به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ - ۱۴:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۲۲ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب : ۱۵۷۰۶۵

نماینده روسیه در مذاكرات درياي خزر : خود ما هم تعجب کردیم که ایران خودش بر سهم ۵۰درصد خود پافشاری نکرد!

نماینده روسیه  در مذاكرات درياي خزر : خود ما هم تعجب کردیم که ایران خودش بر سهم ۵۰درصد خود پافشاری نکرد!
گروه سياسي: رجب صفروف، عضو هیئت کارشناسی روسیه در مذاكرات بر سر درياي خزر در گفتگو با بي بي سي گفت: سهم ایران از خزر ۵۰ درصد بود تعجب کردیم که هیات جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات بر این سهم پافشاری نکرد و پیشنهاد ۲۰ درصد دادند و حال شده ۱۳ درصد!

در همين زمينه  سهند ایرانمهر در يادداشتي نوشت: 13 سال بعد از پایان جنگ عراق(سرنگونی صدام) کمیته بررسی ورود انگلیس به جنگ عراق  تشکیل شد تا گزارش کامل قاضی «سرجان چیلکات» و احضار تصمیم گیران اصلی بریتانیا و نخست وزیر وقت ، پاسخ روشنی به افکار عمومی بدهد و در صورت اثبات تقصیر مسببان آنان را محاکمه کند. کل هزینه جانی ملت انگلیس در جنگی آنسوی مرزها ۱۷۹ تن بود و تازه پس از این جنگ هیچ مصدوم شیمیایی، هیچ خرابی بعد از جنگ و هیچ اقتصاد ویران و مفقودالاثر و مواد منفجره‌ای که پس از جنگ هم تلفات بگیرد، دامنگیر این ملت نبود.
 رجب صفروف، عضو هیات مذاکره روسیه بر سر خزر در برنامه 60 دقیقه بی بی سی مدعی می شود که :« در سال ۱۹۹۶ ما آماده بودیم که ایران برای سهم ۵۰٪ پافشاری کند چون بر اساس قوانین بین المللی می‌توانست. اما در کمال تعجب برای سهم ۲۰٪ و مساوی پافشاری کرد».
...
ما مردم عادی و عامی نمی دانیم سخن رجب صفروف درست است یا نادرست –اگرچه آنچه تاکنون دیده ایم  شیب صحت سخن او را در اذهان عموم، وزن بیشتری می بخشد- اما اگر ساختار درستی وجود داشت کمیته مستقلی از کارشناسان خوشنام و مبرز تشکیل می شد تا موضوعی تا بدین پایه مهم را بررسی کند و گزارش کاملی به مردم بدهد زیرا از دست رفتن منافع و بازی با سرمایه تاریخی یک ملت از نظر میزان زیان به مراتب بیشتر از زیان حضور بریتانیا در جنگ عراق است و مسببان، تصمیم گیران و مقصران اصلی این زیان- در صورت تایید کارشناسان و کمیته مستقل- مستوجب مجازات اند. بگذریم از اینکه وقتی نماینده مجلس می گوید از جزییات مذاکره کنونی در مورد دریای خزر هم بی اطلاعیم، چنین خواسته ای مضحک به نظر می رسد اما وظیفه شهروندی حکم میکند که دست کم این اهمال بزرگ و بی توجهی را به مسئولانی که در هر چیز ردپای دشمن و بیگانه را جستجو میکنند، گوشزد کنیم.
 

۱۳۹۷/۰۵/۲۲ ۱۶:۵۵
خزر، 6500 کیلومتر ساحل دارد؛ از این میزان، 5843 کیلومتر متعلق به شوروی بود و تنها 657 کیلومتر آن متعلق به ایران می باشد.
حال چگونه و بر اساس کدام منطق عقلی و قاعده بین المللی می توان پذیرفت کشوری که 9 برابر دیگری ساحل دارد، سهمی مساوی از دریا داشته باشد. (360755)
۱۳۹۷/۰۵/۲۲ ۱۶:۵۶
هم اکنون که شوروی از هم پاشیده و در آن سوی خزر، به جای یک کشور با 4 کشور روسیه، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان مواجه هستیم، سهم ایران همچنان همان 657 کیلومتر ساحلی است و میزان مالکیت ایران بر دریا نیز بر اساس همین میزان ساحل باقی است؛ الباقی دریا نیز بر اساس سهم 5843 کیلومتری شوروی سابق، بین 4 کشور دیگر تقسیم می شود و سهمی از ایران کم نمی شود. (360756)
۱۳۹۷/۰۵/۲۲ ۱۶:۵۶
علاوه بر تقسیم دریا بر اساس میزان نوار ساحلی هر کشور، فرمول های دیگری نیز در حقوق بین الملل وجود دارد که بر اساس هیچ کدام از آنها، سهم ایران از 11 الی 20 درصد فراتر نمی رود. این سهم حداکثر 20 درصدی (تقسیم خزر بر 5 قسمت مساوی) هم تنها در صورتی پذیرفته می شود که کشوری مانند قزاقستان که 1900 کیلومتر از سواحل خزر را در اختیار دارد، رضایت دهد که از حق خود بگذرد و با ایرانی که تنها 675 کیلومتر دارد، حق السهم یکسانی در خزر داشته باشد! (360757)
۱۳۹۷/۰۵/۲۲ ۱۶:۵۷
بد نیست بدانیم کمترین میزان ساحل در خزر متعلق به ایران است: قزاقستان 1900، ترکمنستان 1768، روسیه 1355، آذربایجان 820 و ایران 657 کیلومتر. (360758)
۱۳۹۷/۰۵/۲۲ ۱۷:۰۰
گفته می شود: ایران و شوروی در سال های 1921 و 1940، معاهداتی داشته اند که طبق آنها مالکیت خزر به 2 قسمت 50درصدی تقسیم شده است.
در هیچ بندی از این دو معاهده، کوچکترین اشاره ای به مالکیت 50 درصدی دو کشور نشده است. در معاهده 1921 حق کشتیرانی ایران در خزر به رسمیت شناخته شده است؛ بر اساس معاهده ترکمانچای ایران از حق کشتیرانی در خزر ممنوع شده بود که دولت جدید شوروی در آن دوران، با معاهده 1921 این حق را به ایران برگرداند. مواد دیگر این معاهده و معاهده 1940 درباره بهره برداری از شیلات، عوارض بندری، (360759)
۱۳۹۷/۰۵/۲۲ ۱۷:۳۹
حالا همین دوستان رفته بودن با 5+1 مذاکره کنن دیگه درسته؟؟ (360761)
۱۳۹۷/۰۵/۲۲ ۱۸:۱۸
سلام
خودم نیز روزنامه نگار هستم (در یک نشریه‌ی محلی). سالهاست که مطالب و خبرهای سایت شما را دنبال می‌کنم.
در همین موضوع دریای کاسپین که بسیار برایم مهم بود، تیتر همه روزنامه‌ها (اعم از اصولگرا و اصلاح طلب را پیگیری کردم.)
سایت شما تقریبا تنها رسانه ی سراسری و پرتیراژی بود که دست‌اندرکاران آن از شرف ملی و روحیه ی وطن دوستی برخوردارند.
درود بر شما (360762)
Amir
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۵/۲۲ ۱۹:۲۲
اولا که ایشون در سخنانش مرحوم هاشمی را مقصر اعلام میکند و دوما خیلی از کارشناسان ایشان را دروغگو می نامند و می‌گویند که اصلا هیچ قراردادی مبنی بر میزان سهم کشورها وجود ندارد!!! (360763)
۱۳۹۷/۰۵/۲۳ ۱۱:۰۲
این اقا از مشتریان پروپاقرص بی بی سی است ودرهیچ دوره ای نماینده روسیه درهیات مذاکره کننده نبود وروسی نیست واهل تاجیکستان است وگویا با روسیه همکاری ودرمسکو ساکن وشاغل است وانهائیکه میگویند سهم ایران و شوروی پنجاه درصد بودلطفا سندش راچاپ تا مردم ببینند وقضاوت کنند به حرفها نمیشه چون به راحتی قابل تغییر ونقض میشه وهیچ قرداد مکتوبی دراین رابطه وجود نداره ودرزمان قرارداد ترکمانچای ایران از حق کشتیرانی هم محروم بود . (360772)
علیرضا 2
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۵/۲۳ ۱۵:۲۶
هنوز حدودبندی انجام نشده وبه آینده موکول شده است. ایران باید در این مرحله ( تعیین حدوحدود ) بسیار هوشیارباشدوازمنافع ملت به خوبی دفاع کند واطلاع رسانی کامل هم به مردم هم داشته باشد. (360775)
۱۳۹۷/۰۵/۲۴ ۰۸:۴۲
کنوانسیون حقوقی یعنی چی؟دراون قراردادها نوشته :دریای ایران و شوروی، پس نیازی به قرارداد و ... نیست برای جایی کنوان و.... نوشته وامضا می شه که نداشته باشه کنوانسیون یعنی دانگ بندی برپایه اون کنوانسیون که آشکاره دانگ ما بر باده (360799)
حسین قلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۵/۲۴ ۰۸:۳۹
حضرت !قا ! دراون قرارداد گفته سهم هرکشور چه اندازست؟گفته کشتیرانی و... چون پایه،براینه که دانگ هرکدام،مشاع و نیم نیمه وهر2کشور،دانگِ برابر دارند وگرنه نوشته می شد که چون دانگ ما مثلا20درصده پس ماهی گیریش هم اون اندازس و... درسته؟درازای ساحل را شوروی عقلش نرسیده تو عقلت رسیده؟ (360798)