به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۱۰ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب : ۱۸۹۰۰۲
کسی که تنش‌ایجاد کرده باید آغازگر تنش‌زدایی باشد

الجبیر: ما با ایران بر سر یمن مذاکره‌ای نداریم

گروه بین‌الملل: وزیر مشاور در امور ‌خارجی عربستان با بیان اینكه عربستان درباره یمن با رژیم ایران مذاکره نمی‌کند؛ مساله یمن، به یمنی‌ها ربط دارد، تأیید کرده "کشورهای برادر" تلاش‌هایی برای تنش‌زدایی در منطقه داشتند اما ارسال پیام از سوی عربستان به ایران را "غیردقیق " خواند و گفت کسی که تنش‌ایجاد کرده باید در رفع آن بکوشد.
عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان
عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان
عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان با انتشار یک رشته پیام در حساب کاربری خود در توییتر، اظهارات سخنگوی دولت ایران درباره ارسال پیام از سوی سران عربستان به ایران را "غیردقیق" توصیف کرده است. الجبیر که سکان سیاست خارجی عربستان را در دست دارد و چهره شناخته شده‌ای در رسانه‌های انگلیسی‌زبان است شش پیام خود را به زبان عربی و از قرار برای روشن کردن موضع عربستان در جهان عرب منتشر کرده است. او در این پیام‌ها تأیید کرده است که برخی از "کشورهای برادر" تلاش‌هایی برای کاهش تنش‌ها با ایران داشتند و ریاض به آن‌ها گفته است هدف عربستان ایجاد ثبات و امنیت است.

او همزمان تأکید کرده که پادشاهی سعودی به "کشورهای برادر" توضیح داده که ‌کسی که تنش‌ها را ایجاد کرده باید آغازگر تنش‌زدایی باشد. این پیام‌های توییتری پس از موضع‌گیری شماری از مقامات جمهوری اسلامی در مورد "پیام عربستان به ایران" منتشر شده است.

عادل‌الجبیر، نوشته است: «موضع سعودی را تکرار می‌کنم تا بشنوند: پشتیبانی از تروریسم، خراب‌کاری و هرج و مرج، دخالت در کشورهای عربی، توسعه سلاح‌های کشتارجمعی و برنامه موشک‌های بالستیک را پایان دهید. ما به ایران پیام دادیم صلح باید ازسوی طرفی آغاز شود که با دشمنی‌های‌اش به تنش‌ و هرج‌ومرج دامن می‌زند.» الجبیر افزود: عربستان درباره یمن با رژیم ایران مذاکره نمی‌کند؛ مساله یمن، به یمنی‌ها ربط دارد و ریشه این بحران، «نقش‌ بی‌ثبات‌کننده» ایران است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران ساعاتی پیش از انتشار پیام‌های الجبیر، به شبکه خبری الجزیره "از آمادگی ولیعهد عربستان برای حل‌وفصل تنش‌ها با ایران از طریق گفت‌وگو" استقبال کرده بود.

لاریجانی به این شبکه پرمخاطب در کشورهای عربی گفته بود: «از محمد بن سلمان نقل می‌شود که گفته است خواهان حل مسائل از طریق گفت‌وگو با تهران است و ما از این امر استقبال می‌کنیم.» علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران دوشنبه هشتم مهر (۳۰ سپتامبر) در واکنش به صحت ارسال چنین پیامی از سوی عربستان به ایران، گفته بود: «خبر، خبر درستی است». از قرار مقامات ایران به موضع‌گیری ولیعهد عربستان در یک گفت‌وگوی تلویزیونی واکنش نشان داده‌اند.
 
محمد بن سلمان یک‌شنبه هفتم مهر در مصاحبه‌ای با یک شبکه آمریکایی گفته بود که در ارتباط با ایران، چاره‌یابی سیاسی را به رویکرد نظامی ترجیح می‌دهد. بن‌سلمان در گفتگو با شبکه "سی‌بی‌اس"، یکی از بزرگترین شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی آمریکایی تأکید داشت که خواهان جنگ نیست.  عربستان یکی از مهم‌ترین متحدان دولت آمریکا در خاورمیانه به شمار می‌رود. در آمریکا نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که بسیاری از شهروندان این کشور، مخالف شرکت ارتش آمریکا در یک جنگ دیگر هستند.  
 
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که در آستانه مبازرات مقدماتی ریاست‌جمهوری قرار دارد، در هفته‌های اخیر بارها تأکید کرده است که علی‌رغم بالا گرفتن تنش در خاورمیانه، آغازگر جنگ تاز‌ه‌ای نخواهد بود. این تنش‌ها پس از حملات پهپادی به تأسیسات نفتی عربستان بالا گرفته است. شبه‌نظامیان حوثی یمن که مورد حمایت جمهوری اسلامی هستند، مسئولیت این حملات را برعهده گرفتند. آمریکا و عربستان جمهوری اسلامی ایران را مسئول این حملات می‌دانند. اما درخواست ولیعهد عربستان از جامعه جهانی برای تشکیل ائتلافی علیه ایران تا کنون بی‌پاسخ مانده است. بن‌ سلمان باردیگر در گفت‌وگو با شبکه "سی‌بی‌سی" خواستار برخورد قاطع جامعه جهانی با ایران شد و تأکید کرد که احتمال وقوع یک رویارویی نظامی با ایران منتفی نیست.
برچسب ها: عادل الجبیر