به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۱:۲۳
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۲ ساعت ۱۳:۱۰
کد مطلب : ۱۹۸۵۰

کدو تنبل، سدی در برابر سرما خوردگی

گروه جامعه: آنتی‌اکسیدان موجود در کدو تنبل تاثیر سریع و بسیاری در جلوگیری از سرماخوردگی افراد دارد.
کدو تنبل، سدی در برابر سرما خوردگی
«نسرین یادگاری» کارشناس مسوول تغذیه‌ی مرکز بهداشت استان مرکزی اظهار کرد: کدو حلوایی در زمره‌ی سبزیجات جالیزی است و برای تامین سلامت افراد مصرف این نوع سبزی لازم است. وی با اشاره به این‌که «کدو حلوایی مانند سبزیجات دیگر کالری بسیار کمی دارد» افزود: چربی و کلسترول بد در کدو وجود ندارد. فیبر و آنتی‌اکسیدان بسیار زیادی دارد و حاوی مقادیر بسیاری از ویتامین‌های A، E و C است.

رنگ نارنجی این سبزی نشانگر وجود ویتامین A در آنست. این کارشناس تصریح کرد: کدو علاوه بر ویتامین‌های یادشده حاوی ویتامین B بسیاری است که آرامش در فرد ایجاد و به کنترل عصبی نیز کمک می‌کند. حاوی املاحی مانند مس، کلسیم، پتاسیم و فسفر است و مصرف این سبزی جذب املاح دیگر در بدن را نیز میسر می‌کند و نیاز بدن را به خوبی تامین می‌کند.

وی گفت: مصرف کدو حلوایی میزان کلسترول خوب (HDL) را افزایش و کلسترول بد بدن (LDL ) را کاهش می‌دهد و رسوب نکردن چربی‌ها در دیواره‌ی سرخرگ کمک می‌کند و احتمال بروز سکته‌های مغزی، قلبی و مشکلات عروقی را به‌شدت کاهش می‌دهد. کارشناس مسوول تغذیه‌ی مرکز بهداشت استان مرکزی افزود: بهترین روش پخت کدو حلوایی را بخارپز است و سبزیجات بخارپز مانند کدو حلوایی خواص خود را کاملاً حفظ می‌کنند اما اگر سرخ شوند یا مدت طولانی حرارت ببیند ارزش غذایی خود را از دست می‌دهند.

یادگاری در خصوص تخم کدو گفت: همه‌ی خواص کدو حلوایی در تخم کدو نیز وجود دارد و مصرف تخم این سبزی به درمان افسردگی کمک می‌کند. فیبر موجود در آن از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری می‌کند و اگر فرد روزانه 10 گرم تخم کدو مصرف کند گرفتار سنگ کلیه نمی‌شود. وی افزود: چون کدو تنبل منبع سرشار از آنتی‌اکسیدان است مصرف آن ایمنی بدن را افزایش می‌دهد و می‌تواند در بهبود سرماخوردگی موثر باشد. هم‌چنین کمک می‌کند که اگر فرد در تماس افراد سرماخورده و یا در معرض هوای سرد دیرتر سرما بخورد. کارشناس تغذیه‌ی مرکز بهداشت استان مرکزی یادآور شد: تا پیش از برش کدو حلوایی می‌توان آن را بیرون از یخچال نگهداری کرد اما در صورتی که بریده شد حتماً باید در محلی خنک و یا در یخچال نگهداری شود.
مرجع : ايسنا