به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۰۷ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب : ۱۷۰۷۷۰
خروج ایران از سوریه، دغدغه اصلی تل‌آویو و مسکو

اسراييل: با روسیه در سوريه مواضع مشترک داريم

گروه بين‌الملل: همزمان با اظهارات معاون وزیر امورخارجه روسیه مبني بر تعهد روسيه بر حفظ امنيت اسراييل، وزیر مهاجرت اسراييل مي‌گويد که ما به دنبال بیرون راندن ایران از سوریه بوده و با روسیه نیز در این زمینه مواضع مشترک داريم.
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه به تازگی مواضع روسیه را درباره ارتباط خود با ایران در زمینه بحران سوریه چنین مطرح کرد که روسیه هم پیمان ایران در سوریه نیست بلکه ایران و روسیه در راستای مذاکرات آستانه در رابطه با سوریه در کنار هم همکاری می‌کنند. ریابکوف همچنین با تاكيد بر حفظ امنيت اسراييل، گفت که روسیه موافق با برنامه‌های خصمانه ایران علیه اسرائیل نیست و هم زمان از حملات اسرائیل علیه سوریه به منظور هدف قرار دادن پایگاه‌های ایرانی انتقاد کرد.
 
وزیر مهاجرت اسراييل مي‌گويد که اسرائیل به دنبال بیرون راندن ایران از سوریه بوده و با روسیه نیز در این زمینه مواضع مشترک دارد. یو آو گالانت، از اعضای حزب لیکود به دنبال اظهارات نتانیاهو مبنی بر درخواست از آمریکا برای حفظ نیروهایش در التنف، گفت که اسراييل برنامه دارد نیروهای ایرانی در سوریه را از این کشور بیرون براند. گالانت افزود: اسرائیل و روسیه دغدغه مشترکی برای بیرون راندن ایران از سوریه دارند. روسیه دیگر به ایران متکی نیست و این دو کشور بر سر این مسئله که «چه کسی سوریه را می‌سازد» اختلاف دارند.

مجله فارین پالیسی به تازگی به نقل از "برخی منابع آگاه" اعلام کرده است که برخلاف وعده دونالد ترامپ در ماه دسامبر مبنی بر خروج تمامی نیروهای نظامی آمریکایی از سوریه، دولت آمریکا در حال بررسی برنامه‌ای برای نگه‌داشتن تعدادی از نظامیان خود در یک پایگاه آمریکایی دور افتاده در جنوب‌غربی سوریه است تا با آن‌چه "فعالیت ایران" خوانده شده است، مقابله کند. بنیامین نتانیاهو،  چند بار از دونالد ترامپ، خواسته است که برخی از نیروهای خود را برای "مقابله با ایران" در پایگاه التنف سوریه نگه دارد. نتانیاهو گفت که اگرچه این نیروها ممکن است هیچ کار خاصی انجام ندهند اما حضورشان عامل بازدارنده‌ای برای ایران خواهد بود.