به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۰۵ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب : ۲۲۰۱۵۲

وقوع بحران انسانی در قلب تجارت جهانی

گروه اقتصادی: دهها هزار ملوان فرسوده در پی شیوع بحران کرونا و محدودیت ورود به کشورها، ماههاست در دریا گیر افتاده‌اند و این بحران انسانی ممکن است بهای سنگینی برای تجارت جهانی و زنجیره تامین داشته باشد.
وقوع بحران انسانی در قلب تجارت جهانی
به گزارش ایسنا، بسیاری از ملوانان به دلیل بسته شدن مرزها و محدودیتهای مهاجرت که با هدف مقابله با شیوع بیماری کووید ۱۹ اجرا شد، در دریا گیر افتاده اند و این موضوع روی جابجایی خدمه کشتیها تاثیر گذاشته است. حدود ۱.۲ میلیون ملوان در جهان در مسیرهای تجارت جهانی فعالیت می کنند.به گفته اسپن پولسون، رییس هیات مدیره اتاق بین المللی کشتیرانی، پیش از شیوع ویروس کرونا، هر ماه حدود ۱۰۰ هزار ملوان جابجا می شدند اما اکنون جابجایی ملوانان به ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر در ماه می رسد. در حال حاضر ۲۰۰ هزار ملوان باید به خانه بروند و ۲۰۰ هزار ملوانی که در خانه مانده اند باید جای این عده را بگیرند.طبق اعلام سازمان بین المللی دریانوردی، ملوانان معمولا بین چهار تا شش ماه در کشتیها خدمت می کنند و در دریا، در شیفتهای ۱۰ تا ۱۲ ساعت در هر هفت روز هفته فعالیت دارند.اما بسیاری از آنها در ماههای اخیر طولانی‌تر از زمان قراردادشان کار کرده اند زیرا نمی توانند از کشتی پیاده شوند. کسانی که برای کار باید سوار کشتیها شوند هم با محدودیتهای سفر مواجه هستند.طبق کنوانسیون سازمان بین المللی کار درباره کار دریایی، حداکثر مدتی که یک ملوان باید در کشتی بدون مرخصی کار کند، ۱۱ ماه است اما برخی از ملوانان به مدت ۱۵ ماه متوالی در دوران شیوع پاندمی روی کشتیها بوده اند و نتوانسته اند از کشتی خارج شده و به خانه بروند.در حالی که بسیاری از ذینفعان نزد دولتها به شدت لابی کرده اند تا اجازه دهنده تغییر ملوانان صورت بگیرد اما بسیاری از آنها همچنان در دریا گرفتار مانده اند.

فدراسیون بین المللی کارکنان حمل و نقل و اتحادیه های زیرمجموعه آن اوایل ماه میلادی جاری اعلام کردند که به ملوانان کمک خواهند کرد دست از کار بکشند، کشتیها را ترک کرده و به خانه برگردند.حدود ۸۰ درصد از حجم تجارت جهانی از طریق کشتیهای تجاری حامل محموله های فله ای، کالاهای کانتینری و محصولات انرژی در نفتکشها انجام می گیرد.با محدود شدن امکان جابجایی ملوانان، رفاه، ایمنی، سلامت جسمی و روحی آنها به مخاطره افتاده است.سازمان بین المللی دریانوردی اعلام کرده که ملوانان در خط مقدم پاندمی کووید ۱۹ فعالیت می کنند و نقش اساسی در حفظ جریان تجارت کالاهای اساسی مانند غذا، دارو و تجهیزات پزشکی دارند. با این حال این بحران شرایط دشواری را برای ملوانان به وجود آورده است و باعث ابهامات و مشکلات در دسترسی به بنادر، تامین مجدد و جابجایی خدمه کشتیها شده است.طبق گزارش اخیر روزنامه فایننشیال تایمز به نقل از مدیران صنعت و نمایندگان اتحادیه ای، اخیرا یک نفتکش آلمانی بدون جابجایی خدمه حاضر نشد حرکت کند.بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، سازمان بین المللی دریانوردی در حال لابی با دولتهاست تا ملوانان را به عنوان کارکنان ضروری دسته بندی کنند. برخی از دولتها اجازه جابجایی خدمه کشتیها در بنادر را آغاز کرده اند که البته هدف پروتکلهای سخت گیرانه ای مانند قرنطینه قرار دارند.