به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۴ - ۲۲:۵۸
 
۴۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۰۷ ساعت ۰۸:۳۳
کد مطلب : ۲۹۵۷۷
واكنش صادق‌طباطبایی نسبت به یک‌عکس

امام موسي صدر، حجاب بانوان و .../عكس

گروه سياسي: انتشار یک عکس از امام موسی صدر در جشن فارغ التحصیلی یک دانشکده پرستاری در لبنان، واکنش خواهرزاده وی را در پی داشت.
به گزارش پیام نو، انتشار یک عکس خاص از امام موسی صدر در جشن فارغ التحصیلی یک دانشکده پرستاری در لبنان، واکنش خواهر زاده وی را در پی داشت. یکی از کاربران شبکه اجتماعی فیس بوک تصویری از امام موسی صدر که وی را در جمع فارغ التحصیلان یک دانشکده پرستاری در در مقر مجلس اعلای اسلامی شیعه در حازمیه‌ی بیروت نشان می‌دهد را منتشر کرد. وی در توضیح این تصویر نوشته است:
«تصویری که می‌بینید، به جشن فارغ‌التحصیلی اولین دوره‌ی مدرسه‌ی عالی پرستاری شیعیان لبنان در سال ۱۹۷۷م میلادی مربوط است. دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی پرستاری در مقر مجلس اعلای اسلامی شیعه در حازمیه‌ی بیروت گرد آمده‌اند تا با امام موسی صدر به رسم یادگار عکسی دسته‌جمعی بگیرند. چنان‌که می‌بینید، دانش‌آموختگان با این‌که در مقر رسمی شیعیان و در حضور رهبر دینی خود حضور یافته‌اند، هیچ‌کدام حجاب ندارند و هیچ پروتوکل رسمی و غیر رسمی آنها را به رعایت حجاب ملزم نکرده است. روش امام موسی صدر چنین بود.
این بزرگوار با این‌که خود به حجاب اعتقاد راسخ داشت و همسر، دختران و خواهران ایشان همه با حجاب هستند، اما با تحمیل حجاب به بانوان مخالف بود. هیچ دختر خانمی به بهانه‌ی نداشتن حجاب از تحصیل در این مدرسه‌ی وابسته به مجلس شیعیان منع نشد! امام صدر اعتقاد داشت حجاب زمانی ارزش و اثر تربیتی مثبت دارد، که بانوان خود آن را انتخاب و اهمیت و فائده‌ی آن را باور کنند. امام صدر اعتقاد داشت رسیدن بانوان به این نقطه نیازمند یک کار فرهنگی اصولی، ریشه‌ای، عمیق و طولانی مدت در سطح جامعه است که جز با مهربانی، صبر و مدارا نتیجه نمی‌دهد و بخش‌نامه، دستور، الزام و محرومیت مشکلی را حل نمی‌کند…»

در واکنش به انتشار این تصویر و توضیحات این کاربر فیس بوک، دکتر صادق طباطبایی، خواهر زاده امام موسی صدر و برادر همسر حجت الاسلام سیّد احمد خمینی نیز در یک کامنت فیس بوکی نوشت:
«محسن عزیز؛ خیلی ممنون هستم از ارجاعی که به این لینک دادی. متاسفم که سخت در ضیق وقت هستم وگرنه در پاسخ حضرت خسروشاهی که در شیوه برخورد امام صدر با “مقولات تربیت دینی از جمله ” حجاب مي‌نویسند: «به نظرم این روش ایشان جای نقد دارد و صلاح هم نیست که ما هر کاری ایشان کرده اند رو تعمیم بدیم به الانمون . هر امامی جز ائمه اطهار کارهایشان نمی تواند الگو و ملاک قطعی باشد!!»
با ذکر یک سلسله روش‌ها و برخوردها و آموزش‌هاي ایشان نشان مي‌دادم که دلیل عمده توفیق امام صدر ؛ آشنائی دقیق و بهره مندی و تبعیت از سلوک امامان معصوم بود که ایشان آنها را الگوی خود قرار داده بودند؛ همان الگوهائی که آقای خسروشاهی فقط پیروی از آن‌ها را مجاز مي‌شمارد.
فقط از باب این که کلی گوئی نکرده باشم؛ امثال ایشان را ارجاع مي‌دهم به مطالعه ناریخ و آشنائی با شیوه امام صادق در برخورد با دگراندیشان و شیوه رهبری و آموزش‌هاي فکری آن امام معصوم
و نمونه هایی از آنها که در سلوک و مرام امام صدر مشهور خاص و عام است.
نکته دیگری هم در مورد اظهارات کاربر گرامی دیگری که به جایگاه قدرت امام صدر اشاره دارد و معتقد است باید رفتار ایشان را زمانی مي‌دیدیم که در مسند قدرت مي‌بودند؛ علاوه بر توضیحات روشنگر و قانع کننده تو مي‌توانم فقط به این حقیقت تاریخی از زندگی امام صدر بپردازم که کدام قدرت بالاتر از آن است که شخصیتی روحانی و به قول ایشان فاقد مسند اجرائی، مي‌تواند به مدد آن میان دو قدرت عظیم دوران اسلام در آن زمان؛ یعنی جمال عبدالناصر و حافظ اسد و نیز زمانی میان ملک حسین و عبد الناصر و زمانی دیگر با گردآوردن تمامی سران عرب در رباط عربستان؛ آن معاهده عظیم معروف به معاهده رباط را به همه آن‌ها بقبولاند و به یک آتش خانمانسوز و یک جنگ ویرانگر تمام عیار خاتمه دهد.؟ کدامیک از مسند نشینان قدرتمند آن زمان چنین توانائی شگفت انگیزی از خود بروز دادند.
نمونه‌هاي فراوانی از این مقوله را در سایت ارزشمند روایت صدر گردآورده‌اي و من هم بخش هائی را در جلد دوم کتاب خاطراتم ذکر کرده ام. الآن متاسفانه حال و مجال زمانی لازم را برای تشریح کامل موضوع ندارم. خدا قوتت دهد»