون بهار
بهار آمد
بهار در بهار شد
تبریک میگم (78278)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۲۲:۴۹
انقدر بهار نگید ، یاد اسفندیار می افتم (78633)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۶:۲۵
البته این رو هم یادمون باشه که اصولگرایی زنده است و شدیدا زخم خورده .باید کار کرد تا نتونند کاری کنند کار کار کار (78313)
آرانی
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۸:۳۷
سلام.من دو دوره به آقای احمدی نژاد رای دادم.واعتراف میکنم اشتباه کردم.نه از بابت خود شخص احمدی نژاد،که ایشانر ا شجاع میدانستم،بلکه از لجاجت های ایشان.بعد از ثبت نام آقای هاشمی خوشحال وسرزنده آماده حهت انجام حماسه سیاسی ولی با حذف جناب هاشمی ،اعتقادی به رای دادن نداشتم.چون احساس میکردم که با حضور آقایان عارف وروحانی تشتت ارا و حذف هردو بزرگوار.بعد از مرام وگذشت دکتر عارف ،احساس خوشی دست داد وهر روز مصمم تر واستوارتر وتبلیغاتی که از دستم برمیامد تشویق بقیه به رای دادن.جناب دکتر روحانی با عرض تبریک وافتخار به این انتخاب ،عارضم که که خیلی ها امثال من فکر میکردند پس مدیون ملت بزرگ ایران هستید .با درود به رهبر بزرگ و دکترعارف از خودگذشته وهاشمی صبور وخاتمی عزیز ملت وملت وملت را دریاب.قطره ائی از دریا (78440)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۹:۴۵
25میلیون رای یادتون رفته؟؟؟ (78503)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۲۱:۵۸
کسی مست قدرت میشه که قدرت ندیده است (78600)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۲:۳۳
اصلاحات زنده است و هرگز هم نمي ميره
خدا خاتمي عزيز رو براي ما ساليان سال زنده نگه داره كه اگز درايت ايشون و آقاي هاشمي نبود الان همگي عزادار ايران بوديم به مدت 8 سال ديگه!‌
عارف عزيز هم كه نشون داد واقعا حرف و عملش يكيه !‌اميدواريم رييس جمهور منتخب اين از خود گذشتگي ايشون رو فراموش نكنه
و در آخر خاتـمي خيلي دوستت داريم! (77962)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۹:۴۶
خاتمی رو....؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (78505)
سعید
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۲۲:۱۹
رای من عارف بود به عشق خاتمی و به روحانی رای دادم به عشق خاتمی (78614)
علی
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۲:۳۷
"اصلاح طلبی" میشه "ریفورمیزم" عزیزم نه "ریفورمسیت". این دومیه یعنی "اطلاح طلب". (77967)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۶:۰۷
سلام به اصلاحاتی ها می خواستم موضع اصلاحاتیا و طرفداراشون را راجع به نظر و جایگاه محسن رضایی بدونم تشکر میکنم اگه نظر بدین (78290)
اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۲۰:۵۷
شخصیت ایشون ترکیبی از آزادگی و محافظه کاریه!
آدم خوبیه ولی شخصا برای ریاست جمهوری مناسب نمی بینم.
کاش فرمانده نیروی انتظامی بود. (78565)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۲:۳۹
امیدوارم آقای روحانی یادشون نره که پیروزی اون هم با این اختلاف بالا رو مدیون سید عزیزمون خاتمی و آقای هاشمی هستن. امیدوارم به وعده هاشون عمل کنن و عارف شجاع رو فراموش نکنن و حق مردم رو بهشون برگردونن (77970)
حسن
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۲:۴۰
آری اصلاحات زنده است!! (77971)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۸:۴۱
روز رد صلاحیت هاشمی 31 اردیبهشت بود که اشتباها 31 خرداد درج گردید (78443)
ایوب
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۲:۴۲
اصلاحات، اصلاحات
پیروز انتخابات (77974)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۲:۴۴
بدنه کارگزاراران!!!!! (77976)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۴:۵۸
فکر کنم منظور طرفداران هاشمی باشه که به این اسم میخوننش (78199)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۲:۴۵
این انتخابات نکات ارزنده ای داشت:
اول فداکاری هاشمی و عارف بوده که به خاطر مردم هزینه شدند
دوم تدبیر و درایت خاتمی و سران اصلاحات بوده که به جای اقدامات پوچ از حداقل فرصت حداکثر استفاده رو بردن
وسوم بی پایه بودن جریان تمامیت خواه در متن جامعه و مردم که البته با علم به قابل پیش بینی بودن به شکل علنی عیان شد
اما اصلاحات از تجربه هشت ساله خود درس بگیرد و به جای مغرور شدن و چله بندی این وحدت و رهبری فراگیر و فداکاری رو تا آخر حفظ کند که البته این به معنای عدم استقلال فکری و عملی نیست.و همچنین از افراط ها و تفریط ها و عبور و مرور از افراد باید پرهیز شود و در یک ظرف زمانی تدریجی و بدون ایجاد هزینه برای اصلاحات و مردم به شکل هوشمندانه باید از فرصت های پیش رو برای تحقق مطالبات اصلاح طلبانه گام بردارند.
به امید اصلاح مشکلات و تحقق خواسته های مشروع ملت... (77979)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۹:۱۳
در مورد جریان تمامیت خواه دو مسئله را باید از هم تفکیک کنیم. اول اینکه این جریان به برخی از ارزشها اهمیتی بیش از ارزشهای دیگر میدهد و به طور غالب برای احیای این ارزشها به رویکرد دستوری و چکشی باور دارد. بخشی از جامعه از این جریان حمایت میکند و این واقعیتی است که نباید نادیده گرفته شود. مسئله دیگر در مورد این جریان این است که مدعی است اکثریت جامعه طرفدار این جریان است. انتخابات اخیر نشان داد که چنین نیست. (78468)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۲:۴۶
اری اصلاحات زنده است وهمیشه خواهد ماند (77982)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۲:۴۷
بهار! چرا اینقدر در اطلاع رسانی نتایج ضعیف عمل کردی؟ چرا!؟ (77983)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۲:۴۸
درود بر اصلاحات:درود بر ایران و ایرانیان زنده و سربلند (77984)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۲:۴۸
تا زمانی که انسانیت زنده باشد اصلاحات هم زنده است
عدم وجود آزادی بیان به منزله ی مرگ افکار نیست (77985)
درود بر مخالف من
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۲:۵۱
ما بیشماریم چون اصلاحات را مردم پایه گذاری کردند و هدایت می کنند اصلاحات یک جریان مردمی است و تا زمانی که مردم هستند زنده است. (77991)
جهانبخش
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۲:۵۳
اگر بی موضع هم باشیم اصلاحات همیشه و همه جا، چه در ایران و چه در سایر نقاط دنیا زنده است! با بگیر و ببند پیشگامان اصلاح طلبی بیرق اصلاحات دست بدست می شود. (77993)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۲:۵۵
تا خاتمی زنده است اصلاحات زنده است (77997)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۲:۵۶
هرگز نباید نقش عارف فراموش شود. امیدوارم روحانی و بزرگان ارزش وجود چنین مردی را بدانند. بزرگانی چون هاشمی (78002)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۲:۵۶
و به لطف خدا و بینش سیاسی مردم همیشه پاینده خواهد ماند (78003)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۲:۵۶
دمیدن روح اعتدال به تن خسته جامعه مبارک باد. (78004)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۲:۵۷
آری! اصلاحات زنده است. (78008)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۳:۰۰
عارف رهبر اصلی اصلاحات است (78012)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۷:۱۵
امیدوارم جناب آقای روحانی با انتخاب جناب آقای عارف بعنوان معاون اول خود قدردانی خود را اثبات کند (78363)
یه مرد
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۲۰:۵۵
شما هم جوگیر نشید دیگه به نظر من اصلاحات رهبر نداره پایه گذار داره که پایه گذارش سید محمد خاتمیه و رهبرش هم مردمن. (78562)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۲۱:۱۲
رهبر اصلی خاتمی
خاتمی8 سال زحمت کشید .عارف (78579)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۲۱:۴۱
دیگه جوگیرنشید، رهبراصلاحات خاتمی، سیدخندانمومه (78592)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۳:۰۱
8 سال جنگ تحمیلی حسین شریعتمداری و صدا و سیما با دو روز تدبیر خاتمی و هاشمی و حسن خمینی به شکست انجامید!
اون هم طرفی پیروز شد که عملاً هیچ قدرتی نداشت و حتی رسانه ای هم با نفوذ بالا در بین اقشار پایین جامعه نداشت.
آقایان شریعتمداری و ضرغامی و سایر خداوندان قدرت!!! تجدید نظر کنید!
به نفع شما و نظامه
اصلاح طلبان قدرتشون رو از مردم میگیرن و شما از ساختارهای قدرت و رانت های اقتصادی
به مردم بپیوندید (78014)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۲۲:۵۳
توبه ی گرگ مرگه (78637)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۳:۰۲
اصلاح طلبی یک تفکر پویاست که در هیچ خانه ای محصور و در هیچ زندانی محبوس نمی شود زنده باد اصلاحات (78016)
عادل
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۳:۰۲
اگه اصلاحات زنده بود دکتر عارف که نماینده ی اصلاح طلبان بود در نظر سنجی ها خودش رو نشون میداد و مجبور به کناره گیری از میدان رقابت ها نمیشد ...
مشخصه که اصلاح طلبی در حال افوله ... جبهه گیری سران اصلاحات پشت سر کسی که علنا داره میگه من اصلاح طلب نیستم موید این حرف است ... این بدنه و حامیان اون اگه قدرت داشتند با همان نماینده ی اصلاحات وارد میدان میشدند ! (78017)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۶:۴۷
دوست عزیز موج های سبز 88 یادت رفته...حضور 3 میلیون در 25 خرداد یادف رفته... نهاد های قدرت گرفتین تو دستتون حال می کنیدا!! (78347)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۷:۱۷
به این میگن ائتلاف و عین سیاست بهتره درست فکر کنی (78367)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۹:۰۴
عادل جان خیلی ناعادلی!
شما هم مثل حدادعادل حرف میزنی! (78458)
یه مرد
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۲۰:۵۸
پسرم من برا تو نگرانم ظرفیت هاتون نشد که آزاد بشه الآن تو شوک هستید که چرا تهدید رو به فرصت تبدیل نکردید عیبی نداره بیا دکتر روحانی ظرفیتتو آزاد می کنه:) (78566)
محمد
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۳:۰۲
تماميت خواهان و اقتدارگرايان ماهيت دروني خود را با اين جملات نشان مي دهند!! ازكوزه همان برون تراود كه در اوست!....زنده باد اصلاحات و اصلاح طلبي! درود بر خاتمي... سلام بر هاشمي... مرحبا به عارف...تبريك به روحاني! (78019)
دوست
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۳:۰۳
درووووووووووووووووووووووووووووود بر اصلاحات (78022)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۳:۰۵
البته فکر کنم اصلاحات زنده نیست بلکه به نحوی وامدار کارگزاران و شاید بازیچه کارگزاران قرار گرفته است! آینده مشخص می کند! (78026)
توحید
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۳:۰۵
اصلاحات را باید با اصلاح کردن افکار امثال شریعتمداری آغاز کنیم (78027)
مقدم
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۲۰:۵۴
امان از افراط و تفریط ... آخه یه عمر مقاله نوشت . ..آسمون و ریسمون بهم بافت ....نتیجه چه شد ؟ !
آقایی اصلاحات در زمانی که یه تریبون هم نداشت ... (78561)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۳:۰۷
بابا این کیهان خیلی رو داره به خدا امروز تیتر زده روحانی اصلاح طلب نیست . فکر کنم بد جوری سوختن ! (78029)
نیلوفر
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۳:۱۱
آری!
اصلاحات زنده است
++++++++++++++++++++
++++++++++++++++++++ (78033)
مجيد
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۳:۱۶
درود بر شيخ ديپلمات جناب آقاي دكترحسن روحاني منتصب جنابعالي از طرف ملت غيور وسلحشور ايران به رياست جمهوري اسلامي ايران تبريك عرض مي نمايم واز خداوند موفقيت شمارا خواهانيمبا تشكر مجيد ذاكري از روستاي موته -ميمه - اصفهان (78038)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۳:۲۱
زنده باد اصلاحات . به امید آزادی کسانی که دیشب جایشان در جشن پیروزی خیلی خالی بود (78050)
amir
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۳:۲۲
+
آفرین بر این قلم (78052)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۳:۲۳
آری! آنان که 4 سال پیش برای جریان اصلاحات کفن می دوختند و در پستوی تاریخ دفنش می کردند باید از خواب برخیزند و ببنند چگونه اصلاحات سر از خاک برداشت...
تبریک میگویم به تمام اصلاح طلبان و متفکران و آزاد اندیشان. (78054)
حسین
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۳:۲۶
آری! اصلاحات زنده است...
به خدا چند سال بود دلم گرفته بود
دیروز فهمیدم هم فکرای دارم که مثل من فک میکنن.
فهمیدم تنها نیستم.
نمیدونم چرا روزنامه کیهان (شریعتمداری) رای دیروز رو تحلیل نمیکنند؟ (78060)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۳:۲۷
قابل توجه آقای شریعت مداری. (78062)
هومن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۳:۳۴
اصلاحات زنده و بین مردم پیشتاز است . تغییر هست که بدن جامعه رو حرکت میده وگرنه همه باید مرده باشند
به امید به بار نشستن این بنفشه متمایل به سبز ... (78071)
آرتین
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۳:۳۴
قابل توجه حسین شریعتمداری و امثالهم که روحانی رو اصلاح طلب نمیدونن و اصلاحات مرده خطاب میکنند :
محسن رضایی هم فرا جناحی بود. اگر مردم صرفا دنبال اعتدال و فراجناح بودن طرف بودند به رضایی رای میدادند.
خودتون رو به خواب نزنید آقایون
اصلاحات زندست
هاشمی محبوبه
خاتمی در دل مردم ایران جا داره
و عارف قهرمان ملیه ماست
و این بود قدرت اصلاحاتی که هشت سال بدون تریبون و مظلوم بود (78073)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۹:۵۶
یکسری به محسن رضایی رای دادند و یکسری به روحانی.
اما شماها رفتین به روحانی رای دادین و روحانی هم رای آورد. این دلیل نمیشه که مردم به گروه اصلاحات رای داده باشن. (78511)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۳:۳۵
خداوند مکر و حیله شان را به خودشان برگرداند. (78077)
محمد حیاتی
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۳:۳۸
اصلاحات زنده است و زنده خواهد ماند. حالا چه کسانی باید توبه کنند و بخود بیایند؟
هاشمی و خاتمی در قامت کاندید نبودند ولی در پشت کاندید بودند و فقط یه اشاره کردند که به دکتر روحانی رای می دهیم .
آری از این دو بزرگوار فقط یک اشاره بود و از ما به سر دویدن. (78085)
ناشناس
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۳:۳۸
اصلاحات زنده است چون ملت زنده است. (78086)
جلال بد ندیده
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۳:۴۹
خوب که چی (78112)
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۳:۵۱
اصلاحات زنده است، آنچنان که سران اصلاحات زنده اند...
سلام بر روحانی، درود بر عارف بزرگ (78115)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۳:۵۴
تلاش براي رفع فيلتر سايت خاتمي يك تشكر از ايشان ميباشد (78121)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۲۱:۰۰
موافقم (78568)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۳:۵۷
به مدعیان تقلب چه درسی داد؟؟ (78127)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۴:۰۵
آری زنده است اما مغرور نشود (78138)
کامیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۴:۱۰
یا حسین....................! (78143)
بهنام
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۴:۱۰
آری! اصلاحات زنده است... (78144)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۴:۱۲
ادامه نده که اشک تو چشام جم شد.امسالو باید ازش فیلم سینمایی درست کنن جهت تنبه!!!!فداکاری عا رف،حماسه ی شکست چند سال پیش و هاشمی رفسنجانی و تدبیر هاشمی و خاتمی در زمان اعلام اءتلاف . (78146)
مسعود
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۴:۱۲
زنده باد اصلاحاتتتتتتت،زنده باد خاتمی،روحانی،هاشمی،عارف (78147)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۴:۱۳
البته خودتون هم میدونید که روحانی یک اصواگرای اصلاح طلب هست یعنی یک میانه رو
شما هم از سر ناچاری بهش رای دادید. وگرنه کاندیدای اصلیتوت همون عارف بود نه روحانی. از گفته های شماها و کاربرانتون معلوم بود (78149)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۶:۰۸
عزیزم اصلاحات خودش طیف خیلی خیلی خاصی از اصولگراییست!!گفتم جهت تنبه (78292)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۲۳:۴۱
بله ما دو گروهیم و همه ما یک ایرانی هستیم دشمنان مشترکی داریم اما در اجرای کار و برنامه ریزی با هم اختلاف نظر و سلیقه داریم که بهتره به جای کنار گذاشتن طیف دیگر مثل 8 سال اصلاحات و 8 سال اصولگرا با همدیگه کشور رو به جلو ببریم. (78682)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۲۳:۴۵
آقایان دیدید اصولگرایان چقدر باهوشند و چقدر متانت به خرج دادند و مثل شما قدرت طلبها نگفتند تقلب شده. این از بزرگی اصولگرایان است. (78687)
زنده باد روحانی
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۶:۱۲
ما مثل شما افول گرایان نیستیم تشنه قدرت خودمون بزنیم تو سر خودمون شما با خودتونم مشکل دارید ما تابع نظر بزرگانمون خاتمی و هاشمی هستیم (78298)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۲۳:۳۶
اتفاقا شما ذلت طلبها از سر ناچاری به آقای روحانی رای دادید. تشنه قدرت شمایید چون میخواین عارف معاون اولش بشه.
لطفا هاشمی و روحانی رو به خودتون نچسبونین چون اینا نه اصولگران نه ذلت طلب. طبق گفته خودشون میانه رو هستند. (78676)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۶:۲۵
آخ که چه دیدنیست این سوزش ها (78317)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۲۳:۳۱
نه عزیزم. اتفاقا خیلی خوشحالم که آقای عارفتون رئیس جمهور نشدند. همونطور که شما خوشحالین جلیلی و قالیباف و ... رئیس جمهور نشدند (78672)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۴:۱۳
درود بر خاتمی عزیز سکاندار ادب متانت (78150)
فردوسی توسی
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۴:۱۴
انشاا... این اتحاد اعتدال واصلاحات قویتر بشه در جهت تشکیل دولت قوی با حضور دکتر عارف (78151)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۴:۱۶
درود بر اصلاحات و مردم بزرگ سرزمین ایران! (78156)
behzad
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۴:۲۷
همه ی ما باید از دکتر عارف با تدبیر تشکر کنیم چون با از خود گذشتگی ایشان پیروز شدیم. درود بر عارف. (78168)
س
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۴:۳۲
آری اینچنین برادر اتحاد وگل دادن این ریشه های سبز! (78174)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۴:۴۹
رفرميسم زنده است (78188)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۴:۵۳
آری! اصلاحات زنده است... (78194)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۵:۰۱
آرای اصلاحات زنده است همیشه هم زنده است ولی تخریبگران مرده اند و به زباله دان تاریخ خواهند پیوست (78201)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۵:۱۹
خیلی زیبا نوشتید و خوب توصیف کردید، اما نوشتنش زیبا و ساده بود، تحملش سخت و طاقت فرسا... چه خون دلها که خورده نشد، چه تهمتها که شنیده نشد....
اما با همه بداخلاقی ها و ناجوانمردی ها سرانجام .... (78218)
الوار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۵:۲۷
اصلاحات بانام خاتمی زنده است آن ابرمردایرانی ،آن دانشمنددوران وآن سیدبزرگ
حالابایدکاری کنیم تاصدهاخاتمی تربیت کنیم برای خلق حماسه های بیداری ملت ایران .
سیدمحمدخاتمی دوره آموزشی برگزارکندواصلاح طلب تربیت کند.منظورم روشن است .البته همه ایرانیان رفرمیست هستهنوباتحج میانه ای ندارند (78236)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۵:۳۰
بیچاره ها خوب در دام هاشمی برای همیشه تموم شدید حرف سیاست پیشه ای مثل خوئینی هارو دست کم نگیرید هاشمی انتقام سالهای اصلاحات رو ازتون می گیره این خط این نشون (78242)
مریم
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۲۱:۵۸
هاشمی مانند احمدی نژاد شما نیست که مدام به فکرانتقام باشد
زنده باد اصلاحات
زنده باد اعتدال (78599)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۲۲:۱۷
چرا منفی میدی؟ چرا جوگیر شدید؟ راست میگه (78610)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۵:۳۵
اینها اینقدر تو سر مردم کوبیدند وتمام ایران را سند وملک خود دیدند که دیگر مردم خونشان بجوش امد واقای روحانی باید بداند که مردم رای به تغییرات واصلاحات دادند ودر این راه جرات داشته باشد وفریاد مردم را بی پاسخ نگزارد (78246)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۵:۳۹
دیگه ملت از سانسور دروغ ریا و صداوسیما وتمامیت خواهان خسته شده دکتر روحانی مردم را دریاب تا سونامی نشود (78257)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۵:۵۳
کسی که باد بکارد طوفان درو می کند... (78276)
حبیب
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۵:۵۶
اصلاحات زنده است (78280)
حبیب
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۵:۵۷
سبز میمانم (78282)
ایران زمین
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۶:۰۲
و درود بر محمود احمدی نژاد که گفته بود: محال است اجازه دهم حتی تخلفی کوچک در انتخابات رخ دهد... آفرین (78285)
محمد
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۶:۴۰
اگر روحانی رییس جمهور ایران است اما عارف رییس جمهور قلبهاست. (78332)
مهدی
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۶:۴۰
زنده باد خاتمی وزنده باد اصلاحات (78333)
حالا ببینیم
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۷:۲۸
من طرف اصولگرا بودم ولی به اصلاحات رای دادم تا ببینم چه گلی به سرمون می زنید (78380)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۲۳:۱۹
مگه دهه 70 یادتون نیست ، من کارمند با ماهی 50000تومان آن موقع در سال 81تونستم خونه دار شم در ضمن دلار 700 بود . (78665)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۷:۳۷
زنده باد اصلاحات. سید بزرگوارهمیشه در قلب مردم جا داره به امید ازادی میرمان (78389)
صادق
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۷:۴۱
سلام
از پیام تبریک خاتمی خبری نیست. (78392)
صادق
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۷:۵۰
آری این انتخابات بلوغ فکری مردم را نشان داد که برای رهایی از وضع موجود گزینه عقلانی را بر گزینه های احساسی ترجیح دادند و تابغ تصمیم عقلای اصلاحات که قبلآ مرده بود! هستند.
این پیروزی مبارک باد (78403)
ایرانی
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۷:۵۳
آقای شریعتمداری امیدوارم این سیلی محکم شما را از خواب بیدار کند هرچند که به گمانم شما و امثال شما خود را به خواب زده اید و کسی را که خود را به خواب زده چگونه می شود بیدار کرد؟! (78406)
علی
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۸:۴۶
گام بعدی فتح مجلس خواهد بود (78445)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۹:۰۷
قابل توجه شریعتمداری و حسن عباسی و رحیم پور ازغدی و صفارهرندی و رسایی و حسینیان و کوچک زاده و آقا تهرانی و شجونی علم الهدی و.... (78461)
مرجان
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۹:۳۷
راستی روحانی تو قم هم بیشتر رای آورده ..این نشون میده اصلاحات طی این چهار سال به همه ا حتی شهرهایی مثل قم هم نفوذش قویتر شده.زنده باد خاتمی (78493)
بهادر
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۱۹:۴۲
اقای ریعتمداری تیتر میزنی روحانی اصلاح طلب نیست بگو بالاخره مورد حمایت کی بود؟توکه طی این 4سال هم هاشمی و هم خاتمی را سران فتنه می نامیدی.این همه اومدی تلویزیون هرچه تونستی تهمت زدی تو روزنامه هم از کوچکترین تهمت و افترا ابایی نداشتی دیدی چطور طرفداران خاتمی و هاشمی بساطتتو جمع کردند؟زنهااار شریعتمداری!!حالا تو باید توبه کنی (78501)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۲۲:۲۶
آری اصلاحات زنده است
باور نمیکنید
صدای نفسهایش را نمی شنوید
ابزارخاصی برای شنیدن لازم نیست
میتوان دید وشنید (78616)
بنده خدا
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۲۳:۱۱
رييس جمهور اختصاصى نيست و مال كسى نسيت كه آنرا بخواهيد مصدره كنيد. (78656)
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۲۳:۴۸
هر وقت عقلانیت و صداقت مرد، اصلاحات هم می میره. (78689)
جواد
۱۳۹۲/۰۳/۲۶ ۲۳:۴۹
صدا و سیما از کارشناسایی درمورد این انتخابات دعوت میکنه که مثل چهارسال پیش حرف میزنند و از علت اصلی پیروزی روحانی که اقایان خاتمی و هاشمی و خود روحانی بود والبته گروههای اجتماعی اصلاح طلب چیزی نمیگه!!چه رویی دارن والا (78690)