به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۱۲:۵۱
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ساعت ۰۸:۳۹
کد مطلب : ۱۲۷۶۳
بر اثر صبر، نوبت ظفر آید

در تمرین دموکراسی، تندروي فاجعه‌آور است

در تمرین دموکراسی، تندروي فاجعه‌آور است
گروه مقالات: از صمیم قلب و با تمام وجود خوشحاليم و به خود مي‌باليم. نه فقط برای انتخاب دکتر روحانی، که به خاطر مردم فهیم و دانای ایران که چنین حماسه سازند و خالق شادمانی. چنان حیرت افزایند که هیچکس را یارای اندیشیدنش نیست. باید خاضعانه به همه آنانی که در خلق این حماسه نقش آفریدند، به یکایک عزیزانی که این سال‌ها را صبورانه تاب آوردند و دندان بر جگر فشردند، به تمام بزرگوارانی که ستم‌ها بر آنها رفت و مردانه ایستادند و به همه آنانی که بویژه در این ایام، زحمات طاقت فرسایی را متحمل شدند و از جان شیرین مایه گذاردند، تبریک گفت و خسته نباشیدی جانانه  و دست مریزادی صمیمانه نثارشان ساخت که همگی یکدل، کاری کارستان نمودند.

این واقعه ای بسیار نادر و خوشایند بود که هم مردم و هم نظام به نتیجه مطلوب خود رسیدند و خدای را سپاس که اینگونه شد تا شاید مسیر آشتی ملی هموار گردد و چراغ عقل و تدبیر فراسوی مان نور افشانی کند و راه را بر اصلاح امور در مدار اعتدال استوار سازد. شمارش صحیح آرا و امانت داری مجریان در این انتخابات، ستودنی و قطعا یکی از نقاط عطف در تاریخ ایران است که باید به آنها نیز تبریکی صمیمانه گفت که بر سر امانت مردم، سوداگری ننمودند.

این امانت‌داری چه از سر اجبار و اکراه و چه از سر تعقل و تدبر و سیاست ورزی حاکمیت و چه بر اثر فشار و حجم وسیع انتخاب کنندگان و یا هر علت و دلیل دیگری که بوده، می‌تواند حاوی این پیام نیز باشد که حکومت را سر آشتی است و نظام و راس حاکمیت، پیام و پالسی آشتی جویانه را ارسال نموده و این را نیز باید ارج نهاد. در کنار این موارد اما توجه به این هشدار نیز ضروری به نظر مي‌رسد که مبادا با تندروی‌هاي احساسی و تحت تاثیر شور و هیجان، جو را به گونه ای تغییر دهیم که این شیرینی به کاممان تلخ و به سود اقتدارگرایان گردد.

باید بدانیم و به هوش باشیم که حامیان و موافقان تداوم وضع موجود خواهند کوشید تا فضای جامعه را تند و رادیکالیزه نمایند تا بتوانند به هدف خود که همان ادامه وضع موجود و ادامه محدودیت هاست دست یابند. باید به دقت مراقب باشیم که مبادا در این دامگه و گرداب خطرناکی که بارها آزموده و نتیجه بس تلخش را دریافته و چشیده‌ایم گرفتار آییم و پیروزی را به دست خود به محاق بریم که تجربه را تجربه کردن خطاست. نیک مي‌دانم که همه خوشحالند و شاد و سرشار از احساس رهایی.

این احساس زیبا را حفظ کنیم و از این همگرایی برای تحقق وعده‌هاي رئیس جمهور منتخبمان استفاده کنیم. ما با یک روند قابل قبول، رییس‌جمهورمان را انتخاب کرده‌ایم و برای این پیروزی، جشنی ملی و خودجوش برپا کردیم، به خیابان‌ها آمدیم و شعار دادیم و بغض‌هاي فرو خورده را شکستیم اما حواسمان هم باشد که کشور ما بعد از مدت‌ها مي‌خواهد به مسیر اعتدال و اصلاحات و قانون برگردد!

قطعا همه ما مطالباتی داریم، اما اکنون که رییس جمهوری مشروع و قانونی داریم، بهترین راه طرح و پیگیری این مطالبات از طریق قانونی و روند درست و صحیح است. اجازه ندهیم عملکرد ما بهانه ای برای افراد تندرو و نهادهای خاص گردد تا به اهداف شان دست یابند. از دادن شعارهای تند بپرهیزیم، همه با هم تمرین دموکراسی کنیم. آرام، هوشیار و محکم و استوار بمانیم و صبر داشته باشیم که: ...صبر و ظفر هر دو دوستان قدیم‌اند بر اثر صبر، نوبت ظفر آید...

دکتر سیدمصطفی علوی

۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ۰۸:۵۳
من اولین بار بود تو ایران دیدم که مردم خودشون امدن تو خبابون شادی کردن
یک شیشه نشکست یک ماشینی اسیب ندید خون از دماغ کسی نریخت کوچیکترین شهر تا بزرکترین شهر خوشهال بودن نمیخوایم با افراط این شادی رو از دست بدیم (79480)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ۰۹:۰۰
این مقاله شما در راستای رفع نگرانی هایی است که از کنفرانس خبری دیروز ایجاد شده است.
تمامی نگرانی ها و بندبند صحبت ها برای من قابل توجیه است. اما شما به من بگویید خاتمی چرا تبریک نگفته. همین. (79481)
۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ۰۹:۰۶
مایه افتخار ومباهات است که ملت ایران بعد از تحمل اینهمه بی حرمتی و بی خردی توسط جمعی طالبان صفت به موقع در صحنه حاضر شدند و تاریخ را با حضور خودغرور افرین کردند (79482)
۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ۰۹:۳۰
روحانی رای خاتمی را آورد نه رای هاشمی را. (79483)
یامین
۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ۱۶:۰۸
من هم با این دوستمون موافقم ..
سوال من هم همینه
چرا آقای خاتمی به روحانی تبریک نگفته ؟؟؟؟؟
یه مشکلی هست انگار (79616)
م.الف.عادل
۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ۰۹:۴۱
سلام و درود به شما دوستان بهار نیوز. از انتشار چنین مقاله ای صمیمانه سپاس گزارم. بار دیگر لیاقت و درایت خود را بر این حقیر و دیگر کاربران سایت ثابت کردید. همه ی ما صبر می کنیم و با هوشمندی تمام از دولت تدبیر و امید حمایت خواهیم کرد. امروز همه ی ما خوشحالیم که می توانیم مطالبات خود را در فضایی به دور از هیجان و شتاب پیگیری کنیم. رئیس جمهور منتخب خود را پاسدار قانون اساسی به خصوص اجرای اصل سوم دانست که نشان دهنده ی رویکرد مثبت ایشان در پاسخ به مطالبات مردمی است. باز هم از بهار نیوز تشکر و قدر دانی می کنم. (79484)
۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ۰۹:۴۷
به نظر من رشد عقلانیت در رفتار انتخاباتی مردم بی نظیر بود.
انصافاً این رشد و بلوغ فکری مردم بود که در این انتخابات، رقبای اصلاحات رو غافلگیر کرد...
اما بعد از انتخابات، هوشیاری بسیار بیشتر از قبل لازم است. وگرنه باید عطای اصلاحات رو به لقاش بخشید و حسرت روزهای سختی که باهم «متحد» بودیم رو بکشیم.
تندروها رو آروم کنیم و در دام تفرقه آمیز حریف گرفتار نیاییم. (79485)
۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ۰۹:۴۸
دوستان از صبح تا به حال به چند سايت خبرگزاري سر زدم!‌بعضي از نظرات راجع به ترديد و پشيموني از راي دادن به روحانيه! نمي دونم چند تاش كار اصولگراهاست و چند تاش واقعا درد دل دوستاي خودمون ولي بايد يه چيزي رو در نظر بگيريم:
ما به "روحاني" راي داديم نه به خاتمي!‌الان هم روحاني رييس جمهوره نه خاتمي! اگر فضا اونقدر براي اصلاح طلب ها باز و مناسب بود كه نيازي نبود دكتر عارف انصراف بدن!‌ الان هم فضا همون فضاست ! چيزي عوض شده توي اين دو روز؟ بعضي ها از دكتر روحاني انتظار و توقع زيادي دارند. دوست من ايشون يه اعتدالگرا هستن و حتي يك بار هم نگفتن كه اصلاح طلب هستن ما هم با علم به اين موضوع بهشون راي داديم! حالا اگه كسي مياد و مي پرسه خب پس چه فرقي داره و من پشيمونم و ... بايد بهش گفت دوست من !‌خدا رو شكر كه اون روز رو نديديم ولي يه لحظه چشماتو ببند و فكر كن جليلي رييس جمهور شده بود ، اونوقت بازم مي گفتي چه فرقي داره؟!
يه مساله ديگه !‌نمي دونم دوستان عزيز من چند سالشون هست ولي به نظر خيلي جوان ميرسند كه زمان خاتمي رو يادشون نمياد. بنده خدا خاتمي از دست همين تندروي هاي برخي از طرفدارانش و از اونور كفن پوش شدن هر روزه اصولگراها وسط خيابون چه ها كه نكشيد!‌ عزيز من اعتدال رو رعايت كنيد و بزاريد رييس جمهور جديدمون كارشو شروع كنه بعد! در ضمن اين رو هم به خاطر داشته باشين كه همش سه روز گذشته و حتي حكم ايشون تنفيذ نشده! (79486)
علیرضا
۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ۱۰:۱۳
متاسفانه بعد از نشست خبری کمی اختلاف و بی صبری بین اصلاح طلبان دیدم.
8 سال با هم مقاومت کردیم و میدانم از این به بعد هم هر اتفاقی افتاد با هم متحد خواهیم بود .
متشکرم بهار نیوز (79488)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ۱۵:۱۳
من هم امیدوارم .ولی دوست عزیز کسی که در اولین مصاحبش و یک روز بعد از انتخابش بساری از طرفدارانش را از رای دادن پشیمان کند با کدام سیاست می خواهد مشکلات کشور را حل کن . (79584)
نازنین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ۱۰:۲۳
بهار این لینک رو بذار شاید هنوزم کسی باشه که ندیده ...
http://www.hashemirafsanjani.ir/fa/video (79490)
۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ۱۰:۳۲
هترین راه طرح و پیگیری این مطالبات از طریق قانونی و روند درست و صحیح است. اجازه ندهیم عملکرد ما بهانه ای برای افراد تندرو و نهادهای خاص گردد تا به اهداف شان دست یابند. از دادن شعارهای تند بپرهیزیم، همه با هم تمرین دموکراسی کنیم. (79491)
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ۱۱:۱۳
خدا پدرت رو بیامرزه ، خیلی ها الاندلسر شدن که چرا روحانی همین امشب نمیره حصر ور بشکنه و چرا تمام قد ا اصلاحات طرفداری نمی کنه .

دوستان ایشون کاملا هوشمندانه جلو می ره و سعی میکنه تو فضای بهانه گیر فعلی ، آتو دست کسی نده.
مطمئن باشین ایشون می دونه به کی و چه کسانی مدیونه.
صبر صبر صبر... (79494)
۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ۱۱:۲۱
مواظب باشیم با تندروی و رفتار نسنجیده بهانه به دست مخالفین ندهیم .از طرح مطالباتی که امکان تحقق آن در شرایط فعلی مقدور نیست خوداری کنیم . (79496)
۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ۱۱:۲۲
دست در دست هم دهيم تا كنيم ميهن خود آباد (79497)
ممد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ۱۱:۲۸
آقاي علوي اين صرفاً نظر شماست (79498)
۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ۱۵:۵۶
اگر مقاله را مجددا مطالعه کنید واز طرف دیگر علت رای دادنمون به روحانی را با دقت باز خوانی کنید متوجه میشوید که نظر اکثریت رای دهندگان به روحانی همین است. (79606)
هومن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ۱۱:۳۰
قطعا با صعود موشکی باید منتظر یک سقوط آزاد نیز باشیم ولی اگر پله پله و نرم نرم حرکت کنیم جایگاهمان سفت تر و جای پایمان محکم تر خواهد بود.
گذار به دموکراسی چیزی نیست که یک شبه و یک روزه اتفاق بیفته . درست مثل این اتفاقات بد که تو این " 8 سال " افتاد برای رویداد اتفاقات خوب نیز باید زمان گذاشت . نباید به روحانی فشار آورد اون خودش میدونه که خواسته ما چیه دیروز هم تلویحا جواب داد. نباید اشتباهات گذشته رو تکرار کرد
یادمون باشه که ایشون حداقل 17518 روز دیگر با ما خواهد بود و زمان برای ما وجود دارد (79499)
amir
۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ۱۱:۳۱
پس شما به تقلب در انتخابات 88 اعتقاد داريد!
واقعا متأسفم (79500)
حامد
France
۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ۱۱:۴۸
يك مطلبى بهار نوشته بود، راى من عارف، خوندم اصلاحات نوشتم روحانى...
شيخ حسن ٤ سال وقت دارى، نا اميدمون نكن. بغضى كه بعد از انتخاب تو، در گلو داشتم واسه دلتنگى و مظلوميت مير حسين و شيخ مهدى و مردم كشورم بود رو تو گلوم خفه نكن.
پخش كن بهار لطفاً تا شيخ حسن يادش باشه مردم چطور شد انتخابش كردن... (79501)
۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ۱۱:۴۸
بهار تو رو خدا نظرای ما رو تایید کن اینقدر نترس.
تو که اینجوری سانسور میکنی از خبرگزاریای دیگه چه انتظاری داشته باشیم؟ (79502)
۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ۱۱:۴۹
قطعا حضور فعال آقای خاتمی در صحنه می تواند به آرامش مردم کمک کند و همگرایی مطلوب را ایجاد نماید. (79503)
علیرضا
۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ۱۲:۰۱
احسنت (79505)
طیبه
۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ۱۲:۰۲
به یاری خدا همه ما به مطالبات قانونی خودمون میرسیم اگر و فقط اگر صبر پیشه کنیم
از توهین و از افراط و تفریط بپرهیزیم
ما این رئیس جمهورو انتخاب کردیم و پشت این انتخاب می ایستیم
تا آخرین نفس (79506)
۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ۱۲:۱۷
فرمایش شما در مورد صبر و اعتدال ، به روی چشم ! اما چرا آقای خاتمی هنوز به آقای روحانی تبریک نگفته اند؟
این موضوع خیلی نگرانم کرده ... (79507)
ایرانداد
۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ۱۲:۳۰
سلام آقای دکتر! بنده به این مقاله شما انتقاداتی وارد میدانم. 1-همین اول کار میگوئید کارستان! ما باید حداقل یکسال صبر کنیم و نتیجه اقدامات روحانی را ببینیم سپس قضاوت کنیم. 2-شما گفتید واقعه بسیار نادر(من واقعا توضیحی ندارم قضاوت با کاربران سایت) 3-امانتداری آرا فقط بدلیل اختلاف باند احمدی نژاد با اصولگرایان بوده و لاغیر. 4-فرمدید مردم بویژه جوانان هیجانی نشوند! ولی حضرتعالی خودتان مرتکب این اشتباه شدید! یکبار دیگر مقاله خودتان را مطالعه بفرمائید تا متوجه شوید چقدر با هیجان این مقاله را مکتوب کردید(به این میگویند پارادوکس) با سپاس از بهار عزیز که بنده را تحمل میفرمایند. (79517)
۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ۱۲:۴۳
ولمون کن بابا، ما به اصلاحات رای دادیم نه اعتدال! (79525)
۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ۱۵:۱۸
درست است عزيزم كه به اصلاحات راي داديم ولي به يك اعتدالي راي داديم!!! پس حتما مي دانستيم چه مي كنيم!
تندروي نكنيد لطفا!‌ رييس جمهورمان را حمايت كنيد تا تمام قفل ها را يك به يك باز كند (79587)
علی
۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ۱۳:۱۷
آنقدر صبر کنیم که رئیس جمهور را به نفع خود مصادره کنن؟ (79540)
۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ۱۶:۰۳
به نفع خود يعني چي؟ ايشون رييس جمهور ايران هستن ، هاشمي و خاتمي هم اون پشت حواسشون به همه چي هست شما نگران نباش ، با اين افراطي گري ها مي ترسم ايشون به مراسم تحليف نرسه!!! (79611)
توسی
۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ۱۴:۳۱
موافقم (79564)
بي تعارف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ۱۵:۲۳
فراموش نكنيم:
فراموش نكنيم كه خيلي ها از انتخاب روحاني متضرر و دلخورند مثل نتانياهو و برخي اصولگرايان ؛ خيلي ها مثل جريان انحرافي دوباره با تمام شدن انتخابات زير ذره بين رفتن و حالا دنبال كم يا بي اثر كردن تبعات كارها ورانتخواريهاي خودشمن هستند شايد به همين خاطر خاتمي تبريك نگفته و باز شايد به همين خاطره كه يك نفر به عنوان خبرنگار در كنفرانس خبري علي رغم اينكه عاملي از جريان به اصطلاح انحرافي است سنگ حصر شدگان رو به سينه ميزنه ؛ بياييد به بالاترين نماينده خود در دولت تدبير و اميد اجازه بديم كه با تدبيرش بذر اميد را در دلمان تبديل به نهال اميد و نهايتا تبديل به افتخار كند .
بزرگي ميگه اگر هر حرفي راقبل از گفتن در ذهن خود بررسي كنيم اعمالمان هدفمند و صحيح خواهند شد ، به اميد موفقيت ايران و ايراني در تمام دنيا . (79592)
حبیب
۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ۱۶:۳۱
اندکی صبر صحر نزدیک است (79624)
فرد
۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ۱۸:۵۲
در جمع آوری همه آثار دروغ و دغل و رمالی که آفت جان ملت شده نباید تردیدی کرد که عین اعتدال است.
بهترین واکنش نظام رفع حصر آقایان است که پیشنهاد می شود با آزادی کلیه محصورین مربوط به پرونده 88، فصل جدیدی در سپهر سیاسی ایران رقم بخورد. (79687)
۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ۲۱:۳۲
جوجه را اخر پائیز میشمرند وقتی کارگزارن همه قدرت را بالا کشیدند صبر شما را هم می بینیم. (79806)