به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۲۰
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۲۰ ساعت ۱۹:۰۸
کد مطلب : ۱۹۵۴۴۷
برای نقض حق حاکمیت ملی عراق

دولت عراق از ایران به شورای امنیت سازمان‌ملل متحد شکایت کرد

گروه بین‌الملل: در پی حملات موشکی جمهوری اسلامی ایران به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق، دولت عراق از تهران برای نقض حق حاکمیت ملی عراق و همچنین حسن همجواری به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرد.
بغداد، بصرە، نجف، کربلا، بابل و چند شهر دیگر امروز بار دیگر شاهد تظاهرات شدند
بغداد، بصرە، نجف، کربلا، بابل و چند شهر دیگر امروز بار دیگر شاهد تظاهرات شدند
آیت‌الله علی سیستانی، مرجع تقلید شیعه در عراق، نیز امروز طی پیامی که متن آن امروز در نماز جمعه در کربلا توسط نماینده ایشان خوانده شد، تقابل ایران و آمریکا در خاک عراق را محکوم کرد و هشدار داد که این تنش‌ها می‌تواند به تعمیق مشکلات در عراق بیانجامد. آیت‌الله سیستانی گفت: «قطعا خسارت بزرگ‌تر متوجه کشور و عامه مردمی خواهد بود که هیچ دخالتی در درگیری‌های داخلی و خارجی جاری ندارند و چنین درگیری‌هایی برای آن‌ها به اندازه امنیت و ثبات کشورشان و حفظ استقلال و حاکمیت آن و فراهم کردن زندگی کریمانه برای خود و فرزندان‌شان، اهمیت ندارد.» آیت‌الله سیستانی حملات اخیر ایران و آمریکا در عراق را نقض مکرر حق حاکمیت عراق خواند و با اشاره به آنچه که "تجاوزات خطرناک در روزهای اخیر" خواند، از همگان خواست تا "با دقت درباره نتیجه عدم پایان دادن به چنین اوضاعی بیندیشند".
در همین حال، شهرهای بغداد، بصرە، نجف، کربلا، بابل و چند شهر دیگر امروز بار دیگر شاهد تظاهرات هستند.

گزارش تازه رویترز
مقامات عراقی مرتبط با تحقیقات در مورد شهادت سردار قاسم سلیمانی در عملیات پهپادی آمریکا می‌گویند بررسی‌ها حاکی از وجود رد پای یک «شبکه از جاسوسان» در فرودگاه بغداد دارد که اطلاعات پروازی و حضور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در پایتخت این کشور را که به ترور او منجر شد، لو داده بود. همزمان، مقامات امنیتی عراق به خبرگزاری رویترز گفتند که تشکیلات اطلاعات سوریه نیز تحقیقات مستقل خود را در این باره دنبال می‌کند. خبرگزاری رویترز این گزارش را به نقل از مقامات عراقی مطلع از تحقیقات منتشر کرد. سردار سلیمانی بامداد ۱۳ دی به وقت عراق با پرواز شرکت هواپیمایی خصوصی سوری «شام وینگز ایرلاینز» از دمشق به بغداد رسید و بعد از استقبال توسط ابومهدی المهندس، معاون نیروهای حشدالشعبی عراق، همراه با او و هشت تن دیگر از همراهان ایرانی و عراقی‌اش که درون دو خودرو بودند، با شلیک پهپادهای آمریکایی در جاده فرودگاه به شهادت رسید.

به ادعای خبرگزاری رویترز، نام سردار سلیمانی و چهار ایرانی همراهش در فهرست مسافران پرواز ایرباس آ-۳۲۰ در مسیر دمشق- بغداد ثبت نشده بود. یک مقام عراقی گفته است سلیمانی به دلیل افزایش نگرانی‌های امنیتی بعد از رویدادهای اخیر در منطقه، پرهیز داشت از اینکه با هواپیمای خصوصی‌ در اختیارش پرواز کند و ترجیح داد که با هواپیمای مسافربری به بغداد برود. تحقیقات عراق تنها دقایقی بعد از حمله آمریکا، آغاز شد و از خروج ده‎‌ها تن از نیروهای امنیتی شامل پلیس، افسران بخش کنترل گذرنامه و نیروهای اطلاعاتی مستقر در فرودگاه جلوگیری شد تا از آنان بازجویی شود. برخی از آنها تا ۲۴ ساعت نیز بازجویی شدند.

با گذشت یک هفته از این رویداد، مقامات عراقی اکنون گفته‌اند که نشانه‌های «قوی» از وجود یک شبکه جاسوسی در فرودگاه بغداد در دست دارند. در آغاز هفته جاری اعلام شد دست‌کم دو تن از خدمه پرواز شرکت هواپیمایی خصوصی سوریه که سردار سلیمانی را به بغداد رساند، در سوریه در حال بازجویی هستند. دو مقام عراقی نیز به رویترز گفته‌اند که بازجویی از این دو خدمه پرواز «شام وینگز ایرلاینز» از سوی تشکیلات اطلاعات سوریه همچنان ادامه دارد. سوریه به پرسش‌های رویترز در این زمینه پاسخ نداده است. دفتر رسانه‌ای شورای ملی عراق و نیز هیئت نمایندگی عراق در سازمان ملل درخواست‌های این خبرگزاری برای اظهارنظر درباره اطلاعات بدست آمده در جریان تحقیقات را بی‌پاسخ گذاشته‌اند.

اما دو مقامات امنیتی عراق که بدون ذکر نام با رویترز گفت‌وگو کردند، افزودند تحقیقات کشورشان تا این مرحله نشان داده که نخستین اطلاعات مربوط به حضور قاسم سلیمانی در آن پروازِ منتهی به مرگ، ابتدا از فرودگاه دمشق لو رفت و وظیفه تیم خبرچینان در فرودگاه بغداد، «تایید» ورود او به عراق بود. فیلم‌های بخش امنیتی نشان داده که ابومهدی المهندس پای پلکان هواپیما که در دروازه شماره ۲۱ فرودگاه بین‌المللی بغداد فرود آمد، منتظر بود و از قاسم سلیمانی که جلوتر از بقیه مسافران خارج شد، استقبال کرد و سپس دو فرمانده ایرانی و عراقی پای پلکان هواپیما سوار خودرویی شدند که منتظر آنها بود و نیروهای همراه و محافظ نیز وارد خودروی دیگر شدند. بر اساس این فیلم‌ها، ابتدا خودروی حامل سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، پنج دقیقه مانده به یک نیمه شب به وقت محلی مورد اصابت دو راکت شلیک شده از پهپادهای آمریکایی قرار گرفت و سپس دو راکت دیگر خودروی محافظان او را هدف گرفت.
 
برچسب ها: دولت عراق