به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۷ - ۱۱:۱۴
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب : ۲۰۶۴۱
سهم مردم پايتخت نفت از درآمد نفت اين است!

در 24ساعت 9000شهرونداهوازي آسم گرفتند!

گروه جامعه: رییس دانشگاه علوم پزشکی جندي‌شاپور اهواز در تشریح علت بروز آلودگی هوا در اهواز و بروز علایم تنگی نفس بین هزاران اهوازی، با اشاره به دود هميشگي حاصله از ضايعات چاه هاي نفتي، گفت: همچنين آتش زدن چندین هزار تن ضایعات صنعتی و پسماندهای شهری در حریم دو کانون اصلی شهر اهواز، علت اصلی آلودگی هوا و بروز حادثه برای بیش از 7هزار شهروند اهوازی بود.
در 24ساعت 9000شهرونداهوازي آسم گرفتند!
محمدحسین سرمست، تصریح کرد: مشاهدات و گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که حجم زیادی پسماند صنعتی که شامل هزاران حلقه لاستیک نیز می‌شود، در حریم اهواز و در کنار دو کریدور اصلی هوای شهر آتش زده شدند که سوزاندن چندین تن پسماند تا اواخر هفته گذشته نیز ادامه داشته و منجر به تشدید حجم آلاینده‌هاي هوای اهواز در یک هفته گذشته شده است.

وی افزود: بر اساس گزارش‌های بازرسان سازمان حفاظت محیط زیست اهواز، در اولین بارش باران پاییزی که به دلیل وجود حجم زیادی آلاینده و ذرات معلق به شکل اسیدی بر فراز شهر ریزش کرد، ذراتی همچون اسید سولفوریک و مفتیک مشاهده که به شکل گاز در هوای شهرها پخش شد و جمع زیادی از شهروندان خوزستانی به ویژه در مرکز استان را با علایم تنگی نفس راهی بیمارستان‌ها کرد.

وی افزایش رطوبت که منجر به شکل گیری پدیده رعد و برق شده را عامل اصلی شکل گیری باران اسیدی خواند و تصریح کرد: با آغاز پدیده رعد و برق در میان ابرهای باران زا، آلاینده‌هاي ناشی از آتش زدن پسماندهای شهری به ترکیبات شیمیایی و سمی بدل شده اند که در مجاورت رطوبت به شکل باران اسیدی بر سطح شهر ریزش کرده و همچون گازی سمی مانع تنفس راحت و آسان شهروندان شده اند.

سرمست با یادآوری اینکه استان خوزستان و به ویژه شهر اهواز به دلیل جایگیری حلقه‌های چاه نفت به یکی از آلوده ترین شهرهای دنیا بدل شده، تاکید کرد: مشعل‌هاي نفت خوزستان به صورت شبانه روزی حجم زیادی آلاینده به هوای اهواز و دیگر شهرهای استان خوزستان تزریق مي‌کنند اما در هفته گذشته دود ناشی از سوزاندن پسماندهای صنعتی علت اصلی بروز و تشدید بیماری آسم در بین هزاران شهروند بوده است. وی بروز عارضه آسم را علت اصلی مراجعه شهروندان اهوازی به بیمارستان‌ها خواند و تاکید کرد: بسیاری از مراجعه کنندگان سابقه بیماری آسم داشتند که با اولین باران پاییزی و فرود آلاینده‌ها به سطح زمین، بیماری شان شدت گرفته و با حالت تنگی نفس راهی بخش اورژانس شده اند.

تشکیل 7هزار پرونده پزشکی

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه بیمارستان‌هاي اهواز در یک هفته گذشته به بیش از 7 هزار بیمار خدمات بهداشتی و درمانی ارائه کردند، ادامه داد: 11 آبان ماه بیش از یک هزار شهروند در استان خوزستان به ویژه در مرکز استان با علائم شدید تنگی نفس، آسم و فشار خون بالا به نزدیک ترین مراکز درمانی مراجعه کردند که این روند تا امروز ادامه داشته و تاکنون بیش از 7 هزار پرونده پزشکی تشکیل شده است.

سرمست افزود: گزارش‌ها حاکی از آن است که حدود 2 هزار شهروند یعنی حدود 30درصد حجم کل مراجعه کنندگان به بیمارستان‌هاي اهواز نیز به صورت خود درمان در منازل یا با مراجعه به مطب پزشکان شهر، به رفع مشکلات تنفسی شان اقدام کرده اند. اگر این آمار را به حجم کل بیماران بیمارستان‌هاي اهواز اضافه کنیم، آمار بروز پدیده عارضه تنگی نفس هفته گذشته استان خوزستان به بیش از 9 هزار تن مي‌رسد.

 10 درصد بیماران بستری شدند

وی با بیان اینکه 90درصد بیماران اهوازی به صورت سرپایی درمان شده اند، گفت: بیش از 5هزار بیمار در بیمارستان‌هاي اهواز به صورت سرپایی معاینه و خدمات درمانی دریافت کردند، 10درصد نیز به دلیل شدت بیماری در بیمارستان‌ها بستری و در صورت لزوم به بخش مراقبت‌هاي ویژه ارجاع داده شدند.

سرمست از روند رو به بهبود وضعیت جسمی سه شهروندی که در اخبار وخیم گزارش شده بود نیز خبر داد و گفت: در روزهای اول پدیده آلودگی هوای اهواز، یک خانم باردار و دو کودک به دلیل شدت بیماری آسم در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند که هم اکنون وضعیت جسمی این خانم باردار رو به بهبود بوده و دو کودک نیز پس از سپری کردن 48 ساعت زیر چادر اکسیژن، حال جسمی شان بهبود یافته است. وی بروز عارضه تنگی تنفس شهر اهواز را در بین کودکان و افراد مسن شایع تر خواند و ادامه داد: بر اساس آمارها بیشترین پذیرش بیمارستان‌ها مربوط به گروه‌هاي حساس جامعه بوده به طوریکه کودکان و افراد مسن، بیشترین آمار پذیرش و بستری را به خود اختصاص داده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با تاکید بر اینکه هم اکنون در شهر اهواز آرامش نسبی برقرار شده است، تصریح کرد: با ورود جبهه هوای ناپایدار به آسمان اهواز و وزش باد، آلاینده‌ها از حالت ایستایی خارج و وضعیت هوا به شرایط سالم بازگشته است، به طور همزمان نیز آمار بروز بیماری تنگی نفس بین شهروندان اهوازی به شکل چشمگیری کاهش یافته است.

۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۱۴:۴۶
با این وضعیت میخوان آب کارونم ببرن؟!!!!!!! اون موقع با کم شدن کشاورزی و ویران شدن طبیعت و شور بودن و قابل شرب نبودن آب خانگی معلوم نیست منافع چه کسانی قرار است تامین شود ؟!!!!!!! متاسفم از مسولین و بی عرضگی نمایندگان و مسولین استان که فقط موقع انتخابات بلدن دوتا خیافون آسفالت کنن و شعار بدن!!!!!! (165859)
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۱۸:۲۵
‏ ‏صدا‏ ‏و‏ ‏سیما‏ ‏که‏ ‏هنوز‏ ‏میگه‏ ‏تهران‏ ‏الوده‏ ‏ترین‏ ‏شهر‏ ‏در‏ ‏کل‏ ‏هستی‏ ‏ست!‏ (166052)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۲۰:۲۶
خود مردم مقصرند،چند روز پس از انتشار نام اهواز به عنوان آلوده ترین شهر دنیا توسط موسسه ای آمریکایی،خبرنگار از مردم اهواز میپرسید این حرفو قبول دارید؟ مردم در جواب نفس عمیق میکشیدند و میگفتند نه هوا به این خوبی! اونا(یعنی آمریکاییا) با ما دشمنی دارند.یکی به وضعیت هوای آلوده اعتراض نکرد.
منبع:گزارش 20:30 (166174)
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۱۶:۱۰
جناب سرمست خوش بگذره! چطور حالا به فکر مراجعین و دلیل مراجعه افتادین به نظر شما دیر نیست؟؟؟؟؟؟ (165932)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۱۷:۱۴
واقعا تاسف برانگیزه..چقدر هموطنهای اهوازی ما باید زجر بکشن چند سال بایدشرایط جنگی برای این بنده های خدا ادامه داشته باشه (166002)
کاوه فارسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۱۸:۲۴
خداوندا به داد این مردم عزیز و دوست داشتنی اهوازی ما برس .مسئولین که کمکی نمیکنند حداقل خود کاری کن خداجون (166051)
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۱۸:۴۳
به‏ ‏محض‏ ‏اتمام‏ ‏بارندگی‏ ‏‏، ‏دوستان‏ ‏نیشکر‏ ‏سوز‏ ‏از‏ ‏پاکی‏ ‏هوا‏ ‏استفاده‏ ‏کرده‏ ‏وکار‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏تمام‏ ‏کردنند‏!‏‏ البته‏ ‏یکی‏ ‏از‏ ‏‏ ‏عوامل‏‏ الودگی‏ ‏‏هوا‏ ‏در‏ ‏بعضی‏ ‏شهرهای‏ ‏خوزستان‏‏ ‏بوده.‏ ‏من‏ ‏در‏ ‏تعجبم‏ ‏که‏ ‏چطور‏ ‏کسی‏ ‏نمی‏ ‏داند‏ ‏که‏ ‏چاههای‏ ‏نفت‏ ‏فعال‏ و‏ ‏نیمه‏ ‏فعال‏ ‏‏در‏ ‏شهر‏‏ ‏و‏ ‏محدوده‏ ‏ی‏ ‏اطراف ‏اهواز‏ ‏عامل‏ ‏اصلی‏ ‏الودگی‏ ‏شهر‏ ‏اهواز‏ ‏می‏ ‏باشد‏!‏ ‏‏‏ ‏ (166079)
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۱۸:۵۰
تنها چیزی که مهم نیست سلامتی مردم - زندگی مردم - محیط زیست ایران -جوانان بیکار و تحصیلکرده - اماربالای طلاق و.... (166084)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۱۹:۰۴
خانمم، دامادمون ، خواهرم و خیلی های دیگه سالیان ساله میگن اهواز جای زندگی نیست و باید بریم شهرهای بهتر، همیشه من با تعصب گفتم نه، مشکلات اهواز درست شدنیه من حاضر نیستم شهرمو ترک کنم برم به جایی که امکاناتش بیشتر باشه. . . .
آخه منی که به شدت به شهرم و استانم و فادارم برای چی باید کاری بکنن که بر خلاف میلم مجبور به جلای وطنم بشم؟ من ریشه ام در این خاکه و حاضرم همه چیزمو بدم براش اما مگر این دولتیها حالیشونه؟ (166097)
تهرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۱۹:۴۲
اهوازی های عزیز خودتان یک کاری بکنید. سوزاندن زباله؟ ضمنا آسم گرفتنی نیست! (166125)
ارش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۱۹:۴۹
پایه گذار انقلاب خوزستان, ان زمان که تهران و بسیاری از شهرها و شهرستان ها خبری از انقلاب نبود اولین جرقه انقلاب از تحصن پالایشگاه ابادان شروع شد و بعد شهرهای دیگر استان. اولین مدافع در زمان جنگ خوزستان خصوصا" خرمشهر مظلوم بود .اگر ابادان سقوط میکرد خدا میداند که مسیر جنگ کاملا" به نفع عراقی ها رقم میخورد. حالا مردم این دو شهر برای اب شربشون در مضیغه هستند.مضافا" اینکه الوده بودن اکثر شهرها نای زندگی را از خوزستانی ها گرفته .اینهمه ثروت از اون جا اما استفاده اش برای ؟؟؟؟؟ محمود خان احمدی نژاد در انتخابات سال 88رفته بود خرمشهر و به مردم گفت حاضرم زیر نظر فرماندار اینجا کار کنم تا خرمشهر اباد شود اما بعدش حتی اسم خرمشهر هم نیاورد چه برسد به دابادیش انگار مسؤلین کشور واقا" قصد دارند خرمشهر را بعنوان موزه جنگ به دنیا معرفی کنند پنداری که خرمشهر مال کشور دیگری است ثروت بیکران نفت انجا اما حاصلش بکام دیگران؟؟؟؟؟ از اینهمه تبعیض در عجبم. (166131)
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۲۱:۱۰
مسولان حداقل یک عذرخواهی کنید کاری که نمیکنید (166234)
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۲۲:۳۳
. . . .
چرا باید مردم خوزستان اینقد سختی بکشن
مسئولین استان یه کم کلاه غیرتتونو ببرین بالاتر شاید مردم بدبخت خوزستان رو هم دید و اشتباهی یکشون آشناتون بود و یه کاری برای آشناتون میکردین
بابا صبر هم حدی داره
8 سال جنگ اونقد خسارت نزد که این چند سال محرومیت کشیدیم
ما که نمیگیم فقط به خوزستان برسید نه بخدا ولی هر استانی به سهم خودش
خوزستان کم تو اقتصاد کشور نقش داره که آسایش رو بر مردم حروم کردین
......
............
................ (166289)
اهوازی خسته!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۲۳:۴۸
کاش یکی جرات میکرد و میگفت که اورانیوم ضعیف شده امریکا در جنگ خلیج فارس اول و دوم هم تو گرد و خاک وباران هست!!!!!!!! (166322)