به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۱ - ۲۱:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۲۳ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب : ۱۷۷۶۹۶

انواع و روش‌های ایمپلنت دندان

انواع و روش‌های ایمپلنت دندان
ایمپلنت
با از دست دادن یک یا چند دندان در دهان، مخصوصا اگر ممکن است اعتماد به نفس خود را نیز از دست بدهید. انواع ایمپلنت دندان جایگزینی برای دندان‌های از دست رفته است. زیرا از جنس مرغوبی استفاده می‌شود که از دندان طبیعی قابل تشخیص نمی‌باشد و همچنین به دلیل قالبگیری از فرم دندان‌ها، شبیه به دندان‌های دیگر می‌باشد. رنگ آن نیز به دلخواه شما و مطابق با رنگ‌های سایر دندان‌ها قابل تغییر است. از مزایای اصلی انواع ایمپلنت دندان این است که همانند سایر روش‌های کاشت دندان، نیاز نیست از دندان‌های مجاور کمک گرفته شود که بدین صورت باعث ضربه زدن به آنها هم می‌شود. هر دندان برای ایمپلنت، به پایه و پل خودش تکیه می‌کند، نه بر دندان دیگر.

ایمپلنت دندان
انواع ایمپلنت دندان شامل پست‌های فلزی یا فریم‌هایی هستند که با جراحی به استخوان جمجمه در زیر لثه‌ها متصل می‌شوند. هنگامی که آنها در جای خود قرار می‌گیرند، به دندانپزشک فوق تخصص ایمپلنت اجازه می‌دهند دندان‌های جایگزین را بر روی آنها قرار دهند. از آنجایی که پایه‌های ایمپلنت در استخوان قرار می‌گیرند یا پیچ می‌شوند، مقاومت بالایی دارند و پروتزها و پل‌های نصب شده در ایمپلنت در دهان شما لغزش و تغییر نخواهد کرد و این خود مزیت ویژه ای برای اطمینان به استحکام آنها در هنگام خوردن و صحبت کردن است. دندانپزشک ایمپلنت دندانی بسته به سلامت استخوان و نیازهای خاص خود می‌تواند گزینه‌های دیگری از درمان را در کنار روش ایمپلنت‌های چند مرحله ای سنتی مانند کاشت دندان بریج، روکش دندان و یا کامپوزیت ارائه دهد.

روش‌های ایمپلنت دندان
بسیار مهم است که برای طی یک جلسه مشاوره، نزد بهترین متخصص ایمپلنت برویم، تا پس از معاینه و بررسی وضعیت دهان و دندان‌ها برنامه درمان مناسب را برای شرایط شما تعیین کند تا بتوانید با انتخاب روش انواع ایمپلنت دندان به بهترین نتیجه برسید. البته بر اساس تحقیقات انجام شده، میزان موفقیت در هر دو روش مشابه است و تعیین نوع روش توسط پزشک به وضعیت شما بستگی دارد.
ایمپلنت‌های تک مرحله ای دندان: این نوع ایمپلنت دندان شامل قرار دادن یک پایه ایمپلنت در فک می‌شود که از لثه بیرون می‌زند. این کار به متخصص ایمپلنت اجازه می‌دهد تا بعد از چند ماه از بهبود لثه و التیام زخم، تاج و ایمپلنت را بدون انجام جراحی دیگری، جاگذاری نماید.
ایمپلنت دندان دو مرحله ای: این نوع ایمپلنت نیاز به عمل جراحی دارد تا ایمپلنت دندانی در استخوان فک قرار داده شود. پس از چند هفته که زخم‌های دهان و لثه بهبود پیدا کرد، برای جراحی جزئی دیگری ایمپلنت را نصب می‌کنیم و ضمیمه ایمپلنت دندان، تاج موقت یا ترمیم آن را ببندیم.

دوام ایمپلنت دندان
انواع ایمپلنت دندان معمولا از سایر روش‌های جایگزینی دندان مانند کاشت بریج و برای موارد ساده تر، استفاده از روکش‌های دندانی گران تر هستند. برای نصب انواع ایمپلنت دندان در دهان و حصول نتیجه دلخواه، شما باید لثه‌های سالم و استخوان کافی برای حمایت از ایمپلنت داشته باشید. شما همچنین باید متعهد باشید که این سازه‌ها را با رعایت موارد بهداشتی بر اساس روش درست نگهداری، سالم نگه دارید. مراقبت‌های مداوم و دقیق دهان و دندانپزشکی برای موفقیت دراز مدت و دوام ایمپلنت‌های دندانی حیاتی است.

تاریخچه مواد ایمپلنت دندان
ایمپلنت‌های اولیه تیتانیوم خالص بود، اما آنها کمی بیش از حد نرم بودند بنابراین آلومینیوم برای غلبه بر خواص منفی ایجاد شد. امروزه بیش از 95 درصد از انواع ایمپلنت دندان، آلیاژهای تیتانیوم هستند. صدها شرکت و سیستم ایمپلنت در سراسر جهان وجود دارد و پروتکل‌های علمی و جراحی پیگیری می‌شوند، موفقیت این ایمپلنت‌ها حتی پس از 10 سال نیز بیش از 98 درصد است. از آنجا که ایمپلنت دندان تیتانیوم در حال استفاده است، هیچ گزارش ای از آلرژی یا واکنش به خود فلز وجود ندارد.

انواع ایمپلنت دندان
ایمپلنت‌های دندانی در اندازه‌ها، ارتفاع‌ها و انواع مختلف به کار می‌روند. متخصص ایمپلنت دندان شما می‌تواند به شما کمک کند که بسته به نیازهای خاص شما بهترین گزینه را انتخاب نمایید. تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از افزودنی‌های استخوانی و عوامل رشد برای تقویت استخوان به طور کلی بهترین نتایج را به دست می‌آورد. دو نوع اصلی از ایمپلنت وجود دارد که بر اساس شکل ظاهری یا روش جاگذاری آن در لثه دسته بندی می‌شوند.

ایمپلنت اندو استیل :
این مدل از انواع ایمپلنت دندان برای عمل‌های دو مرحله ای استفاده می‌شود. ایمپلنت‌ها با جراحی که صورت می‌گیرد، به طور مستقیم داخل استخوان فک قرار میگیرند. هنگامی که بافت صمغی بهبود می‌یابد، یک جراحی دوم برای اتصال یک پست به ایمپلنت اصلی لازم است. در نهایت، یک دندان مصنوعی (یا دندان) به صورت جداگانه پس از پیوستن یا در یک پل یا دندان مصنوعی متصل می‌شود. این نوع به طور معمول از تیتانیوم ساخته شده و مانند پیچ ​​های کوچک هستند. این نوع ایمپلنت‌های دندانی اغلب به جای یک پل یا دندان مصنوعی استفاده می‌شود.

ایمپلنت ساب پریو استیل :
این مدل از انوع ایمپلنت دندان، ایمپلنت تحت لثه ای هستند اما در داخل یا بالای آن قرار می‌گیرند. با این روش می‌توان از تکنیک‌های متعددی برای بازسازی استخوان، بازگرداندن زخم‌های طبیعی و ایجاد یک پایه محکم برای دندان‌های ایمپلنت استفاده کرد. این نوع یک قاب فلزی هستند که بر روی استخوان کمی نزدیک به بافت قرار می‌گیرند. همان طور که لثه‌ها بهبود می‌یابند، قاب به سمت استخوان فک می‌رود. پست‌ها، که به قاب متصل می‌شوند، از طریق لثه‌ها خارج می‌شوند. همانطور که با ایمپلنت‌های آندوسپتال، دندان‌های مصنوعی نیز به پست‌ها نصب می‌شوند.