به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۲:۵۴
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۲۳ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب : ۷۲۱۸۲
مردم به اندازه نیاز می‌خرند

بازار بی‌رونق شب عید امسال

گروه اقتصادی: بخشی از خرید شب عید به نو کردن وسایل مانند لوازم خانگی، مبلمان، فرش دستباف و ... مربوط می‌شود؛ با این حال متولیان این بازارها معتقدند استقبال مردم در حال حاضر کمتر از شب عید سال گذشته‌است.
بازار بی‌رونق شب عید امسال
رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا با اشاره به رکود بی‌سابقه بازار شب عید امسال فرش ایرانی گفت: امسال میزان خرید فرش دستباف در کشور تا 50 درصد نسبت به بازار شب عید سال گذشته کاهش یافته است. سید مجتبی عراقچی با بیان اینکه قیمت هر تخته فرش دستباف افزایش قابل توجهی یافته است، گفت: یکی از دلایل بالا رفتن قیمت قالی ایرانی، افزایش 20 درصدی حقوق و دستمزد است. وی افزود: از آنجا که 80 درصد هزینه تولید یک فرش دستباف به دستمزد مربوط می‌شود، بالارفتن تدریجی دستمزدها در ابتدای هر سال از مهترین علل گران شدن قالی ایرانی است.

عراقچی به رکود در صادرات فرش دستباف کشور نیز اشاره کرد و گفت: تورم موجود در اقتصاد ایران موجب شده قیمت تمام شده فرش دستباف نسبت به رقبایی چون ترکیه، پاکستان، افغانستان و نپال بسیار بالاتر شود که این موضوع با توجه به بحران مالی اروپا و تحریم‌های آمریکا که شامل فرش دستباف نیز می‌شود، بازار صادرات فرش ایرانی را کاملا راکد کرده‌ است. به گفته او، یکی دیگر از دلایل افت خرید و فروش در بازار فرش دستباف، 5 برابر شدن میزان مالیات از ابتدای سال جاری بوده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف با اعلام اینکه بالارفتن نرخ مالیات به افزایش قیمت فرش دستباف منجر شده‌ است، اظهار کرد: با بالارفتن قیمت فرش دستباف در بازاری که مردم قدرت خرید خود را تا اندازه زیادی از دست داده‌اند، چاره‌ای نمی ماند جز اینکه هر روز تعدادی از واحدهای صنفی فرش فروش تعطیل شوند. وی تصریح کرد: روزانه یک تا دو جواز فرش‌فروشی توسط اتحادیه و به درخواست خود واحدها باطل می‌شود و این درحالی است که این واحدها تبدیل به مغازه عرضه‌کننده لباس دست دوم چینی و ترک می‌شوند.

عراقچی همچنین خواستار برداشتن مالیات بر فروش فرش دستباف شد و گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف مالیات نمی‌پردازند، ولی فروشندگان قالی ایرانی رقم‌های بالایی را بابت مالیات می‌پردازند که این مساله به گران‌تر شدن قیمت فرش دستباف برای مصرف کننده ایرانی منجر شده‌است.

خرید طلا در بازار شب عید تا یک سوم کاهش یافته است
رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر تهران نیز به وجود رکود در بازار شب عید طلا اشاره کرد و گفت: میزان تولید و خرید و فروش طلا در سال جاری از 110 تن به 30 تن کاهش یافته است. محمد کشتی‌آرای با بیان اینکه بازار طلا و جواهر از ابتدای سال جاری در رکود به‌سر می‌برد، افزود: حتی بازار شب عید هم حریف این رکود نشده‌است، چون معمولا در دو هفته آخر سال بازار طلا از جنب و جوش و رونق برخوردار می‌شد، اما این موضوع درباره بازار شب عید امسال صدق نمی‌کند. به گفته او، اجرت ساخت هر قطعه از مصنوعات طلا و جواهر در حدور 15 تا 20 هزار تومان است که این رقم منهای سود و مالیاتی است که بر قیمت تمام شده طلای ساخته شده اعمال می‌شود.

تمایل مردم به خرید لوازم آشپزخانه خارجی
همچنین رئیس اتحادیه تولیدکنندگان لوازم آشپزخانه با بیان اینکه از بهمن ماه سال جاری بازار لوازم خرد آشپزخانه کمی رونق گرفته است، گفت: تمایل مردم در روزهای پایانی سال به خرید لوازم آشپزخانه بیشتر معطوف به خرید اجناس خارجی است که مشابه داخلی هم دارد. محمد حسن کاظمی افزود: بازار شب عید امسال در بخش لوازم آشپزخانه نسبت به سال گذشته از رونق کمتری برخوردار است، ولی در مقایسه با چند ماه قبل از رکود خارج شده‌ است.

وی افزود: بیشترین خرید مردم در بخش لوازم آشپزخانه شامل سرویس قابلمه، کارد و چنگال و قاشق و چنگال است. به گفته کاظمی، پایین بودن تعرفه واردات لوازم آشپزخانه خرد موجب شده تا بازار داخلی مملو از اجناسی از این دست شود که اتفاقا مشابه داخلی دارند و البته مردم نیز تمایل بیشتری به خرید این وسایل نشان می‌دهند. وی همچنین از بسته شدن 20 درصد کارگاه‌ها و کارخانجات تولید لوازم آشپزخانه کشور در سال جاری خبر داد و گفت: تعرفه پایین واردات منجر به ورشکستگی واحدهای تولیدی شده‌است.

مردم به اندازه نیاز می‌خرند
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران هم از رکود در بازار لوازم خانگی خبر داد و گفت: مردم دیگر مانند گذشته نگران بالا رفتن قیمت لوازم خانگی نیستند و همین امر موجب شده تا به اندازه نیازشان خرید کنند. محمد طحان‌پور با بیان اینکه بازار شب عید لوازم خانگی از جنب و جوش سال قبل برخوردار نیست، گفت: یکی از دلایل رونق نداشتن بازار لوازم خانگی، رکود در خرید و فروش خانه است که موجب شده مردم هم برای خرید اثاث نو رغبت چندانی نداشته باشند. به گفته طحان‌پور در روزهای پایانی سال 93 پرفروش ترین کالای لوازم خانگی، تلویزیون است که رکورد خرید را در میان سایر اقلام به خود اختصاص داده‌است.

میزان خرید مبلمان به کمتر از نصف رسیده‌است
رئیس اتحادیه درودگران و مبلسازان تهران نیز از رکود بی‌سابقه در بازار مبلمان خبر داد و گفت: میزان خرید مبل در شب عید امسال نسبت به سال گذشته به نصف کاهش یافته است. مهدی ثقفی افزود:هر اندازه که میزان خرید مردم کاهش می‌یابد، به همان میزان نیز تولید مبل در واحدهای تولیدی کاهش می‌یابد. وی افزود: در حال حاضر کمبود نقدینگی هم در درست مردم و هم در واحدهای تولیدی، بزرگترین مشکل بازار است.