به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ساعت ۱۳:۰۹
کد مطلب : ۲۲۰۳۳

کاهش 70 درصدي توليد روغن زيتون

گروه اقتصادي: عضو شورای ملی زیتون گفت: در حالی که امسال بیش از 70 درصد از تولید روغن زیتون به دلیل آفت زدگی کاهش می‌یابد انتظار می رود باغداران و مسوولان ضمن آماده‌سازی باغ‌های زیتون برای سال‌های آینده واردات این محصول را مدیریت کنند.
کاهش 70 درصدي توليد روغن زيتون
نادر جلالت  اظهار کرد: برداشت زیتون برای استحصال روغن در استان‌های شمالی بسیار محدود ادامه دارد و رو به پایان است در حالی که برداشت زیتون روغنی در استان‌های فارس و گلستان به تازگی آغاز شده و به نظر می رسد تا اواخر دی ماه امسال ادامه داشته باشد. وی افزود: تامین روغن زیتون برای مردم باید براساس استحصال دقیق میزان نیاز داخلی و در نظر گرفتن میزان تولید از طریق واردات صورت گیرد تا سلامت مردم با مشکل مواجه نشود و در ضمن تولیدکنندگان آسیب نبینند.

این عضو شورای ملی زیتون گفت: با مصرف سرانه 200 گرمی روغن زیتون در کشور سالانه به حدود 14 هزار تن به این محصول نیاز داریم که با توجه به کاهش 70 درصدی تولید به نظر می رسد حدود 10 هزار تن روغن زیتون به کشور وارد شود. جلالت ادامه داد: اگر مسوولان می‌خواهند سلامت مردم آسیب نبیند باید روغن زیتون خالص اکسترا ورژن را وارد کنند که بتواند با کیفیت روغن زیتونی که پیش ازاین در کشور تولید می‌شده و می‌شود رقابت کند و به نظر می‌رسد روغن زیتون تولید شده در کشورهای اسپانیا، ایتالیا، یونان و ترکیه جزو روغن زیتون‌های با کیفیتی هستند که می‌توان به آن اعتماد کرد.

وی تاکید کرد: باغدار باید خودش یک مدیر باشد و بتواند در همه شرایط باغ را اداره کند و نباید تمام مشکلاتش را به گردن دولت بیندازد. اگر باغدار در موعد مقرر تلاشی برای بهبود آماده سازی باغ خود نکند نمی‌توان انتظار داشت تولید او هر سال افزایش یابد. این عضو شورای ملی زیتون اظهار کرد‌: مسوولان نیز باید بتوانند ترویج و آموزش را با حضور کاشناسان در باغ‌های زیتون عملیاتی کنند و باغداران را به صورت مستقیم آماده مبارزه با آفت مگس زیتون کنند.
مرجع : ايسنا