به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۰ ساعت ۰۸:۳۳
کد مطلب : ۵۳۱۱۹
به خاطر شیوه‌های فجیع و ضدانساني

گروه‌های افراطي هم از داعش فاصله مي‌گيرند

گروه بين‌الملل: شیوه مبارزه تروریست‌های گروه موسوم به خلافت يا دولت اسلامی «داعش» كه فجیع‌ترین ویدئوها را از قتل اسرای خود از طريق سربريدن را در اینترنت قرار مي‌دهند، سبب شده که گروه‌های افراط گرای دیگر به تدریج راه خود را از آنها جدا ‌کنند.
زنان ايزيدي به هنگام فرار از شهر خود شنگال (سنجار) كه توسط داعش اشغال شد
زنان ايزيدي به هنگام فرار از شهر خود شنگال (سنجار) كه توسط داعش اشغال شد
به نوشته دويچه وله، جریان تروریستی داعش در شبکه اجتماعی یوتیوب ویدئوهایی منتشر می‌کنند که در آن اسرای آنها در حالی که تنها شورتی به تن دارند و دست‌های‌شان پشت سر قرار گرفته در صحرا به دویدن وادار شده‌اند. نگهبانان این اسرا در هنگام دویدن با تیراندازی به سوی‌شان، آنها را به قتل می‌رسانند. این جریان تروریستی از صحنه دویدن اسرا در صحرا و قتل آنها ویدئوهایی تهیه کرده و در اینترنت قرار داده است. تروریست‌های «داعش» پس از چندین حمله ناموفق به فرودگاه نظامی "طبقه" در شمال سوریه سرانجام روز یکشنبه (۲ شهریور) موفق شدند این فرودگاه را اشغال کنند. آنها در پی این حمله ده‌ها سرباز ارتش سوریه را به اسارت گرفتند.

این تروریست‌ها اسرای خود را به فجیج‌ترین وجهی به قتل رسانده و ویدئوی آن را نیز در اینترنت منتشر کردند. در این ویدئوها اجساد اسرای این گروه در صحرا دیده می‌شود. یک گروه از حامیان گروه دولت اسلامی «داعش» در یک سایت اینترنتی اعلام کرده که شمار این سربازان سوری که توسط ستیزه‌جویان به قتل رسیدند حدود ۲۰۰ نفر بوده است. تروریست‌های «داعش» روز سه‌شنبه (۲۸ مرداد) ویدیویی را در اینترنت منتشر کردند که در آن جیمز فولی، خبرنگار و عکاس آزاد آمریکایی اهل راچستر ایالت نیوهمپشایر، در مقابل دوربین توسط اعضای این گروه گردن زده می‌شود.

فولی ۴۰ ساله که چهارسال بود در کشورهای خاورمیانه گزارش تهیه می‌کرد، از جمله برای خبرگزاری فرانسه کار می‌کرد حدود دو سال پیش در استان ادلب در شمال غرب سوریه ناپدید شده بود. اکنون جزئیات دردناک اسارت جیمز فولی قبل از اعدام منتشر شده است. روزنامه آمریکایی "واشنگتن پست" نوشته است که این خبرنگار آمریکایی قبل از اعدام به همراه سه اسیر دیگر بارها شکنجه شده بودند. شبکه‌هاي خبری ویدئوی جدیدی از تروریست‌های «داعش» منتشر کرده‌اند که در آن گردن زدن اسیری که گفته می‌شود مبارزی کرد است، دیده می‌شود. سه نفر از تروریست‌ها به هنگام گردن زدن این مبارز از رهبری کردستان می‌خواهند با آمریکا همکاری نکند.

مجازات‌های رایج

اعدام، شلاق، قطع دست و پا از مجازات‌های رایج در میان جریان تروریستی «داعش» است. کمیسیون تحقیق سازمان ملل در مورد سوریه روز چهار‌شنبه (۵ شهریور) این گروه تروریستی را به جنایت علیه بشریت متهم کرد. این کمیسیون در گزارش خود نوشت که شبه‌نظامیان دولت اسلامی به طور منظم برنامه اعدام مخالفان را ترتیب می‌دهند و حتی کودکان را مجبور به تماشای اعدام می‌کنند.

گزارش سازمان ملل متحد اظهارات ۴۸۰ شاهد عینی را شرح می‌دهد. آنها از جمله شرح داده‌اند که تروریست‌های "دولت اسلامی" پس از نماز جمعه مردم مناطق شمال و شمال شرقی سوریه را جمع می‌کنند و سپس در حضور آنان به صورت گسترده به اعدام مخالفان و اقلیت‌های دینی منطقه دست می‌زنند. از دیگر شیوه‌های اعضای این گروه قطع ارگان‌های بدن و شلاق زدن محکومان است. البته این گروه تروریستی بر این نظر است که قوانین شریعت در ارتباط با مجازات محکومان را اجرا می‌کند.

فروش زنان اسیر

سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه روز شنبه (۸ شهریور) اعلام کرد که گروه «داعش» حدود ۳۰۰ نفر از زنان ایزدی را که پیش از این در شمال عراق ربوده بود به سوریه منتقل کرده و پس از اجبار به تغییر دین، هر کدام را حدود هزار دلار به شبه‌نظامیان گروه خود فروخته است. به گزارش این سازمان، زنان ربوده‌شده در سوریه به عنوان "عروس" به مردان گروه دولت اسلامی «داعش» فروخته می‌شوند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه فروش زنان ایزدی را تا کنون در حلب٬ رقه و حسکه ثبت کرده است. ربوده شدن زنان ایزدی در شمال عراق پیش از این به تایید سازمان ملل متحد و دیگر ایزدی‌هایی که موفق به فرار شده‌اند رسیده‌است.

توسعه گروه دولت اسلامی «داعش» از ۲۹ ژوئن سال جاری ۲۰۱۴ که به طور رسمی اعلام شد، تا کنون بسیار سریع بوده است. این گروه ارتش عراق را در بخش‌هایی تارومار و انبارهای سلاح این کشور را از آن خود کرد. «داعش» با تسلط بر شهر موصل، دومین شهر بزرگ عراق، عملا حیطه تصرفات و اقتدارش را گسترش داده است. کمتر گروه افراطی اسلام‌گرای دیگری تا کنون تا این حد موفق بوده است. حوزه تسلط پر سرکوب و خشونت داعش از مرزهای حلب در سوریه شروع می‌شود و تا ۸۰ کیلومتری بغداد گسترش می‌یابد. داعش می‌خواهد حیطه خلافت خود را تا لبنان نیز توسعه دهد.

خشونت بیرحمانه ستیزه جویان «داعش» به حدی است که شایعه اختلاف میان گروه‌های اسلام‌گرا در منطقه افزایش یافته است. اکنون بحث تروریست‌ها در این زمینه است که تا چه حد می‌توان در جریان مبارزه خشونت به کار بست؟ در حالی که پیتر کورتیس، خبرنگار آمریکایی، که از دوسال پیش ربوده شده و به اسارت شبه‌نظامیان "جبهه النصره" در سوریه درآمده بود، با میانجی‌گری دولت قطر آزاد شد، تروریست‌‌های گروه «داعش» جیمز فولی، خبرنگار و عکاس آمریکایی را در مقابل دوربین گردن زدند. شبکه تروریستی القاعده هم شاید از پیروزی‌های جریان تروریستی «داعش» به "حسرت و حسادت" دچار شود. این شبکه تروریستی نگران از دست دادن "رهبری اسلام‌گرایان جهان" است.