به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۱۴:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۰۹ ساعت ۱۹:۰۴
کد مطلب : ۱۸۱۴۱۴

افتتاح بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان در امارات

گروه فناوری: دولت امارات اعلام کرد که نیروگاه خورشیدی هزار و ۱۷۷ مگاواتی «نور ابوظبی» را راه اندازی کرده است. نیروگاه «نور ابوظبی» بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان است و ساخت آن ۸۷۰ میلیون دلار هزینه داشته است.
افتتاح بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان در امارات
سایت رسمی شرکت ملی آب و برق امارات اعلام کرده است این نیروگاه توسط کنسرسیومی از شرکتهای «جینکو» چین و «ماروبنی» ژاپن، با نصب ۳.۲ میلیون پنل خورشیدی در هشت کیلومتر مربع زمین راه‌اندازی شده است. این نیروگاه باعث می‌شود تولید سالانه ۱ میلیون تن دی اکسید کربن از منابع تولید برق حرارتی در امارات کاسته شود. این میزان از کاهش تولید دی اکسید کربن معادل تولید گازهای آلاینده ۲۰۰ هزار خودرو است. محمد حسن السویدی در حاشیه راه‌اندازی این نیروگاه گفت که «نور ابوظبی» گامی مهم برای عملیاتی کردن برنامه تولید برق از منابع پاک این کشور است.

امارات در سال ۲۰۱۷ برنامه‌ریزی کرد که تا سال ۲۰۵۰ نیمی از برق تولیدی کشور از منابع تجدیدپذیر باشد و تولید برق از سوختهای فسیلی را ۷۰ درصد کاهش دهد. در همین زمینه نشریه تخصصی فوربز نیز با پوشش خبری «راه‌اندازی بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان» نوشته است هزینه تولید برق در نیروگاه «نور ابوظبی» حدود ۲.۴ سنت به ازای هر کیلووات ساعت است که کمترین میزان در میان نیروگاههای خورشیدی در جهان است. دولت امارات در زمان اعلام مناقصه ساخت این نیروگاه تنها «بازگشت سرمایه» بعد از راه‌اندازی آن را تضمین کرد و کل سرمایه مورد نیاز برای این نیروگاه توسط کنسرسیوم چینی‌ژاپنی و یک شرکت اماراتی تامین شده است.

دولت امارات با همان شرایط، دوباره اوایل سال جاری میلادی مناقصه‎‎ای برای ساخت یک نیروگاه خورشیدی ۲ هزار مگاواتی اعلام کرد، اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است. بر اساس آمارهای شرکت بریتیش‌پترولیوم، تولید برق امارات در سال گذشته نزدیک ۱۴۰ تراوات ساعت بوده است. رشد تولید برق امارات طی ۱۰ سال گذشته به طور متوسط سالانه نزدیک ۵.۵ درصد بوده است که بیش از دو برابر متوسط رشد سالانه تولید برق در جهان است. تقریبا کل برق تولیدی امارات با سوخت گاز تامین می‌شود. این کشور اگرچه خود سالانه ۶۵ میلیارد متر مکعب گاز تولید می‌کند، اما بیش از ۱۸ میلیارد متر مکعب گاز نیز از قطر وارد می‌کند. امارات همچنین روزانه ۳ میلیون بشکه نفت خام و ۹۴۲ هزار بشکه میعانات و مایعات گازی تولید می‌کند.

تا سال گذشته، امارات بعد از عربستان و عراق و ایران، بزرگترین تولید کننده نفت خام اوپک بود، اما بعد از اعمال تحریمهای آمریکا علیه ایران، جای آن را گرفت و هم‌اکنون سومین جایگاه را دارد. رشد تولید برق از منابع تجدیدپذیر یکی از مهمترین اقدامات جهانی در راستای مهار افزایش دمای زمین است. پارسال بیش از ۲۴۸۰ تراوات ساعت برق از منابع تجدیدپذیر در جهان تولید شده است. یک چهارم این رقم در چین، بیش از ۳۰ درصد در اروپا و ۱۸ درصد در ایالات متحده تولید شده است.