به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۰۹ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب : ۱۴۸۹۲۹

سردرد هشتمین علت ناتوانی و از کارافتادگی

گروه علمي: مسئول بخش سردرد کنگره نورولوژی با اشاره به ارائه جدیدترین یافته‌های علمی در مورد سردرد،گفت: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، سردرد هشتمین علت ناتوانی و از کارافتادگی در دنیاست.
سردرد هشتمین علت ناتوانی و از کارافتادگی
دکتر منصوره تقا در آستانه برگزاری بیست و پنجمین کنگره بین المللی نورولوژی و الکتروفیزولوژی بالینی ایران، اظهارداشت: به‌دلیل شیوع بسیار زیاد سردرد در جوامع بشری و تاثیر بر کیفیت زندگی به‌خصوص در موارد مزمن در سال‌های اخیر سردرد در دنیا مورد توجه ویژه قرار گرفته است. وی گفت: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت سردرد هشتمین علت ناتوانی و از کارافتادگی در دنیاست. سردرد یک موضوع ساده است اما قابل مدیریت و پیشگیری است. تقا عنوان کرد: سردرد به دو صورت تنشی و میگرنی وجود دارد. همه افراد ممکن است در طول زندگی خود به سردرد تنشی دچار شوند که علت آن استرس‌های روزانه، کم‌خوابی و وضعیت تغذیه می تواند در بروز این نوع سردرد موثر باشد. سردرد تنشی سردرد شدیدی نیست اما فرم مزمن آن اگر بیشتر از ۱۵ روز در ماه باشد کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.وی گفت: در سردرد میگرنی فرد نسبت به نور، صدا حساس می‌شود و این حساسیت همراه با حالت تهوع و استفراغ است. در زنان این سردرد نزدیک به شروع سیکل ماهانه و حوالی یائسگی تشدید می یابد و معمولا این نوع سردرد شدیدتر از سردرد تنشی است.تقا افزود: سردردهای میگرنی اغلب به صورت دوره‌ای در ماه چند مرتبه به سراغ فرد می‌آید و مدت آن در بزرگسالان بین ۴ تا ۷۲ ساعت و در بچه‌ها ممکن است بسیار کوتاهتر و حتی یک تا دو ساعت می تواند باشد. بر اساس تحقیقی که انجام شده در کشور ما ۱۴ درصد افراد به سردرد میگرنی مبتلا هستند. ولی سردردهای میگرنی مزمن بیشتر از ۱۵ روز در ماه و ۳ ماه متوالی اتفاق می‌افتد و کیفیت زندگی تحت تأثیر قرار می‌گیرد و در روابط اجتماعی و خانوادگی فرد افت قابل توجهی رخ می‌دهد. طبق تحقیقی که انجام شده معمولاً این گونه افراد آماری حدود ۲ روز در ماه غیبت از محل کار و کاهش کیفیت کار را دارند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در این کنگره در زمینه سردرد بخشی به مباحث جامع آموزشی در سردردهای مهم و شایع پرداخته شده است، افزود: در قسمت دوم، سخنرانی‌ها بر اساس مقالات ارسالی به کنگره انتخاب شده اند که عمدتا شامل نتایج تحقیقات در انواع مختلف سردرد است و متخصصین جوان مطالب خود را ارائه می کنند. تقا ادامه داد: در بخش دیگر، عناوین و مباحث تشخیصی و درمانی مهم در قالب سخنرانی توسط اساتید مدعو از داخل و خارج کشور ارائه می‌شود.مسئول بخش سردرد کنگره نورولوژی، گفت: همچنین دو کارگاه در ارتباط با بلوک‌های عصبی و تزریق توکسین بوتولینیم در سردرد توسط اساتید مدعو ایرانی خارج از کشور برگزار می‌شود.وی بیان داشت: در بخش مرتبط به سردرد پروفسور جباری، مسئول بخش تزریق توکسین بوتولینیم در دانشگاه Yale آمریکا که تجارب ارزشمند و تالیفات مهمی در این ارتباط دارند و آقای دکتر انصاری از همکاران بسیار خوب ما که فلوشیپ سردرد بوده و استاد دانشگاه ساندیگو آمریکا هستند  حضور دارند که با ارائه مطالب علمی به روز در دنیا و نیز تجربیات خود در قالب سخنرانی‌های آموزشی و کارگاه از حضور آنها استفاده خواهد شد.تقا خاطرنشان کرد: در این کنگره سعی شده است برای شرکت اساتید خارج از کشور از همکاران صاحب نام ایرانی بیشتر دعوت به عمل آید چراکه  به نظر می رسد زبان مشترک و علایق مشترک با همکاران داخلی در بهره مندی بیشتر از دانش این اساتید در کشور موثر باشد.
برچسب ها: سردرد میگرن