به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۰۲ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب : ۷۸۶۸۱
چرایی افزایش خودکشی در دانشگاه‌های کشور

خوابگاه دانشجويان يا خوابگاه‌ افسردگان؟

گروه جامعه: خودکشی سریالی سه دانشجو در تهران و ارومیه و شیراز همه را بهت زده کرد. اتفاقی که انگار دارد برایمان عادی می‌شود.
خوابگاه دانشجويان يا خوابگاه‌ افسردگان؟
جوانانی که نمی‌توانند مشکلاتشان را حل کنند و چاره‌ای جز خودکشی پیش پایشان نمی‌بینند. چند روز پیش بود که معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت از روند صعودی خودکشی و افسردگی بین دانشجویان خبر داد. تهران، شیراز و ارومیه شاهد حوادث تلخی بود، اتفاقاتی که شاید تکرارش باعث دیده شدنش شد؛ وگرنه بودند مورد‌هایی که در سکوت خبری و بی‌توجهی جامعه و حتی مسئولان وزارت علوم از یاد‌ها رفتند. به سراغ مرکز مشاوره دانشگاه تهران در خیابان ادوارد براون می‌رویم. ساختمانی شش طبقه که آخرینش مخصوص پذیرش دانشجویانی است که احتیاج به مشاوره دارند. ساعت یازده صبح سالن خلوت است و تعداد اندکی از دانشجویان در اتاق دکتر‌ها رفت و آمد می‌کنند.

به سراغ یکی از دانشجویانی رفتیم که برای مشاوره به این مرکز آمده بود، نامش فرهاد است و از مدت زمانی پرسیدم که در مرکز مشاوره رفت و آمد دارد و اینکه آیا مرکز توانسته کمکی به او بکند یا نه؟ او گفت: دو سال هست که در مرکز رفت و آمد دارم. کمک کرده است ولی در آخر خود دانشجو است که باید مشکلاتش را حل و فصل کند. از او می‌پرسم که آیا همه مشاوران این مرکز از دانشجویان رشته روانشانسی و مشاوره دانشگاه هستند و او می‌گوید: البته پزشکانی داریم که پنجاه، شصت سال سن دارند و جوانان هم هستند. پیگیری هم نسبت به دانشجویان دانشگاه خوب است، البته می‌دانید که این مرکز به مردم عادی هم مشاوره می‌دهد. اتفاق نه چندان خوشایندی که در این مرکز می‌افتد این است که مرکز مشاوره اطلاعات دانشجویان را در اختیار خانواده‌هایشان قرار می‌دهد، او با تایید حرفم گفت: بله، متاسفانه این اتفاق می‌افتد که با هیچ روش و اصولی قابل پذیرش نیست. من حتی چند بار به این نکته اعتراض کردم. به من جواب دادند که فقط در دو مورد اطلاعات را در اختیار خانواده‌ها می‌گذارند، اول خودکشی و بعدش هم قتل دیگری. از این بد‌تر این است که مرکز مشاوره با حراست دانشگاه هم در ارتباط است و اطلاعات را به آنها هم می‌دهد. من یکی از دوستانم از خودکشی در مرکز مشاوره صحبت کرده بود و آن‌ها هم به نیروهای حراست دانشگاه خبرداده بودند که باعث ایجاد حساسیت نسبت به او شد و دوستم را حسابی عصبانی کرده بود.

خوابگاه‌ افسردگان
رضا از دانشجویان مدیریت دو سال است که در خوابگاه ساکن شده و اصلا هم از وضعیت محل زندگی‌اش راضی نیست. وقتی از شرایط خوابگاه می‌پرسم و مشکلاتشان، می‌گوید: ما دو جور خوابگاه داریم، خوابگاه‌هایی که در کوی دانشگاه هستند و دیگری آن‌هایی که در شهر پخش شدند. هیچ کدامشان جو خوبی ندارد. به غیر از مشکلات معیشتی که کم و بیش همه درگیرش هستند، مشکلات افسردگی و نامیدی و اضطراب بین دانشجویان زیاد پیدا می‌شود.

از وجود مشاوره در خوابگاه می‌پرسم و وضعیت دانشجویان، از اینکه تا به حال صحبت‌هایی در مورد خودکشی به گوشش خورده است؟ می‌گوید: مشاور هست، ولی هیچکس راضی نیست. اکثرا با دو سه جلسه مراجعه بی‌خیال می‌شوند. حرف خودکشی همیشه بوده است، یکی از دوستان نزدیکم چند وقت دنبال خریدن سیانور بود! حتی در محیط کوی موردهایی هم بوده است. مثلا یک سال پیش پسری از ساختمان خودش را پایین پرت کرد که فوت نکرد و متاسفانه فلج شد یا دختری که پرید و روی تپه‌های خاکی افتاد و زخمی شد، ولی نه جدی. این ترم هم که دو مورد خودکشی داشتیم، مهدی و دیگری آن دانشجوی دکتری که خبرش خیلی هم در رسانه‌ها سر و صدا کرد. در مورد مهدی اطلاع دارم که بار‌ها به مرکز مشاوره دانشگاه مراجعه کرده بود و می‌خواست تا کمکش کنند و البته نتیجه‌ای برایش نداشت.

در بیانیه‌ای که روابط عمومی دانشگاه تهران منتشر کرده بود، علت خودکشی مهدی مزروعی مشکلات خانوادگی اعلام شد. اعلامیه‌ای که با عکس‌العمل تند خانواده او مواجه شد. برادر مهدی این مساله را رد می‌کند و می‌گوید: آن چیزی که برای من مسئله است و موجب ناراحتی خانواده ما شده، اعلامیه‌ای است که روابط عمومی دانشگاه تهران منتشر کرده است. آن‌ها به هیچ عنوان اصول اخلاقی را رعایت نکردند. بوی فرافکنی از این اعلامیه به مشام می‌رسد. مهدی ۵ سال تحت نظر مرکز مشاوره دانشگاه تهران بود. آن وقت آن‌ها اعلام کردند دلیل خودکشی مهدی، مشکلات خانوادگی بوده است. وقتی من با مدیر مرکز مشاوره دانشگاه تماس گرفتم و از او توضیح خواستم، گفت این شیطنت رسانه‌ای بوده و من تکذیبش می‌کنم. کاری که تا به الان انجامش ندادند. این نشان می‌دهد مرکز مشاوره فقط دنبال تبرئه خودش بوده و به جان دانشجویان اهمیتی نمی‌دهد.

مهدی ۵ سال تحت نظر مرکز مشاوره بود. ارتباطی که در بهمن ماه سال ۹۲ قطع شد. مشاوره دوباره مهدی بهمن ۹۳ بود. در این یک سالی که او با مرکز مشاوره تماسی نداشت، بهترین دوران تحصیلش را سپری کرد. رشته‌اش را عوض کرد و نمرات بالایی گرفت. مراجعه او به مرکز مصادف شد با اوج‌گیری دوباره مشکلاتش. ما احتمال می‌دهیم که قرص‌هایی که مهدی از مرکز می‌گرفته یا حتی دوز آن‌ها باعث بروز مشکلاتش شده بود چون ما به طور جدی نسبت به کارامدی روان‌شناسان مرکز مشاوره شک داریم. جالب است که مرکز مشاوره پرونده برادرم را در اختیار ما نمی‌گذارد. هرچند من سه‌شنبه جلسه‌ای با رئیس مرکز دارم و قرار است به من توضیحاتی ارائه دهند. آن چیزی که ما می‌دانیم این است که مهدی سه هفته قبل به خاله‌اش گفته بود که حالش تعریف چندانی ندارد و به مرکز مراجعه کرده بود. در کنار این‌ها اتفاق بدتری هم افتاده است، بار‌ها از مهدی در مرکز مشاوره سوال کردند که چرا خودکشی نمی‌کنی؟! شما وقتی قبح این کلمه را پیش یک جوان می‌شکنی باید انتظار هر حادثه‌ای را داشته باشی. آنچه واضح است این است که دلیل خودکشی مهدی آن چیزی نبوده که در اعلامیه روابط عمومی دانشگاه آمده است. من وقتی با بچه‌های انجمن اسلامی دانشگاه تهران صحبت کردم گفتند که مورد مهدی هشتمین مورد خودکشی در سال‌های اخیر بوده است. این نشان می‌دهد مشکلی در اینجا وجود دارد که انگار کسی به فکر حلش نیست.

مشکل از عدم آموزش صحیح است
از دکتر امان‌الله قرایی مقدم، آسیب‌شناس اجتماعی، درباره دلیل افزایش خودکشی در میان دانشجویان سئوال می‌کنیم، او به خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا می‌گوید: ما قبل از اینکه بگوییم چرا خودکشی کرده است و علت چیست، باید به این نکته توجه کنیم که چه زمانی قبح خودکشی در کشور ما از بین رفته است. ما نمی‌خواهیم قبول کنیم که دانشجویی که مشکل داشته سرآخر دست به خودکشی زده است. من ۱۰۰ درصد معتقدم ما هیچگونه کمکی به او نکردیم و نمی‌کنیم. من با قشر جوان رفت و آمد زیادی دارم. می‌بینم که آن‌ها کوچک‌ترین اصول برقراری رابطه و مقابله با مشکلات را نمی‌دانند.

قرایی مقدم در ادامه افزود: ‌ ما بچه‌هایی تربیت می‌کنیم که با خودی‌ترین افراد اطرافشان یعنی خانواده نمی‌توانند صحبت کنند. نمی‌توانند دیالوگ برقرار کنند و مشکلاتشان را حل و فصل کنند. تربیت عجیب و غریب و چند سویه‌ای در جامعه‌ ما در جریان است، از یک طرف خانواده‌ها به خاطر برآورده کردن نیازهای فرزندانشان نیست و نابود شدند و از طرف دیگر بچه‌ها راضی نیستند. ما در دانشگاه و دبیرستان مشاور نداریم، ارشاد کردن با مشاوره تفاوت دارد. علوم تربیتی مشاوره نیست. افرادی که مشکل دارند باید درمان شوند و مشکلاتشان حل شود. نمی‌شود جوان با کوچک‌ترین مشکلی یا حتی مشکلات بزرگ دست به خودکشی بزند. این وضع به این دلیل است که راهی برای مقابله با مشکلات نمی‌داند.
مرجع : خبرگزاری آنا

ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۲ ۱۲:۴۶
من دانشجو دانشگاه دولتی هستم.پدرم جانبازه ولی الان۴ساله به شیشه معتاد شده وزندگیمون داغونه.کلا نمیدونم چکار کنم همینجوری زندگی داره میگذره ببینیم چی میشه هرروز هم بدتر ازدیروز فکر خودکشی به سرم زده ولی اعتقادات مذهبی نمیزاره مادرم هم که کلا عقلشو ازدست داده.هععععی (304450)
سارا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۲ ۱۶:۱۸
بعدم به این میگن زندگی.....خیلی جالبه نه؟! (304514)
رحمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۳ ۰۰:۲۹
ان‌شالله شما خودت بخشی از راه‌حل هستی. دیگه بزرگ شده‌ای و شاید مهره‌ای که آرامش رو به خونه‌تون برگردونه خود تو باشی. (304612)
سارا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۲ ۱۲:۵۳
وقتی مردم فلله ای بچه دار میشن و بزرگ کردن بچه رو با پرورش دیمیه گوجه فرنگی اشتباه میگیرن و دولت هم داره مردمو بیشتر تشویق میکنه اره زود باشین بچه بیارین!میشه همین.....تو مدرسه ما یکی دو بار منو صدا کردن برا مشاوره.....میگفتن افسرده به نظر میای!منم خوب نمیخواستم حرف بزنم چون بشون اعتماد نداشتم ولی به زور و تهدید منو میکشوندن اتاق پروش عین بازگویی سوال پیچ میکردن....اسمشم میزاشتم مشاوره......خونواده هم اهمیت دادن به بچرو فقط تو چک کردن موبایل میبینه!چیزی هم بگی میگن اسم رو خودت نزار...هه (304451)
غلامرضا
Anonymous Proxy
۱۳۹۴/۰۳/۰۲ ۱۳:۰۰
افسردگي در خوابگاه مسري شده است اعتياد رواج پيدا كرده است تقلب مد روز ويك نوع زرنگ بازي شده است.قصه و حررف از همه چيزست بجز درس. ادمها درس نميخوانند خران درس ميخوانند.شب امتحان كليد سوالها حاضر ميشود برو كه رفتيم تنبل كلاس براي نمره بالايي هاي كنكور پا ميزنند موزائيك زير پايش ازهمه نمره اش بيشتر است.جا نموني با پا نمره اورده ايم20 ت20 از جن و پري هم خبري نيست (304456)
سارا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۲ ۱۶:۲۱
تا کنکور اگه سهمیه و پول دانشگاه بین المللی نداشته باشی باید خودتو بکشی که سراسری قبول شین اونم با این اوضاع احوال که برا رشته تجربی اونیرو که دندان پزشکی دارو قبول نشرو ادم هم حساب نکنن....بعدش که رفتی دانشگاه دیگه میشه نبرد برا زنده موندن و پر کردن شکم.....دیگه اینکه کیفیت درس خوندنت چی باشه اصلاااااا اهمیتی نداره فقط پاس کن.....نظام اسلامیتون بخوره تو کمرتون (304516)
جمیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۲ ۱۳:۵۸
آره دیگه ، مشاوره های غربی همینه دیگه . باید به روانشناسی اسلامی مراجعه کرد . من که اصلا به روانشناسان اعتقاد ندارم. (304475)
ممم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۲ ۱۴:۲۰
شوهر من استاد دانشگاهه چند وقته مرتب میگه خطر خودکشی خیلی بین دانشجوها بالا رفته............. چرا کفن پوشا خوابن ؟؟؟؟ اینو می خواین که جوونا بپوسن؟دلواپسا کجان؟؟؟؟؟؟؟// (304483)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۲ ۱۴:۴۷
من به عنوان یک ایرانی دلم برای این دانشجویان می سوزه نمی خوام موج منفی بدم ولی اخراینها به چه امیدی زندگی کنند نه شغلی نه اینده ای نه خوشی نه فضایی برای تفریحی. ولی کسانی هستندبا مدرک پایین درسمتهای بالایی قرار دارند کجاست عدالت علی (304494)
دکتر بیکار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۲ ۲۱:۳۹
به امید اینکه با 30 و اندی سال تازه بعد از کلی خون دل خوردن و دکترا در یک دانشگاه معتبر بیییییککککااااررررررررر باشن و متوصل به جیب بابا (304588)
حسن
۱۳۹۴/۰۳/۰۲ ۱۵:۳۵
بي شك سيستم آموزشي در ايران يكي از بدترين ها در دنياست. (304507)
آموزش کشکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۲ ۲۰:۰۶
اشتباهی منفی دادم.... سیستم آموزشیمون داغونه (304579)
taher
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۲ ۱۶:۴۶
من یک دانشجوی بسیار تنبل دانشگاه دولتی هستم ولی شب امتحانی همه دروس رو رد میکنم به معدل 14 راضیم واقیتش اینو بگم من عدای ادم بیخیالا را در میارم ولی در درونم استرس وفشار و هست که عقب نیفتم به خاطر همین سعیمو میکنم این دانشجوهایی که این کار و میکننند با خودشان کنار نیومدند و زیاد از حد خودشون انتظار دارند غصه ی معدل نمره وهوش کم خودشنو میخورند بخدااااااا این چیزهاا ارزش ندارن چون مملکت دیگر برای این چیزهاا ارزش قایل نیست غصه ی چیزی که دست خودت نیست را هیچ وقت نخوووووووووور (304524)
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۲ ۱۷:۳۰
ی سوال دارم من
چرا دانشجوها افسردگی نگیرن؟؟
بیکاری کمه؟
مشکلات اقتصادی کمه؟
انگیزه ادامه زیاده؟
آخه به چی دلشونو خوش کنن؟؟ (304534)
ايرانى
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۲ ۱۸:۲۶
دلواپسان عزيز،لطفا كمى دلواپس بشيد براى جووناى مملكت كه در واقع سرمايه هاى اصلى مملكت هستند (304560)
جوانمرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۲ ۱۹:۰۲
اولا از سایت بی نظیر بهارنیوز تشکر میکنم که حداقل میتونیم حرف دلمون رو بزنیم.خیلی با خودم فکر کردم که مشکل اصلی مملکت ما چیه؟اخه ما چرا به این روز افتادیم؟چرا پیشرفت نمیکنیم؟35 ساله میگیم پیشرفت کردیم رکورد زدیم.شرکت خودرو چینی با 15 سال سابقه داره به شرکت ایران خودرو با 45 سال سابقه مونتاژخودرو چینی یاد میده!!!!!!!!!!!.به خدا قسم آدم خجالت میکشه.تو ایران فقط از راه دروغ ودلالی میتونی پولدار بشی.بابا چرا یکی به فکر این جوونا نیس؟مگه ما بیشتر از یه بار میخوایم زندگی کنیم؟پس کی میخاد حق ماروبده؟ (304568)
دکتر بیکار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۲ ۱۹:۱۴
و من همچنان بیکارم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (304574)
ما هیچ ما نگاه
Romania
۱۳۹۴/۰۳/۰۲ ۲۱:۳۹
بهار نیوز برو برو ببین محسن خان رضایی چی میگه! اینا دنبال یه جنگ دیگه ان! این حرفا براشون سوسول بازی و تزیینات محسوب میشه! (304587)
سولدوز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۲ ۲۲:۵۲
1. مملکت این همه دانشجو و تحصیل کرده میخواد چیکار؟
2. به جای تحصیل به تجربه و کار افرینی تشویق بفرمایید بهتر نمیشه؟
3. اساتید محترم چه چیزی در چنته دارند تا به دانشجویان عزیز انتقال دهند؟ والله 90 درصد این اساتید اگه حقوق ماهیانشان قطع بشه از علوم شان هیچ گونه بهره برداری نمی توانند بکنند. یهنی علومشان = پوچ
4. بس دانشگاه در کشور کلاهی است گشاد برای فریفتن نسل جدید و خانوار .
5. اصلاحات دانشگاه و سیستم اموزشی مبنای توسعه کشور است. (304596)
دکتر بیکار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۳ ۰۰:۱۴
با کدوم اقتصاد پایدار میخوای کسی کارآفرینی بکنه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
یعنی ممالک پیشرفته دانشگاه و دانشجو ندارن در دانشگاه رو تخته کردن آیا؟؟؟؟؟؟
در این کشور زنده بودن هم کلاه گشادی است چه برسه به دانشگاه رفتن!!!!!!! (304610)