به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۳۰ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب : ۵۸۴۰۲
حوادث اصفهان تصادفی نبوده است

تأمل در حوادث اصفهان از منظر منافع ملی

تأمل در حوادث اصفهان از منظر منافع ملی
گروه جامعه-رسانه ها: روزنامه ایران نوشت: چه کسانی بوده‌اند؟ چه انگیزه‌ای داشتند؟ جعبه سیاه حوادث زنجیر‌ه‌ای اسید پاشی در اصفهان با پاسخ به این دو پرسش باز می‌شود و تا وقتی برای این پرسش‌ها پاسخی نباشد، یعنی اینکه پایان این ماجرا همچنان باز است. هر دختر و زن جوان اصفهانی حق دارد نگران باشد که مبادا قربانی دیگر، او باشد و زمانی که پشت ترافیک لحظه‌های انتظار را سپری می‌کند یا روی نیمکت پارکی نشسته و جایی باشد که شلوغ نباشد، آماج حرکت‌های جنایتکارانه قرار گیرد. اما قصه اسیدپاشی در اصفهان پایتخت توریسم ایران تبعاتی فراتر از این دارد. حقوقدانان گفته‌اند اتفاقات اخیر امنیت اجتماعی و آرامش اقتصادی این اقلیم را هدف قرار داده است.

اصفهان شهر تاریخ و خاطره و فرهنگ؛ شهر هزار رنگی که تصویرگر زیباترین آثار فرهنگ و تمدن ایرانی - اسلامی است. اصفهانی‌ها که به‌تازگی و در سایه آرامش دولت اعتدال میزبان خیلی از گردشگران و شاهد دو اجلاس بین‌المللی بودند کسی تصور نمی‌کرد کابوسی ناشناخته آرامش را از دل مردمان این شهر برباید. چگونه می‌توان زیبایی‌های این شهر را که از همه داشته‌های فرهنگ و هنر ایرانی نشانی دارد، دید و لذت برد در حالی که برخی مرزهای امنیت و نظم را زیر پا می‌گذارند. اصفهان خانه‌امن نه تنها گردشگران ایرانی بلکه اتباع کشورهایی بوده که سودای تماشای نقش جهان و چهل ستون و مسجد شیخ لطف الله و... را در سر داشته‌اند.

مجال و مصلحت برای طرح اتهام‌های سیاسی و غیر سیاسی و محکوم کردن این و آن نیست. توپ را به زمین دشمنان خارجی و توطئه‌های بیگانگان انداختن در شرایطی که هنوز عاملان این جنایت‌های آشکار اجتماعی دستگیر نشده‌اند نیز خطایی فاحش و قضاوتی زودهنگام است که جز انحراف بدون دلیل از اصل موضوع و تطهیر مرتکبان، حاصلی ندارد. موضوع بد‌حجابی را پیش کشیدن و ارتباط دادن این جنایت‌ها به موضوع حجاب و عفاف نیز از آن آدرس غلط دادن‌هایی است که دامنه شکاف و اختلاف بین شخصیت‌ها و گروه‌ها و جریان‌های سیاسی و فکری را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر بهانه‌ای واهی اما شاید باور کردنی؛ به مرتکبان می‌دهد تا در صورت دستگیری انگیزه اصلی خود را پنهان کنند و برای تبرئه گناه را به گردن نهادها و شخصیت‌هایی بیندازند که دیدگاه‌ها و انتقاداتی نسبت به وضع موجود حجاب دارند.

خوب می‌دانیم که حتی کسانی که در جامعه ما تندترین انتقادات را نسبت به مقوله حجاب دارند، هرگز تا‌کنون اشاره و کنایه‌ای هم که نشان تأیید باشد، نسبت به برخورد با بد حجابی به این شیوه نداشته و ندارند. در میان ابهام‌ها و گمانه‌ها درباره حوادث اسید پاشی در اصفهان دو موضوع قطعی است. با توجه به اینکه همه قربانیان و خانواده‌هایشان اعلام کرده‌اند که هیچ معارض شخصی و خانوادگی نداشته‌اند و از سوی دیگر توالی زمانی این حوادث در شهری که قبل ازاین اتفاقات، سابقه اسید پاشی ثبت نشده است؛ می‌توان با استناد به گزارش کارشناسان احتمال داد این حادثه‌ها امری تصادفی یا بدون برنامه نیست. هرچند هدف عاملان هنوز نا معلوم است.

نگاهی از منظر منافع و مصالح ملی به این اتفاق می‌گوید: این حوادث افزون بر اینکه چند زن و خانواده هایشان را قربانی کرده است، شاکی بزرگتری هم دارد و آن مدعی‌العموم است‌که آسیب دیدن مهمترین سرمایه و داشته ملی و اجتماعی را بر نمی‌تابد. این سرمایه احساس امنیت اجتماعی است که محرک و عامل پویایی و سرزندگی جامعه است. از همین روست که برخی مسئولان در میان حدس‌ها و گمان‌هایی که درباره انگیزه مرتکبان مطرح می‌شود، مخدوش کردن امنیت اجتماعی و آرامش مردم را به‌عنوان یک گزینه در حرکت مرتکبان این جنایت‌ها بررسی می‌کنند.

در حال حاضر آنچه اولویت دارد، خودداری از پیش داوری و محکوم کردن و اتهام بستن به این و آن در شرایطی است که هنوز مرتکبان دستگیر نشده‌اند. پیگیری این موضوع و در کنار آن اطلاع‌رسانی مفید و به موقع جهت پیشگیری از دامن زدن به شایعات و گمانه‌های بی‌اساس وظیفه مراجع قضایی و انتظامی است و در این میان مشارکت و همراهی شهروندان برای کمک به شناسایی عاملان این حادثه ضروری است.