به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۲۰ ساعت ۱۳:۵۴
کد مطلب : ۱۹۹۷۶۳

ایران می‌تواند در کوتاه‌مدت بیمارستان بسازد؟

گروه جامعه: معاون درمان وزیر بهداشت درباره توانایی ایران در ساخت بیمارستان و از جمله بیمارستان صحرایی در کوتاه مدت، گفت: در این زمینه مهندسی ایران باید پیشرفت کند تا در کوتاه مدت بیمارستان صحرایی بسازد اما، نمی‌توان منکر تجربه مدیریتی ایران در زمینه کنترل بیماری‌های واگیر شد.
ایران می‌تواند در کوتاه‌مدت بیمارستان بسازد؟
دکتر قاسم‌ جان‌بابایی در نشستی خبری همزمان با ایام دهه فجر، گفت: یکی از اهداف اصلی ما پس از طرح تحول سلامت به سرانجام رساندن طرح‌ها و پروژه‌ها است. تا پیش از سال ۹۲ توزیع تخت‌های بیمارستانی با ناهمگونی مواجه بود که پس از طرح تحول سلامت بهبود یافت.وی افزود: امسال تجهیز  ۸هزار تخت بیمارستانی  در ۶۶ بیمارستان صورت گرفت که ۴۴ بیمارستان جدید و مابقی در حال توسعه است. با توسعه تخت‌های بیمارستانی تعادل میان تخت‌ها در بیمارستان‌ها و استان‌ها صورت می‌گیرد. این موضوع هم در استان تهران و هم در استان‌های مرزی اجرا می‌شود تا تمرکز بیمار در بیمارستان‌های خاص صورت نگیرد.وی در ادامه به توسعه بخش‌های سوختگی بیمارستانی در مراکز استان‌ها اشاره کرد و گفت: اکنون در تمام مراکز استانی بخش سوختگی ویژه داریم. امسال بیش از ۱۰۰ تخت سوختگی به تخت‌های سوختگی کشور اضافه شد. همچنین امسال بخش سوختگی در هرمزگان افتتاح شد تا بیماران مجبور به اعزام به شهرهای مجاور نباشند.

جان‌بابایی در خصوص اضافه شدن تخت‌های ویژه بیان کرد: از اول طرح تحول سلامت بیش از ۳۰۰۰ تخت مراقبت ویژه به تخت‌ها اضافه شد.
وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر توانایی ایران در ساخت بیمارستان صحرایی در کوتاه مدت، خاطرنشان کرد: در این زمینه مهندسی ایران باید پیشرفت کند تا در کوتاه مدت بیمارستان صحرایی بسازد اما، نمی‌توان منکر تجربه مدیریتی ایران در زمینه کنترل بیماری‌های واگیر شد. در حالی بیماری سرخک در ایران حذف شده است که سایر کشور های اروپایی و امریکایی درگیر آن هستند.وی ادامه داد: پیشروی به سوی حذف مالاریا و... و تجربه موفق کنترل بیماری‌ها در سیل و زلزله بویژه در سال جاری نشان دهنده قدرت مدیریتی نظام سلامت کشور است.

جان‌بابایی درباره اقدامات صورت گرفته در زمینه ترویج زایمان طبیعی، اظهار کرد: ترویج زایمان طبیعی یکی از توفیقات طرح تحول سلامت بود که رایگان کردن آن در مراکز درمانی سبب شد تا میزان زایمان طبیعی در خانه‌ها کاهش یابد که به دنبال آن مرگ و میر مادران و نوزادان هم کاهش یافت تا جایی که اکنون در رده اول کشورها در این زمینه به اذعان سازمان بهداشت جهانی هستیم. در خصوص ترویج زایمان طبیعی بدون درد نیز طرح تشویق پزشکان را در دست داریم. امسال در بیمارستان‌ها از ۱۰ تا ۴۰ درصد زایمان‌های طبیعی به این روش انجام شد.جان بابایی در خصوص ارائه خدمات درمان ناباروری، تصریح کرد: پیش از این پوشش اینگونه خدمات در یک نوبت بود، اما اکنون ارائه خدمات درمان ناباروری به صورت سطح بندی شده تا سه مرحله انجام می‌شود.وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد مشکلات ناباروری در سطح دو قابل حل است، گفت: بر اساس سیاست‌گذاری‌های ما به طور کلی ۵۰ مرکز در شهرستان‌های دارای جمعیت بالای ۵۰۰ هزار نفر خدمات سطح دوم ناباروری را ارایه می‌دهند.

جان‌بابایی اظهار کرد: طی تفاهم‌نامه‌ای که با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به امضا رسیده، قرار شد تا برای رسیدگی به اعتراض بیماران مبنی بر اینکه فقط داروهای ایرانی درمان ناباروری تحت پوشش بیمه است، اقدام شود و بر این اساس از سال ۹۹ حدود ۳۰۰ میلیارد تومان توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در داروخانه‌های منتخب جهت پوشش دارویی درمان ناباروری اختصاص می‌یابد به شکلی که هر خانواده تا سقف ۵ مللیون از این خدمات بهره‌مند می‌شود. این در حالی است که تمام خدمات درمان ناباروری برای افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد رایگان است.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: ساخت بیمارستان