به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۱۲:۱۶
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب : ۱۲۱۵۱
نگاهي جامعه‌شناختی از انتخابات در ایران

در جامعه ۲۵‌درصدی‌ها، تحریم و انفعال جواب نمی‌دهد

در جامعه ۲۵‌درصدی‌ها، تحریم و انفعال جواب نمی‌دهد
گروه سياسي: تحریم انتخابات، تحریم فعال... اینها واژه‌هایی هستند که بارها ممکن است از رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور شنیده باشید. بخش گسترده‌ای از اپوزوسیون داخل و خارج کشور هنوز قاطعانه به این راهکار اعتقاد دارد و بر تبلیغ آن اصرار می‌ورزد. اما همه قرائن و شواهد چيز ديگري مي‌گويند كه خلاصه‌اش اين است: «چنین راهکاری در جامعه ایران عملا بی تاثیر است و حتي در جهت ميل باطني تماميت‌خواهان و اقتدارگرايان داخلي است». در واقع اينجاي كار حداقل اپوزوسیون داخل و خارج کشور با تماميت‌خواهان درون حاكميت هم راي‌ و هم عقيده‌اند. زيرا پيروزي در يك ميدان كم تنش و بي رقيب براي هر حريف تماميت‌خواهي مزه بيشتر و صدچنداني دارد!؛ آنهم پس از ماجراي انتخابات دوره قبل با آنهمه حكايت‌هاي عجيب و غريبش كه در تاريخ سياسي و اجتماعي ايران ماندگار و ثبت شد.

از لحاظ رای دادن و اندیشه‌های سیاسی و خواستگاه اجتماعي، در تاريخ معاصر و خصوصا در دوران ۳۵ ساله اخير، مردم ایران را به چهار بخش مجزا و مساوی تقسیم‌بندی مي‌شوند:

گروه اول 25 درصدي‌ها: بي‌خيال دموكرات‌ها!

اولين بخش ۲۵ درصدي هستند كه خود را غیر سیاسی می‌دانند و در کمتر انتخاباتی شرکت می‌کنند. البته برخي اوقات اگر در روز انتخابات گذرشان به خيابان بيفتد شناسنامه‌اشان را هم با خود همراه مي‌برند تا اگر حوزه رايي را ديدند كه خلوت است و صف و معطلي ندارد رايي هم به صندوق بياندازند. راي اين جماعت البته بسيار هم با مزه است و عمدتا همان آراي باطله را شامل مي‌شود!! مثلا بر روي برگه راي مي‌نويسند: «خودم»، «آنكه هنوز از مادر زاده نشده»!، «خواجه حافظ شيرازي»، «ملانصرالدين»، «ارزاني»، «آزادي»، «پرسپوليس»؛ «استقلال»، «خرزوخان» و... صدها عبارت و اسم و حتي جملات خنده دار كه شب هنگام و موقع قرائت آرا براي مسئولان حوزه‌ها باعث انبساط خاطر و خنده مي‌شوند به گونه اي كه اندكي از خستگي‌ يك روز كاري پراسترس آنان مي‌كاهد! با این افراد زیاد روبرو شده ايم. تعریف سیاسی خاصي نمی‌توانيم برای آنها ارائه دهيم. نه مخالفت خود را نشان می‌دهند و نه موافقتشان را، در هیچ راهپیمایی و تظاهراتی بر له یا علیه نظام شرکت نمی‌کنند.

ظريفي از اين دسته به عنوان «بي‌خيال دموكرات‌ها»!! ياد مي‌كند، كه همواره خنثی عمل می‌کنند و از بحث سیاسی می گریزند، بخواهی با آنان حرف بزنید و بحث کنید رو ترش می‌کنند و می‌گویند: سیاست پدر و مادر نمیشناسه، چیز کثیفیه، شعارشان این است: آسته برو آسته بیا که گربه شاخت نزنه... برايشان فرقي ندارد خاتمي رييس‌جمهور باشد يا خاتمي، جليلي بيايد يا عارف. به زندگي‌اشان فكر مي‌كنند. به سريالهاي خانوادگي سيما و آنان كه كمي مد بالاتر هستند!، سريال‌هاي فارسي وان، Gem و زمزمه و ... را هرشب و تكرارش را فردا نبينند انگار عزيزشان را از دست داده اند!

آنها کبریت بی خطرند. این قشر تنها مختص ایران نیست و در همه جای دنیا وجود دارند. در عين حال در اين طيف، نهايت درصدي كه بخواهند راي بدهند (در هر انتخاباتي) بين ۱۰ تا ۲۰ درصد است. در واقع همواره اين طيف يك بخش حداقل ۲۰ درصدي از عدم مشاركتي‌ها را تشكيل مي دهند. در واقع اگر در انتخابات سال ۸۸ حدود ۸۰ درصد شركت كردند كه بالاترين ميزان مشاركت در تاريخ جمهوري اسلامي بود آن ۲۰ درصدي كه نيامدند همين جماعت بودند! اين دسته همواره غاييند.

گروه دوم۲۵ درصدي‌ها: بدنه اجتماعي همراه نظام

۲۵ درصد دوم اما طرفداران ایدئولوژیک و بدنه اجتماعي همراه نظام هستند. بخش‌هاي عمده‌اي از اقشار كاملا مذهبي و سنتي جامعه، بخش‌ عمده‌اي از روحانیت، نیروهای مسلح در رده های مختلف و طيف وسيعي از کارمندان دولتی در سطوح مختلف و ... خاستگاه اجتماعي اين گروه را تشكيل مي‌دهند كه آمار نشان می‌دهد در طی رای گیری های انجام شده بیش از ۸۰درصد این بخش در انتخابات شرکت می‌کنند. آماری که بنظر واقعی می‌رسد.

گروه سوم۲۵ درصدي‌ها: بافت‌هاي سنتي جامعه

۲۵ درصد بعدی قشر فرودست و سطح پايين جامعه خصوصا در مناطق غيرشهري و با بافت هاي سنتي را تشکیل می‌دهد. خواسته های آنها سیاسی نیست و صرفا بر روی اقتصاد و معیشت متمرکز است. احمدی‌نژاد که خود را نمادی از این بخش معرفی می‌کرد بخش عمده‌ای از آرای خود را مدیون آنهاست. آنها کمتر تحت تاثیر شرایط قرار می‌گیرند و مانند بخش قبلي ‌در انتخابات شرکت می‌کنند، زیرا هنوز نظام را تکیه گاه مستضعفان می‌دانند. کف و سقف حضور آنان معمولا در هر انتخاباتي بین ۷۰ تا ۹۰ درصد متغیر است. روستاها، شهرهای کوچک و نقاط محروم خاستگاه اصلی این گروه است.

گروه  چهارم۲۵ درصدي‌ها: بدنه متوسط به بالا

۲۵ درصد چهارم، بخش متوسط جامعه را تشکیل می‌دهد كه نظام سياسي ايران خصوصا پس از سال ۸۸ بيشترين توجه و فشار را بر آنان متمركز كرد تا آنان را بيش از گذشته به حاشيه براند. از خود پرسيده‌ايد ۴ سال پيش در چنين روزهايي در خيابان‌هاي تهران و شهرهاي بزرگ كشور چه شور و حالي حاكم بود و اين روزها چرا گرد سكوت و خاموشي جاي آن را گرفته است؟ آن شور و حرارت توسط همين بخش چهارم ايجاد شده بود كه مي رفت دوباره و پس از كانديداتوري هاشمي مجددا شكل بگيرد كه با ردصلاحيتش، آن شور در نطفه خفه شد... !

گروه ۲۵ درصدي چهارم را یک بخش خاکستری عمدتآ تحصیلکرده و جوان، تشكيل مي‌دهد. در معادلات اجتماعي، هنري، و لايه‌هاي زيرين جامعه بسيار تاثير گذارند. هم آنها بودند كه در خرداد ۷۶ و ۸۸ با تمام قدرت به میدان آمدند تا در وضعیت موجود تغییر ایجاد کنند. این بخش خواهان اصلاحات اساسی امور در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می‌باشند. اکثریت قاطع اینان خواستار اصلاحاتند و اقلیتی هم ممکن است به براندازی فکر کنند اما در عمل تنها تعداد معدودی هستند که حاضرند بها و هزينه‌ی آن را بپردازند.

اين بخش ۲۵ درصدي در سال ۸۸ بصورت تقريبا ۱۰۰درصدي در انتخابات مشاركت كردند اما به نظر مي‌رسد در انتخابات ۲۴خرداد امسال، در صورت اجماع هاشمی و خاتمی بر روی یکی از دو کاندیدای نزدیک به اصلاح طلبان رخ دهد، در نگاه خوشبينانه حداكثر ۶۰ درصد اين گروه به حاشيه رفته و سرخورده، پاي صندوق‌ها حضور خواهند یافت والا مشارکتشان به حداقل و نهايتا۳۰ درصد بيشتر نخواهد بود. (خواسته‌اي كه البته مورد اتفاق و مشترك حاميان تحريم عمدتا خارج‌نشين از يك سو و تماميت‌خواهان داخلي از سوي ديگر مي‌باشد و نقطه اتصال اين دو نحله فكري است!)

خب. حالا خودتان ميانگين مشاركت ۴ دسته فوق را استخراج كنيد. ساده است ۲۰+ ۸۰+۷۰+ ۳۰ (در بديبنانه‌ترين ميزان مشاركت در حالات چهارگانه) كه حاصل آن مي‌شود عدد ۲۰۰ . حالا ۲۰۰ را براي تعيين ميانگين كل آرا تقسيم بر ۴ كنيد. يعني در بدبينانه ترين حالات باز هم سطح مشاركت كمتر از ۵۰ درصد نخواهدشد! همين درصد براي توجيه مشروعيت نظام براي رسانه‌هاي رسمي كفاف نمي‌دهد؟ حال فكر مي‌كنيد باز هم در جامعه ۲۵ درصدي ما، تحريم حتي از نوع فعالش جواب مي‌دهد؟!

۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۰۹:۳۱
باید در انتخابات فعالانه حضور یافت ودیگران را نیز ترعیب کرد اگر میدان را خالی کنیم چیزی به دست نمی اوریم (60766)
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۲:۱۷
دوست عزیز، اگر شرکت کنیم چه چیزی بدست می آوریم؟ (60820)
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۲:۳۲
اگر شرکت نکنیم، چه بدست می اوریم؟ (60830)
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۲:۵۲
نویسنده اول نوشته "اگر میدان را خالی کنیم چیزی به دست نمی اوریم" یعنی: اگر میدان را خالی نکنیم چیزی بدست می آوریم. حالا اولین کامنت خواسته بداند "اگر شرکت کنیم چه چیزی بدست می آوریم؟" پس نوسنده اول باید جوابی قانع کننده برای نوشته اش داشته باشد! (60842)
ناشناس
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۳:۳۷
اینکه نشون میدیم ملت منفعل نیستند-اینکه نشون میدیم نمیتونن اصلاحات رو منزوی کنند-اینکه حتی اگه رایمون شمرده نشه نمیزاریم سالم به قدرت برسند و باید هزینه بدند.. و اینکه اگر حتی 1% هم امکان شمردن رای من وجود داشته باشه من میخوام از اون 1%استفاده کنم..... اشتباه سال 84 رو دوباره تکرار نمیکنم من ریسک میکنم رای میدم حتی اگر شمرده نشه. (60860)
فردوسی
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۵:۲۴
اگه اکثر مردم شرکت کنند مثل 2 خرداد 76 ، اصلاح اشکالات سیستم و ثبات اقتصادی و احترام جهانی آن 8 سال را بدست میآوریم و اما اگر شرکت نکنیم مثل سال 84، آن چیزایی رو هم که داریم از دست میدیم که در این 8 سا ل ثابت شد و اما اگه امسال شرکت نکنیم. و همین روال مملکت بمونه چون این 8 سال قبلی تمام دخایر اقتصادی و فرهنگی و همبستگی ملیمون و اعتبار جهانیمون مصرف شده و چیزی برا مقاومت نداریم احتمال داره کلا از بین بریم ! شیر فهم شد ؟ (60910)
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۲:۴۷
فکر نمی کنید بخش زیادی از این شرایط پیش اومده تقصیر اصلاح طلب هاست؟
وقتی خاتمی با اون پشتوانه رای اونقدر منفعل عمل کرد که امید مردم برای تغییر رو به یاس تبدیل کرد و خودش نهایتا گفت با این قانون اساسی بیش از این کاری نمی شه کرد چطور توقع دارید باز مردم امیدوار به اصلاح باشن؟ وقتی بزرگی مثل هاشمی رد صلاحیت می شه یعنی حکومت هیچ اجازه ای به ورود تفکر اصلاح طلب به عرصه مدیریت کشور نخواهد داد (60840)
همه تن در راه وطن
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۲:۵۷
معذرت از نویسنده این نظر که مجبور شدم حرفمو که ربطی به نظر ایشون نداره اینجا بنویسم آخه نشد نظرمو پای مطلب " در يك‌سايت‌ديگر اصولگرا هم عارف درصدرست" بنویسم؟
بهار مطلبی زده با عنوان بالا و استناد کرده به فرارو-انتخاب و عصر ایران.
1. فرارو :سایتی که بنیان اولیه اش رو محمدحسین خوشوقت(مدیرکل رسانه ها و مطبوعات خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاتمی) زده . خدا وکیلی اصولگراست یا اصلاح طلب . ته ته اش میشود گفت دوستداران آیت الله هاشمی
2. انتخاب : واقعا نمیدونید از حامیان آقای روحانیست یا عمدا ...
3. عصر ایران : شاید اگه کسی خیلی خبر نداشته باشه حرف شما رو قبول کنه ولی آیا عصر ایران اصولگراست؟ مراجعه کنید به نظر ویکی پدیا در مورد این سایت
4. همانطور این سه سایت اصولگرا هستند که فارس و ایسنا و رجا اصلاح طلبند.
5. چرا ؟ واقعا چرا توی این مملکت همه عادت کردن به دروغ و وارونه نمایی؟ با این توصیف فرق اصولگرا و اصلاح طلب در چیست وقتی هر دو دروغ می گویند؟
6. منی که 84به اصولگرایان و 4 سال بعد به اصلاحطلبان رای دادم و این بار چه باید کنم وقتی هر دو، 2 روی یک سکه اند در دروغ گویی؟
هر دو گروه صادق باشید و واقعا احترام بگذارید به رای ما مردم
آیا هدف وسیله رو توجیه می کند؟
اگه آقای عارف مدنظر ما باشد رای میدهیم ولی این کارا موجب تبلیغات منفی میشود
متشکرم که منتشر میکنید! (60843)
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۸:۲۷
قربونن شکلت برم من خودم یه عمر تو این سایت ها که گفتی میچرخم.
عصر ایران حامی اصلاح طلبهاست!؟!!؟
بخاطر همین حامی اصلاح طلب بودنش هست که با دیدن در صدر بودن روحانی و عارف در صدر نظرسنجی سریعا نظرسنجی رو به با یک سوال مسخره تغییر دادن.مثل اینکه شما یادتون نمیاد تا همین چند هفته پیش چه تهدیدهای و شانتاژهای و خط و نشان های برای خاتمی و اصلاح طلب ها می کشیدند.
در همین سایت بهار مطالب همین عصرایران بخوبی نقد شد ولی متاسفانه مثل اینکه شما اون مطالب رو نخوندی!
راجع به ویکی پدیا گفتی که اگه دوست داری تا همین الان خودم برم برات تغییرش بدم!؟هیچ وقت به ویکی پدیا ایران استناد نکن که بی معتبرترین و مسخره ترین هست.
اما در مورد سایت انتخاب باید بگم که این سایت اصولگرا از نوع آقای روحانی هست که در شرایطی فعلی کشور بطور ناخواست در کنار اصلاح طلبان قرار گرفته.ولی در واقع اصولگرا با گرایش اصلاح طلبی هستن.
راجب سایت فرارو هم که الان من n تا علامت تعجب بالای سرم هست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (61046)
هومن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۰:۰۹
پس اینو هم باید بدونین که طبق قانون پیشرفت یا سوار شدن بر موج پیشرفت یا هرچیزی که اسمشو میذارین با گذر زمان 25 درصد گروه سوم به سمت چهارم کشیده خواهند شد ... (60772)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۰:۱۵
لطفا به این سوال بیندیشید که چرا در سال1357که انقلاب پیروز شد نزدیک به 100درصد مردم در انتخابات قانون اساسی شرکت کردند؟ چرا در طول این مدت درصد شرکت کنندگان دوره به دوره کاهش میابد؟ چرا نظامی که ریشه های خودش را ایدئولوژیک میداند و خداخواهی به عنوان امر فطری را شالوده مشترک تمام حق خواهان میداند اکنون به مشارکت نصف به علاوه یک قانع است؟ به نظر بنده تحلیل شما در تقسیم 25درصدی ها تحلیل صرفا جامعه شناختی بدون آگاهی از مبادی دینی است. لطفاً بیشتر تعمق کنید. افت آراء و جذب حداقلی موجود ناشی از بی توجهی به فطرت مشترک انسانهای انقلابی در سال57تاکنون دارد و نه چیز دیگر. (60775)
محمد
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۰:۲۵
حالا من از کدوم اینام (60777)
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۱:۴۷
نه دیگه نشد. شما که اینجا هستی باید جزو 25درصدتحصیلکرده باشی در غیر اینصورت لطفا پیاده شو.عذر خواهی می کنم (60799)
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۳:۱۶
تا موقعی که حرف بی منطق نزنن، حتی اگه انتقاد هم بکنن روی چشم ما جا دارن،، دوستان تفکر اصلاحاتی از این چیزا مهم تره (60851)
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۲۰:۰۸
من معتقدم حامیان نظام اسلامی بیش از اینهاست ومردم نباید درگیر الفاظی چون اصول گرا واصلاح طلب شوند همه مردم ایران برای اعتلای اسلام ناب و گفتمان امام و رهبری به اسلام و کاندید اعتدال رای بدن. (61152)
ایوب
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۰:۲۹
در انتخابات فعلی نکته ای وجود دارد که باید به آن توجه کرد: همزمانی انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات شوراها باعث می شود به خاطر تعدد کاندیداهای شوراها حضور حداقل 50 درصدی شکل بگیرد. (60782)
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۵:۰۷
انتخابات شورا ها از لحاظ مردمی در سطح انتخابات خبرگان و بسیار کم اهمیت است زیرا مردم به خصوص در شهرستانها هیچ سود یا زیانی را از شورای شهرشان به طور محسوس ندیده اند و اصلا نمی دانند اعضای شورای شهرشان چه کسانی هستند! (60895)
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۰:۳۶
تحلیل خوبی بود، گرچه تقسیم بندی ها دقیقا 25 درصد نیست، یکی از اشتباهات هم همیشه اینه که هم 25 درصد نظام و هم 25 درصد متوسط به بالا 50 درصد بقیه رو متعلق به خودشون میدونن و در واقع هم همیشه پیروز میدان کسی هست که 25 درصد خودش و 25 درصد سنتی رو داشته باشه (اگه بیخیال هارو هم تا حدی بکشونه پای صندوق میشه 76!)
الان هم هر طرف که میخواد پیروز میدان باشه باید طبقه سنتی رو بکشه طرف خودش و البته مواظب باشه تا روز انتخابات از دستش نده!!
چون مردم ما یه روز طرفدار جلیلی میشن فردا طرفدار روحانی!! (60784)
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۵:۰۹
مردم عامه و ناراضی از شرایط کنونی خوب می دانند که فقط دو کتندیدا هستند که تا حدودی می توانند آب سرد بر سر آتشی که به جان آنها افتاده بریزند و مطمئنا یکی از آنها روحانی و دیگری عارف است و نه جلیلی! (60897)
نامی
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۶:۰۳
متاسفانه بایدخاطرنشان کنم اکثریت عوام اگر به اینترنت دسترسی داشته باشند حال استفاده ازاون ندارند قشرجوان وپرشورهستندکه تواینترنت نظرمیدن ماهمیشه وقتی میخواهیم ببینیم کی رای میاره از قشر زحمتکش واسیب پذیر میپرسیم اکثرا درست در میاد (60947)
فردوسی
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۰:۵۷
درحالیکه هواداران سنتی اصولگرایان همیشه در انتخابات فعالآنه حضور دارند اشتباه بخشی از مردم در سال 84 و عدم پیش بینی شرایط کشور در صورت شکست اصلا ح طلبان با عث عدم شرکت درصد زیادی بخصوص در تهران در انتخابات آن دوره شد، البته تبلیغات بعضی مخالفین خارج نشین که جز منفی بافی عرضه هیچکاری ندارند در دلسردی مردم بی تاثیر نبود و اینگونه این آقا انتخاب شد و این همه مشکلات در این هشت سال درست شد ، حالا هم شرکت نکنیم تا شرایط را تغییر دهیم حتما در آینده پشیمان تر خواهیم شد البته اشتباه تندروهای اصلاح طلبان در عدم اجماع و شرکت با سه کاندیدا (معین و کروبی وتا حدی هاشمی)، با دستکم گرفتن سازماندهی اصولگرایان هم عامل مهم دیگری برای شکست در آن دوره بود که تکرار این اشتباهات ظاهرا درس عبرتی برای مقصرین نشده است . (60788)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۱:۲۷
هم با مقاله موافقم هم با این دوست عزیزمون. 8 ساله چوب 4 تا اشتباه پی در پی در سال 84 رو میخوریم که سه تای اولش رو سیاسیون مرتکب شدن و آخریشو مردم:
1. نیومدن میرحسین به صحنه
2. اومدن هاشمی به صحنه
3. عدم اجماع اصلاح طلبان روی یک نفر (معین یا کروبی)
4. نیومدن بخش زیادی از مردم اصلاح طلب پای صندوق (بدلیل ناامیدی از امکان اصلاح و تصور این که وضع از چیزی که هست بدتر نمیشه)

این 4 تا اتفاق نحس و مهلک 8 ساله که مملکت رو بر باد داده.... اگه فقط یکی از این 4 تا اشتباه رخ نمیداد الان یه عاقل بر مسند امور بود و تندروها هم مجال عرض اندام نداشتند... اصلاحات سیاسی هم هرچند کند و نرم نرمان اما به هر حال پیش میرفت... تو اقتصاد و موقعیت بین المللی هم که پرواضخه با ادامه روند خاتمی الان کجا بودیم...... حیف... حیف و به امید جبران...
نمیخوام به کسی توهین کنم ولی شخصا با این که اون سال رای اولی بودم و چیز زیادی از سیاست سر در نمیاوردم در این حد حالیم میشد که برم به معین رای بدم؛ و تو 4 سال اخیر ضرورت و حقانیت اون رای رو بیش از همیشه درک کردم. مردمی که اون سال با اصلاح طلبان قهر کردن گناهشون البته کمتر از سیاستمداران اصلاح طلبه اما بی تقصیر هم نیستن... (60792)
صفورا
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۱:۱۱
کاملا با این تحلیل موافقم! تحریم انتخابات از طرف معترض ها هیچ نتیجه مثبتی براشون نداره!!و جالبه ک تحریم بیشتر از طرف بعضی از خارج نشینا تبلیغ میشه، بیرون از گود وایسادن میگن لنگش کن!ما توی این مملکتیم و خاهان این هستیم ک اگه شده اندکی وضعمون ازین حالت اسف بار بهتر بشه!!و اگه حتی یک درصد هم امید داشته باشیم ب تاثیر مثبت حضورمون،باید شرکت کنیم!!کما اینکه اگه سال 88 هم بجای شرکت، تحریم میکردیم و اون شور رو نداشتیم، . . . ، اما نتایج مثبت زیادی داشت که بیشترینش بالارفتن سطح آگاهی خیلی از مردم بود! (60789)
مسافر
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۱:۲۶
باید رای بدبم روحانی یا عارف. اگر اجماع بشه که بهتره (60791)
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۱:۵۰
اگر چی برادر. ؟گر اجماع نشه جریان اصلاحات الفاتحه. (60802)
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۴:۰۴
حتی اگه اجماع نشه اگه رای بدهیم به دور دوم کشیده میشود.در دور دوم پیروزی با اصلاحات است.اگر اجماع کند پیروزی قطعی است.همانطور که عارف گفت تنها رقیب جدی اصلاحات عدم حضور مردم است.هر کسی را که میشناسید به شرکت تشویق کنید.در غیر این صورت حکومت در انحصار اصولگرایان می ماند (60875)
ایرانداد
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۱:۳۱
من که شرکت نمیکنم.این یک تصمیم شخصیه و کسی نمیتونه مردم را مجبور به شرکت کند.هر کسی رئیس جمهور شود موانع زیادی برای کار کردن در پیش رو دارد و طی اتفاقات چند سال گذشته دست رئیس جمهور مثل 10 سال پیش باز نیست هر چند آن زمان هم دستش باز نبود ولی نسبت به حالا خیلی بهتر بود.متاسفانه هرچه رو به آینده میریم اوضاع بدتر میشود و در این شرایط شرکت در انتخابات هیچ فایده ای ندارد.بنده حقیر آخرین بار به معین رای دادم و حتی سال 88 رای ندادم چون میدانستم بی فایده است. لطفا با دقت به کامنت بنده نظر بدهید با دقت.سپاس (60794)
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۲:۰۷
خوب الان با رای ندادن به چی رسیدی؟؟
یعنی همین طوری بزاریم کشور بشه کره شمالی؟ (60814)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۴:۵۸
اولا همین الانم 60 % کره شمالی شدیم و این روند ادامه دارد.
بعدشم اقتدارگرایان ( همون اصولگرایان ! ) دارن سطح توقع اصلاح طلبان را هی میارن پایین. این یک برنامه است چرا نمی فهمید؟
اگر آقایان هاشمی یا خاتمی در انتخابات بودند حتی اگر می دانستم قرار نیست انتخابات درست برگزار شه باز هم به آنها رای می دادم چون ارزش داشت. حضور عارف و روحانی فقط برای استاندارد جلوده دادن آن است که بگویند منتقدان هم حضور داشتند. این را کامل بدان شرایط الان مانند 76 نیست مانند 80 نیست حتی مانند 84 هم نیست. به طور کلی از 84 به بعد و به طور خاص از 88 به بعد وضعیت فرق کرده. سال 76 دولت دست هاشمی بود او بود . . . . شرکت نکردن حداقل باعث این میشه احساس تحقیر و توهین نکنیم. والسلام/ (60893)
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۶:۲۹
یعنی الان تحقیر و توهین در جامعه نمبینی که بخواهی کمترش کنی ؟ لااقل با یه رای خودت ؟ (60956)
ناشناس
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۳:۲۳
1.این یه تصمیم شخصی هست ولی شما یه وظیفه اجتماعی هم داری.2-ما که نمیخوایم یک شبه بشیم سوییس که شما میخوای دست رئیس جمهور باز باشه.همینکه یه نفر مثل روحانی یا عارف بیاد و ترمز بی تدبیری اصولگرایان کشیده بشه یعنی یک گام به جلو.3-ما که نمیخوایم انقلاب کنیم میخوایم اصلاحات کنییم پس باید از ظرفیت های موجود استفاده کنیم4-تحریم کردن یعنی به سمت انقلاب کردن رفتن که انقلاب کردن در سال 2013 300 سال عقب میندازه مارو5-................
غم این خفته ی چند خواب در چشم ترم میشکند. (60854)
ناشناس
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۳:۲۷
اصلا کی گفته شرکت تو انتخابات یعنی تایید نظام .این حرفارو میگن که مخالفین تو انتخابات شرکت نکنند......... (60856)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۴:۰۴
شما در سال 84 تصمیمی بسیار عاقلانه گرفتی اما متاسفانه بخش وسیعی از مردم در آن سال، تصمیمی مشابه تصمیم ناعاقلانه امروز شما گرفتند. و امسال شما هم داری به آنهایی میپیوندی که با آن تصمیم ناعاقلانه، این 8 سال. . . را رقم زدند امروز شرایط به مراتب سخت تر شده است اما ما چاره ای جز امیدوار بودن نداریم دوست خوب من. آنها که 84 رای ندادند امروز پیش وجدان خود سرخورده و پشیمانند و مسببین وضع امروزند. ما در آن سال فقط به یک میلیون همراه دیگر نیاز داشتیم فقط یک میلیون.
دوست عزیزم، شخصا با همه وجود شما را درک میکنم و اکنون که اینها را مینویسم بغضی 16 ساله گلویم را میفشارد و اشک بر رخسارم جاری است، اما ای یار دبستانی من، ما چاره ای جز امیدوار بودن داریم؟ بیا کاری کنیم تا لااقل پیش وجدان خود آسوده خاطر باشیم که تلاش خود را کرده ایم.
همراه شو ای عزیز. (60874)
محمدرضا
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۲:۰۸
من همیشه رای داده ام اما وقتی سال88رای دادیم حالا......!وقتی گفتند خس وخاشاک الان هم به خودم لعنت مگم که چرا رای دادم. (60815)
محمد
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۲:۳۶
منم از خس و خاشاکم برادر ولی به این فکر میکنم که با نیومدن من به پای صندوق یه عده ........که همیشه و در هر حالی پای صندوق هستن رایشون به کرسی میشینه و اصلا اونا از خدا میخوان تا من و تو نباشیم و نیایم و اون چیزی بشه که خودشون میخوان (60833)
خرد
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۲:۴۰
نزار با یه حرف از میدون به درت کنند، ما فقط یک راه برای اعمال نظر داریم و اون "رای" هست، ازش استفاده کنیم. انتخاب یک حق مدنی ماست و باید ازش استفاده کنیم. شاید در وضع کنونی رای دادن 50 درصد فایده را داشته باشه؛ ولی رای ندادن کاملا به ضرر هست. (60835)
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۵:۳۰
انتخابات اگر انتخابات باشد رای دادن در آن یک امر دموکراتیک و حق مدنی است و در غیر این صورت خیر! (60916)
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۶:۳۴
یعنی واقعا فکر میکنی کشورهای دمکرات دنیا هم یه روزه یا ناگهانی به وضع امروزشان رسیدن ؟ (60959)
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۲۰:۰۴
منظور؟ (61141)
ناشناس
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۳:۰۹
بهمون گفتن خس و خاشاک که الان نریم رای بدیم (60846)
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۵:۳۱
مثلا 88 قبل از انتخابات که خس و خاشاک نگفتند و رای دادیم چه شد که حالا رای بدهیم!!!؟ (60918)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۴:۰۸
دوست خوبم، شما را هم به پاسخی که به ایرانداد دادم ارجاع میدهم..... همراه شو عزیز........... (60878)
محمد
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۲:۴۶
توفکرمیکنی اگه رای ندی خس وخاشاک نیستی من نظرم دیگه هیچ وپوچی چون سرنوشت تو واعتبار تودر ابراز وجودت هست اگه نباشی بامرده فرقی نداری (60839)
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۵:۳۲
هستم چون رای نمی دهم! (60919)
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۶:۳۶
پس فرقت با اونی که نیست چیه؟ (60960)
مجتبی
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۳:۲۵
دوستان در اجماع شک نکنید هاشمی و خاتمی که در روز آخر ثبت نام همه را غافلگیر کردند ادامه بازی را هم به خوبی بلدند اجماع در هفته آخر یعنی آتش در خرمن رقیب .رهبران سیاسی ما به خوبی می دانند که این آخرین فرصت است و ما پیروان آنها هم به خوبی می دانیم عدم حمایت آنها ار روحانی و عارف یعنی چه پس فعلا منتظر می مانیم تا 18 خرداد . یاد به 25 درصد اول می پیوندیم و یا موجی دیگر به راه می اندازیم همه گوش به زنگیم (60855)
sasan
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۳:۵۷
یه سوال از دوستان طرفدار تحریم اگه پاسخ منطقی دریافت کنم قسم می خورم خودم هم رای نمیدم
بزرگواران با تحریم ما عملا شانس اثر گذاری روی فضای موجود رو به صفر میرسونیم این تصور هم درست نیست که با تحریم ما درصد مشارکت میاد پایین چون هممون به خوبی میدونیم حتی اگه زیر 50 درصد مشارکت باشه صدا وسیما با نشون دادن صف های طولانی و وزارت کشور با روش هایی که خودش میدونه "حماسه"رو رقم میزنن،پس با این استدلال ها تحریم عملا هیچ سودی واسه ما نداره و شانس ما رو به صفر میرسونه،صفر مطلق
اما چرا اعتقاد دارم باید شرکت کرد؟دوستان حتی اگه 1درصد احتمال بدیم با رای دادن ما ممکنه فضا عوض بشه و رای ما اثر داشته باشه منطقیش اینه که رای بدیم چون همون 1 درصد هم از صفر مطلق بیشتره
در پایان امیدوارم روز 25 خرداد در سالگرد اون روز تاریخی جشن بزرگ نامزد دلخواهمون رو تو سراسر کشور بر پا کنیم (60871)
یامین
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۴:۱۶
من موندم طبق کدوم آمار رسمی .. این چهار گروه تقسیم بندی شده و مثلا تمام کارمندان - نیروهای نظامی و .. در گروه دوم قرار گرفتند.. تحلیل بسیار آبکی می باشد (60879)
حبيب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۴:۳۵
نگاه كن عزيز برادر! تو دل اون گروه اول مي توان از همه اصناف ديگر هم باشند. در واقع گروه اول ملغمه و مجموعه اي از همه صنوف درشون هست و منظور نويسنده آنطور كه من متوجه شدم اينه كه در هر دسته از نگاه جامعه شناختي، گرايش راي دادن به چه ميزان و سطحي هستش. البته اگر نويسنده مطلب در گروه دوم طبقات را به صورت نسبي اشاره مي‌كرد مطلبش علمي تر مي‌شد. (60886)
کامران
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۴:۲۹
واقعا تحلیل خوبی بود.سپاس از نگارنده اش.هر چند برای من و خیلیا مثل من ممکنه نا امید کننده باشه(من خودمو بیشتر متعلق به 25درصد آخر میدونم و البته فکر میکنم از 25درصد بیشتر باشن).به هر حال باید واقعیتو پذیرفت.اینجوری میشه بهتر تصمیم گرفت. (60884)
ما
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۴:۵۳
دوستان اين اخرين شانس اصلاحاته با شركت نكردن در انتخابات فقط مهر تاييد رو بر حدف جريان اصلاحا توسط اين جريان زديم پس بايد راي داد حتي اگه به قول دوستمون شمرده نشه. (60890)
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۵:۴۱
عزیزان سلام ببیند اینکه من در انتخابات شرکت کنم یانکنم درسته به نوعی یک بحث شخصی است ولی باید در نظر بگیریم که عدم حضور مل در صورتیکه باعث بشه تندروها حاکم مسوار بر جریان سیاسی اقتصادی جامعه باشند درنهایت زیان آن متوجه خود ما می شود خیلی به این شعارها که جریان حاکم به دنبال مشارکت حداکثری هست توجه نکنید این جریان فعلا فقط به دنبال ادامه تسلط خود بر امور مملکت هستش حتی با مشارکت 25 درصدی........... به هر حال عدم شرکت ما باعث تقویت آنان است (60927)
عارف نظری ندارم
Germany
۱۳۹۲/۰۳/۱۰ ۱۹:۱۹
عارف برنامه مناظره و پرسش از نوع تست رو نوعی تحقیر به شمار آورد (61104)